سیاسیون بستگان خود را به شستا تحمیل کردند

آرمان: سازمان تأمین اجتماعی مجموعه بزرگ است که شرکت‌های اقماری بسیاری را تحت اختیار خود دارد و از آن جمله می‌توان به صندوق بازنشستگی کشوری، برخی بانک‌ها، شرکت هواپیمایی آسمان و کشتیرانی اشاره کرد. یکی از زیر مجموعه پولساز و درآمدزای این سازمان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا شستا است که سرمایه زیادی در آن رد و بدل می‌گردد. این شرکت که در دولت گذشته تحت نظر سعید مرتضوی رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی اداره می‌شد در آن دوران با استخدام‌های بی‌رویه این شرکت را متحمل هزینه‌‌های بسیاری کرد. با تشکیل دولت دوازدهم اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور به عنوان رئیس هیأت مدیره شستا انتخاب شد. وی معتقد است: «برخلاف آن چیزی که درون شستا حاکم است عده‌ای فکر می‌کنند اموال آن بی‌صاحب است، بعضی سیاسیون هم می‌گویند باید به آن تعرض کنیم. شخصی صد نفر از همشهریانش را به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا آورده بود.» حال باید دید با مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، شستا چه کمکی در راستای حل این مشکلات خواهد کرد.
تحمیل بستگان!
رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نشست مدیران عالی شستا با مدیران عامل و اعضای هیات ‌مدیره شرکت‌های تحت پوشش شستا اظهار داشت: پیشرفت‌های زیادی در صرفه‌جویی و فروش اموال شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی حاصل شده است. به گزارش انتخاب اکبر ترکان گفت: از زمانی که به ریاست هیات مدیره شستا انتخاب شدم، کوشش کردم که آسیب‌شناسی جامعی حول اشکالات موجود در آن انجام دهم. اینکه مواردی به نظرم رسید این است که برخلاف آن چیزی که درون شستا حاکم است عده‌ای فکر می‌کنند اموال آن بی‌صاحب است، بعضی سیاسیون هم می‌گویند باید به آن تعرض کنیم. آنها بستگان خود را به شستا تحمیل کردند. شخصی صد نفر از همشهریانش را به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا آورده بود. مشاور رئیس‌جمهور افزود: بعضی به اموال و دارایی‌های ما طمع می‌کنند و می‌خواهند به آن ناخونکی بزنند. برخی مدیرانی که با رابطه آمدند اموال شرکت را نسیه فروخته‌اند تا 4 ماه و 6 ماه پولش را بگیرند اما کسانی که نسیه بردند پول آن را هم ندادند و حال نمی‌دانیم اصلا آن پول‌ها کجا رفته است. آقای ربیعی لطف کردند و اسم آنها را پشت تریبون در مجلس نگفتند. ترکان با بیان اینکه مدیران شستا نباید به کسی وابسته باشند، اضافه کرد: وابستگی مدیران به معنای آن است که اجازه داده‌ایم به حقوق کارگران تعرض شود. البته آقای لطفی مدیرانی را در شستا انتخاب کردند که از بدنه آن بالا آمده بودند. این مدیران مدیرانی دلسوز هستند و نه افراد گذری. آقای لطفی گفته‌اند صد نفر از مدیران را جابه‌جا کرده‌اند.
حمایت از تولید داخلی


رئیس شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که آن را پیدا کرده‌ام ورود شستا به سرمایه‌گذاری‌هایی است که توجیهی ندارد، بیان کرد: باید دقت کنیم و در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که توجیه اقتصادی دارند تا عده‌ای فکر نکنند مال سازمان تامین اجتماعی مفت است لذا سرمایه‌گذاری‌هایی که نرخ بازگشت سود آنها بسیار پایین است نباید انجام شود. وی با انتقاد از سودهایی که بانک‌ها از بابت پرداخت وام به سازمان تامین اجتماعی گرفته‌اند، گفت: سود وام‌ها به جیب بانک‌ها می‌رود لذا باید وابستگی خود را به بانک‌ها کم کنیم. ترکان با انتقاد از واردات کالاهای خارجی گفت: وقتی به شمال کشور می‌رویم صدها فروشگاه را کنار جاده در بابلسر، نمک‌آبرود، رویان و نور می‌بینیم که مثل فروشگاه‌های خارجی تاسیس شده‌اند و لوازم وارداتی می‌فروشند. ما نمی‌توانیم از یک‌طرف بگوییم اقتصاد مقاومتی و بعد جنس خارجی بفروشیم. اینها همه موجب شده که ارز بیشتری از کشور خارج شود. هم اکنون تراز گردشگری ایران در قسمت ارزی منفی پنج میلیارد دلار است یعنی بابت پولی که از کشور خارج می‌شود ارز چندانی به کشور از ناحیه گردشگران خارجی وارد نمی‌شود. وی تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که آمریکایی‌ها رسما به ما انگ دروغگویی می‌بندند و فضای جهانی را علیه ما می‌کنند. آنها روی ارز و جابه‌جایی پول فشار می‌آورند. خوب ما در چنین شرایطی نمی‌توانیم بگوییم که تابع اقتصاد آزاد هستیم شاید عده‌ای بگویند که شما از سیاست‌های سازمان تجارت جهانی عدول کرده‌اید خب به درک که عدول کرده‌ایم. دشمن هم اکنون با تمام اتحاد علیه ایران وارد شده و هیچگاه تا این اندازه دشمن خود را علنی نکرده بود لذا حمایت از تولید و کالاهای داخلی و ارزآوری مملکت بیش از گذشته اهمیت یافته است.