درباره تمام قهرمانی های پیش از موعد/ قهرمانی، قبل از سوت پایان!

«این فوتبال چیه که همه‌مون رو بیچاره کرده؟!» جمله‌ای که شاید تا همیشه بر قلب تاریخ این ورزش مهیج و تمام‌نشدنی باقی خواهد ماند. ورزشی که هیجانِ سیری‌ناپذیرش مصداق انرژی است؛ از فصلی به فصل دیگر منتقل می‌شود و هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. هنوز سوت پایان این فصل رقابت‌ها به صدا در نیامده که کری‌ها برای فصل بعد به زبان هوادارانش می‌نشیند. هنوز شادی پیروزی به اتمام نرسیده که اشک ناکامی روی گونه‌ها جاری می شود. این وسط، گاهی فتح زودهنگام جام زرین این فوتبالِ لعنتی چنان به کام و ذائقه هواداران خوش می‌آید که تا سال‌های سال عذاب جان تیم رقیب می‌شود. «فتح بهشت» در فوتبال وقتی رخ می‌دهد که تیمی پیش از رسیدن هفته پایانی کامش به قهرمانی زودهنگام شیرین شود و جان هوادارانش به لب نرسد. اتفاقی که اگرچه از هیجانات هفته‌های پایانی بالای جدول می‌کاهد اما آن‌قدر ستودنی است که خود هیجانی مضاعف دارد. تیم‌های زیادی در تاریخ فوتبال باشگاهی در جهان بودند که توانستند در فصول مختلف با تکیه بر توانمندی بازیکنان و کادر فنی‌شان پیش از رسیدن هنگامه سوت پایان به جام برسند. تیم‌هایی که هر کدام برگ تازه‌ای در تاریخچه این اتفاق مهم فوتبالی رقم زده‌اند. از نمونه‌های خارجی بگیرید تا نمونه‌های وطنی و باشگاهی در کشور خودمان. این پرونده نمای روشنی از این قهرمانی‌های زودهنگام و پیش از سوت پایان است که با هیجان پایان‌ناپذیر فوتبالی گره خورده است.
 
ایرانی
نگاهی به قهرمانی‌های زودهنگام لیگ برتر فوتبال ایران
هت‌تریک اصفهانی در کنار سرخابی‌ها

لیگ برتر فوتبال ایران در طول 17 دوره برگزاری‌اش همیشه در بالای جدول، رقابت تنگاتنگی را به خود دیده است. رقابتی که سبب شده اغلب قهرمان لیگ در هفته پایانی مشخص شود و همین بر جذابیت‌های فوتبالی آن افزوده است. در طول این 16 دوره گذشته تنها پنج بار تکلیف قهرمان، پیش از هفته پایانی مشخص شده است. با قهرمانی پرسپولیس در هفته بیست و هفتم لیگ هفدهم، شمار این عدد به شش می‌رسد. سرخ‌پوشان با دبل خود در فتح لیگ برتر شانزدهم و هفدهم و هر دو بار هم زودتر از هفته پایانی رکورد خوبی را به نام خود ثبت کردند اما رکورددار این مسئله تیم سپاهان اصفهان است که با سه قهرمانی زودرس هنوز بالاتر از هر تیم دیگری در فوتبال ایران است. البته آبی‌های پایتخت هم یکبار توانسته‌اند به این مهم دست یابند.


 
قهرمانی با «ارمنی»‌های دوست‌داشتنی
سپاهان اصفهان | 1382-1381 |  3 هفته به پایان

زردهای اصفهانی در دومین دوره لیگ برتر با هدایت فرهاد کاظمی توانستند یک ماه قبل از پایان مسابقات به جام برسند. 11 امتیاز اختلاف با تیم دوم جدول یعنی پاس تهران اتفاقی بود که برای مردم فوتبال دوستِ اصفهان نویدبخش بود. توفان زرد آسیا با این عنوان، عصر فروپاشی فوتبال دوقطبی در ایران را کلید زد و توانست با ارمنی‌های دوست‌داشتنی‌اش (آرمناک پطروسیان، لئون استپانیان...) فاتح لیگ برتر سه هفته قبل از پایان مسابقات باشد.
 
