نجفی: ماندن من خیانت به مردم است/ شورای شهر به خیانت رای داد!

سرویس سیاسی-محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران صبح دیروز در در جلسه بررسی استعفای خود در صحن علنی شورای شهر تهران به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت و گفت: مسئله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اداره من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک ماه قبل بر اساس اعلام پزشکان من مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد. لذا استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم. وی افزود: بیماری که امروز به خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.
شهردار تهران ادامه داد: بی‌تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق و فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد. لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند.
وی ادامه داد: حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد. لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل قبول نیست.
نجفی تاکید کرد: خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونین فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را بر عهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد.


نجفی در ادامه به تشریح عملکرد خود در طول مدت مسئولیت پرداخته و گفت : شهر که به بدنی ضعیف و حتی مقداری خم شده تبدیل شده بود تلاش کردیم در این هفت ماه بلند کنیم و در این مرحله در برخی موارد این بدن آماده حرکت و حتی پرش است لذا حیف است آن را به وضعیت قبلی برگردانیم.
ادامه مسئولیت هم به خودم لطمه می‌زند
هم به شهر
نجفی باقیماندن خود در پست شهرداری تهران را باعث وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست و افزود: به من از دو جهت لطمه وارد می‌شود از یک‌سو به دلیل سیر درمان بیماری، قطعا به مدیریت شهری نمی‌توانم به درستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود.
وی همچنین گفت: احترام خاصی به تمامی اعضای شورا دارم و دوست دارم توصیه و پیشنهاد آنها را بپذیرم ولی خواهش می‌کنم من را در جایی قرار ندهید که در معذوریت میان تصمیم اعضای شورا و واقعیت قرار بگیرم. شهردار تهران در انتهای صحبت‌های خود متن استعفای خود را قرائت کرد.
برای ما محرز نیست نجفی راست می‌گوید!
در جلسه دیروز مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی در صحت اظهارات شهردار مستعفی تشکیک کرده و گفت: برای بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران محرز نیست که علت استعفای نجفی فقط مسئله بیماری است ما باید با مردم دقیق و شفاف صحبت کنیم. بنده به طور قاطع مخالف استعفای نجفی هستم و رأی مخالف در این خصوص می‌دهم و امیدواریم نجفی به سلامتی خود بازگردد.
احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر نیز با نادیده گرفتن اظهارات نجفی مبنی بر ناتوانی خود در مدیریت شهرداری تهران گفت: بنده ندیده‌ام که نجفی دچار اضطراب شود و این اعتماد به نفس موجب روحیه دادن به دیگر افراد مدیریت شهری شده بود.
محمدجواد حق‌شناس عضو دیگر شورای شهر اما در موافقت با قبول استعفای نجفی سخن گفت، وی اظهار داشت: ما نباید تعهدمان را به مردم فراموش کنیم، رای مردم پشت 21 نفر عضو شورای شهر تهران است و ما نمی‌توانیم شهر را بدون مدیر رها کنیم.
وی همچنین گفت: امروز نجفی به این نقطه رسیده است که نمی‌تواند ادامه بدهد و ما باید تصمیم بگیریم، یک ساعت بلاتکلیفی برای شهر تهران حتی جایز نیست.
شورای شهر به خیانت رای داد!
علیرغم این که نجفی ماندن خود در مقام شهرداری تهران را خیانت در امانتی دانست که مردم به شورای شهر سپرده اند 16 نفر از اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی استعفای نجفی با این استعفا مخالفت کرده و خواستار ماندن وی در سمت شهرداری تهران شدند!
این تصمیم و رای اعضای شورای شهر در عمل رای به خیانت محسوب می شود، آنان اذعان و اعتراف صریح و صادقانه نجفی مبنی بر عدم توانایی لازم برای اداره شهر را نپذیرفته و در یک بازی سیاسی مدیریت شهری و مصالح مردم تهران را وجه‌ المصالحه منافع خاص درون گروهی و حزبی خود کردند.
بر اساس آن چه که نجفی در جلسه دیروز شورای شهر بر آن صحه گذاشت وی دیگر نمی‌تواند به وظایف شهرداری تهران رسیدگی کند و ادامه مسئولیت هم به او و هم به شهر و در واقع مردم این کلانشهر لطمه وارد می‌کند.
