عملیاتی شدن آرزوی تست سوخت های هسته ای راکتور تهران

هادی محمدی – در آستانه روز ملی فناوری هسته ای رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از عملیاتی شدن «مدار تست سوخت هسته ای» خبرداد. همزمان در حالی که دنیا در روز ملی فناوری هسته ای در ایران منتظر است تا ببیند جمهوری اسلامی با چه دست پری به مصاف ترامپ و تصمیمش برای ماندن یا خروج از برجام در اردیبهشت ماه آینده می رود اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیر ستاد برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته ای بخشی از دستاوردهای مهم و اقتدار آفرین سازمان انرژی اتمی را که امروز قرار است با حضور رئیس جمهور و برخی اعضای هیئت دولت در سالن اجلاس سران رونمایی شود ، تشریح کرده است. پیام مهم این رونمایی که تعداد دستاوردهای آن با 83 مورد تقریبا دو برابر سال گذشته خواهد بود  نشاط و تلاش مضاعف در صنعت هسته ای ایران پس از برجام است .
به گزارش خراسان اصغر زارعان در گفت وگوی اختصاصی با خراسان با بیان این که در سال 1396 صدویازده دستاورد داشته ایم که 83 مورد آن نمره لازم را کسب کرده است ، خاطرنشان کرد : چهار مورد در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس جمهور محترم رونمایی می شود و پنج مورد نیز از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری می‌رسد ضمن این که ما یک نمایشگاه جانبی هم در کنار سالن اصلی دایر کرده ایم که 74 دستاورد نیز در آن جا در معرض نمایش قرار می گیرد.  دستیار دکتر صالحی پنجمین پروژه را طراحی و ساخت تست لوپ های 2بار و 10بار در راکتور بازسازی شده تهران بیان کرد و گفت: با این اتفاق، تست سوخت های هسته ای از جمله سوخت 20  درصد غنی شده قبل از بهره برداری در این فرایند تحت فشارهای گوناگون آزمایش و سپس از آن بهره برداری می شود. دراین باره علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به خبرگزاری صداوسیما گفت:  یکی از کارهای دیگری که در راکتور تحقیقاتی نوسازی شده تهران انجام شده ایجاد بخش جدیدی به نام مدار تست سوخت هسته ای است که نخستین بار در کشورمان انجام شد و با استفاده از این مدار، تست عملیاتی اکتیو سوخت انجام می شود به نحوی که سوختی را که بخواهیم در یک راکتور تحقیقاتی یا نیروگاهی استفاده کنیم باید قبل از آن که مرحله نهایی خود را طی کند روی آن آزمایش های لازم انجام شود.دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد : یکی از دستاوردهای مهمی که در سالن اجلاس رونمایی می شود اولین شبیه ساز سنجش فرایندی و آزمایشگاه های وابسته آن است که با همکاری و هماهنگی دیگر مبادی این اقدام مهم اعلام خواهد شد. همچنین دومین دستاورد در حوزه سانتریفیوژ است که «دکانتر » نام دارد. متخصصان سازمان انرژی اتمی پس از ساخت انواع سانتریفیوژ در حوزه گازی، مایعات و جامدات، سانتریفیوژی به صورت ترکیبی ساخته اند که در صنعت نفت به کار می رود و با ساخت آن می توان گفت جمهوری اسلامی در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ به خوداتکایی کامل رسیده است. سانتریفیوژ دکانتر در سرچاه های نفت و در زمان استخراج استفاده می شود و کار جداسازی جامد و مایع را انجام می‌دهد ضمن این که این نوع سانتریفیوژ در کشور نبوده و اولین بار است که با دانش بومی طراحی و تولید می شود و ما را در رده هفتم کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار می دهد. مهم ترین موضوع در این زمینه بحث خودکفایی و خوداتکایی در ساخت انواع سانتریفیوژ با دانش و مواد بومی است و حتی نرم افزارهای این سانتریفیوژ نیز کاملا به صورت بومی طراحی شده اند.وی سومین دستاورد را یک دستگاه آنالیزور ویژه ایزوتوپ های سبک دانست و با بیان نادر بودن این فناوری در میان دیگر کشورها، افزود: متخصصان صنعت هسته ای بعد از چهار سال فعالیت شبانه روزی در این حوزه دستگاه مورد اشاره را طراحی کرده و سپس ساخته اند و تست های آن نیز با موفقیت پشت سرگذرانده شده است.
