گزارش «همدلی» از افزایش بی‌وقفه غیر‌عادی نرخ ارز و سکه دلار 5800 را گرفت

آیا خاطر رئیس‌جمهور همچنان مکدر است؟
همدلی| گروه اقتصاد- در حالی در روز‌های اخیر با افزایش قیمت دلار و سکه مواجه ایم که بر اساس خبرهای رسیده از مجلس اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، جزییات طرح دو فوریتی اصلاح نظام ارزی و کاهش نرخ ارز را به بحث و تبادل نظر گذاشته‌اند تا پس از جمع‌بندی، ظرف همین هفته و یا هفته آتی آن را در صحن مجلس ارائه کنند. تا لحظه تنظیم این گزارش نرخ دلار از مرز ۵7۰۰ تومان گذشته و سکه به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسیده است. نکته دیگر اینکه نرخ فروش دلار و یورو با آنچه روی تابلوی صرافی‌ها ثبت شده به ترتیب ۵۷۰ و ۴۶۹ تومان فاصله دارد. براساس پرس و جو های میدانی بازار ارز و سکه تا دومین روز این هفته، جهشی عجیب را از سرگذرانده اند، به طوریکه دلار به بالای 5700 رسیده است.
از سوی دیگر قیمت سکه در ادامه روند افزایشی روزهای گذشته با جهش دیگری روبرو شده و به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه نیز ۸۸۰ هزار تومان و ربع سکه ۵۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. گفتنی است که همچنان بخشی از صرافی‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کنند اما در مورد سایر ارزها محدودیتی وجود ندارد.
تا ساعت انتشار این گزارش (19)، براساس آنچه روی تابلوی اعلان صرافی‌ها درج شده‌ است، دلار ۴۹۰۰ تومان خریداری و ۴۹۱۰ تومان قیمت فروش آن ثبت شده است. همچنین یورو ۶۰۲۰ تومان قیمت خرید دارد و ۶۰۳۱ تومان قیمت فروشش ثبت شده است. اما همان‌طور که اشاره شد این قیمت‌ها با نرخ‌های واقعی در بازار تفاوت معناداری دارد و قیمت‌های فروش بالاتر از این میزان است؛ به گونه‌ای که دلار ۵۷۰ تومان و یورو ۴۶۹ تومان بیشتر از آنچه روی تابلوی اعلانات درج شده فروخته می‌شود.


در حالی که ایسنا و برخی دیگر از رسانه ها گزارش داده‌اند که علی‌رغم شرایط غیر‌عادی و ناامید‌کننده بازار ارز و سکه اما از میزان تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار کاسته نشده و جنب و جوش در بازار صرافان فردوسی بالا گرفته، اما خبرنگار همدلی روز یگذشته با حضور در بازار ارز از نوعی سکون و حالت نیمه تعطیل این بازار خبر می دهد.
نکته قابل توجه دیگر این است که نوعی فضای امنیتی را می توان در بازار ارز احساس کرد. به نظر می رسد دستفروشان و دلالان از حضور نیروی انتظامی نگرانند و این وضعیت این گمانه را تقویت می کند که دستفروشان به شکلی غیر محسوس دست به خرید و فروش ارز می زنند. بهمن ماه سال گذشته بود که نیروی انتظامی تلاش کرد با برخورد قهری مانع از ورود قیمت ارز به کانال 5هزارتومان شود. پلیس به سبزه میدان و چهارراه ‌استانبول رفت و بیش از ده‌ها نفر از فعالان ارزی این بازارها را دستگیر کرد تا خاطره بحران ارزی سال 92 بار دیگر در ذهن این بازار تداعی شود.
حال سوال اساسی این است مقصر اصلی جهش نرخ ارز و سکه در وضعیت کنونی چه کسی است؟ دولت از طریق برخورد زوری با بازار و اخلال در مکانیزم بازار یا ترامپ و سیاست های تهاجمی دولتش علیه برجام و ایران؟ یا کار کار همین صرافی های خودمان است؟ در حالی که مسئولان دولتی دائما از ثبات نرخ ارز در چند سال گذشته به عنوان یکی از دستاوردهای دولت حسن روحانی نام می برند و افزایش نرخ دلار را به فضای هیجانی و امنیت روانی بازار نسبت می دهند، برخی کارشناسان نظر دیگری دارند. کارشناسان می گویند دولت با بالا بردن قیمت ارز تلاش می کند تا بخشی از کسری های بودجه‌ای خود را جبران کند.
