شورا استعفای نجفی را نپذیرفت


حمیده امینی فرد

با 16 رأی مخالف به استعفا، سرانجام پس از یک ماه بلاتکلیفی، نجفی 67 ساله، برای چند مدت دیگر در «بهشت» ماندگار شد! او اگرچه پیش از این جلسه وعده داده بود که با اعلام دلایل استعفایش، همه اعضا را با خود همراه خواهد کرد، اما در نهایت این 4 عضو شورا بودند که به خواهش او برای «رفتن» لبیک گفتند و مابقی ترجیح دادند تا با رد دلیل اصلی استعفا یا همان بیماری «نجفی» از او بخواهند که در برابر فشارها، تهدید‌ها و توهین‌ها تسلیم نشود!


محمد علی نجفی، دیروز حدود یک ساعت محکم ایستاد، از دلایلش برای رفتن گفت و خواهش کرد که به تصمیم او احترام بگذارند و او را در معذوریت قرار ندهند، اما نتیجه آن چیزی شد که پیش از این، از برآیند اظهارات شورایی‌ها انتظار می‌رفت! اکثریت، دلیل اصلی او را توجیه پذیر ندانستند و به همین علت سرسختانه ایستادند تا شهردار 7 و نیم ماهه تهران، اجازه ندهد پیشگویی رقبا (نجفی 6 ماه بیشتردوام نمی‌آورد) محقق شود! آنها البته برای ماندن نجفی به سراغ دلایلی رفتند که در این مدت مدیریت شهری را با تغییرات مثبت و متفاوتی روبه‌رو کرده بود، دلایلی همچون ابلاغ دو بخشنامه ضد فساد و شهر فروشی، پرداخت 6 هزار میلیارد بدهی برجای مانده، جلوگیری از بی‌انضباطی‌های شدید مالی و ارائه گزارش تخلفات مالی دوره گذشته که توانسته بود از «نجفی» یک چهره شاخص بسازد.
«زهرا صدر اعظم نوری»که به‌عنوان یکی از مخالفان سخن می‌گفت، غیر مستقیم ادعا کرد که موضوع بیماری، بهانه است و نجفی، تحت تأثیر این بیماری، تصمیم دقیقی برای «استعفا» نگرفته است! محسن هاشمی البته به سخنان او واکنش نشان داد و به شوخی گفت: «پس ما که این بیماری را نداریم، رجل سیاسی نیستیم!» برخی دیگر هم با پیش کشیدن حاشیه‌های رجل سابق سیاسی، سعی کردند تا نجفی را هر طور شده راضی به ادامه روند درمان و مرخصی استعلاجی کنند. ناهید خداکرمی یکی از همین مخالفانی بود که گفت: «بسیاری از مسئولان به این بیماری دچار هستند و حتی برخی‌ها با قهر کردن کشور را رها کردند، حالا نجفی برای یک درمان یک ماهه می‌خواهد استعفا دهد؟»
با این همه نجفی دیروز پیش از آنکه رأی‌گیری رسمیت پیدا کند، جلسه شورا را به قصد دیگری ترک کرد، اما همان وقتی که روی صندلی‌اش، پشت به اعضا نشسته بود، با لبخندی که معلوم نبود تأیید می‌کند یا رد، لحظه به لحظه، سخنان مخالفان و موافقان را می‌شنید.
دیروز البته جلسه شورا به قدری شلوغ بود که شهربانو امانی به خنده گفت چه لشکرکشی شده و شهردار هم در جواب او گفت: «لشکرکشی برای زمانی است که شهردار را بخواهید عزل کنید، اما حالا موضوع استعفا مطرح است.»