اولین کیک زرد ایرانی به اصفهان می رود
زارعان ادامه داد : در حوزه افتتاح های سازمان در دیگر استان ها می توان به موضوع اکتشاف و استحصال اورانیوم اشاره کرد که طی آن  اولین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد که تنها کارخانه کیک زرد در ایران نیز محسوب می شود به یو سی اف اصفهان حمل خواهد شد. این محموله که حاوی معادل 23 تن کیک زرد است برای تهیه گاز UF6 به عنوان ماده اولیه در غنی سازی به کار می رود. دومین پروژه ویدئو کنفرانسی، طراحی و ساخت مرکز ملی  توسعه علوم و مهندسی مواد در سایت فردو است که نیاز سازمان بوده و ضمن برطرف کردن این نیازها می تواند به دیگر صنایع خدمات رسانی داشته باشد. این اقدام مهم که در مدت 10 ماه صورت گرفته شامل ده آزمایشگاه است.مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای افزود : مورد بعدی در سایت غنی سازی  نطنز است و واحد اختلاط یا belending   نام دارد که یک واحد فرایندی بوده و در این واحد اورانیوم های با درصد غنی سازی متفاوت و مورد نیاز همگون سازی می‌شوند تا برای استفاده در راکتورهای گوناگون کشور به کار گرفته شوند. این واحد طبق استانداردهای بین المللی و با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی اتمی ساخته شده است. پروژه دیگر، طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده خطی با همکاری مرکز دانش های بنیادی است که اولین نمونه آن است که با وجود تحریم در این حوزه توانستیم با یک همکاری مشترک با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ایرانی و اروپایی و به صورت کاملا بومی به اتمام برسانیم و «بیم » لازم نیز گرفته شده و می تواند در حوزه های مختلف از جمله حوزه درمان سرطان ها و سلامت ، بازرسی تجهیزات ورودی به کشور از طریق گمرک ، پرتودهی صنایع غذایی، بهداشتی و ... استفاده شود.


ساخت باتری هسته ای برای قلب انسان و تلفن همراه
زارعان با اشاره به رونمایی از دیگر دستاوردهای هسته ای در نمایشگاه جانبی ، اظهار کرد: یکی از مهم ترین آن ها رسیدن جمهوری اسلامی ایران به فناوری ساخت باتری های هسته ای است که در همه صنایع از جمله محل نصب دکل های صعب العبور یا حتی گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ، حفاری های حوزه نفت و قلب انسان کاربرد دارد. این باتری ها با چشمه های رادیواکتیو کار می کند و جمهوری اسلامی پنجمین کشوری به شمار می رود که چنین محصولی را تولید کرده است.
تولید اندام های انسانی
وی یکی دیگر از دستاوردهای ملی و فوق العاده مهم در این صنعت را طراحی و ساخت دستگاهی که می تواند با عملیات سلول زدایی و گرفتن دی ان ای مصدوم تولید بافت انسانی کند دانست و گفت : این دستگاه قادر به تولید تمام اعضای بدن از جمله کلیه، ریه ، دریچه قلب و اکثر اندام های انسان است. این اقدام مهم نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و استادان برجسته عملیاتی شده است. همچنین رسیدن به تکنولوژی طراحی و ساخت سیستم ذخیره ساز انرژی «فلای ول سرعت بالا» برای به کارگیری در ریز شبکه های توزیع هوشمند برق در زمینه پایداری و تنظیم پارامترهای الکتریکی از دیگر دستاوردهایی است که امروز رونمایی می شوند.