اولويت اول با آب شرب است


وزير نيرو گفت: اولويت اول ما آب شرب است و به دليل محدوديت منابع آب قطعا محدوديت براي بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود، البته اين مسئله به معناي ناديده گرفتن حقوق کشاورزان نيست.
رضا اردکانيان در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، در خصوص نشست صبح امروز (يکشنبه، 19 فروردين ماه) فراکسيون ولايي، اظهار داشت: در اولين روز کاري مجلس شوراي اسلامي‌اين توفيق را داشتيم که در فراکسيون حاضر شويم و مسائل کلي آب و برق کشور را در سال آبي جاري به اطلاع نمايندگان برسانيم و از نظرات آن‌ها استفاده کنيم.
 کارگروه ملي سازگاري با کم‌آبي آغاز به کار کرده است
وزير نيرو با بيان اينکه در يک شرايط نه چندان موقت بلکه مستمر کم آبي به سر مي‌بريم و از اين رو هيات دولت در پايان سال گذشته اقدام به تشکيل کارگروه ملي سازگاري با کم آبي کرد، گفت: اين کارگروه با عضويت 4 وزير و 2 معاون رئيس جمهور کار خود را آغاز کرده است، اساس اين کارگروه بر همکاري نزديک و به هم پيوسته دستگاه‌هاي مرتبط با آب است.
وي با اشاره به اينکه بحث‌هاي متعددي در دستورکار اين کارگروه قرار دارد اما اساس آن توجه بيشتر به چگونگي مصرف است، ادامه داد: اگر شيوه‌هاي مصرف را که متاسفانه صحيح و مطلوب نيستند اصلاح نکنيم هر قدر که به دنبال تامين آب‌هاي جديد باشيم با يک شيوه نامطلوب در مصرف راه به جايي نمي‌بريم.
 بررسي تامين آب‌هاي جديد از شيوه‌هاي متعارف و غيرمتعارف
اردکانيان با تاکيد بر اينکه در اين کارگروه ملي تلاش مي‌کنيم به مسائل تامين آب‌هاي جديد از شيوه‌هاي متعارف و غير متعارف بپردازيم از جمله آن امکان شيرين کردن آب‌هاي شور در مرزهاي آبي کشور است، عنوان کرد: بايد به اين مسئله توجه کنيم که الگوي کشت مناسب چيست، محل استقرار آن کجا است و چه مقدار آب بايد به عنوان شيوه مناسب آبياري مصرف و بحث امنيت غذايي و آبي در آن ديده شود.
وزير نيرو با بيان اينکه کشور ما ظرفيت‌هاي قابل ملاحظه‌اي در بخش منابع انساني و زيست محيطي دارد که هر دو بخش بايد از ظرفيت‌ها به خوبي استفاده کند، تصريح کرد: از جمله منابع وسيعي که در اختيار ما قرار دارد روزهاي آفتابي فراوان و دشت‌هاي وسيعي است که مي‌توانيم در آن از انرژي پاک خورشيد استفاده کنيم.
 سالانه بايد هزار مگاوات به ظرفيت توليد انرژي خورشيدي کشور اضافه شود
وي با اشاره به اينکه طبق برنامه ششم توسعه و برنامه‌هاي دولت دوازدهم بايد سالانه هزار مگاوات به ظرفيت توليد انرژي خورشيدي کشور اضافه کنيم، ادامه داد: تا پايان سال گذشته 520 مگاوات انرژي خورشيدي در مدار داشته‌ايم که در سال جاري اين عدد را به دو برابر افزايش مي‌دهيم و سعي داريم هر سال اين رقم افزايش پيدا کند به نحوي که در پايان دولت دوازدهم تعهدي را که براي در مدار داشتن 4 هزار مگاوات انرژي خورشيدي داريم را محقق کنيم، البته انرژي باد و ساير اشکال انرژي تجديدپذير نيز در برنامه ما قرار دارد.


