انتقاد نمایندگان از فضای کسب و کار کشور

گروه سیاسی- نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید در حالی برگزار شد که بیشتر نطق نمایندگان راجع به موضوع اقتصاد و فضای کسب‌وکار بود چرا که گزارش نظارتی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در صحن علنی مجلس قرائت شد‌. رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی ماموریت داد تا با مشورت با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس طرح حمایت از کالای ایرانی را تهیه کنند‌. گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در دستور کار دیروز مجلس قرار گرفت‌.
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی ماموریت داد تا با مشورت با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همفکری با اتاق‌های بازرگانی و اصناف و دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات لازم را در قالب گزارشی به مجلس ارائه دهد‌. وی افزود‌: سخنان رهبری در ابتدای سال و تاکید ایشان بر تولید کالای ایرانی و حمایت از آن فضای جدیدی پیش روی ملت ایجاد کرد، بنابراین هم تولید کنندگان و هم عرضه‌کنندگان کالا باید زمینه اعتماد عمومی برای مصرف کالای ایرانی را فراهم کنند‌. رسانه‌ها به ویژه صداوسیما و وزارتخانه‌های صنعت و جهادکشاورزی برای صیانت از کالای ایرانی وظایف مهمی دارند و بانک‌ها نیز مسوولیت سنگینی برای اصلاحات داخلی جهت پرداخت منابع مالی به بخش‌های تولید دارند‌.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات و اظهارات مسوولان ارشد سعودی گفت‌: اخیرا مسوولان سعودی اقدامات و اظهارات مختلفی درباره مسایل منطقه داشته‌اند که از جهاتی بسیار تاسف‌آور است و از جهتی به شفافیت فضای واقعی کمک می‌کند. اینکه بعد از سال‌ها سعودی‌ها با حمایت و هدایت آمریکا جریان‌های تروریستی و تکفیری را سامان دادند و هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند و حالا این موضوع را با صراحت اعلام می‌کنند که همه این اقدامات با هدایت آمریکا انجام شده است، یک هشدارباش برای همه کشورهای منطقه و جهان است که زیر پوست اظهارات با رنگ و لعاب انسان دوستانه و دینی سال‌های گذشته چه اقدامات پلیدی انجام داده‌اند‌.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد‌: اما چقدر باید تاسف خورد که سعودی‌ها با حضور در آمریکا و تلاش زیاد، بخش قابل توجهی از منابع مردم مسلمان عربستان را تقدیم دولتمردان دلال صفت این کشور کردند اما آنها به جای تشکر اعلام کردند که اگر ‌آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت نکند ظرف دو هفته از بین می‌روند‌. آیا مردم حجاز تحمل این تحقیر بزرگ را دارند که در قبال پولی که از مملکت‌شان به جیب سرمایه داران آمریکایی سرازیر شد، آن هم برای تحریک دیگر کشورهای مسلمان با چنین الفاظی خوار و زبون‌شان کنند تا حدی که آمریکا برای ماندگاری سربازان‌شان در سوریه علاوه بر صدها میلیارد دلاری که قبلا از سعودی‌ها به جهات مخلتف اخاذی کرده بودند، باج خواهی کردند‌. البته صراحت ترامپ در این باج خواهی‌ها، سخافت حوزه سیاست خارجی آمریکا را بهتر عیان کرد‌.


در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی متن کامل گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و تخلفات رخ داده در آن، قرائت شد‌. در این گزارش ارقام تخلفات در بخش‌های مختلف شامل صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و بانک سرمایه قید شده است‌. گفتنی است پس از قرائت این گزارش، نمایندگان حاضر در صحن، این گزارش را برای بررسی و دادرسی به قوه قضاییه ارسال کردند‌.
