نجفي با اصرار شورا در بهشت ماند


گروه اجتماعي: اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر پايتخت پاي انتخاب خود ايستادند. آخرين روزهاي سال گذشته بود که موضوع استعفاي محمدعلي نجفي، شهردار تهران به يکي از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها تبديل شد. هرچند طي روزهاي گذشته نجفي بارها بيماري را دليل استعفاي خود از شهرداري تهران اعلام مي‌کرد، اما صحبت‌هاي برخي اعضاي شوراي و گمانه‌زني رسانه‌ها نشانه‌هايي از اعمال فشار عليه شهردار اصلاح‌طلب پايتخت مشاهده مي‌شد.
 با شروع سال‌جاري و اعلام بررسي استعفاي شهردار در جلسه شوراي شهر، اعضاي شوراي شهر در صحبت‌هاي خود از مخالفت با اين استعفا صحبت مي‌کردند؛ اتفاقي که سرانجام روز گذشته عملي شد. ديروز و در پنجاه و دومين جلسه شوراي شهر تهران، نمايندگان مردم به استعفاي شهردار راي منفي دادند تا نجفي همچنان سکان شهرداري تهران را در دست داشته باشد.
در جلسه روز گذشته ۲۰ تن از اعضاي شوراي شهر حضور داشتند و تنها غايب جلسه حسن خليل آبادي بود. اين جلسه با حضور گسترده عکاسان و خبرنگاران و معاونان شهرداري تهران برگزار شد. در پايان جلسه روز گذشته و پس از آنکه شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر تهران نظرات خود را درخصوص استعفا مطرح کردند و نهايتا رأي‌گيري با برگه رأي انجام شد و اعضاي شوراي شهر تهران در اين رأي گيري با ۱۶ رأي مخالف نجفي را به‌عنوان شهردار تهران بار ديگر ابقا کردند و به اين ترتيب نجفي به عنوان شهردار تهران باقي ماند. 
ديروز درساعت ۹:۲۰ بود که نجفي، شهردار تهران در صحن شورا حضور يافت و پس از سخنان محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر متن استعفاي خود را قرائت و در سخناني به تشريح چرايي آن پرداخت. سپس موافقان و مخالفان استعفا صحبت کردند. در ادامه برگه‌هاي راي گيري ميان اعضا توزيع شد که برخي از اعضا بر راي‌گيري علني تاکيد داشتند که به گفته اميني راي‌گيري بايد با برگه و پنهاني باشد، اما برخي از اعضا برگه‌هاي خود را به سمت رسانه‌ها گرفته تا راي خود نشان دهند.
خلاصه جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران که با موضوع بررسي استعفاي محمدعلي نجفي، شهردار تهران برگزار شد، در ادامه مي‌آيد:
محسن‌هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در سخناني با بيان اينکه از شهردار تهران تشکر مي‌کنم که از ايام نوروز با وجود استعفا، شهر را با جديت اداره کردند، اظهار کرد: وي اولين بخشنامه خود را نيز در پاسخ به رهنمودهاي رهبري و حمايت از کالاي ايراني ابلاغ کرد که از اين پس در شهرداري از کالاي ايراني حمايت مي‌شود. 
وي با بيان اينکه بررسي استعفاي شهرداري تهران که يک ماه قبل به شورا داده شده امروز در دستور بررسي قرار دارد گفت: شوراي شهر از همان روز اول تاکنون از نجفي حمايت کرده و شهردار نيز بارها در جلسات به اين موضوع اذعان داشته است. همچنين بحث به بن بست رسيدن مديريت شهري نيز تصوي نادرست است چراکه شورا در رأس امور شهر قرار دارد و ان شاء ا... به وظايف خود عمل مي‌کنيم.
چالش‌هاي فراوان براي تيم مديريت شهري
محمدعلي نجفي پس از سخنان محسن‌هاشمي، گفت: در وهله اول از حمايت‌ها و الطاف شوراي شهر چه در روزهاي اخير و چه در هفت ماه فعاليتم و همچنين از حمايت‌هاي شهروندان و نمايندگان مجلس تشکر مي‌کنم. شهردار تهران تصريح کرد: شورا در اين هفت ماه و نيم حمايت‌هاي خوبي از شهرداري داشته و تاکيد مي‌کنم که هرچه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداري بوده است. 
