<کن 2018> زیر سایه فرهادی




وصال روحانی


نشریه ورایتی امریکا گزارش داد «همه می‌دانند» کار جدید اصغر فرهادی به‌عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد و یکمین دوره جشنواره "کن "فرانسه انتخاب شده است. این جشنواره از سه‌شنبه شب 18 اریبهشت آغاز می‌شود و پس از 12 روز پخش شاخص‌ترین فیلم‌های تازه جهان شنبه شب 29 اردیبهشت با اهدای نخل طلای بهترین فیلم و سایر جوایز برترین‌ها پایان می‌یابد و این در حالی است که کن همواره قدری بالاتر از ونیز و برلین مهم‌ترین جشنواره سینمای دنیا تلقی شده است و این فقط دومین بار در تاریخ حیات چنین جشنواره‌ای به‌ شمار می‌آید که یک فیلم اسپانیایی زبان نقطه آغاز رقابت زبده‌های جهان سینما در سواحل گرم‌کن خواهد بود.
مدیران کن تا عصر دیروز (جمعه 17 فروردین) از تأیید خبر فوق و اعلام رسمی اسامی تمامی فیلم‌های بخش مسابقه که «همه می‌دانند» نیز یکی از آنها است، خودداری کرده بودند،اما این از عادات تیه‌ری فره‌مو مدیر هنری و مرد همه‌کاره این جشنواره است که این گردهمایی بزرگ را باکارهایی آغاز کند که ادغامی از هنرهای یک سینماگر مؤلف با مهارت‌های شماری از بازیگران مطرح جهان به شمار می‌آیند. چنین اصلی در فیلم جدید فرهادی رعایت شده زیرا دو چهره پرطرفدار سینمای اسپانیا که هالیوودی نیز شده‌اند همچون خاوی‌یر باردم و پنه‌لوپه کروز و همچنین ریکاردو دارین یکی از غول‌های سینمای آرژانتین در این فیلم نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند تنها فیلم اسپانیایی زبان قبلی که آغازگر کن بوده، «تحصیل بد» کار پدرو المودووار به سال 2004 است.
مرد جایزه‌ها
فرهادی که برنده دو جایزه اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیر امریکایی) در سال‌های 2013 و 2016 با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» بوده، عمده جوایز خود در جشنواره‌های برتر دنیا را در برلین تصاحب کرده که فیلم «درباره الی» را نیز در بر گرفته اما در "کن "هم دست خالی نمانده و دو سال پیش با «فروشنده» دو نخل طلای کن را در شاخه بهترین بازیگر مرد و برترین سناریو به‌ دست آورد. فرهادی که با فیلم «گذشته» نیز در سال 2013 در کن حضور داشت و با آن فیلم جایزه بازیگر برتر زن جشنواره را به "بره نیس بژو "فرانسوی تعلق بخشید، در فیلم جدید خود زنی اسپانیایی به نام کارولینا (با بازی پنه‌لوپه کروز) را فراروی بینندگان قرار می‌دهد که پس‌از سال‌ها زندگی در بوئینس‌آیروس آرژانتین، در معیت همسر و بچه‌هایش به شهر زادگاه خود در اسپانیا رجعت می‌کند اما آن‌جا با سلسله وقایعی غیر منتظره و غریب مواجه می‌شود که زندگی همه آنها را به‌هم می‌ریزد و رازهای پنهان مانده‌ای را درباره آنها و اطرافیان‌شان افشا می‌کند.