انتقاد از اتاق‌های بازرگانی
در جریان نخستین جلسه علنی مجلس در سال‌جاری، نماینده اصولگرای ارومیه در تذکر شفاهی با اشاره به نوسانات بازار ارز خطاب به رییس مجلس اظهار داشت‌: آقای لاریجانی، جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود‌. نادر قاضی‌پور خاطرنشان کرد‌: نباید اجازه دهیم ریال‌ها به دلار تبدیل شود‌. ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک‌ها خواهد شد‌. علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده اصولگرای مجلس گفت‌: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد، البته کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه مامور شده و در اولین فرصت، یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد‌. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از کمیسیون اقتصادی خواست که گزارشی از این نشست به صحن علنی مجلس ارائه کند و در ادامه یادآور شد‌: ما نیز از مسوولان دعوت خواهیم کرد تا درخصوص علت گرانی‌های ارز و نحوه کنترل آن به نمایندگان توضیح دهند‌.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از عملکرد دولت در اجرای قانون فضای کسب‌وکار و حضور نامنظم وزرا در شورای گفت‌وگو انتقاد کردند‌. نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه بر لزوم حمایت از تولید با کنترل نرخ ارز تاکید کرد و گفت‌: طبق قانون مصوبات شورای گفت‌وگو حداکثر باید ظرف ۳۰ روز در دستور کار هیات دولت قرار گیرد‌. تا به حال هیات دولت اقدامی برای بهبود فضای کسب‌وکار و بررسی مصوبات شورای گفت‌وگو انجام نداده است‌. وی یکی از مشکلات سر راه تولید را اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی تهران خواند و گفت‌: اتاق‌های بازرگانی بیشتر به دنبال واردات هستند و در راستای تسهیل فضای تولید و کسب‌وکار اقدام قابل توجهی انجام نمی‌دهند‌. قاضی‌پور از عملکرد بسیار بد اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی استان تهران سخن گفت و بیان کرد‌: ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر می‌شوند و این یعنی اشرافی‌گری در جامعه ایجاد شده و اختلاف طبقاتی در کشور رو به افزایش است‌. وی در ادامه تصریح کرد‌: اعضای اتاق بازرگانی اکثرا تجار وارد کننده بوده و به قوانین مجلس بی‌اعتنا هستند ونمی‌گذارند افراد جدید با ابتکار و فکر نو کار را در دست گیرند چراکه از به خطر افتادن منافع خود می‌ترسند‌. نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت‌: اعضای اتاق بازرگانی مهندسی انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری را انجام می‌دهند‌. از این رو از آقای شافعی رییس اتاق بازرگانی می‌خواهیم که فراماسونری اتاق بازرگانی را از بین ببرند‌.
در ادامه فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در خصوص این گزارش گفت‌: حدود شش سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار می‌گذرد‌. مهم‌ترین هدف این قانون حمایت از تولید ملی بود که تاکنون به این هدف دست پیدا نکرده است‌. عضو کمیسیون آموزش اظهار داشت‌: با وجود گذشت شش سال تنها ۱۰ ماده از این قانون اجرایی شده، ۱۸ حکم به صورت ناقص و ۲۸ حکم نیز به‌طور کامل اجرایی نشده است‌. وی ادامه داد‌: ۲۵ حکمی که اجرا نشده‌اند در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی، افزایش امنیت، امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌وکار بوده است‌. وی با انتقاد از حضور نامنظم وزرا در جلسات شورای گفت‌وگو با بخش خصوصی گفت‌: این امر منجر شده کارایی این شورا از بین برود‌.
نامساعد بودن فضای کسب‌وکار
در ادامه ‌هادی قوامی نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ که متولی اصلی تهیه این گزارش بود گفت‌: مساله کشور این است که فضای کسب‌وکار مساعد نیست‌. وی ادامه داد‌: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود اما این حکم نیز محقق نشده است‌. وی با بیان اینکه با وجود گذشت پنج سال تنها یک پنجم احکام قانون بهبود فضای کسب‌وکار اجرایی شده است، گفت‌: نماینده دولت در مجلس اعلام کرد که رتبه ایران در فضای کسب‌وکار از ۱۵۴ به ۱۱۷ کاهش یافته است که این نشان‌دهنده بهبود فضای کسب‌وکار است اما بنده معتقدم با تغییر شاخص‌ها رتبه ایران در بهبود فضای کسب‌وکار کاهش یافته است‌. افزایش رتبه ایران به ۱۲۰ و ۱۲۴ در بهبود فضای کسب‌وکار نیز نشان‌دهنده عدم تغییرات جدی در محیط کسب‌وکار کشور است‌.