قهرمانی زودرس با بهترین زوج خارجی فوتبال ایران
سپاهان اصفهان | 1389-1388 | 2 هفته به پایان
لیگ برتر نهم برای سپاهانی‌های دیار زاینده‌رود آغاز دبل رویایی با امیر قلعه‌نویی بود. سالی که سپاهان با کلکسیونی از ستاره‌های لیگ برتر به تیم کهکشانی فوتبال ایران بدل شده بود. کلکسیونی که شاید  بتوان گفت تاثیرگذارترین آن‌ها خط آتش سپاهان بود. زوج رویایی ابراهیم توره و عماد رضا که به عنوان زوج خط حمله بیشترین گل را زدند در کنار احسان حاج صفی که به عنوان بهترین پاسور آن دوره لیگ برتر انتخاب شد، سبب شد تا سپاهان دو هفته مانده به پایان، بالاتر از استقلال قهرمان لیگ برتر شود.

و باز هم سپاهان...
سپاهان اصفهان | 1390-1389 | 2 هفته به پایان

لیگ برتر دهم باز هم تداوم قهرمانی با امیر قلعه‌نویی و سپاهان اصفهان بود. لیگی که باز هم دو هفته به پایان قهرمان خود را شناخت. تیم کهکشانی قلعه‌نویی در این دوره هم رویایی ظاهر شد و کاملا دو قطبی سرخابی را از فکر و ذهن هواداران فوتبال در کشورمان پاک کرد. حالا دیگر تیمی پیدا شده بود که قطب سوم فوتبال کشور باشد.
 
همیشه پای امیر در میان است!
استقلال تهران | 1392-1391 | یک هفته به پایان

وقتی صحبت از قهرمانی لیگ برتر می‌شود همیشه پای یک «امیر» در میان است. امیر قلعه‌نویی بعد از جدایی از سپاهان بار دیگر در استقلال توانست شایستگی‌های خود را به فوتبال ایران اثبات کند و آبی‌های پایتخت را در فاصله یک هفته به پایان رقابت‌ها با پیروزی یک بر صفر مقابل فولاد خوزستان به قهرمانی لیگ برتر دوازدهم برساند. 67 امتیاز آبی‌پوشان در لیگ دوازدهم امتیازی است که هنوز هیچ تیمی نتوانسته رکورد آن را بشکند.

پرسپولیسِ دبل برانکو
پرسپولیس تهران | 1396-1395 | 1397-1396 | سه هفته به پایان

برانکو و باز هم برانکو. پرسپولیس و باز هم پرسپولیس. نامی که فوتبال ایران سه سال پیاپی فقط آن را شنید و جشن قهرمانی شاگردان پروفسور آن هم سه هفته مانده به پایان رقابت‌ها سبب شد تا نام این باشگاه در فهرست تیم‌هایی که قهرمانی زودرس در لیگ برتر داشتند، ثبت شود. شاگردان برانکو فصل قبل با 66 امتیاز قهرمان شدند و این فصل نیز فرصت این را دارند در سه بازی باقی‌مانده در صورت کسب هر سه امتیاز، نه تنها رکورد فصل قبل خود را بشکنند و 69 امتیازی شوند بلکه رکورد بیشترین امتیاز قهرمانی در تاریخ لیگ برتر را از آن خود کنند. ناگفته نماند اگر چند هفته قبل، دقیقه 94 بازی ذوب آهن و پدیده، تیم اصفهانی گل نمی زد حتی شکست های پرسپولیس مقابل استقلال و سایپا هم قهرمانی آن ها را چند هفته به تعویق نمی انداخت و آن ها می توانستند در یکسال دو جشن قهرمانی لیگ برتر و یک جشن سوپر جام را تجربه کنند و رکوردی دست نیافتنی به جا بگذارند. اما گل دقیقه 94 ذوب و شکست های متوالی سرخپوشان، همه چیز را تا بازی دو روز قبل مقابل پدیده به تعویق نداخت.