نجفي با بيان اينکه «کارنامه اين مدت ما قابل دفاع است و قابل مقايسه با هيچ دوره‌اي نيست» گفت: نگاه کنيد به مديريت بودجه در سال ۹۶ که با وجود انحرافات و ضعف‌هاي زياد توانستيم با مديريت الويري و اعضاي شوراي شهر و ... بودجه را به بهترين نحو اجرايي کنيم؛ به گونه‌اي که در بخش نقدي ۹۵ درصد بودجه محقق شد.
شهردارتهران با بيان اينکه تيتر يک رسانه ملي سفره هفت سين ۱۴ ميليون توماني شورا بود در حالي که اين اتفاق رخ نداده بود و اين در حالي است که به بدهي ۵۲ هزار ميليارد توماني پرداخته نشده، گفت: منشاء اين بدهي‌ها نيز جاي سوال است و در اين ميان مرا بيشتر مورد عنايت قرار مي‌دادند و «از هر کرانه تير جفا کردند روانه» که نهايتا يکي به هدف خورد. نجفي درباره دلايل استعفاي خود، گفت: مسئله‌اي که موجب طرح اين استعفا شد خارج از اداره من و مبتني بر تقدير الهي بود به شکلي که يک ماه قبل براساس اعلام پزشکان من مبتلا به بيماري شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌اي طويل و طولاني را به همراه دارد. لذا استعفاي خود را به شوراي شهر تهران ارائه کردم. شهردار تهران ادامه داد: بي‌ترديد درمان من براي اين بيماري بخش عمده‌اي از انرژي من را مي‌گيرد و براي رتق و فتق امور شهرداري انرژي باقي نمي‌گذارد. پس از سخنان نجفي شهردار تهران و قرائت استعفا نامه خود، اعضاي شوراي شهر به بيان نظرات موافق يا مخالف خود درباره اين استعفا پرداختند.
موافقان استعفا چه گفتند؟
محمدجواد حق شناس رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در موافقت با استعفاي نجفي با بيان اينکه از تصميم استعفاي نجفي دلخورم گفت: اما نبايد شهر را حتي براي يک ساعت بدون مدير رها کرد. وي، گفت:‌ سخت است که تنها موافق استعفا باشم. وي با بيان اينکه خيلي از مردم علت استعفا را قبول و باور ندارند گفت: اگر نجفي به اين جمع بندي رسيده که نمي‌تواند بماند بايد تکليف شهر را همين امروز مشخص کنيم.
الهام فخاري نيز در جريان بررسي استعفاي شهردار تهران به عنوان موافق استعفا با اشاره به روند مديريت شهري گذشته و تراکم فروشي در تهران، گفت: شهري به جا مانده از انحصار طلبي را تحويل گرفتيم شهري که از زير زمين تا هواي آن پيش فروش شده بود شهري که گذشته و آينده آن به فروش رفته بود و مردم با حضور ميليوني خود تغيير در اين روند را برگزيدند.
 فخاري افزود:‌با توجه به شناخت از آقاي نجفي اصل بر صداقت و احترام به تشخيص ايشان است اما از اين استعفا متاسفم و مي‌توانيم استعفاي ايشان را به معناي کناره‌گيري از مديريت شهري تلقي نکنيم. بلکه من استعفاي شهردار تهران را به منزله باور ايشان به حق مردم بر شهر مي‌دانم.
نظر مخالفان استعفاي نجفي چه بود؟
ناهيد خداکرمي‌رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران در مخالفت با استعفا، از نجفي خواست که درمان کند؛ اما استعفا ندهد. وي پس از استماع سخنان نجفي گفت: بيماري شما ربطي به استعفا ندارد چراکه درمان آن تنها يک ماه زمان مي‌برد و پذيرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد. وي خطاب به نجفي افزود: تشريف ببريد، درمان کنيد و مجددا برگرديد.
