چالش‌های قهرمان

شهروند| پرسپولیس در فاصله سه هفته مانده تا پایان لیگ هفدهم برای دومین بار پیاپی قهرمانی‌اش را قطعی کرد تا به همراه سپاهان در افتخار دو قهرمانی
 پی در پی شریک شود. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در کمال شایستگی بر بام فوتبال ایران نشستند و درحالی‌که می‌توانستند 5 هفته قبل از پایان لیگ قهرمانی خود را قطعی کنند، آن را موکول به دیدار با پدیده در مشهد کردند. تثبیت قهرمانی پرسپولیس برای دومین بار پیاپی در لیگ برتر ایران نه‌تنها برای این باشگاه افتخاری بزرگ است بلکه برای سرمربی کروات این تیم هم رکوردی استثنایی را رقم زده که بعید است شکسته شود. برانکو با دو قهرمانی که به همراه پرسپولیس کسب کرده، بین تمام مربیان خارجی ادوار لیگ برتر یکه‌تاز است و تنها خارجی است که در 17 دوره لیگ ایران 2 بار قهرمان شده. برانکو تیمی را در 3‌سال اخیر حضورش در ایران ساخت که با وجود رفتن ستاره‌هایش هم گزندی ندید و همواره فوتبالی تماشایی را در مستطیل سبز به نمایش گذاشت. پرسپولیس در 2‌سال گذشته به قدری دلخواه هوادارانش بوده که آنها حتی پس از شکست در دربی هم ایستادند و بازیکنانشان را تشویق کردند. بی‌شک پرسپولیس سزاوارترین تیم برای قهرمانی در لیگ هفدهم بود چون این تیم با برد مقابل پدیده در مشهد، تمام تیم‌های لیگ برتری را شکست داد و قهرمان شد. با وجود این، چالش‌هایی هم برای تیم قهرمان ایران در‌سال آینده وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.
کابوسی همیشگی به نام کی‌روش
شاید یکی از آرزوهای هواداران پرسپولیس این باشد که سرمربی تیم محبوبشان با کارلوس کی‌روش به تفاهمی دایمی دست پیدا کند و دیگر خبری از درگیری‌های لفظی و لجبازی بین این دو مربی موفق نباشد. 3‌سال پیش وقتی برانکو به‌عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، در نخستین مصاحبه‌اش  گفت از این‌که قرار است کنار کسی مثل کی‌روش در ایران مربیگری کند خوشحال است. برانکو حتی در تمرین تیم‌ملی حاضر و از دیدار او با کی‌روش عکس‌های زیادی درحال بگو و بخند منتشر شد. در آن روزها کسی فکر نمی‌کرد این رابطه دوستانه بارها خدشه‌دار شود و دوامی نداشته باشد. دشمنی بین برانکو و کارلوس خیلی زود شروع شد که قطعاً نیازی به بازگویی


چند باره درگیری‌های لفظی آنها بر سر در اختیار داشتن ملی‌پوشان پرسپولیس نیست. آخرین درگیری این دو مربی خارجی اما می‌توانست تأثیر زیادی روی سرنوشت بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس داشته باشد که با دخالت وینفرد شفر موقتا حل‌وفصل شده، اما قطعاً در صورت تداوم حضور کی‌روش و برانکو در تیم‌ملی و پرسپولیس، این آخرین چالش آنها نخواهد بود. تیم 6 ماه بعد از مسابقات جام‌جهانی، جام ملت‌های آسیا را در پیش خواهد داشت و کی‌روش برای آن تورنمنت هم ایده‌های خاص خودش را خواهد داشت. او به دنبال پاک کردن خاطره تلخ 4‌سال پیش از ذهن اهالی فوتبال است و می‌خواهد این بار قهرمانی در آسیا را نشانه بگیرد. بنابراین از تمام توان و داشته‌های خود استفاده می‌کند تا به آنچه می‌خواهد برسد و در این میان به هیچ‌کس رحم نخواهد کرد. قطعاً این موضوع روی تصمیم ملی‌پوشان فعلی پرسپولیس که هر 6 نفر آنها جزو نفرات فیکس هستند برای تمدید قرارداد تأثیر خواهد گذاشت. آنها به خوبی می‌دانند با تداوم حضور کی‌روش و برانکو در تیم‌ملی و پرسپولیس تنها قربانی‌های این جدال خارجی خواهند بود. این وضع در شرایطی که پرسپولیس از جذب بازیکن در تابستان پیش رو هم محروم است، می‌تواند برای سرخ‌ها بسیار زیانبار و خطرناک باشد و آنها را برای‌سال آینده دچار چالش دشواری کند.
