شورای شهر تهران به استعفای شهردار پایتخت رای منفی داد نجفی پشت در بسته خروج از بهشت

19 فروردین 97؛ روزی که با علنی شدن استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران در واپسین روزهای سال96 از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان روز بررسی علل این استعفا و رای‌گیری برای ادامه تکیه او بر صندلی ریاست شهرداری پایتخت یا پایان سکانداری‌اش اعلام شد. دیروز، درحالی نمایندگان مردم پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران را برگزار کردند که به استعفای شهردار رای منفی دادند تا نجفی همچنان هدایت شهرداری تهران را برعهده داشته باشد.
این جلسه که با حضور حداکثری اعضای شورای شهر پایتخت برگزار شد، حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته برنامه و بودجه این شورا تنها غایب آن بود. حضور گسترده عکاسان، خبرنگاران و معاونان شهرداری تهران هم موید روز مهم برای تصمیم‌گیری درباره مدیریت شهری بود. عقربه‌ها ساعت 9 و 20 دقیقه صبح را نشان می‌داد که نجفی وارد صحن شورا شد. او پس از سخنان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، متن استعفای خود را قرائت و در سخنانی به تشریح چرایی آن پرداخت. سپس هاشمی اعلام کرد: از آنجا که تعداد درخواست‌کنندگان برای بیان دلایل موافقت و مخالفت استعفا زیاد است اعضا به صورت قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند که در ابتدا قرعه به نام ناهید خداکرمی افتاد و پس از آن موافقان و مخالفان استعفا صحبت کردند.
این جلسه شوخی‌هایی را هم به همراه داشت؛ آنجا که هاشمی در میانه جلسه برای دقایقی، جلسه را ترک کرد و ابراهیم امینی به عنوان نایب رئیس اداره جلسه را برعهده گرفت و پس از دقایقی که برگشت، گفت: فکر می‌کنم به بیماری نجفی مبتلا شده و باید استعفا دهم. در ادامه رئیس شورای شهر تهران خواستار آغاز رای‌گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش استعفا شد که نجفی بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران از صحن خارج شد.
به گزارش ایسنا، با دستور هاشمی برگه‌های رای‌گیری میان اعضا توزیع شد که برخی از اعضا بر رای‌گیری علنی تاکید داشتند که به گفته امینی رای‌گیری باید با برگه و پنهانی باشد اما برخی از اعضا از جمله محمد علیخانی، حجت نظری و ناهید خداکرمی برگه‌های خود را به سمت رسانه‌ها گرفته تا رای خود را نشان دهند.


در ادامه از مجموع ۲۰ رای اخذ شده، ۱۶عضو به استعفا رای مخالف دادند تا بدین ترتیب نجفی همچنان به عنوان شهردار تهران به فعالیت خود ادامه دهد.
نجفی در تاریخ پنجم شهریور ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما پس از 6 ماه در ۲۲ اسفندماه سال گذشته به علت آنچه بیماری و برخی فشارها عنوان شد، استعفای خود را تقدیم رئیس شورای شهر کرد؛ استعفایی که دیروز نمایندگان مردم تهران آن را نپذیرفتند تا بنا به گفته هاشمی، شهردار با روحیه جدید به فعالیت خود ادامه دهد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از شهردار تهران تشکر می‌کنم که از ایام نوروز با وجود استعفا، شهر را با جدیت اداره کرد، اظهار کرد: وی اولین بخشنامه خود را نیز در پاسخ به رهنمودهای رهبری و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کرد که از این پس در شهرداری از کالای ایرانی حمایت می‌شود.
وی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از نظر رونق اقتصادی، اشتغال و ... بسیار مهم است و در روند بهبود وضعیت مردم موثر است، گفت: امروزه در دنیا بحث تولید خدمات نیز مطرح است که یکی از وظایف شهرداری خدمت به مردم است که آرزو می‌کنم به اهداف خود برسیم.
وی با بیان اینکه بررسی استعفای شهرداری تهران که یک ماه قبل به شورا داده شده، گفت: همه نکات و تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها در این مدت انجام شده محترم است اما باید دو نکته را بیان کنم چراکه انصاف رعایت نشده است که یکی از آنها بحث دلخوری نجفی از شورا و عدم حمایت شورا از نجفی بود که این موضوع، تلقی اشتباه ایجاد می‌‌کند.
هاشمی با بیان اینکه شورای شهر از همان روز اول تاکنون از نجفی حمایت کرده و شهردار نیز بارها در جلسات به این موضوع اذعان داشته است، گفت:‌ نکته دوم بحث به بن‌بست رسیدن مدیریت شهری است که این تصور نیز نادرست است چراکه شورا در راس امور شهر قرار دارد و ان‌شاء‌الله به وظایف خود عمل می‌کنیم.