بهاره آروين هم پس از استماع سخنان نجفي در مورد استعفايش ضمن مخالفت گفت: نجفي با شعار اميد آمد و ديد که مردم با چه اميدي در صف رأي گيري ايستادند. وي ادامه داد: دلايل زيادي براي عدم پذيرش استعفاي شما وجود دارد که يکي از آنها عملکرد قابل دفاع و قابل قبول شما است و چه کسي قبول مي‌کند که با اين عملکرد با استعفاي شما موافقت کند؟ وي گفت: بزرگترين آفت نااميدي است و از دست دادن اميد و پاشيده شدن گرد نااميدي، سرمايه‌هاي اجتماعي را به خطر مي‌اندازد.
مرتضي الويري، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شورا در مخالفت با استعفا صحبت مي‌کرد، با بيان اينکه تغيير مديريت در تهران مسئله ساده‌اي نيست، گفت: من تجربه تلخ شوراي شهر اول را به ياد دارم که در آن زمان به علت اختلاف جدي بين شورا و شهرداري به‌عنوان شهردار استعفا دادم. 
الويري با بيان اينکه براي من به‌عنوان عضو شوراي شهر محرز نيست که علت استعفاي نجفي فقط بيماري است گفت: بايد با مردم صريح صحبت کنيم تا دقيقا بدانند علت استعفا چيست؟ نه اينکه نهايتا بگويند شورا به فشارها تمکين کرده و من با استعفا مخالف هستم.
همچنين محمود ميرلوحي گفت: ما در شرايطي که فضا سنگين است اين استعفا را بررسي مي‌کنيم. چراکه عملکرد نجفي در اين مدت به گونه‌اي بود که نه تنها امورات در شهرداري به خوبي پيش رفته بلکه شاهد آن بوديم که ۶۰۰۰ ميليارد تومان نيز درآمدزايي شده و بدهي‌ها با آن پرداخت شده و ديگر شاهد فروش سرمايه‌هاي شهر همچون شهر آفتاب نيستيم و مردم اين عملکرد را درک مي‌کنند.
احمد مسجدجامعي نيز در مخالفت با اين استعفا گفت: انتصاب شهردار توسط شورا با وسواس و تعيين شاخص‌ها به نتيجه رسيد؛ لذا انتخاب آقاي نجفي کاملا بر اساس تجربيات ايشان و مبتني بر کارنامه ايشان انجام شده بود. مسجدجامعي ادامه داد: در اين مقطع نياز است که از ايشان بخواهيم در اين سمت بمانند. در غير اين صورت خود ايشان مي‌توانند راهنماي بسيار خوبي باشند.
زهرا صدر اعظم نوري، رييس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران هم با اشاره به اينکه بيماري شهردار تهران بيماري رجل سياسي است و بسياري از رجل سياسي با وجود اين بيماري به مسئوليت خود ادامه داده‌اند، گفت: ‌اين بيماري را دليل کافي براي استعفاي شهردار تهران نمي‌دانم. صدر اعظم نوري گفت: شهردار تهران در ابتداي سخنان خود به مواردي به عنوان ناملايمات و فشارها اشاره کردند که همين موارد مي‌‌تواند عامل اين بيماري بوده باشد اما بيماري دليل کافي براي استعفا نيست.  اتفاقا اين نوع بيماري بيماري رجال سياسي کشور است و خيلي از رجال سياسي کشور با اين بيماري مبارزه کرده و همزمان به مسوليت خويش ادامه دادند.
حسن رسولي نيز با بيان اينکه البته حرکات چند دختر معصوم و هزينه سفره هفت سين در صدر اخبار قرار گرفت، افزود: نجفي قول داده که تا آخر با ما بماند و هواي پاستور به مانند شهرداران قبلي به سرش نزند و حتي گفت که قلبش به مانند ساعت کار مي‌کند. رسولي با بيان اينکه شورا در انتخاب شهردار جديد ناتوان نيست اما ما نماينده مردم و جريان فکري پشت سرمان هستيم، ادامه داد: آقاي شهردار توجه کنيد با اين کناره‌گيري به مديريت شهري و جريان فکري لطمه مي‌زنيد و من خواهش مي‌کنم بحث مديريت شهري را به پاي رهبري و جريان‌هاي فکري گره نزنيد و نگذاريد بگويند اصلاح طلب‌ها محکوم به تجربه شوراي اول هستند و با قدرت به استعفا راي منفي مي‌دهند.