 استفاده از دشت‌هاي وسيع آفتابي کشور براي توليد انرژي خورشيدي
اردکانيان اضافه کرد: استفاده از شبکه‌هاي موجود انتقال برق در سطح کشور و ارتباطي که با تمام همسايگاني که مرز خاکي با آن‌ها داريم برقرار شده که اين ظرفيت ديگري به ما مي‌دهد که حتي از سرمايه گذار خارجي دعوت کنيم تا از دشت‌هاي وسيع آفتابي کشور براي توليد انرژي خورشيدي استفاده و طبق قراردادهايي که با کشورهاي همسايه منعقد مي‌کنند از شبکه برقي کشورمان براي انتقال انرژي توليدي خود استفاده کنند که اين مسئله درآمدي را براي کشور به همراه دارد.
وزير نيرو گفت: اين اقدام فوايد زيادي براي کشور دارد و بخشي از تعهدات ما را در کنوانسيون کاهش آلاينده‌ها و کاهش دي اکسيد کربن را تامين مي‌کند، همچنين اين مسئله اشتغالزايي را نيز به همراه دارد.
 خاموشي در تابستان يک انتخاب است
وي در خصوص اينکه خاموشي در سال جاري اجتناب ناپذير است، اظهار داشت: اين مسئله يک انتخاب است که مصرف کننده‌ها دارند، آن‌ها مي‌توانند با ادامه وضع موجود و استفاده خارج از الگوي مصرف انتخاب کنند که در گرماي تابستان به دليل کمبود برق که امسال محتمل تر است و کاهش آب پشت سدها خاموشي را تجربه کنند.
 ظرفيت موجود توان تامين نياز به انرژي معقول يک جامعه 80 ميليوني را دارد
اردکانيان با بيان اينکه مردم مي‌توانند از هم اکنون با مصرف صحيح انرژي اين عادت را نهادينه کنند، تصريح کرد: ظرفيت موجود بايد کفاف مصرف معقول يک جامعه 80 ميليوني و حتي بيش از آن را بدهد، اما اگر مصرف غيرمعقول باشد طبيعتا خاموشي نيز يک سرنوشت گريزناپذير است. 
*وضعيت آب شرب برخي از مناطق کشور حاد است
وزير نيرو همچنين در خصوص وضعيت کشور در زمينه آب شرب، اظهار داشت: در برخي از مناطق وضعيت حاد است و در حال حاضر برنامه ريزي‌هايي را شروع کرده‌ايم تا محدوديت‌هايي را براي ساير بخش‌هاي مصرف ايجاد کنيم که در اين بخش نيز مردم نقش تعيين کننده‌اي دارند.
وي با تاکيد بر اينکه به دليل اينکه سيستم تامين آب دو شبکه‌اي نيست و آب زيادي را در مصرف غير شرب مصرف مي‌کنيم، عنوان کرد: آب تصفيه شده گران، محدود و کمياب را در بخش‌هاي غير شرب در شبکه استفاده مي‌کنيم و مصرف پخت و پز و آشاميدن هر نفر در شب و روز نمي‌تواند عدد بالايي باشد.
اردکانيان با اشاره به اينکه مانند هر منبع ديگري اگر گرفتار بد مصرفي باشيم با محدوديت‌هايي از قبيل قطع برق، جيره بندي آب و نظاير آن مواجه مي‌شويم، گفت: اعتقاد دارم اگر مردم توجه بيشتري به محدوديت‌هاي منابع زيست محيطي داشته باشند و آنچه که داريم را درست مصرف کنند کفايت مي‌کند و نبايد از اين جهت دغدغه داشته باشيم، لذا اگر عادات غلط را کنار نگذاريم بايد هزينه آن را بپردازيم که هزينه‌هاي صرفا مادي نيست.
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه طبيعت آب آيينه تمام قد اعمال و رفتار ما و هر جامعه ديگري است، عنوان کرد: قطعا در هر جايي که دچار مشکل هستيم رفتارهاي غلطي داشته‌ايم که در حال حاضر گرفتاري‌ها گريبانگير ما شده است.
