ترامپ علیه یاران پوتین

آمریکا هفت نفر از افراد موسوم به الیگارش‌های روسی، ۱۲ شرکت متعلق به آنها و ۱۷ مقام ارشد روسیه را تحریم کرد. هفت فرد تحریم شده جزو حلقه نزدیکان پوتین و از ثروتمندان بانفوذ روسیه محسوب می‌شوند.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هفت سرمایه‌دار سرشناس و بانفوذ روس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این افراد به پشتیبانی از تلاش‌های ولادیمیر پوتین برای تضعیف دموکراسی غربی متهم شده‌اند. افراد معروف به الیگارش‌های روسیه، در حلقه نزدیکان پوتین قرار دارند و مالک شماری از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کمپانی‌ها و شرکت‌های تولیدی این کشور هستند.
منتشر در فهرستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه گذشته کرد نام کسانی چون الکسی میلر‌ مدیر شرکت گازپروم، اولگ دریپاسکا‌‌ غول صنایع آلومینیوم‌ و سلیمان کریمف‌ نماینده دومای روسیه، که خانواده‌اش بزرگ‌ترین شرکت تولید طلا را در اختیار دارند، به چشم می‌خورد.
۱۲ شرکت متعلق به افراد یاد شده و ۱۷ مقام ارشد دولتی روسیه نیز در فهرست جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند. برخی از تحریم‌ها به این دلیل علیه افراد و شرکت‌های روسی اعمال شده که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا آنها را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه تلاش برای ضربه زدن به دموکراسی‌های غربی از طریق حمله‌های سایبری، الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین و حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه از دیگر علت‌های وضع تحریم‌های جدید علیه اشخاص و شرکت‌های روسی اعلام شده است.
بلوکه شدن دارایی‌ها در آمریکا
مطابق این گزارش دارایی‌هایی افراد و شرکت‌های تحریم شده در ایالات متحده بلوکه خواهد شد. رویترز به نقل از خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش داد‌ دولت روسیه وعده داده از شرکت‌های تحریم شده پشتیبانی کند.
ایالات متحده در ماه‌های گذشته نیز شماری از شخصیت‌ها و شرکت‌های روسی را به اتهام تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحریم کرده بود. مسکو هر گونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در روزهای پایانی ژانویه یک فهرست هفت صفحه‌ای شامل نام ۲۱۰ نفر از افراد ثروتمند و سیاستمداران بانفوذ روسیه را منتشر و آنها را افراد حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین معرفی کرد.
نام اغلب کسانی که اکنون به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند و سیاستمدارانی چون دیمیتری مدودف، نخست وزیر و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در آن به چشم می‌خورد. این فهرست بر پایه مصوبه‌ای از کنگره آمریکا تهیه شد و ظاهرا رییس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، آن را با اکراه امضا‌ کرد. گفته می‌شود دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا به زیان هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ، تمام شده است.
اولتیماتوم روسیه
وزارت خارجه روسیه جمعه گذشته اعلام کرد به تحریم‌های تازه آمریکا علیه شرکت‌ها و مقامات ارشد روسیه قاطعانه پاسخ خواهد داد. آمریکا می‌گوید‌ به دلیل اقدامات شرورانه دولت روسیه، ۲۴ مقام و چهره متنفذ این کشور را تحریم کرده است.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ما اقدامات کنونی و هر حمله ضد روسی دیگر را بدون پاسخ سخت نخواهیم گذاشت، اما مایل هستیم به واشنگتن توصیه کنیم‌ این توهم که می‌تواند با ما با زبان تحریم سخن بگوید را کنار بگذارد. این بیانیه اضافه کرده است‌ فشارها باعث تغییر رویکرد روسیه نخواهد شد و تحریم‌ها تنها موجب اتحاد بیشتر جامعه روسیه خواهد شد.
وزارت خارجه روسیه می‌گوید تحریم‌های تازه آمریکا شرکت‌هایی را هدف قرار داده است که رابطه تجاری گسترده و طولانی با آمریکا داشته‌اند. براساس این تحریم‌ها، دارایی‌ها و اموال این افراد و شرکت‌ها در آمریکا مسدود خواهد شد و شهروندان آمریکا اجازه همکاری و معامله تجاری با آنها را ندارند.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا سال گذشته دولت روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا متهم کردند. این در حالی است که روسیه این اتهام را رد می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که هفت نفر از کسانی که جمعه گذشته از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند، بازرگانان بین‌المللی به شمار می‌روند و جزو حلقه پیرامون پوتین هستند.
تحریم‌های اخیر که آمریکا علیه مسکو و نزدیکان ولادیمیر پوتین وضع کرده است بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها یا کاتساست. این قانون که تابستان گذشته تصویب شد،‌ به دولت آمریکا اجازه می‌دهد روسیه را به دلیل الحاق کریمه به خاک خود، حمایت از بشار اسد در جنگ سوریه و همچنین دخالت احتمالی این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مورد تحریم قرار دهد.
سفارت روسیه در واشنگتن گفته است تحریم‌ها قدمی خلاف تجارت آزاد هستند. نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید تحریم‌های آمریکا باعث نمی‌شود که تماس‌ها‌ میان مسکو و واشنگتن قطع شود.
اولگ دریپاسکا‌ تاجر عمده آلومینیوم، سلیمان کریمف‌ از سیاستمداران نزدیک به ولادیمیر پوتین که خانواده‌اش عمده‌ترین تولیدکننده طلا در روسیه هستند و کیریل شامالوف‌ از سهامداران شرکت پتروشیمی سیبور، در میان تحریم‌شدگان هستند. بنا به برخی گزارش‌ها شامالوف با دختر پوتین ازدواج کرده بود، اما کمی بعد از او جدا شد. ارزش سهام شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند پایین آمده است، اما تحریم‌ها به شاخص کلی سهام در مسکو یا به ارزش روبل ضربه‌ای نزده است. دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه‌ گفته است که شرکت‌های هدف تحریم‌های آمریکا از کمک‌های دولتی بهره‌مند خواهند شد.
اخیرا روابط آمریکا و روسیه با کلید خوردن دور جدید اخراج دیپلمات‌ها از جانب دولت‌های دو کشور به بهانه مسموم شدن سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در سالزبری انگلیس با ماده اعصاب به میزان چشمگیری تیره شده است. این تحریم‌های جدید علیه ۲۴ تبعه روس که از هم‌پیمانان نزدیک ولادیمیر پوتین هستند، اعمال شده است.