خارجی
مرور 8 قهرمانی زودرس لیگ‌های اروپایی
فتح بهشت

فتح لیگ‌های اروپایی آن هم چند هفته به پایان مسابقات در لیگ‌هایی که عمدتا 20 تیمی است کاپ قهرمانی، کار دشواری است که بارهای بار تیم‌های بزرگ به آن رسیده‌اند. اتفاقی که دست کمی از فتح بهشت برای هواداران آن‌ها نداشته است. قهرمانی‌های زودرسی که گاه از چهار هفته به پایان مسابقات رقم خورده و گاه حتی تا هشت هفته به آخر لیگ به ثبت رسیده است. در میان 8 قهرمانی زودهنگام و برتر تاریخ لیگ‌های اروپایی، تنها منچستریونایتد «سِر الکس فرگوسن» است که توانسته دو بار به این مهم نایل آید. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 8 فتح بزرگ در قاره سبز که تا همیشه در خاطر فوتبال‌دوستان باقی خواهد ماند.
 
فتح جزیره با نسل طلایی توپچی‌ها
آرسنال | 2004-2003 | 4 هفته به پایان

توپچی‌ها در فصل 2004-2003 مهارنشدنی بودند. در روزهایی که فوق ستاره‌هایی چون «دنیس برکمپ»، «تیری آنری»، «پاتریک ویرا» و «رابرت پیرس» به همراه سایر شکست‌ناپذیران «ونگر» همه تیم‌های لیگ جزیره را از لبه تیغ می‌گذراندند. شکست‌ناپذیران در این فصل لیگ برتر توانستند رکورد خارق‌العاده‌ای از خود برجای بگذارند و بدون شکست فاتح جزیره شوند.

آتش‌بازی شیاطین سرخ در جزیره
منچستریونایتد | 2000-1999 | 4 هفته به پایان

شاگردان سِر الکس در اوج بلوغ باشگاهی در فصل 2000-1999 توانستند نه‌ تنها در آن بازی جذاب در فینال لیگ قهرمانان با شکست بایرن مونیخ به تیمی رویایی بدل شوند، بلکه در لیگ جزیره هم با اقتدار و در فاصله چهار هفته به پایان تورنمنت جام را بالای سر ببرند. زوج طلایی «اندی کول» و «دوایت یورک» در آن سال‌ها خط آتش شیاطین سرخ را وحشتناک کرده بود. البته نباید از نقش ذخیره طلایی منچستری‌ها یعنی «اوله گانر سولسشیر» هم گذشت.

چنگ «نرآتزوری» بر صورت سری آ
اینترمیلان | 2007-2006 | 5 هفته به پایان

روبرتو مانچینی تاثیری به سزا در شکل‌گیری اینتر رویایی داشت. او در فصل 2007-2006 توانست با قهرمانی زودهنگام در فاصله پنج هفته به پایان، امپراتوری اینتر را در سری آ بنیان کند. امپراتوری که در ادامه راه با مورینیو به 3 گانه رویایی اروپایی هم رسید. «ماتراتزی»، «مایکون»، «زانتی» و «کامبیاسو» به همراه ستاره‌های دیگر آن روزهای اینتر، مانچینی را به رستگاری رساندند.

