عصیان گری دلار

نرخ دلار دیروز در روندی غیر عادی، سر به صعود گذاشت و با حدود 400 تومان افزایش نسبت به دو روز قبل مواجه شد. این ارز در حالی تا مرز 6 هزار تومان  هم پیش رفت که در نهایت بر اساس گزارش های بازار با قیمت  پنج هزار و 568 تومان بسته شد. در همین حال، رئیس مجلس از دعوت از وزیران اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در مجلس و بررسی وضعیت بازار ارز خبر داد. با این حال مسئولان اقتصادی دولت، روز گذشته موضعی در قبال جهش دید قیمت ارز مطرح نکردند.دومین توفان قیمتی دلار طی امسال، دیروز رقم خورد. داده های شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز تهران نشان می دهد که اگر چه بازار دلار در تهران، دیروز را با نرخ پنج هزار و 245 تومان آغاز کرد، اما با این حال بین پنج هزار و 208 تا پنج هزار و 655 تومان نوسان داشت. البته برخی منابع خبری و شبکه های اجتماعی از درج قیمت هایی نظیر 5800 و 5900 تومان روی شیشه صرافی ها نیز خبر دادند، اما در نهایت قیمت ارز در پایان معاملات روز گذشته، در رقم 5568 تومان ایستاد.این در حالی بود که بیشتر ارزها نیز دیروز روند صعودی در بازار داشتند. به عنوان مثال یورو با 195 تومان افزایش تا ساعت 17 به 6 هزار و 575 تومان رسید.همچنین همزمان با افزایش نرخ دلار، قیمت سکه در بازار تهران نیز حدود 120 هزار تومان افزایش یافت و به حدود یک میلیون و 900 هزار تومان رسید.
دعوت مجلس از مسئولان اقتصاد در مجلس برای بررسی گرانی نرخ ارز
در این حال، دیروز و در پی گرانی دلار، مجلس از وزیر اموراقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرده بود تا برای ارائه توضیحات به بهارستان بروند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خراسان، رئیس مجلس با بیان این که مجلس از مسئولان دعوت خواهد کرد تا درباره علت گرانی‌های ارز به نمایندگان توضیح دهند، افزود: کمیسیون اقتصادی جلسه ای را با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد.


نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه علنی روز گذشته طی تذکری شفاهی خطاب به لاریجانی گفت: جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود.
وی افزود: نباید اجازه دهیم ریال ها به دلار تبدیل شود چرا که ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک ها می شود.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد البته کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه مامور شده و در این فرصت یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید کمیسیون اقتصادی گزارشی از نشست مذکور به صحن مجلس ارائه دهد البته ما نیز از مسئولان دعوت خواهیم کرد تا درباره گرانی ارز و نحوه کنترل آن به نمایندگان توضیح دهند.
اظهارنظر ها درباره افزایش نرخ ارز
افزایش نرخ ارز، اظهارنظرهای متفاوت برخی چهره های مجلس و دولت  و کارشناسان را در پی داشت. البته در این میان، سکوت مسئولان رسمی دولت و متولیان اقتصادی قوه مجریه در قبال وضعیت بازار ارز، بیشتر از هر چیزی به چشم می آمد و تنهاحسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در حساب توئیتر خود نوشت: ارز ارزان می شود اما نه با مماشات با محتکران جسور اسکناس و قاچاقچیان قهار اربیل و استانبول.حاجی دلیگانی نماینده مجلس نیز دیروز در جلسه علنی مجلس با انتقاد از گرانی نرخ ارز اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور مخالف افزایش و تلاطم بازار ارز است، مدیران ارشد بانک مرکزی را برکنار کند. وی ا فزود: متأسفانه صداقت رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های انتخاباتی برای مردم رنگ باخته است.به گزارش ایسنا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان این که مردم برای حفظ ارزش پس اندازهای خرد خود، این پس اندازها را به طلا، سکه و ارز تبدیل می‌کنند، اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی باید یک بار برای همیشه تکلیف دلار را مشخص کنند. جمشید پژویان اقتصاددان بااشاره به این که عواملی چون پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری در بازار های داخلی را در هجوم نقدینگی به بازار ارز موثر می داند اما معتقد است که عامل سیاسی یعنی نزدیک تر  شدن اروپا به ترامپ در آستانه 20 اردیبهشت (زمان اعلام نظر کاخ سفید  درباره آینده برجام ) دلیل اصلی این نوسان بوده است .به گزارش فارس، یحیی آل اسحاق، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  نیز با اشاره به این که نکات مطرح شده مثبت برای افزایش قیمت ارز، در کوتاه مدت به منفی تبدیل می‌شود، گفت: هم اکنون قیمت دلار ناشی از عرضه و تقاضا نیست، براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نرخ دلار باید بین 4 هزار تا 4 هزار و 200 تومان باشد و هر چقدر  نرخ دلار بیش از این رقم باشد، این فاصله غیر واقعی است.
 
   خبر مرتبط
واکنش سلبریتی ها به گرانی نرخ دلار

گرانی دلار واکنش های بسیاری در فضای مجازی به ویژه  از سوی برخی سلبریتی ها  داشت و حتی سویه ای سیاسی نیز پیدا کرد . مثلا  محمد علی آهنگران،  در پیامی در اینستاگرامش نوشت: «در ایام انتخابات و در سخنرانی ها به مخاطبان می گفتم برای این که رخدادهای تلخی نظیر بالارفتن یک شبه قیمت ارز و سکه در دوره احمدی نژاد تکرار نشود، به روحانی رای دهید. چون دولت او دولت ثبات است. امروز با دیدن دلار 5700 تومانی با صراحت بابت این بخش از سخنانم عذرخواهی و استغفار می کنم».حمید فرخ نژاد، بازیگر سینما  نیز دیروز در صفحه اینستاگرام خود، خطاب به رئیس جمهور نوشت: «جناب روحانی رئیس‌جمهور گرامی، برای امثال من به خاطر حمایت از شما آبرویی پیش مردم نمونده، یه کم به فکر خودتون باشید.»