دکتر ظریف در گفتگو با "بی‌بی‌سی عربی": توافق هسته‌ای درحال اجراست

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به این‌که «توافق هسته‌ای چند جانبه و بین‌المللی است»، گفت: برجام درحال اجراست اما این امر بدین معنا نیست که همه اطراف به آن پایبند هستند.
دکتر محمدجواد ظریف در گفتگو با "بی‌بی‌سی عربی" در پاسخ با این سوال که آیا برجام، توافق هسته‌ای همچنان ادامه می‌یابد؟ گفت: توافق هسته‌ای توافقی بین‌المللی و چند جانبه است و آمریکا تنها یک طرف از این توافق است، آمریکا کشوری است که عضو دائم شورای امنیت است و ناظر بر صدور قطعنامه‌هایی که به اجماع در مورد توافق هسته‌ای صادر شده بوده است.
وی افزود: توافق هسته‌ای درحال اجرا است، اما این امر به این معنا نیست که همه طرف‌ها به آن پایبند هستند و آمریکا درعدم پایبندی به توافق‌های بین‌المللی سابقه‌ای دیرینه دارد؛ برای مثال آمریکا توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی را نقض کرد. براساس اتفاقاتی که افتاده است اگر آمریکا از خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور پیروی کند، نشان می‌دهد که این کشور شریک قابل اعتمادی در توافقات بین‌المللی نیست.
ظریف ادامه داد: امروزه درحالی که برخی به دنبال توافق‌های مشابه با کشورهای دیگر هستند، آمریکا پیامی را می‌رساند که مفاد آن طول عمر توافق‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت به اندازه یک دوره ریاست جمهوری است.


وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با یمن و متهم کردن ایران به حمایت موشکی از انصارالله به منظور بمباران کردن ریاض گفت: ما به طور روشن توضیح دادیم که ایران از یمنی‌ها حمایت موشکی نمی‌کند. یمن تحت محاصره است به طوری که حتی از ورود غذا و دارو به یمن ممانعت می‌شود و این امر مانع انجام و ظایف بشردوستانه سازمان ملل شده است.
وی افزود: این چه محاصره‌ای است که مانع ورود غذا و دارو می‌شود و میلیون‌ها یمنی براثر بیماری وبا می‌میرند. این مایه ننگ است. من این مسئله را مطرح می‌کنم که اگر حصاری وجود دارد که مانع ورود دارو یه یمن می‌شود و دبیرکل سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که در سال گذشته 21 میلیون نفر در یمن از سوءتغذیه رنج می‌برند و امسال تعداد آنها به 22 میلیون نفر رسید، اگر چنین حصار موفقی وجود دارد که حتی از ورود دارو می‌تواند ممانعت کند، پس چگونه نمی‌تواند مانع ورود موشک‌ها به یمن شود؟
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که اسرائیل شما را خطری برای موجودیت خود می‌داند، ‌گفت: اسرائیل از نتایج اقداماتش رنج می‌برد، اسرائیل تلاش دارد برای جنایت‌هایی که در هفت دهه اخیر منجر به فاجعه انسانی شده است پوشش درست کند.
وی افزود: اسرائیلی‌ها فاجعه انسانی درست کردند، حقوق فلسطینی‌ها را نقض کردند، فلسطینیان را سرکوب کردند و آن‌ها را به قتل رساندند.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا نشست اخیر ایران ـ ترکیه ـ روسیه در آنکارا در رابطه با سوریه نتایج خوبی به دنبال داشت، گفت: این همکاری‌ها تنها گزینه حل تمام درگیری‌ها است،‌ در اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 برخی در نتایج نشست‌ آستانه شک و تردید داشتند اما این تنها پروژه‌ای بود که توانست درگیری‌های سوریه را کاهش دهد، درست است که به طور کامل و به شکلی که انتظار می‌رفت درگیری‌ها را متوقف نکرد اما نتایجی بهتر نسبت به دیگر اقدامات به دنبال داشت.
ظریف افزود: ما به دنبال کاهش تنش در آنجا هستیم اما متاسفانه برخی‌ها توافق آتش‌بس را نقض می‌کنند، در آنجا سازمان‌های تروریستی مانند النصره وجود دارد که به توافق پایبند نیست و آتش‌بس را نقض می‌کند که باید با آن برخورد شود.
ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور نظامی آمریکا در سوریه و توئیت‌های ترامپ در این رابطه، گفت: در ابتدا به نظر من که نیروهای آمریکایی هیچ جایی در سوریه ندارند، اختلافات زیادی ایجاد کردند، آنها نه تنها یکپارچگی سرزمینی سوریه را گستند بلکه انسجام ملی آنها را نیز از بین بردند، به نظر من حضور آمریکا در سوریه اشتباه بود و باید تصحیح شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کار: نحوه اداره صندوق‌های بازنشستگی اصلاح می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت با رد درخواست استعفا در شورای شهر ؛ نجفی شهردار ماند سید حسن نصرالله: لبنان باید مجلسی داشته باشد که بتواند با خطرها مقابله کند قاسمی: ایران برای حفظ وحدت گروه‌های لبنانی از هیچ تلاشی دریغ نکرده است دکتر ظریف در گفتگو با "بی‌بی‌سی عربی": توافق هسته‌ای درحال اجراست در مراکز درمانی دریافت خارج از تعرفه از بیماران غیرقانونی است مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت شهرسازی: افزایش وام مسکن در راه است هاآرتص: سعودی‌ها در جنگ با ایران بی‌شک بازنده‌اند اوج وقاحت سران مرتجع عرب ایران و ونزوئلا تفاهم‌نامه دارویی امضا کردند وزیر امور خارجه به سنگال رفت قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران: ادعای کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد تظاهرات در لندن در اعتراض به جنایات صهیونیستها علیه فلسطینیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت