80 درصد اعضای شورای شهر با استعفا مخالفت کردند؛

گروه جامعه- پس از کش و قوس‌های فراوان و یک ماه پس از اعلام استعفای نجفی و جنجال‌های زیاد در این خصوص، روز گذشته جلسه بررسی استعفای او در صحن علنی شورای شهر در حضور نمایندگان شورا و تعداد زیادی از خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار شد. در این جلسه که هنوز حاشیه‌های سال گذشته از رقص دخترکان در برج میلاد گرفته تا مخالفت‌ها و پرونده‌سازی‌ها علیه نجفی به دلیل افشای فساد شهرداری بر آن سایه افکنده بود، 20 عضو شورا به همراه نجفی و برخی معاونان و مشاورانش حضور یافتند تا او در خصوص علل استعفا از دیدگاه خودش و اقدامات انجام شده ظرف هفت و نیم ماه گذشته اطلاع‌رسانی کند. ابتدا افشین حبیب‌زاده در نطق پیش از دستور جلسه در خصوص آتش‌نشانان و معضلات آنان سخنانی ایراد کرد.
وی در مورد دیدار با 125 پایگاه آتش‌نشانی و صحبت با آتش‌نشانان در خصوص مشکلات‌شان صحبت کرد و ادامه داد: آنها ابتدا خواستار تصویب بازنشستگی پیش از موعد شدند. یکی دیگر از خواسته‌های آنها تامین امکانات رفاهی بود که از سختی کار و استرس بالای آنها بکاهد. به گفته حبیب‌زاده امکانات کنونی بسیار ناچیز است و خانواده‌ها بسیار تحت فشارند. یکی از آتش‌نشانان در خصوص نحوه به فراموشی سپردن حادثه تلخ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و از یاد بردن آن خاطرات عنوان کرده: ما ایستگاه کاری خود را عوض کرده‌ایم و بر همان اساس برخی خانواده‌ها درخواست تغییر شغل همسرشان را داده‌اند و حتی کار به متارکه هم کشیده است. وضعیت به گونه‌ای شده که حتی تحمل یک بار زنگ خوردن هم دشوار شده است. از سویی دیگر یکی از خواسته‌های اصلی آنها توجه به تامین مسکن است. به طوری که برخی افراد با سنوات پایانی کار، هنوز هیچ خانه‌ای برای خود ندارند. همچنین تجهیزات و فضای کوچک برخی ایستگاه‌ها نیز، باعث مشکلات عدیده‌ای برای آتش‌نشانان شده است. حبیب‌زاده با بیان این مسایل در روزی که به دلیل بررسی استعفا چندان وقت مناسبی برای توجه به این مقوله به نظر نمی‌رسید، بخشی از دشواری‌های آتش‌نشانان را عنوان کرد.
سپس نجفی پشت تریبون رفت. وی با بیان توضیحاتی در خصوص فعالیت شبانه روزی از ترمیم پل کریمخان اظهارات خود را آغاز کرد و گفت: هر اقدامی تاکنون انجام شده، کار مشترک شورای شهر و شهرداری بوده است. با توجه به اینکه در بودجه انحرافات بسیار گسترده‌ای وجود داشت، سعی کردیم آن را ساماندهی کنیم. ما کارنامه قابل قبولی در شورای شهر و شهرداری داشتیم. اگر اشکالاتی هم وجود دارد، تا آخرین لحظه‌ای که هستیم، برطرف می‌کنیم. نجفی با انتقاد از رویه خبررسانی صدا و سیما تاکید کرد: در مقابل بدهی 52 هزار میلیارد تومانی باقی مانده از دوره قبل، صدا و سیما هفت سین 12 میلیون تومانی شورای شهر را دائم تیتر اخبار می‌کند. بنده در این مدت بیشتر مورد توجه این دوستان قرار گرفتم. در آن حجم توهین پراکنی و تهمت افکنی و فحاشی، آنقدر زدند که بالاخره یکی از آنها به هدف خورد. وی اظهار کرد: من معتقدم برخی مشکلات ذاتی شهرداری است و بعضی هم مربوط به دوره‌های قبلی بوده است. در این هفت ماه و نیم هم برخی مشکلات برطرف شد، حرکت و رشد سریع‌تر تدریجا محقق شد و هم‌اکنون نیز زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شهردار بعدی فراهم شده است. نتایج ملموس برخی فعالیت‌ها نیز دیده می‌شود. به گفته شهردار تهران، برخی از فعالیت‌های شهرداری بعدا به چشم می‌آید‌ همچون دانه‌ای که در زمین کاشته شده است که بعدا ثمره سبزشدن آن را خواهیم دید. او تاکید کرد: ما پیش‌بینی دشواری این مسیر را می‌کردیم. اما هفته قبل بر اساس نظر پزشکانم متوجه شدم دچار بیماری شده‌ام که مرحله درمان و پس از درمان آن دشوار است و فقط به همین دلیل استعفا دادم ودرخواست می‌کنم با آن موافقت شود.
پیشگویی پیغمبر‌گونه برخی‌ها درست از کار در‌نیامد


نجفی با کنایه نسبت به کسانی که از ابتدا مخالف حضور او بر مسند ساختمان بهشت بودند، عنوان کرد: البته کسانی که پیشگویی می‌کردند بعد از شش ماه به خاطر بیماری کنار گذاشته می‌شوم، چندان خوشحال نباشند‌ زیرا پیش‌بینی پیغمبر‌گونه‌شان صحیح نبود. واقعیت این است که وقتی به شورای شهر آمدم، بیمار نبودم، در این مدت هم مساله‌ای برای کار کردن نداشتم و با نادیده گرفتن همه فشارها و حرف‌ها به کار خود ادامه دادم. تازه یک ماه است از بیماری خود مطلع شده‌ام. بر همین اساس مساله جسمی من ایجاب می‌کند استعفا دهم. انرژی و توان جسمی ماندن در پست حساس شهرداری را ندارم و مسوولیت را به برادر یا خواهر دیگری می‌سپارم. اگر بمانم خیانت در امانت مردم است. من از اعضای شورای شهر و مردم می‌خواهم این موضوع را به مسایل سیاسی و پیرامونی که در این خصوص در جامعه مطرح می‌شود، ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت استعفای من بیماری است. عوامل تشدید کننده، همیشه هست و ناگزیر به پذیرفتن آن هستیم. او تصریح کرد: به من می‌گفتند می‌توانی قائم‌مقام به جای خود منصوب کنی یا چند ماه درمان کنی برگردی سر کارت اما اینها پیشنهادهای مناسبی نیست و خسارت‌های زیادی به شهر وارد می‌کند. به هر حال مدیران برجسته‌ای هستند که می‌توانند این مسوولیت را بر عهده گیرند که فعالیت‌هایشان از من هم بهتر است. بنابراین بهتر است هزینه اضافی به شهرداری وارد نکنیم. وی با اظهار امیدواری از اینکه حرف شورای شهر و شهرداری یکی باشد، درخواست کرد‌ وضعیت وی را هر چه زودتر مشخص کنند تا اول اردیبهشت که قرار است بستری شود، درمان خود را آغاز کند تا روند آن دیر نشود.
پس از اظهارات نجفی، مخالفان و موافقان استعفای او به ترتیب شروع به سخنرانی کردند. زهرا صدراعظم نوری به عنوان یکی از مخالفان عنوان کرد:من درک می‌کنم وقتی چنین شرایطی ایجاد می‌شود، از نظر روحی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما آقای نجفی من بیماری را دلیل کافی برای استعفا نمی‌بینم. چند ماه به وضعیت خود رسیدگی کنید و بعد از درمان به کار خود برگردید. وی تاکید کرد: این نوع بیماری، بیماری رجل سیاسی کشور است. بالاخره فرد می‌رود مبارزه می‌کند، درمان می‌شود و بر سر کار خود بازمی‌گردد. به صلاح شهروندان است که رویه آغاز شده از هفت ماه و نیم گذشته تاکنون توسط شورای شهر و شهرداری ادامه پیدا کند. وی تاکید کرد: وقتی آقای نجفی شهردار شدند شعار امیدواری و شکوفایی دادند. از همان ابتدا برخی‌ها هر نوع ساز و کاری را فراهم کردند تا او شهردار نشود، اما عملکرد توانمند تیم شهرداری جدید دست رد به سینه مخالفان زد و فشارها را نادیده گرفت. از سوی دیگر حاکمیت قانون در نهاد شهرداری وجود دارد که تلاش شد در این دوره این مساله حاکم شود. وی در ادامه اظهاراتش در خصوص دیگر اتفاقات مثبتی که در زمان حضور نجفی بر مسند شهرداری رخ داده، بیان کرد: اقدام دیگر شفاف‌سازی و جریان آزاد اطلاعات بود به طوری که همه بتوانند به همه اخبار شهرداری دسترسی داشته باشند. اقدامات نجفی همچنین از رانت‌خواری، فساد مالی و فساد سیاسی جلوگیری کرد. از سویی دیگر با یک رویه صحیح، با تبعیض و بی‌عدالتی و رانت‌خواری مبارزه شد. همچنین با اثربخشی و کارایی در این نهاد تلاش شد تا منابع پایدار درآمدی برای شهرداری تامین شود با پرهیز از تراکم فروشی و شهر فروشی. به عقیده من مجموع این رفتارها، رویکردی ایجاد کرد که الگوی موفق اداره کلانشهر تهران بود که می‌تواند الگویی رفتاری در مدیریت شهری باشد.
نمی‌توانیم تعهدمان به مردم را فراموش کنیم‌، با استعفا موافقم
محمدجواد حق شناس نیز به عنوان یکی از نمایندگان موافق استعفای نجفی عنوان کرد:جامعه مدیریت کشور و مردم ایران، نام نجفی را به نیکی و پاکدستی و مجرب بودن در مدیریت 40 سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند. نجفی با 21 رای شورا به شهرداری رسید . عملکرد چند ماهه نشان می‌دهد شورا در آن مقطع تصمیمی درست گرفت. ما در فضایی شهرداری را تحویل گرفتیم که نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بدهی داشت.
در شرایطی که گرفتاری سختی که داشتیم شهرداری را مدیریت کردند. ما باید در ماه 550 میلیارد تومان حقوق می‌دادیم. اما فقط 13 میلیارد ذخیره داشتیم. آقای نجفی شش هزار میلیارد از بدهی‌ها را هم صاف کرد و از عملکرد مجموعه در آن مقطع دفاع می‌کنیم اما در حال حاضر باید با تمام مشکلات استعفا را بپذیریم. وی تاکید کرد: دلخور و گلایه‌مندم از تصمیم ایشان و اگر از من مشورت می‌گرفتند می‌گفتم با بیماری هم بمانند. نمی‌توانیم تعهد خودمان را به مردم فراموش کنیم. ما سه میلیون رای از مردم گرفتیم. یک ساعت ابهام، بی‌توجهی و تاخیر هم اجحاف در حق مردم است. باید خیلی سریع وضعیت بدهی‌های شهرداری را مشخص کنیم. در نهایت اما اگر به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نباشند به نظر ایشان احترام می‌گذاریم.
فخاری،حق شناس،علیخانی و
حبیب زاده موافقان استعفای نجفی
بهاره آروین، محمود میرلوحی، الهام فخاری، الویری، احمد مسجد‌جامعی و ناهید خداکرمی نیز از جمله کسانی بودند که در ادامه به نظرات موافق و مخالف خود در خصوص استعفا پرداختند و در نهایت پس از آغاز رای‌گیری که دقایقی هم به بحث و جدل گذشت تا در خصوص علنی یا غیر علنی بودن آن تصمیم‌گیری شود، در نهایت نجفی با 16 رای مخالف و چهار رای موافق از مجموع 20 رای بر سر کار خود بماند و استعفای او پذیرفته نشد. یک نفر از نمایندگان شورا هم غایب بود و در جلسه حضور نداشت.
در این میان الهام فخاری، محمد جواد
حق شناس، محمد علیخانی و افشین
حبیب زاده به استعفای نجفی رای موافق دادند.
جلسه شورای شهر، شوآف برای کسب وجهه نمایندگان نبود
باید دید با توجه به اینکه نجفی تمایلی به حضور و تاب فشارها در مسند شهرداری را ندارد و از بسیاری از فشارهای وارده به خود هم سخنی به میان نیاورد، چه واکنشی در خصوص مخالفت اعضای شورای شهر با استعفای خود خواهد داشت و آیا بار دیگر درخواست استعفا خواهد داد یا خیر. از سوی‌ دیگر برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که نجفی در جلسه صحن علنی شورای شهر علت واقعی استعفای خود را اعلام نخواهد کرد و نمایندگان هم نمی‌توانند پای مخالفت خود بایستند، زیرا هر طور شده نجفی باید برکنار شود. رسولی در پاسخ به این شائبه به «جهان صنعت» عنوان کرد: جلسه امروز از نظر شما شوآف بود؟ امروز همه روند جلسه و مخالفت‌ها و بیان دلایل کاملا جدی بود و ما اجازه نمی‌دهیم نجفی به این راحتی استعفا دهد. وی در توضیح اینکه آیا نجفی مخالفت شورا را خواهد پذیرفت، گفت: من دری که باز است را می‌بینم، نه در بسته را. اگر دوباره استعفا دهد، بررسی می‌کنیم‌ اما برای آن، همان زمان تصمیم می‌گیریم. فعلا ما مخالفیم و او شهردار می‌ماند.
حسن رسولی:
21 عضو شورای شهر برای هیچ شغلی از شورا خارج نخواهند شد
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه استدعا دارم، نجفی بماند، گفت: ما قول دادیم به مردم که 21 عضو شورای شهر تهران برای هیچ شغلی از شورا خارج نخواهیم شد، مگر اینکه خدای ناکرده حضرت عزرائیل تصمیم دیگری بگیرد.
سید حسن رسولی در بررسی استعفای محمدعلی نجفی در جلسه امروز شورای شهر تهران، در مخالفت با استعفا، گفت: اعضای شورای پنجم در زمان انتخاب دکتر نجفی به عنوان شهردار عالما و عامدا به وی رای دادند، زیرا مطالعه ما، ارقام مندرج در حساب‌های رسمی شهرداری و اقتضائات حوزه مدیریت این ابرسازمان به ما نشان داد که اداره این شهر با 52 هزار میلیارد تومان بدهی نیاز به زور بازو و توانایی جسمی ندارد، بلکه به فردی مثل نجفی نیازمند است تا برای برون‌رفت از آنچه در آن گرفتار هستیم بتوانیم از عصاره 40 ساله مدیریتی او استفاده کنیم.
خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: در نیمه‌های سال 96 سخنگوی قوه قضاییه رسما اعلام کرد نفر دوم مدیریت شهری سابق تهران به جرم مسایل مالی در بازداشت است. به عنوان یکی از موکلین مردم هنوز نمی‌دانم سرنوشت این پرونده چیست؟ این در حالی است که حرکات چند دخترک معصوم و سفره هفت‌سین مورد نظر در صدر اخبار قرار می‌گیرد. البته امیدوار هستم با اصلاحاتی که در آینده شاهد خواهیم بود در شرایطی زندگی کنیم که این قبیل نابرابری‌ها قابل هضم باشد.