رئیس شورای شهر تهران گفت: دقت داشته باشید که ما با رای مردم اینجا هستیم و رای مردم یعنی توجه به خواسته آنها و باید مراقب باشیم که نظارت‌مان با خواسته‌های مردم هماهنگی داشته باشد.
با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کردیم
پس از سخنان هاشمی، نجفی در پشت تریبون شورای شهر قرار گرفت و گفت: خانم امانی در ابتدای جلسه عنوان کردند که چه لشکرکشی شده اما این لشکرکشی برای زمانی است که شهردار را بخواهید عزل کنید اما حالا موضوع استعفا مطرح است.
وی با بیان اینکه در وهله اول از حمایت‌ها و الطاف شورای شهر چه در روزهای اخیر و چه در هفت ماه فعالیتم و همچنین از حمایت‌های شهروندان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم، گفت: تیمی در این مدیریت شهری بود که با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و توانست کارنامه موفقی داشته باشد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه آقای هاشمی به‌درستی درخصوص بخشنامه صحبت کرده‌اند، گفت: علاوه‌بر بخشنامه‌ای که در ابتدای سال جدید درخصوص حمایت از کالای ایرانی در شهرداری دادیم باید عنوان کنم که شهرداری بخشنامه ۳۲ ماده‌ای در رابطه با استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی داشته است.
نجفی با بیان اینکه در ایام نوروز مقاوم‌سازی و اصلاح پل‌کریمخان انجام شد، توضیح داد: پیمانکار فرصت دو سه ماه را برای اصلاح این پل در نظر گرفته بود اما سه هفته‌ای تمام شد که جا دارد از کارمندان، کارکنان و پیمانکار تشکر کنیم.
وی با بیان اینکه جا دارد از اعضای شورای شهر و برخی از نمایندگان مجلس تشکر کنم که در ایام نوروز از برنامه‌های شهرداری بازدید کرده و کارکنان ما را تشویق کردند، گفت: نوروزگاه کار جدیدی است که امید است این واژه به مرور جا بیفتد چراکه امید است نوروزگاه یک واژه ماندنی بماند چراکه دوستان و افرادی که در این نوروزگاه حضور داشتند را مورد تشویق قرار دادند.
وی در ادامه با بیان اینکه بهترین تیم مدیریت شهری در این مدت انتخاب شد، تصریح کرد: شورا در این هفت ماه‌ونیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته و تاکید می‌کنم که هرچه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداری بوده است.
کارنامه این مدت قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست
شهردار تهران با بیان اینکه «کارنامه این مدت ما قابل‌دفاع است و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست»، گفت: نگاه کنید به مدیریت بودجه در سال۹۶ که با وجود انحرافات و ضعف‌های زیاد توانستیم با مدیریت الویری و اعضای شورای شهر و ... بودجه را به بهترین نحو اجرایی کنیم به گونه‌ای که در بخش نقدی ۹۵ درصد بودجه محقق شد.
وی با بیان اینکه حاضریم با افرادی که مدعی مدیریت بد ما هستند بحث کنیم، اظهارکرد: دقت داشته باشید که در سال۹۵ شهرداری وقت پنج هزار میلیارد تومان از بانک وام گرفت تا کار خود را پیش ببرد اما این اتفاقات در دوره ما رخ نداد هرچند که از همان روزهای اول افراد و مراکزی درصدد تخریب
شهرداری بودند.
نجفی با بیان اینکه تیتر یک رسانه ملی سفره هفت‌سین ۱۴میلیون تومانی شورا بود در حالی که این اتفاق رخ نداده بود و این در حالی است که بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی پرداخته نشده است، گفت: منشای این بدهی‌ها نیز جای سوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و «از هر کرانه تیر جفا کردند روانه» که نهایتا یکی به هدف خورد.
شهردار تهران با اشاره به وجود مشکلات و سختی‌هایی که در روند مدیریت شهری وجود داشت، گفت: در مقابل مشکلات و نابسامانی‌ها که بخشی از آنها اقتضای ذاتی کار شهرداری است، مقداری از آن باقیمانده تیم قبلی مدیریت شهری بود و بخش دیگری که تحمیلی و ساختگی برای مجموعه شهرداری تهران بود، توانستیم اقدامات موثری را انجام دهیم.