پایان «فِرِگی» با نمایش رویاها
منچستریونایتد | 2013-2012 | 5 هفته به پایان

شیرین‌ترین قهرمانی زودرس تاریخ. بی‌تردید قهرمانی آخر اسطوره دنیای مربیگری فوتبال «سِرالکس فرگوسن» با شیاطین سرخ، یکی از شیرین‌ترین قهرمانی‌های زودهنگام تاریخ فوتبال است. جایی که مردان تئاتر رویاها پنج هفته به پایان، کار را یکسره کردند تا شهر منچستر غرق در شادی شود، اما خیلی زود خبر بازنشستگی «فِرِگی کبیر» شادی منچستری‌ها را به اندوه بدل کرد. همه منچستری‌های قدیم و جدید، تمام شاگردان 20 ساله فرگوسن این قهرمانی را تا ابد در خاطر می‌سپارند.

شیرهای وایکینگ‌ها در مسیر تاریخ‌سازی
اف سی کپنهاگن | 2011-2010 | 7 هفته به پایان

وایکینگ‌های شمال غربی اروپا سهم تاریخی خود را از فوتبال قاره سبز، هفت سال پیش گرفتند. جایی که مردان اف سی کپنهاگن با فتح زودهنگام و در فاصله هفت هفته به پایان سوپرلیگ دانمارک توانستند در تاریخ فوتبال قاره سبز، نام خود را ثبت کنند. وایکینگ‌ها بدون لشکرکشی دریایی به سرزمین‌های اطراف یخ تاریخ فوتبال را برای مردان یخی‌شان شکستند و گرمای موفقیت را چشیدند.

تیکی‌تاکای موثر باواریایی‌های آلمان
بایرن مونیخ | 2014-2013 | 7 هفته به پایان

بایرن با «یوپ هاینکس» 3 گانه رویایی را به دست آورد اما با «گوآردیولا» به تاریخ‌سازی در فتح سریع بوندس‌ لیگا نایل شد. اتفاقی که برای هواداران تیفوسی «باواریایی» بسیار مهم و شیرین بود. گوآردیولا با فلسفه تیکی‌تاکای خودش به فوتبال زمخت آلمان رفت و خیلی زود توانست نقش تاریخ‌سازی ایفا کند. او با اتکا به توان تاکتیکی و تکنیکی ستارگانی چون «روبن» و «ریبری» و با هوش سرشار «مولر»های تیمش فاتح قلب‌های ژرمن‌ها شد.

دلارهای کارساز قرمز و آبی‌های پاریسی!
پاری سن ژرمن | 2016-2015 | 8 هفته به پایان

قرمز و آبی‌های شهر پاریس با اتکا به دلارهای مالک عرب خود توانستند در فصل 2016-2015 رکوردی خارق‌العاده را برای خود و هوادارانشان به ثبت برسانند. آن‌ها هشت هفته به پایان رقابت‌ها با اتکا به ستارگان کهشکشانی که به خدمت گرفته بودند، فاتح لیگ فرانسه شدند. «زالاتان»، «دی ماریا»، «کاوانی»، «تیاگو سیلوا» و... ستارگان کهکشانی بودند که با هدایت «لورن بلان» فرانسوی این افتخار بزرگ را به دست آوردند. 102 گل زده و 96 امتیاز ره‌آورد بلان و شاگردانش از فصل 2016-2015 فرانسه بود.

 آقایی «پسرها» در منطقه کاتولیک‌نشین
سلتیک | 2017-2016 | 8 هفته به پایان

«پسرها» لقب تیم فوتبال سلتیک است. تیمی که در منطقه کاتولیک‌نشین  لیگ اسکاتلند نبردی تاریخی و جنگی تمام نشدنی با پروتستان‌های گلاسکو دارند. شاگردان براندون راجرز در فصل 2017-2016 توانستند هشت هفته به پایان مسابقات، فاتح لیگ پرمیرشیب اسکاتلند شوند تا رقیب یا بهتر بگوییم دشمن دیرینه را تحقیری تاریخی کرده باشند. پسرهای اسکاتلند حالا سرشان را بالا گرفته و در میان مردمان منطقه کاتولیک‌نشین قدم می‌زنند. آن‌ها خاک دشمن را به توبره کشیده‌اند.