 مراقب دغدغه 40ساله دشمنان نظام باشيم
وي با بيان اينکه بايد مراقب باشيم زيرا بسياري هستند که دغدغه کشاورز و آب ندارند اما دغدغه 40 ساله چنگ اندازي و خراش دادن چهره انقلاب و نظام را دارند و از اين شرايط و فرصت نمي‌گذرند، گفت: بايد مراقب باشيم و شيوه طرح مسائل به گونه‌اي نباشد که فرصت را در اختيار کساني که دوست مملکت و ملت نيستند قرار دهيم تا سوءاستفاده کنند.
 قطعا ممنوعيت کشت برخي از محصولات کشاورزي را داريم
اردکانيان در خصوص اينکه آيا احتمال اينکه ممنوعيت کشت برخي محصولات کشاورزي را با توجه به ميزان بارش‌ها داريم يا خير، اظهار داشت: قطعا اينگونه است، اولويت اول ما آب شرب است و به دليل محدوديت منابع آب قطعا محدوديت براي بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود، البته اين مسئله به معناي ناديده گرفتن حقوق کشاورزان نيست.
وزير نيرو با اشاره به اينکه قاعده بر اين است که هر کدام از بخش‌هاي کشور حق السهمي‌دارند و اين حق السهم مربوط به سالي است که به آن نرمال گفته مي‌شود، ادامه داد: اگر ميزان بارش در سال زير ميزان نرمال بود به صورت مثال منابع آبي 40 درصد براي توزيع کمتر باشد به همين نسبت 40 درصدي حق السهم‌ها کم مي‌شود.
وي با تاکيد بر اينکه کاهش زياد سهم مصرف آب شرب با توجه به کاهش منابع آبي ممکن نيست، خاطرنشان کرد: در شرايطي که کاهش سهم آب شرب عملي نيست اين کاهش اضافه را علاوه بر کاهش طبيعي به بخش‌هاي ديگر بايد تحميل کرد.
 کشت برنج در غير از استان‌هاي شمالي ممنوع شد
اردکانيان افزود: در اين شرايط بايد کاهش تحميلي را جبران و منابع مالي آن را نيز تامين کرد به طور مثال اگر بخش صنعت سهم کامل خود را دريافت مي‌کند بايد منابع مالي بخش ديگر را تامين کند که اين يک سياست کلي است.
وي در خصوص اينکه آيا در سال جاري کشت برخي محصولات در برخي استان‌ها ممنوع مي‌شود، اظهار داشت: زماني که آب وجود ندارد طبيعتا خود کشاورزان نيز متوجه مي‌شوند، البته در دوره‌هاي گذشته نيز ترسالي و خشکسالي وجود داشت، بحث کنوني اين است که در زمان خشکسالي اگر دولت دخالت و خشکي را به نسبت متعارفي تقسيم نشود، عدم تعادل را بايد با منابع مالي جبران کند.
وزير نيرو در پايان با تاکيد بر اينکه در زمان ترسالي نيز ممکن است کشت محصولي ممنوع باشد به طور مثال دولت تصميم گرفت کشت برنج در غير از استان‌هاي شمالي ممنوع شود، خاطرنشان کرد: اين مسئله سياستي است که يک وزارتخانه براساس شرايط اقليمي‌و علمي‌اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم آب يا بي آب از ابتدا موضوعيتي نداشته است.
کاهش ۳۸ درصدي ورودي آب به سدهاي کشور
همچنين حميدرضا حاجي‌بابايي، در خصوص نشست مشترک فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي‌با حضور وزير نيرو، اظهار داشت: نمايندگان مردم در اين جلسه در خصوص اينکه وضعيت آب در کشور بحراني است و بايد برنامه‌ريزي دقيق انجام داد تاکيد کردند و خواستار برنامه‌اي در اين خصوص شدند.
رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه نمايندگان خواستار طراحي نحوه استفاده کشاورزان از آب بر اساس مباني علمي‌و همچنين طراحي بازار آب بودند، گفت: همچنين نمايندگان اعلام کردند که مجلس آمادگي کمک لازم را در اين خصوص دارد و بايد براي موضوع آب از صندوق توسعه ملي استفاده کرد.