از پیشگویی‌های پیغمبر گونه‌شان خوشحال نباشند
نجفی چه گفت؟ او دیروز حدود یک ساعت میهمان شورایی‌ها بود، اما زمان که به رأی‌گیری رسید، جلسه را ترک کرد تا شاید دوستان بهتر بتوانند اعلام نظر کنند. او بار دیگر رودرروی همه اطمینان داد که دلیل اصلی استعفایش، بیماری است که حدود یک ماه قبل بر او حادث شده و مجبور است از ابتدای اردیبهشت ماه، روند جدی درمانش را شروع کند و به همین علت نمی‌خواهد با اصرار بر ماندن در حق امانت مردم خیانت کند. او البته گریزی هم به پیشگویی‌های مخالفانش زد و درباره آنها اینطور گفت: «البته افرادی که از روز اول پیش‌بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند. چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. در حالی که در آن زمان مریض نبودم و اصلاً بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا داده‌ام مسأله‌ای‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام. بی‌تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق و فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد. براین اساس از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند.»
او در ادامه درخواستی هم داشت و اینکه به موضوع استعفایش به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباطی داده نشود! نجفی البته اشاره کرد که عوامل دیگری همیشه وجود دارد. اما پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین
قائم مقام یا اخذ مرخصی به او شده است برایش قابل قبول نیست. چرا که به اعتقاد او این بدن آماده حرکت و پرش (شهرداری تهران)، حیف است که به وضعیت گذشته برگردد.
شهردار تهران باقی ماندن خود در پست شهرداری را متحمل وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست و افزود: به من از دو جهت لطمه وارد می‌شود از یک سو به‌دلیل سیر درمان بیماری، قطعاً به مدیریت شهری نمی‌توانم بدرستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود.
نجفی تأکید کرد: خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونین فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را بر عهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد.
وی تأکید کرد: از سال 1358 تا به امروز حدود 39 سال در پست‌های مدیریت کشور آنچه در توان داشتم انجام دادم و تصور می‌کنم امروز این حق را دوستان به من می‌دهند که چند ماهی برای درمان بیماری خود اختصاص دهم. با توجه به اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه برای درمان بستری می‌شوم انتظار دارم که تا آن موقع شورا تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد.
نجفی همچنین به کارنامه موفقش طی این 7 ماه اشاره کرد و با این ادعا که کارنامه آنها قابل دفاع بوده و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، گفت: «نگاه کنید به مدیریت بودجه در سال 96 که با وجود انحرافات و ضعف‌های زیاد توانستیم بودجه را به بهترین شکل اجرایی کنیم؛ به طوری که در بخش نقدی 95 درصد بودجه محقق شد.»
او حتی مدعیان را هم به مناظره دعوت کرد و گفت: «حاضریم با افرادی که مدعی مدیریت بد ما هستند بحث کنیم، دقت داشته باشید که در سال 95 شهرداری وقت 5000 میلیارد تومان از بانک وام گرفت تا کار خود را پیش ببرد اما این اتفاقات در دوره ما رخ نداد هر چند که از همان روزهای اول افراد و مراکزی درصدد تخریب شهرداری بودند.»
وی با بیان اینکه بهترین تیم مدیریت شهری در این مدت انتخاب شد، تصریح کرد: «شورا در این هفت ماه و نیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته و تأکید می‌کنم که هرچه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداری بوده است.»
شهردار تهران اما دل پری ازمخالفان داشت. او با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: «تیتر یک رسانه ملی سفره هفت سین 14 میلیون تومانی شورا بود، در حالی که این اتفاق رخ نداده و این در حالی است که به بدهی 52 هزار میلیارد تومانی هیچ اشاره‌ای نمی‌شود. منشأ این بدهی‌ها نیز جای سؤال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و «از هر کرانه تیر جفا کردند روانه» که نهایتاً یکی به هدف خورد.»
نجفی ادامه داد: «در مقابل مشکلات و نابسامانی‌ها که بخشی از آنها اقتضای ذاتی کار شهرداری است، مقداری از آن باقیمانده تیم قبلی مدیریت شهری بود و بخش دیگری که تحمیلی و ساختگی برای مجموعه شهرداری تهران بود، توانستیم اقدامات مؤثری را انجام دهیم و توانستیم سکوهای پرتاب را در بسیاری از حوزه‌ها ایجاد کنیم. البته برخی از اقدامات ما در حال حاضر از سوی شهروندان قابل مشاهده و لمس است ولی بخشی از فعالیت‌ها نیز باید در آینده نتیجه آن مشاهده شود.