همکاری با بزرگان
«همه می‌دانند» سومین مرتبه همکاری بین فرهادی و الکساندر مالت گای فرانسوی را که از مالکان اصلی کمپانی "ممنتو" است شکل می‌دهد و همین شرکت توزیع جهانی این فیلم را متقبل شده است. فرهادی سال پیش کاری را در کن عرضه نکرد اما از او نقل قول شد که این جشنواره بهترین مکان گفت‌وگو و تعامل اهالی سینما برای رسیدن به مدارجی بالاتر در این هنر و خلق لحظات اجتماعی عالی است. فرهادی «همه می‌دانند» را در توره لاگونا شهر کوچک در شمال مادرید فیلمبرداری کرده و در این راه از" خوزه لوییس الکاین "فیلمبردار زبده‌ای که سابقه همکاری با پدرو المودووار و کارلوس سائورا را هم دارد، سود جسته است. سونیا گرانده طراح لباسی که در فیلم خبرساز سال 2012 وودی آلن به نام «نیمه‌شب در پاریس» لباس‌ها را ترسیم و تهیه کرد، همین مسئولیت را در کار جدید فرهادی نیز برعهده داشته است و کار تدوین را هم یک ایرانی به‌ نام هایده صفی‌یاری انجام داده که پیشتر نیز با وی در فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» همکاری کرده است. مالت گای چندی پیش گفت هر چند فرهادی به زبان اسپانیایی اشراف ندارد اما به سبب آشنا بودن با ترنم صداها و هنر حرکت روی اصوات به بهترین شکل توانسته است احساس‌اش را در فیلم تازه خود نیز به  نمایش بگذارد.
نشانه اعتلای سینمای ایران
فرهادی در کارهای نخست خود بیشتر با موضوع های اجتماعی ایران و گاه انعکاس آن در فرهنگ‌ها و ارتباط‌های خارجی می‌پرداخت اما «همه می‌دانند» مثل «فروشنده» فیلمی است در ژانر تریلر و با جنبه‌های راز و رمز و تلاطم‌های روحی و انتخاب آن توسط کن به‌عنوان اثر افتتاحیه جشنواره‌ای که هر ساله عده بی‌شماری را به‌جنوب فرانسه می‌کشاند و بر کل وقایع سال سینمای جهان تأثیر‌گذار است، نشانه‌دیگری از اعتلای سینمای معناگرای ایران در آن سوی مرزها است.
چهارمین کار مشترک کروز و باردم
سایر بازیگران عمده فیلم‌ جدید فرهادی باربارالنی، خیمه لورنته، کارلا کامپرا، ایما کوئستا، ادواردو فرناندز و الویرا مینگوئز هستند و آن را باید پس از «گذشته» خارجی‌ترین و بین‌المللی‌ترین فیلم او که فاقد هرگونه رویکردی به فرهنگ و هنرمندان ایرانی است، تلقی کرد. برای کروز و باردم نیز که چهارمین همکاری بر پرده نقره‌ای به شمار می‌آید کارهای مشترک آنان با «جامون جامون» در سال 1992 آغاز شد و با «دیکی کریستینا بارسلونا» و «دوست داشتن اسکوبار» در سال‌های 2008 و 2017 ادامه یافت.
در انتظار رأی «بلنشت»
رأی مثبت یا منفی نسبت به فیلم جدید مشترک این دو هنرمند با هیأت ژوری‌ای خواهد بود که سرکردگی آن امسال با کیت بلنشت بازیگر مجرب زن استرالیایی ساکن هالیوود است. بلنشت که سابقه فتح دو جایزه اسکار را دارد جای پدرو المودووار را می‌گیرد که سال پیش در پست رئیس هیأت ژوری کن جایزه نخل طلای برترین فیلم را به یک کار تراژدی- کمدی از سینمای سوئد به نام «دایره» داد. قرار است تیه‌ری فره‌مو مرد اول اجرایی کن و همکارانش طی همین هفته و احتمالاً امروز (شنبه) یا فردا اسامی کامل تمامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره و به تبع آن نام فیلم افتتاحیه را اعلام دارند و آن‌چه را که ورایتی ابتدا عصر چهارشنبه گزارش داد و برخی نشریات اروپایی از اوایل فروردین‌ماه به آن اشاراتی داشتند، تأیید – و شاید هم رد!- کنند ولی شکی نیست که دوره جدید کن با همه عظمت تبلیغاتی‌اش از حالا زیر سایه فرهادی و ماجرای جدید اسپانیایی او قرار گرفته است.
فروش به بیش از ۲۰ کشور
به‌گزارش ورایتی، این فیلم پیش از رونمایی در کن از سوی کمپانی «ممنتو پیکچرز» تاکنون به بیش از ۲۰ کشور آلمان، اتریش، ژاپن، چین، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، آرژانتین، اسلواکی، سوئیس، تایوان، ترکیه، صربستان، روسیه و منطقه بالتیک، منطقه اسکاندیناوی و امریکای لاتین پیش فروش شده است.