قوامی با انتقاد از نوسانات بازار ارز گفت‌: تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری، وام‌های ارزی از صندوق توسعه ملی گرفته‌اند که باید به صورت ارزی نیز آن را بازپرداخت کنند اما جهش‌های بازار ارز طی ماه‌های اخیر فضای کسب‌وکار را ناامن کرده و سرمایه‌گذاران را با مشکلات جدی مواجه ساخته است‌. نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت‌: آقای روحانی برای گرفتن رای مردم در دولت یازدهم وعده اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار را دادند اما بعد از گذشت حدود ۶ سال هنوز این قانون اجرایی نشده است‌. نایب رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی با انتقاد از کاهش تعرفه واردات کالاهای فولادی گفت‌: تعرفه کالاهای فولادی از ۲۵ به ۱۵ درصد کاهش یافته است‌. این در حالی است که آمریکا برای حمایت از کالاهایش تعرفه‌ها را افزایش داده است اما متاسفانه ما دیوار تعرفه‌ها را کوتاه کرده‌ایم‌. قوامی تاکید کرد‌: هدف این قانون شفاف‌سازی و مناسب‌سازی فضا برای بخش خصوصی بود‌. وی قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از عوامل خراب کردن فضای کسب‌وکار خواند‌.
انتقاد از حضور نامنظم وزرا در شورای گفت‌وگو
در ادامه حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت‌: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی مستلزم بهبود مستمر فضای کسب‌وکار است‌. یکی از روش‌های بهبود فضای کسب‌وکار، اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار است‌. باید عزم ملی در این خصوص وجود داشته باشد‌. وی هدایت نقدینگی به سوی تولید را یکی از نتایج مهم بهبود محیط کسب‌وکار خواند و گفت‌: در مواد ۲-۳ و ۶۰ قانون بهبود فضای کسب‌وکار از دولت خواسته شده بود در تدوین آیین‌نامه‌ها نظر بخش خصوصی را هم بگیرد اما به نظر می‌رسد این اقدام انجام نشده است‌. نماینده مردم اصفهان اظهار داشت‌: بسیاری از مشکلات تولید در شورای گفت‌وگو قابل حل است‌. رییس شورا در سطح ملی، وزیر و در سطح استانی، استاندار است‌. حضور برخی اعضای دولت در شورای گفت‌وگو نامنظم است که باید اصلاح شود‌. وی همچنین از تدوین گزارشی در خصوص علل ارتقای رتبه ایران در محیط کسب‌وکار خبر داد و از قوه قضاییه و کمیسیون قضایی خواست لایحه تجارت را به ثمر برساند‌.
چرا استیضاح وزیر کشور در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟
عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در جلسه علنی طی تذکری شفاهی، اظهار کرد‌: ما شاهد بودیم که در ایام منتهی به عید نوروز و در بدترین شرایط سه وزیر دولت برای استیضاح به مجلس آمدند‌. وی ادامه داد‌: استیضاح وزیر کشور با وجود تکمیل امضا و ارجاع به هیات‌رییسه در اسفند ماه، هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته است‌.
نماینده مردم بوشهر تصریح کرد‌: این شائبه برای نمایندگان مشهود و محسوس است که در هیات‌رییسه تبعیض قائل می‌شوند و آنقدر این مساله مشهود است که یقین دارم مردم هم متوجه این تبعیض می‌شوند‌. خدری با تاکید بر اینکه نباید احساس شود که در هیات‌رییسه مجلس با وزیری به‌گونه‌ای برخورد شود که استیضاح وی در دستور کار قرار نگیرد، اظهار کرد‌: امروز بنده پیگیری‌های زیادی کردم اما مشخص نیست که برگه استیضاح رحمانی‌فضلی کجاست و چرا هنوز در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار نگرفته است!