وی با تأکید بر اینکه از قبل من و همکارانم سختی راه را پیش‌بینی می‌کردیم، افزود: در حال حاضر نیز من و همکارانم بر لزوم ادامه این راه تردیدی نداریم و من یا هر کس دیگری که باشد اراده بر تداوم این راه را داریم، در حقیقت چه من باشم و چه نباشم اراده ادامه راه وجود دارد.
نجفی با بیان اینکه جا دارد از اعضای شورای شهر و برخی از نمایندگان مجلس تشکر کنم که در ایام نوروز از برنامه‌های شهرداری بازدید کرده و کارکنان ما را تشویق کردند گفت: نوروزگاه کار جدیدی است که امید است این واژه به مرور جا بیفتد چرا که امید است نوروزگاه یک واژه ماندنی بماند چرا که دوستان و افرادی که در این نوروزگاه حضور داشتند را مورد تشویق قرار دادند.
شهردار تهران در پایان، متن استعفای خود را هم قرائت کرد و این‌طور توضیح داد که دو استعفا در کار نبوده بلکه او استعفای اولش را پس گرفته تا کوتاه‌تر به شورا ارائه دهد!
نجفی در این استعفانامه که به تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۶ نوشته شده، مهم‌ترین علت استعفای خود را عارض شدن بیماری جدید و طولانی بودن درمان آن بیان و تأکید کرده است:‌ «اکنون که شهرداری تهران از بخش مهمی از تنگناها و مشکلات عبور کرده و راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها و کمبود‌ها پیش‌بینی و تدبیر گشته است، متأسفانه عارض شدن بیماری جدیدی که درمان آن طولانی است و مسلماً بخشی از انرژی و توان مرا تحلیل خواهد بود، امکان ادامه خدمت
این جانب را منتفی ساخته است و بیم آن می‌رود که در صورت تداوم این وضع زحمات و دستاوردهای قبلی از بین برود و به مدیریت شهر لطمات جدی وارد آورد.»
پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد
بهاره آروین هم  ضمن مخالفت درباره استعفای نجفی گفت: نجفی با شعار امید آمد و دید که مردم با چه امیدی در صف رأی‌گیری ایستادند.
او سپس خطاب به شهردار تهران گفت: شما در شرایطی تاریک شهرداری را تحویل گرفتید و کار خود را آغاز کردید و فقط شهرداری را اداره نکردید، بلکه ریل‌گذاری درستی انجام شد که این ارزشمند است. از طرفی ما شما را یک شبه انتخاب نکردیم و سه ماه زمان گذاشتیم تا شما را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم و حداقل چند ماه طول می‌کشد فردی مانند شما را به‌عنوان شهردار انتخاب کنیم که عملاً روند کار متوقف می‌شود.
باید تکلیف شهر را مشخص کنیم
محمد جواد حق شناس اما به‌عنوان نخستین موافق استعفا با بیان اینکه از تصمیم استعفای نجفی دلخورم گفت: اما  با این همه معتقدم نباید شهر را حتی برای یک ساعت بدون مدیر رها کرد.
حق شناس با بیان اینکه شهرداری در این هفت ماه و نیم عملکرد مناسبی داشته است، گفت: به‌عنوان مثال در گذشته با شرایطی مواجه بودیم که باید هر ماه حدود 500 میلیارد تومان حقوق داده می‌شد، اما در روزی که ما خزانه را تحویل گرفتیم تنها 13 میلیارد تومان پول در آن بود و در این شرایط 6000 میلیارد بدهی نیز پرداخت شد.
با مردم صریح صحبت کنید
مرتضی الویری اگرچه مخالف بود، اما با بیان اینکه برای من محرز نشده که علت اصلی استعفای نجفی تنها بیماری است، گفت: باید با مردم صریح صحبت کنیم تا دقیقاً بدانند علت استعفا چیست. اما با توجه به تجربه‌ای که از دوره اول شورا و تغییر شهردار تهران دارم می‌گویم که باید دقت کنیم و براحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم، چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.