 سال جاري بدترين وضعيت بارش در 50 سال گذشته است
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي، اضافه کرد: اعضاي فراکسيون نمايندگان ولايي تاکيد کردند که موضوع نفوذ و ارائه گزارش‌هاي نادرست در موضوع آب و محيط زيست را بايد جدي گرفت.
اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، افزود: در اين نشست محمد حاج رسولي‌ها مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران مطرح کرد که پيش‌بيني مي‌شود سال جاري بدترين وضعيت بارش در 50 سال گذشته باشد و استان‌هاي سيستان و بلوچستان 75، اصفهان 71، هرمزگان 81 درصد کاهش بارندگي داشته‌اند و به صورت ميانگين ورودي آب سدها 38 درصد کاهش داشته و در سد اکباتان 46 درصد کاهش ورودي داريم.
 در سال 96 حدود 290 شهر داراي تنش آب بودند
رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: در اين نشست همچنين حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: در سال 96 حدود 290 شهر داراي تنش آب شدند که در سال جاري تعداد آنها افزايش پيدا مي‌کند که در مجلس شوراي اسلامي‌370 ميليارد تومان به بخش آب و فاضلاب اضافه شد و در زمينه آب روستايي مساعدت خوبي صورت گرفت که حدود 700 ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي اضافه شد.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه وزير نيرو در اين جلسه مسئله آب را مسئله عمده کشور دانست و مطرح کرد که مهمتر از اينکه چه کاري را بايد انجام دهيم اين است که چه کارهايي را نبايد انجام دهيم، تصريح کرد: وزير اعتقاد دارد که مسئله واحد آب را نبايد تقسيم کنيم و هرکسي بايد خود را مسئول بداند، ما جامعه بد مصرف هستيم که بايد برنامه‌هاي مشترکي را تعريف کنيم.
حاجي‌دليگاني: 5 ميليون نفر در اصفهان از مرداد ماه آب آشاميدني ندارند
همچنين حسينعلي حاجي دليگاني در تذکري شفاهي در پايان جلسه علني ديروز مجلس، بيان کرد: در تاريخ 22 بهمن سال گذشته بنده نکته‌اي را در مورد آب آشاميدني اصفهان مطرح کردم و اداره مجلس که با شما بود، گفتيد تا وزير کشور جلسه ستاد بحران کشور را براي اين موضوع تشکيل دهد. همچنين در تاريخ 29 بهمن سال گذشته پيشنهاد شد تا کميسيون امنيت ملي و انرژي سفري را به استان براي رسيدگي به وضعيت بحراني ايجاد شده داشته باشد اما عليرغم اين تذکرات در اين خصوص اقدامي‌انجام نشده است و فقط رييس مجلس جلسه‌اي را با تشکيل دادند.
وي در ادامه گفت: پنج ميليون نفر از مرداد ماه به بعد آب خوردن در اصفهان ندارند يعني 420 ميليون آب شرب که نياز است در حال حاضر تنها 100 ميليون پشت سدها وجود دارد و اگر 200 ميليون هم نذورات آسماني باشد 120 ميليون کم خواهد آمد و از اين بابت جاي نگراني وجود دارد و تنها راه برون‌رفت از اين مشکل اين است که حدود 250 ميليون آبي که براي غيرشرب در طول زاينده‌رود برداشت مي‌شود متوقف شود. نماينده مردم شاهين شهر در مجلس گفت: امروز پنج ميليون نفر تشنه هستند. امروز از شهرهاي مختلف تماس گرفتند و گفتند که آب چاه‌ها که کيفيت مناسبي را ندارند بر روي شبکه قرار دارند البته استاندار محترم اقدامات خوبي انجام داده است ولي با پنج ميليون نفر تشنه چه کاري مي‌توان انجام داد. وضعيت اضطراري است، خواهشا دستور دهيد که آقاي رييس‌جمهور جلسه‌اي را به فوريت تشکيل دهند.