در همین رابطه نایب رئیس اتاق ایران و چین، به «همدلی» درباره علت افزایش دلار این گونه می گوید: «باید در نظر داشت که برای عرضه دلار منابع کافی برای تقاضا وجود دارد و بنابراین افزایش قیمت ارز نمی‌تواند ناشی از کمبود عرضه باشد چرا که حدود 90درصد بازار ارز در اختیار دولت است. در این شرایط باید پرسید که چرا عرضه مناسب ارز به بازار نمی‌تواند در کاهش قیمت دلار نقش داشته باشد؟»
او جواب می دهد پیش از این بارها در این مورد صحبت کرده ام اینکه یا دولت با محدودیت جابه‌جایی منابع مواجه است؛ به این معنا که منابع در دسترس دولت نیست و به‌دلیل مشکلات سیستم بانکی برای جابه‌جایی منابع ارزی با مشکلاتی مواجه است یا اینکه عرضه ارز در بازار نمی‌تواند جوابگوی کنترل قیمت‌ها باشد و این به ضعف درسیاست‌های دولت باز می‌گردد. در واقع یا دولت نمی‌خواهد به میزان نیاز بازار ارز عرضه کند یا اینکه بخشی از حجم ارزی که در خارج از کشور دارد تحت کنترل بانک مرکزی نیست که بتواند به متقاضیان بدهد. علاوه بر اینکه خروج ارز و خروج سرمایه از کشور وجود دارد که می‌تواند تراز حسابداری را مختل کند. اما همچنان که پیش تر هم گفته ام در مورد اضطراری اخیر بالا گرفتن قیمت ارز هم مهم ترین گمانه می تواند این باشد که دولت در تلاش است تا با گران کردن مقطعی دلار در بازار، منابع ریالی خود را تقویت کند و ریال بیشتری را بابت فروش ارز به‌دست آورد تا مثلا بتواند یارانه‌ها را پرداخت و بخشی از هزینه های سنگین امور جاری سازمان های تحت نظرش را بپردازد. همه این ها نظراتی بود که پیش تر ارائه شده است.
همه این موارد دست به دست هم می‌دهد و نشان می‌دهد آن کسی که از نظر قانون و ضوابط عرضه و تقاضا بازیگر اصلی بازار ارز است - یعنی دولت و بانک مرکزی - باید برای یک بار تکلیف بازار را مشخص کنند.
حریری ادامه داد: زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان شد سخنگوی دولت گفت که "خاطر رئیس جمهور مکدر شده است"، اما حالا نمی‌دانیم امروز که به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسیده خاطر رئیس جمهور در چه حال است! بهتر است به جای این صحبت‌ها، مسائل را با مردم در میان بگذاریم. اگر منابع ارزی در دسترس دولت نیست و نمی‌تواند همه ارزی که در خارج دارد را مدیریت کند به مردم بگوید که توقعات مردم با اتفاقات واقعی که در اقتصاد می‌افتد هم سطح شود.
یک اقتصاددان دیگر دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر را در گفت وگو با ایسنا این گونه بررسی کرد: عدم تعدیل تفاوت تورم داخلی از خارجی در نرخ ارز در چند سال گذشته، پایین بودن قیمت نفت(ارزش یک بشکه نفت صادراتی ما اکنون معادل 3 درصد ارزش صادرات یک بشکه نفت در دهه 1970 است) و در نتیجه پایین بودن رابطه مبادله ما و عدم تحقق سرمایه‌گذاری‌های خارجی به دلیل بالا بودن ریسک‌های متعدد کشور از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است.
زین‌العابدین صادقی با تاکید برآنکه افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر دلایل متعددی دارد به سایر دلایل این مهم اشاره کرد و افزود: قاچاق کالا، کاهش سود بانکی در کشور و رکود عمیق کشور، سیاست مالیات ارزش افزوده کشورهای عربی خلیج فارس به خصوص امارات و رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی و خلقل‌الساعه رییس جمهور آمریکا همه دست به دست هم داده‌ است و فشار نرخ ارز را در ماه‌های اخیر افزایش داده‌ است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: در این شرایط دولت با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی مناسب با انتطارات، افزایش نرخ ارز توسط عاملان اقتصادی را کاهش می‌داد، اما دولت با امنیتی کردن بازار ارز در روزهای اخیر عدم اطمینان را در اقتصاد افزایش داد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب د‌‌ر د‌‌ید‌‌ار فرماند‌‌هان ارشد‌‌ نیروهای مسلح: علت افزایش حملات د‌‌شمنان، احساس خطر آنان از قد‌‌رت فزایند‌‌ه ایران است گفت‌وگو با قاسم محب‌علی مدیرکل سابقه وزارت خارجه درباره رفتار ترکیه در خاورمیانه نگاهی به د‌‌ست نوشته های پرویز پرستویی؛ قلمی که مشق آد‌میت می‌کند‌ مرد‌‌ِ امروز «همد‌‌‌لی» از شوق غیرعاد‌‌‌ی مالکان مسکن برای افزایش مد‌‌‌اوم نرخ اجاره و فروش خانه گزارش می‌د‌‌‌هد‌‌‌ گزارش «همدلی» از افزایش بی‌وقفه غیر‌عادی نرخ ارز و سکه دلار 5800 را گرفت «همد‌‌لی» تمایل برخی اصول‌گرایان برای رسید‌‌ن نظامیان به ریاست جمهوری را با نظر کارشناسان بررسی می‌کند‌‌ مخالفت شورای شهر با استعفای نجفی؛ «ارزشی»های توئیتر شاکی شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌؛ غیر ارزشی‌ها استقبال کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ فریدون جنیدی در هفتاد و نهمین سالروز تولدش از درد بی‌توجهی به ایران باستان می‌گوید روزبه کرد‌‌ونی پیرامون جنایت د‌‌ر قهوه‌خانه اهواز مصیبت گرانی د‌‌لار رهبر انقلاب د‌‌ر د‌‌ید‌‌ار فرماند‌‌هان ارشد‌‌ نیروهای مسلح: علت افزایش حملات د‌‌شمنان، احساس خطر آنان از قد‌‌رت فزایند‌‌ه ایران است