بازخوانی یک اتحاد تکراری

صلاح‌الدین هرسنی* - شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به اتفاق آرا حسن روحانی را نامزد جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 اعلام کرد؛ انتخابی که براساس تجربه انتخابات سال 92 معنا
پیدا می‌کند.
در نگاه نخست چنین انتخابی از سوی اصلاح‌طلبان گامی به جلو و نکته مثبتی است چراکه در سایه اتحاد جریان اصلاح‌طلبی و انسجام راهبردی کمک خواهد کرد تا بار دیگر فضای سیاسی و اجتماعی ایران شاهد پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی شود و همچنین با تمهید تدارک تئوری و عملی از تک‌دوره‌ای شدن دولت روحانی جلوگیری کند اما چالش‌هایی در نیل این هدف وجود دارد که چه‌بسا هم اصلاح‌طلبان و هم دولت روحانی از آن غافل باشند و هیچ اقدام موثر و کارسازی هم برای رفع این اندیشه نشده است. بدون تردید این چالش‌ها می‌توانند مورد استفاده رقیب در کارزار رقابت‌های ریاست‌جمهوری شوند.
مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند برای ورود دوباره روحانی به پاستور چالش ایجاد کند، حول موضوعات اقتصادی مانند مهار تورم، حل مشکل بیکاری و رشد اقتصادی دور می‌زند. باوجود امید‌هایی که در آغاز دولت حسن روحانی با توجه به ظرفیت‌های تیم اقتصادی آن شکل گرفته بود، انتظارات مردم تامین نشد. در این ارتباط دولت روحانی با فرافکنی و فقط با این بهانه که او وارث مشکلات دولت قبلی است، برنامه‌ای برای حل این مشکلات ارائه نکرده است و به نظر می‌رسد در سامان و حل این مشکلات ناتوان است. مزید بر آن تیم اقتصادی دولت به‌جای تلاش برای خروج کشور از بحران، فقط به نتایج مثبت توافقات هسته‌ای دل خوش کرده است غافل از آنکه فقط اقشار آگاه جامعه به فواید آن واقفند اما بسیاری از مردم به ویژه طبقات کم‌درآمد جامعه امید به نتایج مثبت زودرس توافقات هسته‌ای نظیر لغو تحریم‌های هسته‌ای و پروسه عادی شدن وضعیت اقتصادی دل بسته و به ظرایف آن واقف نبودند و این شرایط را چیزی جز اهمال دولت در فقیرتر شدن بیشتر خود نمی‌دانند. مسلما این وضعیت، چالش بسیار جدی روحانی و منتقدانش در انتخابات ۹۶ خواهد بود.


موضوع مهم دیگری که می‌تواند برای اصلاح‌طلبان و روحانی در انتخابات پیش‌رو چالش ایجاد کند، سکوت پرابهام و سوال‌برانگیز دولت در برخورد با مخالفان هسته‌ای و برجام است.
اگرچه باید گفت تلاش دولت در مورد این توافق بهترین و درست‌ترین تصمیم ممکن بود اما دولت از آنکه جناح رقیب در‌صدد سیاه‌نمایی دستاورد دولت در برجام است، تدبیری برای مهار دلواپسان در چنته ندارد. اصلاح‌طلبان و دولت سخت می‌دانند که جناح مخالف تلاش دارد فایده برجام را برای مردم و کشور زیرسوال ببرد و از پسرفت توافق هسته‌ای برای ناکارآمد نشان دادن دولت استفاده کند. طرفه آن است که نزدیک به چند ماه به برگزاری انتخابات ۹۶ مانده و دولت روحانی هنوز استراتژی مشخصی برای برخورد با فضاسازی‌ها و بحران‌آفرینی‌های محافظه‌کاران ندارد در حالی که روحانی باید بداند دلواپسان با جنجال‌های پوچ سیاسی به دنبال ایجاد بن‌بست و ماجراآفرینی در انتخابات آینده هستند و می‌خواهند با از بین بردن اعتماد مردم به دولت یازدهم، فرصت انتخاب دوباره را از دولت اعتدال بگیرند. در همین ارتباط اهمال دولت در فسادستیزی، حضور برخی از وزرای مساله‌دار و ویژه‌خوار در کابینه او و همچنین ضعف رسانه‌ای دولت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، مهم‌ترین مسایلی هستند که می‌توانند بر سر راه اصلاح‌طلبان و دولت در انتخابات پیش‌رو چالش ایجاد کنند. در شرایط حاضر بروز و ظهور این نشانگان باعث ناخشنودی در افکار عمومی شده است و مسلما در روز‌های نزدیک به انتخابات مورد استفاده جریان رقیب نیز قرار خواهد گرفت. اگر اصلاح‌طلبان قصد تکرار پیروزی خود در انتخابات پیش رو را دارند باید در ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات ۹۶ با استفاده از فضای دوران پساتحریم برای ترمیم اقتصاد و ایجاد تغییرات محسوس در زندگی اقتصادی مردم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف دولت در روزهای پیش‌رو باید ایجاد امید در مردم باشد. دولت باید کاری کند که مردم امیدوار به آینده شوند و احساس کنند که روحانی می‌تواند در دور دوم ریاست‌جمهوری خود تحولات اساسی در حوزه اقتصاد ولو دیگر حوزه‌ها ایجاد کند. واضح است که اگر دولت درصدد تعریف طرح نویی نباشد و نتواند راهکاری حتی موقت برای حل مشکلات بیابد با توجه به خیز بلند و برنامه‌ریزی‌شده مخالفان دلواپس چه‌بسا باید عطای پاستور را به لقایش ببخشد!
* مدرس علوم سیاسی
و روابط بین‌الملل
S.Harsani.k@gmail.com
سایر اخبار این روزنامه
رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم سال تلخ سینما تمام نمی‌شود سال تلخ سینما تمام نمی‌شود «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا بازی اردوغان با دموکراسی بازی اردوغان با دموکراسی دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ سریع! سریع! از کوییک تا بلوار الیزابت! از کوییک تا بلوار الیزابت! اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ مرگبارترین سال برای کودکان سوری مرگبارترین سال برای کودکان سوری نفت ناجی اقتصاد ایران نفت ناجی اقتصاد ایران تایید شکست خصوصی‌سازی تایید شکست خصوصی‌سازی گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان بازخوانی یک اتحاد تکراری بازخوانی یک اتحاد تکراری موافقت رهبر انقلاب با عفو موافقت رهبر انقلاب با عفو روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: