پايان امتياز‌دهي به مداحان

آرمان- هستی قاسمی: برخی مداحان و حسینیه‌ها در دوران شهردار سابق به‌دلیل نگاه‌های پوپولیستی وضعیت بسیار مطلوبی پیدا کردند تا آنجا که نگاه ویژه قالیباف به مداح‌ها میل به ورود به حرفه مداحی را افزایش داد و در آن روزگار افرادی به جرگه مداحان پیوستند. توجه خاص شهردار سابق تهران به مداحان بیشتر در درون رقابت‌های انتخاباتی و افزایش کمک‌های نقدی نمود پیدا می‌کرد اما در دوران محمدعلی نجفی شهردار کنونی تهران به‌ویژه پس از افشای کمک یک و نیم‌میلیاردی شهرداری تهران (منطقه 5) به هیات یک مداح مشهور از سوی یاشار سلطانی؛ سهم کمک‌های نقدی به مداحان به 200‌میلیون تومان کاهش یافت و تمرکز شهردار کنونی بیشتر بر روی مشکلات عدیده شهری معطوف شد. ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر سازمان‌های مذهبی خواهان رفع تبعیض در دسترسی به منابع هستند، باید داوطلبانه از دریافت کمک‌های شهرداری خودداری کنند، گفت: شهرداری باید بتواند امور شهر و به خصوص بدهکاری 52‌هزار‌میلیاردی شهرداری را هرچه سریع‌تر سر و سامان دهد.
چرایی کاهش کمک
سازمان‌های مذهبی در دوره قالیباف به مفهوم حقیقی از سوی شهردار سابق تهران مورد حمایت کلان مالی قرار می‌گرفتند تا آنجا که در این رابطه یاشار سلطانی در سال گذشته افشاگری کرد. وی در سال گذشته طی توئیتی، لیست کمک‌های شهرداری تهران به هیات‌ها و حسینیه‌ها در بودجه سه سال گذشته را منتشر کرد. در این توئیت، رقم این کمک‌ها از 100‌میلیون تومان تا 11‌میلیارد تومان به هیات‌های مذهبی و حسینیه‌ها متفاوت بود. برای مثال در یکی از بندهای این لیست، شهرداری تهران رقم 11‌میلیارد و 500‌میلیون تومان به یک حسینیه کمک کرده است. سلطانی البته ‌اندکی پیش از آن، کمک یک و نیم‌ میلیاردی شهرداری تهران (منطقه 5) به هیات یک مداح مشهور را افشا کرد به همین دلیل محمدعلی نجفی، شهردار تهران دستور داد تا خبر کمک شهرداری منطقه 5 به یک حسینیه و مداح معروف برای ساخت حسینیه‌ای در این منطقه پیگیری شود. از این رو، شهرداری تهران در دوره جدید در لایحه بودجه 97، سهم کمک‌های نقدی در ردیف مداحان را به 200‌میلیون تومان کاهش داد.
بودجه متعلق به مردم است


به‌نظر می‌رسد که شورای شهر هم در تلاش است تا سهم مدیریت شهری در اعطای کمک‌های نقدی به نهادهای مردم نهاد ازجمله هیات‌ها را، که به‌نوعی نهادهای مستقل محسوب می‌شوند، کاهش دهد. ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری قبل از هر چیز یک ماموریت واضح دارد که بر اساس آن باید امور و اداره شهر را برعهده داشته باشد و قرار نیست سازمان‌های دیگر را اداره کند، گفت: اگر اموری برعهده شهرداری قرار داده می‌شود، باید در چارچوب و راستای قوانین و وظایفی باشد که برای شهرداری تعریف شده است. این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در مورد کمک به هر سازمان چه مذهبی و چه دیگر سازمان‌ها اگر در راستای کمک به رتق‌و‌فتق امور و اداره شهر باشد، می‌تواند بخشی از وظایف شهرداری را نیز شامل شود و از منابعی که به آن وظیفه اختصاص داده شده، استفاده شود. در رابطه با مساجد، حسینیه‌ها و مداحان؛ وقف، نذر و خیریه زیاد است. اینها یک رویکرد مردمی و عاشقانه است که مردم آن را با عشق انجام می‌دهند. اینکه از منابع عمومی بودجه‌ای را به کاری اختصاص دهیم که مردم خودشان آن را انجام می‌دهند به‌نظر مطلوب نیست. وی افزود: اگر به مداحان امتیاز دادیم پس باید به خوانندگان، هنرپیشگان، نویسندگان، شعرا و معلمان هم بودجه‌ای اختصاص بدهیم؛ چون آنها هم کار صنفی انجام می‌دهند. بنابراین برخی امتیازدهی‌ها مغایر با ماموریت شهرداری است اما در حال حاضر با توجه به اینکه رأی به این کار داده شده است، باید به رأی اکثریت احترام بگذاریم. خداکرمی گفت: این امتیازدهی به هیات‌های مذهبی به خاطر برنامه پنج‌ساله دوم بود که این ردیف‌ها در آن پیش‌بینی شده بود و به‌نظر می‌آید بر مبنای رفتار پوپولیستی شهرداری سابق بوده باشد و شاید هم برای اهداف خاص و رسیدن به پاستور بوده که اصلا پسندیده نیست. خداکرمی اظهارکرد: به‌نظر می‌رسد سازمان‌های مذهبی اکنون از دریافت این کمک‌ها اجتناب کنند؛ البته اگر به‌دنبال منافع و عدالت اجتماعی هستند. وی تاکید کرد که اگر سازمان‌های مذهبی خواهان رفع تبعیض در دسترسی به منابع هستند باید داوطلبانه از دریافت این کمک‌ها خودداری کنند تا بتوان امور شهر و به خصوص بدهکاری 52‌هزار‌میلیاردی شهرداری را هر چه سریع‌تر سروسامان داد؛ چراکه اجحاف در حق مردم است اگر برای کمک به یکسری موسسات مذهبی، قرض دوباره‌ای ایجاد شود. خداکرمی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی ردیف بودجه‌ای از دولت نیز دریافت می‌کند، گفت: واقعا پسندیده نیست که به‌عنوان مدیریت شهری بخواهیم امور شهر را معطل بگذاریم و بدهکاری‌ها را پرداخت نکنیم.