بهشت سفارتخانه‌ها!

گروه سیاسی: اداره مبارزه با فساد و رشوه‌خواری دادستانی برلین در آلمان بتازگی به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد سفارت آلمان در تهران از متقاضیان درخواست صدور روادید، رشوه دریافت کرده‌‌‌ است. دادستانی آلمان اعلام کرده که در تهران، افراد با پرداخت رشوه‌‌های بین 5 تا 10 هزار یورو توانسته‌‌اند از سفارت ویزا دریافت کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، موضوع سفارتخانه‌ها و اقدامات خلاف دیپلماتیک آنها در ایران به 2 سال گذشته بازمی‌گردد. در میانه سال 95 برخی افراد که برای اخذ ویزا به سفارتخانه‌‌های اروپایی همچون فرانسه، آلمان و ایتالیا مراجعه کرده بودند از برخوردهای توهین‌آمیز و همچنین اخاذی برخی کارمندان سفارت و افراد مرتبط با آنان در محدوده سفارت اظهارنارضایتی می‌کردند. وزارت امورخارجه که متولی اصلی برخورد با توهین‌‌های سفارتخانه‌ها بود، سکوت کرده بود و در این باره تنها «یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه» از مردم خواست جز در موارد ضروری از مراجعه به سفارتخانه‌هایی که با مراجعان برخورد موهن دارند، خودداری کنند. چند ماه پس از این وضعیت و گلایه هموطنان ایرانی و در شرایطی که وزارت امور خارجه هیچ واکنش دیپلماتیکی به این وضعیت نشان نداد و تنها راه برای واکنش به اقدامات موهن سفارتخانه‌های اروپایی را عدم مراجعه به این سفارتخانه‌ها معرفی می‌کرد، شبکه دلالی در اطراف سفارتخانه‌ها سازوکار اجرایی خود را متحول کرد و به صورت هدفمند در حاشیه شرکت بین‌المللی VFS GLOBAL به ادامه کلاهبرداری و اخاذی از مردم پرداخت. نخستین بار این سفارت فرانسه بود که در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از تاریخ 18 جولای 2017 / 26 تیر 96، درخواست‌کنندگان ویزای فرانسه پس از تکمیل مدارک لازم از طریق یک آدرس الکترونیکی قرار ملاقات بگیرند و برای کارهای ویزا به شرکت VFS GLOBAL در مرکز خرید پالادیوم واقع در خیابان مقدس ‌اردبیلی مراجعه کنند. در حاشیه این مرکز که وظیفه تنظیم قرار مصاحبه متقاضیان سفر به فرانسه را برعهده دارد، شکل جدیدی از شبکه دلالی به راه افتاده و برای تعیین وقت ملاقات از متقاضیان رقم‌های چندهزار یورویی دریافت می‌شود. چند هفته پس از این اتفاق محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به این موضوع واکنش نشان داد. او در کمال ناباوری سفارتخانه‌ها را در این زمینه مقصر ندانست و متهم اصلی این وضعیت را هموطنان‌مان معرفی کرد. ظریف هر چند وجود شبکه دلالی در روند اخذ ویزا را تایید کرد اما از نقش‌آفرینی ویژه سفارتخانه‌ها در این شبکه سخنی نگفت. او شهریورماه سال گذشته در این‌باره به ایرنا گفت: متأسفانه یک روابط غیرشفاف در گرفتن ویزا به‌وجود آمده است. برای ثبت‌نام اینترنتی برخی ورود کرده و سیستم را هک می‌کردند و همچنین افرادی را در داخل سفارتخانه‌ها داشتند که وقت‌ها را از قبل می‌گرفتند یا برخی نیمه‌شب وارد می‌شدند و تمام وقت‌ها را رزرو می‌کردند و سیستم به شکلی بود که امکان رزرو وقت برای افراد عادی وجود نداشت که باعث تأسف است. بسیاری از هموطنان خودمان هم هستند که این خسارت را به هموطنان خود می‌زنند.
حالا با گذشت 2 سال از واکنش منفعلانه وزارت امور خارجه نسبت به توهین‌‌های سفارتخانه‌‌های اروپایی به ایرانیان و تقاضای رشوه از متقاضیان سفر به این کشورها و در شرایطی که وزیر امور خارجه مقصر اصلی این وضعیت را مردم ایران معرفی کرده است، دادستانی برلین به این پرونده ورود و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است. یک نشریه آلمانی گزارش داد: دادستان برلین چند مورد رشوه‌خواری در سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت را تحت تحقیق قضایی قرار داده است.
به گزارش ایسنا، نشریه اشپیگل به نقل از مارتین اشتلتنر، سخنگوی دادستانی برلین گزارش داد تحقیقات قضایی در رابطه با رشوه‌خواری در 2 نمایندگی آلمان در تهران و بیروت در جریان است. افراد متقاضی توانسته‌اند با پرداخت هزاران یورو، از سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت ویزا دریافت کنند. بنا بر این گزارش، در سفارت آلمان در تهران، افراد توانسته‌اند با پرداخت ۵ تا ۱۰ هزار یورو از سفارت ویزا دریافت کنند. مارتین اشتلتنر به اشپیگل گفته است که تحقیقات دادستانی درباره بیروت در ۲۱ مورد در جریان است که مبالغی تا ۵ هزار یورو رشوه پرداخت شده است. بنا بر گزارش شبکه دویچه‌وله، دایره مبارزه با فساد و رشوه‌خواری دادستانی برلین در حال تحقیق درباره یک فرد آلمانی و یک سوری در سفارت آلمان در آنکاراست. سخنگوی دادستانی گفته است که به دلیل راهکارهای تحقیقاتی در حال حاضر نمی‌تواند اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهد. در همین زمینه، «وطن‌امروز» با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. نمایندگان مجلس از مسؤولیت وزارت امور خارجه در برخورد با سفارتخانه‌‌های اروپایی گفتند و خواستار ورود دستگاه قضا به این موضوع شدند.