سرنوشت برانکو چه می‌شود؟
اگرچه قرارداد سرمربی پرسپولیس تمدید شده اما بندی در آن وجود دارد که او می‌تواند در صورت داشتن پیشنهاد بهتر این قرارداد را فسخ کند و برود. در فصل اخیر هم بارها بحث جدایی برانکو از پرسپولیس و نشستن روی نیمکت تیم‌ملی کرواسی مطرح شد اما او ماندن در پرسپولیس و دبل کردن قهرمانی در ایران را به حضور در تیم‌ملی کرواسی ترجیح داد. با این حال معلوم نیست او قطعاً ‌سال آینده هم روی نیمکت قهرمان ایران بنشیند. یکی از اتفاقاتی که ممکن است برانکو را از جمع قرمزها دور کند، نشستن روی نیمکت تیم‌ملی ایران است. از مدت‌ها پیش شایعه جدایی کی‌روش از تیم‌ملی به دلیل اختلافات بی‌شمار با فدراسیون و جانشینی برانکو به جای او مطرح شده بود. ظاهراً برانکو که معمولاً با مدیران رده بالایی خود دچار اختلاف نمی‌شود بهترین گزینه برای فدراسیون بعد از کی‌روش محسوب می‌شود اما حتماً باشگاه پرسپولیس هم برای حفظ او به آب و آتش خواهد زد. ضمن این‌که افزایش هر روزه قیمت دلار کار را برای قرمزها جهت نگه داشتن سرمربی موفقشان دشوارتر می‌کند.
معضل دلار
علاوه بر برانکو، پرسپولیس برای نگه داشتن بازیکنان خارجی خود هم مشکلات زیادی دارد. اگرچه بازیکنان خارجی این تیم در دیدارهای اخیر چندان مورد علاقه برانکو نبوده‌اند اما در شرایطی که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم است و برای این‌که با کمبود بازیکن مواجه نشود، حتماً باشگاه اقدام به حفظ آنها خواهد کرد. پرداختی‌های باشگاه به سه بازیکن خارجی براساس قیمت دلار است که این هم مشکل بزرگی برای باشگاه همیشه بی‌پول و مقروض پرسپولیس خواهد بود.
محرومیت از نقل و انتقالات
تلاش مدیران باشگاه پرسپولیس برای مذاکره و تمدید قرارداد با بازیکنان شروع شده، اما ظاهراً بازیکنان تاثیرگذار این تیم چندان هم مشتاق به تمدید قرارداد نیستند. علاوه بر ملی‌پوشان که ذکر شد به چه دلایلی در تمدید قرارداد مردد هستند، بازیکنانی مثل فرشاد احمدزاده و حتی صادق محرمی همه چیز را به پایان فصل موکول کرده و آغاز مذاکره را مشروط به تسویه مطالبات دانسته‌اند. نکته اینجاست که مدیران پرسپولیس به هوای این‌که ممکن است پنجره نقل‌وانتقالاتی‌شان باز شود خیلی دیر با بازیکنان شروع به مذاکره کردند و همین موضوع هم باعث دلخوری ستاره‌های پرسپولیس شده است. سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس که به امید واهی لغو محرومیت پرسپولیس از فعالیت در نقل و انتقالات در سوییس به‌سر می‌برد، بالاخره به ایران برگشت و پروژه تمدید قراردادها را استارت زد. در این شرایط طبیعی است که حالا بازیکنان خواستار افزایش مبلغ قرارداد و تسویه مطالبات شوند. این درحالی است که پرسپولیس همین حالا هم با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و حسابش مطابق معمول پر از خالی است. درخشان:
 هرطور شده برانکو را حفظ کنید حمید درخشان، سر مربی سابق پرسپولیس امیدوار است که پرسپولیس با توجه به محرومیت‌ها و مشکلاتی که دارد، کمترین ریزش نفرات را در‌سال آینده داشته باشد. او در گفت و گو با خبرنگار «شهروند» درباره جدایی احتمالی ملی‌پوشان پرسپولیس از این تیم می‌گوید: «برای این‌که پرسپولیس و بقیه تیم‌های لیگ و تیم‌ملی از این مناقشه‌های کی‌روش و مربیان باشگاهی ضرر نکنند حتماً باید نشستی بین آنها برگزار شود تا خیال بازیکنان آسوده شود و استرس خط خوردن از تیم‌ملی و نیمکت‌نشینی در باشگاه را نداشته باشند. در این صورت ملی‌پوشان پرسپولیس هم می‌توانند با خیال آسوده در این تیم بمانند ضمن این‌که آنها باید این را هم در نظر داشته باشند که بازی در هر تیمی مثل حضور در پرسپولیس نمی‌شود. قطعاً تمام بازیکنانی که در فصل اخیر برای قهرمانی پرسپولیس زحمت کشیدند جایگاه ویژه‌ای دارند اما آنها هم باید به حضور در این تیم افتخار کنند. پرسپولیس امسال به دلیل محرومیت از نقل و انتقالات و همچنین گران شدن دلار شرایط سختی دارد و من از بازیکنان این تیم می‌خواهم امسال را با باشگاه کنار بیایند و به خاطر پول از پرسپولیس جدا نشوند.» پیشکسوت پرسپولیس درباره لزوم حفظ برانکو در پرسپولیس می‌گوید: «به اعتقاد من با گرانی هر‌روزه دلار، باشگاه نباید قرارداد بازیکنانی مثل منشأ و رسن را که فایده‌ای هم برای تیم نداشته‌اند تمدید کند اما هرطور که شده برانکو باید حفظ شود. امیدوارم مدیریت باشگاه ترتیبی را اتخاذ کند که هم باعث ماندگاری برانکو شود و هم پرداختی‌های او سر موقع باشد تا او هم به صف طولانی طلبکاران اضافه نشود.»