او ادامه داد: یکی از شاهکارهای نجفی مبارزه با فساد و سرلوحه قرار دادن پاکدستی است که تداوم این مسیر لازم است.
احمد مسجدجامعی هم به‌عنوان مخالف با بیان اینکه انتصاب شهردار توسط شورا با وسواس و تعیین شاخص‌ها به نتیجه رسید؛ گفت: خاطرم می‌آید در مراسمی قرآن کریم را با «دف» وارد صحنه کردند ولی دستگاه‌های ذیربط این موضوع را که موجب رنجش برخی از قرآن خوان‌ها شده بود بررسی نکردند. بی‌تردید در عمل پایبندی‌ها بسیار مهم است.
نجفی به جای استعفا از سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داد، سخن می‌گفت
حسن رسولی نیز به‌عنوان مخالف با بیان اینکه‌ای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا می‌گفت که سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ گفت:‌ در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضائیه رسماً اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالی در بازداشت است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت آن‌ چه شده است.
وی با بیان اینکه البته حرکات چند دختر معصوم و هزینه سفره هفت سین در صدر اخبار قرار گرفت، افزود: نجفی قول داده که تا آخر با ما بماند و هوای پاستور به مانند شهرداران قبلی به سرش نزند و حتی گفت که قلبش به مانند یک فرد 45 ساله کار می‌کند. رسولی با بیان اینکه «آقای نجفی اهمیت تصمیم شما فراتر از بیماری است» گفت: امروز بحث ما نجفی نیست بلکه «مبارزه با فساد» در صدر کار ما است و به صداوسیما به‌عنوان خزانه دار شورا می‌گویم که ظرف هفت ماه گذشته حتی یک مورد اختلاس نیز در زیرمجموعه شهرداری پیدا نشده و یک ریال هم بابت سفره هفت سین پرداخت نشده است حال سؤال من این است که مگر استراتژی کشور مبارزه با فساد نیست؟
وی با بیان اینکه شورا در انتخاب شهردار جدید ناتوان نیست اما ما نماینده مردم و جریان فکری پشت سرمان هستیم، ادامه داد: آقای شهردار توجه کنید با این کناره‌گیری به مدیریت شهری و جریان فکری لطمه می‌زنید و من خواهش می‌کنم بحث مدیریت شهری را به پای رهبری و جریان‌های فکری گره نزنید و نگذارید بگویند اصلاح‌طلب‌ها محکوم به تجربه شورای اول هستند و با قدرت به استعفا رأی منفی می‌دهند. وی با بیان اینکه ما به مردم قول دادیم که غیر از مرگ از شورا خارج نشویم گفت: شهردار نیز به‌ما در این زمینه قول داده است. جلسه رأی‌گیری دیروز هم البته با حاشیه‌هایی همراه بود. برخی اعضا معتقد بودند که به منظور شفاف‌سازی باید از رأی‌گیری کاغذی استفاده نشود و عده‌ای دیگر موافق رأی‌گیری محرمانه بودند. در نهایت به رأی‌گیری گلدانی رأی داده شد.


برش
توضیحات «هاشمی» درباره دیدارش با رهبری
محسن هاشمی درباره شایعات منتشر شده در زمینه دیدار وی با رهبر معظم انقلاب گفت: دیدار بنده نیز با رهبر معظم انقلاب در سال گذشته در رابطه با آثار و خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته و ما نظرات و دیدگاه‌های ایشان را جویا شدیم تا مانند زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که انتشار آثار و خاطراتش با مشورت رهبر معظم انقلاب بوده است، این روند ادامه یابد. وی با بیان اینکه ایشان نیز ضمن ابراز لطف و یاد خاطرات گذشته فرمودند که به پاس رفاقت ۶۰ ساله هر نیمه شب قبل از نماز صبح برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نماز و دعای خیر دارند، اظهار کرد: از فعالان رسانه‌ای و مجازی می‌خواهم که از شایعه‌پردازی و انتشار اخبار بی‌اساس در این موضوع خودداری کنند.