مردمی که هزینه مدیریت ناکارآمد را می‌دهند!
مدعیان اصلاحات که توانسته‌اند کرسی‌های شورای شهر تهران را تصاحب کنند در طول هفت ماه گذشته مدیریت ناکارآمد شهری را به نمایش گذاشته‌اند، آنان مدیریت را همان گران کردن زندگی برای مردم دانسته و از سوی دیگر بقای خود در قدرت به هر هزینه و شیوه‌ای که شده باشد را دنبال می‌کنند.
کافی است تا سری به مناطق میانی شهر تهران همچون منطقه 12 یا 15 بزنید تا دریابید اوضاع از چه قرار است، اما اعضای شورای شهر پنجم نیازی نمی‌بینند به این مناطق سر بزنند وقتی بر سر سفره هفت‌سین 14 میلیون تومانی‌شان می‌نشینند!
وقتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به صراحت می‌گوید «تهرانی‌ها باید هزینه زندگی در پایتخت را پرداخت کنند» یعنی منتخبان شورای شهر معتقدند پایتخت شهر پولدارهاست و فقرا باید از این شهر بروند. این در حالی است که اکثریت جمعیت پایتخت را همین اقشار متوسط و ضعیف اقتصاد‌ی تشکیل می‌دهند و هنر شورای شهر و شهرداری تبدیل تهران به شهر پولدارها نیست، بلکه تلاش برای کاهش فقر و نابرابری‌های اجتماعی برای مردمی است که اتفاقا بیشترین عوارض را پرداخت می‌کنند و بنا به تعبیر رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی تهران تبدیل به کالایی شده که همه از آن استفاده می‌کنند. اما هزینه‌اش بر گردن فقر‌است!
این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که گران کردن هزینه زندگی در پایتخت، فقط تهرانی‌ها را متضرر نمی‌کند، بلکه گرانی در تهران به سراسر کشور تسری پیدا می‌کند. اما مدیران بالا‌نشین مدیریت شهری که دغدغه مادیات و رفاه ندارند، این موضوع برایشان اهمیت ندارد. البته این طرز تفکر مختص این شورا و مجموعه مدیریت جدید شهری نیست، سابق بر این هم، هم‌حزبی‌های اعضای شورای پنجم شورای تهران چنین نظرات شادی ارائه کرده‌اند.
بنابر گزارشی که روزنامه شرق در یازدهم آبان‌ماه 96 و در آستانه نشستن نجفی بر صندلی شهرداری تهران نوشته، در همه چهار دهه اخیر، جریان سیاسی چپ، کارگزاران، اصلاح‌طلبان و همه مدیران تکنوکرات به صراحت درباره موضوع گران کردن تهران و کسب هزینه‌های خودش از خودش صحبت کرده‌اند.
مدعیان اصلاحات به دنبال بازی‌های سیاسی!
در بازی سیاسی که مردم تهران بازنده آن هستند مدعیان اصلاحات به دنبال مطامع خاص باندی و گروهی خود هستند، آنان کاری به نفع و ضرر مردم تهران ندارند و به گفته نجفی رای به خیانت به امانت مردم می‌دهند.
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در یادداشتی با عنوان «چرا نجفی باید بماند» به موضوع استعفای شهردار تهران پرداخته و در شماره روز شنبه خود نوشت با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس بهتر است شهردار استعفا ندهد!
در ابتدای این یادداشت آمده است: «بديهي است كه با توجه به انتخابات پيش رو در سال آينده براي برگزيدن نمايندگان مجلس و انتخابات ١٤٠٠ براي رياست‌جمهوري حفظ دستاوردهاي اين انتخابات بسيار ضروري است.»
نویسنده سپس افزوده است: «بدون ترديد ماندن يا نماندن آقاي نجفي در همين راستا بايد تعيين شود»!
این همه نشان می‌دهد که نفع و ضرر مردم تهران برای مدعیان اصلاحات مهم نیست، آنان به فکر این نیستند که آیا نجفی با بیماری توان آن را دارد که کلانشهر تهران را اداره کند یا نه بلکه به فکر انتخابات مجلس یازدهم و تداوم قدرت و منافع خود هستند.
در یک کلام می‌توان گفت مردم تهران در این بازی سیاسی بازنده‌اند و کسی در شورای شهر به فکر آنان نیست.