وی افزود: بحمدالله با تلاش همکارانم در مجموعه شهرداری تهران موفق بودیم و بسیاری از مشکلات را برطرف کردیم و حرکت سریع‌تری به‌صورت تدریجی درجهت تحقق وعده‌ها داشتیم به شکلی که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های بعدی ایجاد شد و در حقیقت ریل‌گذاری مناسبی برای اقدامات موثر آینده صورت گرفت و سکوهای پرتاب را در بسیاری از حوزه‌ها ایجاد کردیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت و افزود: مسئله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اداره من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک ماه قبل بر اساس اعلام پزشکان من مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد از این‌رو استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم.
مخالفانم ابراز خوشحالی نکنند
نجفی افزود: البته افرادی که از روز اول پیش‌بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند چراکه در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. در حالی که در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری ای که امروز به‌خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای ‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.
شهردار تهران توضیح داد: بی‌تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق‌وفتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد بنابراین از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند.
وی ادامه داد: حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد بنابراین پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم‌مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است، برای من قابل‌قبول نیست.
نجفی تاکید کرد: خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونان فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را برعهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای درمان بستری می‌شوم انتظار دارم که تا آن موقع شورا تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد. نجفی تصریح کرد: به قصد اصلاح سیستمی فساد آلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم.
اظهارات موافقان و مخالفان استعفا
پس از سخنان شهردار تهران و قرائت استعفانامه خود، اعضای شورای شهر به بیان نظرات موافق یا مخالف خود درباره این استعفا پرداختند.
محمدجواد حق‌شناس در موافقت با استعفای نجفی گفت: از عملکرد نجفی دفاع می‌کنم اما از استعفایش گلایه‌مند و دلخورم؛ البته دقت داشته باشید که نجفی در این استعفا خدا، شرایط، مردم و ... را در نظر گرفته و نهایتا این تصمیم سخت را اخذ کرده است.
الهام فخاری نیز در جریان بررسی استعفای شهردار تهران به عنوان موافق استعفا گفت: ‌با توجه به شناخت از آقای نجفی اصل بر صداقت و احترام به تشخیص ایشان است اما از این استعفا متاسفم و می‌توانیم استعفای ایشان را به‌معنای کناره‌گیری از مدیریت شهری تلقی نکنیم بلکه من استعفای شهردار تهران را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می‌دانم.
ناهید خداکرمی در مخالفت با استعفا، از نجفی خواست که درمان کند اما استعفا ندهد.
بهاره آروین هم ضمن مخالفت با استعفا گفت: نجفی با شعار امید آمد و دید که مردم با چه امیدی در صف رای‌گیری ایستادند. مرتضی الویری که در مخالفت با استعفا صحبت می‌کرد، گفت: به‌راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و می‌توانیم مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم چراکه تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.
محمود میرلوحی نیز تصریح کرد: عملکرد نجفی در این مدت به گونه‌ای بود که نه‌تنها امورات در شهرداری به‌خوبی پیش رفته بلکه شاهد آن بودیم که درآمدزایی شده و بدهی‌ها با آن پرداخت شده است و دیگر شاهد فروش سرمایه‌های شهر همچون شهر آفتاب نیستیم و مردم این عملکرد را درک می‌کنند. احمد مسجدجامعی هم در مخالفت با این استعفا گفت: اقدامات ایشان در جهت تحقق حقوق شهروندان حتی فراتر از مشارکت‌های معنادار پیش رفت به شکلی که جامعه زنان ایران که حقوقی را دارند دیده شدند.
زنان نام‌آور مورد توجه قرار گرفتند و به نوعی عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گرفت. زهرا صدراعظم‌نوری هم با اشاره به اینکه بیماری شهردار تهران بیماری رجل سیاسی است و بسیاری از رجل سیاسی با وجود این بیماری به مسئولیت خود ادامه داده‌اند، گفت: ‌این بیماری را دلیل کافی برای استعفای شهردار تهران نمی‌دانم.
حسن رسولی در سخنانی در مخالفت با استعفای نجفی با بیان اینکه ای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا می‌گفت که سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ گفت:‌ در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضائیه رسما اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالی در بازداشت است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت آن چه شده است. اعضا به این نتیجه رسیدند که عصاره مدیریت ۴۰ ساله تنها نجفی است که موجب بیرون‌رفت از این شرایط می‌شود.
در ادامه و پس از پایان رای‌گیری اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به ابقای نجفی در سمت شهرداری رای مثبت دادند. در این رای گیری ۲۰ عضو شورا حاضر بودند که ۱۶ نفر با استعفا مخالفت کردند و چهار نفر نیز موافق استعفا بودند.
در انتهای جلسه هم رئیس شورای شهر تهران درخصوص تعیین سرپرست در صورت عدم پذیرش اعضای شورا توسط نجفی را فرضیات خواند و افزود: باید منتظر بمانیم و ببینیم که شهردار تهران چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.