رسولی خطاب به نجفی گفت: استعفای کتبی شما را خواندم و امروز نیز به دقت به حرف‌های شما گوش کردم اما خدمت شما عرض می‌کنم اهمیت این تصمیم فراتر از این است که فقط به جنبه‌های بیماری و ابعاد شخصی آن را تنزل دهیم. من یادآوری می‌کنم که به اتفاق برادرم دکتر مسجد جامعی بنابر ماموریتی که شورا به ما محول کرده بود، قبل از انتخاب شما، خدمت‌تان رسیدیم. در ابتدا عرض کردیم آقای نجفی قلب مبارک کار می‌کند، فرمودید مانند یک آدم 45ساله کار می‌کند، چون شما در سابقه‌تان خروج از سازمان میراث را دارید، ما اطمینان حاصل کردیم. برای همین پیمانی با شما بستیم که تا آخر با ما بمانید و خدای ناکرده هوس رفتن به پاستور مثل مدیران قبلی را نداشته باشید.
وی ادامه داد: آقای نجفی امروز 30 میلیون رایی که در مجموع به این شورا داده شده، منتظر تصمیم من و شما هستند؛ من می‌گویم، با اعتبار شما، خواهیم توانست به همراهی ارکان نظام با شهرداری تداوم ببخشیم. ما پس از 12 سال قهر و واگرایی میان دولت و شهرداری دور هم جمع شدیم. حتی براثر همکاری رییس مجلس و نمایندگان، دولت، شهردار، استاندار و شورا در قالب همین تبصره دو میلیارد یورو فاینانس برای خطوط مترو به شرطی که 15 درصد را بتوانیم تامین کنیم، فراهم شد.
رسولی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته، برای اولین بار برای کسانی که حاضر باشند در بخش حوزه مدیریت شهری سرمایه‌گذاری کنند، تسهیلات ارزی در نظر گرفته شد، گفت: 55 هزار میلیارد تومان در اثر این همکاری برای حوزه مدیریت شهری اوراق مشارکت تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه امروز بحث ما فقط بحث آقای نجفی نیست، تصریح کرد: امروز مبارزه با فساد و سالم‌سازی در صدر کار است. ظرف هفت ماه و نیم گذشته حتی گزارشی یک ریال سوءجریان و اختلاس در زیرمجموعه شهرداری و سازمان‌ها دیده نشده است. امروز استراتژی کشور مبارزه با فساد است و شهرداری یکی از سه دستگاه فسادخیز کشور است، به عنوان خزانه‌دار شورای شهر اعلام می‌کنم که یک ریال بابت سفره 14 میلیونی در مقایسه با چند هزار میلیارد تومان‌های اختلاسی که سابق بر این وجود داشت، پرداخت نشده است.
او تاکید کرد: ما باید بپذیریم که نمایندگان مردم هستیم، صاحب اختیار نیستیم صاحب اختیار کسانی هستند که ما را به اینجا فرستادند و جریان فکری از ما پشتیبانی کرد، اگر در خیابان کسی من را ببیند نمی‌شناسد اما یک میلیون و 200 هزار رای آوردم. این مهمترین سرمایه اجتماعی ماست و توجه کنید با این کناره‌گیری جنابعالی به سرمایه اجتماعی و به حوزه مدیریت شهری لطمه می‌زنید. سازماندهی مجدد ابرسازمانی مثل شهرداری، کارخیلی سختی است. وی از رسانه‌ها خواهش کرد که بحث حوزه مدیریت شهری را به پای رهبری و ارکان نظام نگذارند و گفت: معتقد هستم که مسوول مدیریت شهری هستیم با همه ارکان حاکمیت از قضایی، امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، مجلس، دولت و رهبری، مجمع و دیگران باید تعامل داشته باشیم ما این مسیر را طی کردیم. برای من این استعفا واقعا محرز نیست.
وی تصریح کرد: اجازه ندهیم به ما دوباره بگویند این شورا هم تکرار شورای اول است، قوی‌ترین سرمایه‌های انسانی در بین اصلاح‌طلبان هستند‌ اما خسارت‌ها، خسارت‌های بالایی است و من همان‌گونه که محکم به آقای نجفی رای مثبت داده‌ام، به استعفایشان رای منفی می‌دهم و خواهش می‌کنم که از رای شورا تمکین کنند.