خشم فلسطینی‌ها در دوسوی نوار غزه




گروه جهان/   هزاران فلسطینی داغدار و خشمگین دیروز جمعه در حالی برای دومین جمعه متوالی تحت عنوان «جمعه آتش» در تظاهرات و راهپیمایی «بازگشت» شرکت کردند که نه تنها هنوز اشک مادران فلسطینی فرزند از دست داده در نخستین دور این تظاهرات خشک نشده بلکه در درگیری های دیروز نیز 3 فلسطینی شهید و 250 نفر زخمی شدند.


 به‌گزارش «ایران» به‌نقل‌از شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز پنجشنبه و صبح دیروز جمعه تنش‌ها در دو سوی مرز غزه – سرزمین‌های اشغالی بشدت بالا بود زیرا هزاران فلسطینی به فراخوان «جمعه آتش» لبیک گفته و برای شرکت در دومین دور تظاهرات «بازگشت» به خیابان‌ها آمده بودند تا ضمن اصرار بر حق خود برای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی‌شان، فریاد خونخواهی 21 شهید یک هفته اخیر را سر دهند. مقامات رژیم صهیونیستی نیز که طبق روال همیشه و بی‌توجه به هشدارهای بین‌المللی پیش از برگزاری این تظاهرات از تغییر نکردن موضع‌شان در قبال فلسطینی‌ها خبر داده بودند به‌طوری که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم غاصب روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو ارتش اسرائیل، فلسطینی‌ها را تهدید کرد که اگر به مرزهای غزه – سرزمین‌های اشغالی نزدیک شوند، نظامیان صهیونیست مجاز هستند که به سوی آنها شلیک کنند.
در این درگیری‌ها تا عصر دیروز 3فلسطینی به شهادت رسیدند. تعداد مجروحان فلسطینی براثر شلیک تک‌تیراندازهای صهیونیست‌ها نیز به 250 نفر رسید که حال 5 تن از آنها وخیم اعلام شد. شبکه المیادین گزارش داد یکی از فلسطینی‌ها بر اثر شدت جراحات وارده در شرق خان یونس به شهادت رسید. خبرنگاران حاضر در مرز غزه دیروز در گزارش‌های خود از شدت درگیری‌ها خبر داده و می گفتند، صدای انفجارهای ممتد بمب‌های صوتی و نارنجک به گوش می‌رسد. خبرگزاری صفا دیروز در گزارشی نوشت، تظاهر کنندگان توانستند به فنس‌های امنیتی در شرق رفح و مرکز مرز غزه رخنه کنند. برخی رسانه ها از حضور بیش از 4هزار فلسطینی در تظاهرات در مرز غزه خبر داده بودند و برخی منابع حتی شمار تظاهرات کنندگان را بسیار بیشتر از این تعداد اعلام می کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز تعداد تظاهرات کنندگان دومین جمعه راهپیمایی بازگشت را 15هزار نفر (تا کنون) تخمین زد. شبکه المیادین گزارش داد، تظاهرات‌کنندگان فلسطینی تصاویری از ملک سلمان، شاه سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
گوترش صهیونیست‌ها را از خشونت منع کرد
این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست، در استفاده از زور حداکثر احتیاط را بکند تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود. در بیانیه گوترش به این مسأله نیز اشاره شده است که غیرنظامیان باید حق تظاهرات صلح‌آمیز را داشته باشند. دبیر کل سازمان ملل همچنین از طرف‌های درگیر خواست، بر اساس شرایط کنونی در غزه حداکثر خویشتنداری را در منطقه اعمال کنند و از هر گونه اقدامی که به خشونت یا در معرض خطر قرار گرفتن جان غیرنظامیان بویژه کودکان منجر شود، امتناع کنند.  نماینده اتحادیه اروپا و رؤسای هیأت‌های نمایندگی سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اراضی اشغالی فلسطین نیز اگرچه درباره خشونت‌های اخیر در اراضی اشغالی اظهار نظر صریحی نکردند اما روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای از مقامات رژیم صهیونیستی خواستند، به‌حقوق کودکان فلسطینی بازداشت شده در زندان‌های اسرائیل احترام بگذارند. در این بیانیه آمده است، طی چند ماه گذشته تعداد کودکان فلسطینی بازداشت شده در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز در اراضی اشغالی فلسطین افزایش یافته است.
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت، این اتحادیه تمایل دارد دادگاه کیفری بین‌المللی، انجام تحقیقات درخصوص شهادت 21 فلسطینی و زخمی شدن حدود ۱800 نفر طی درگیری‌های هفته گذشته در نزدیکی مرزهای نوار غزه را برعهده بگیرد. 24 سازمان مدنی در هلند، از دولت و پارلمان این کشور خواستند که به خاطر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، همکاری‌های نظامی با تل‌آویو را متوقف کنند.
اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیستی در بحبوحه تنش‌ها
به‌گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، در شرایطی که اوضاع در اراضی اشغالی تا این اندازه متشنج است، رژیم صهیونیستی باز هم از اقدامات تحریک‌آمیز خود دست برنمی‌دارد به‌طوری که روز پنجشنبه خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد، حدود 500 شهرک نشین صهیونیست در پوشش‌های امنیتی سنگین وارد مسجد الاقصی شدند و خشم فلسطینی‌ها را برانگیختند. بنا بر این گزارش، از روز یکشنبه گذشته تا روز پنجشنبه (حدود 5 روز) 1731 شهرک‌نشین
 به طور غیرقانونی وارد مسجد الاقصی شده و به این مکان مقدس یورش برده‌اند. به‌گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، علاوه بر این، صدها شهرک نشین صهیونیستی تحت تدابیر شدید ارتش رژیم صهیونیستی به‌مقام حضرت یوسف(ع) در شرق شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری نیز یورش بردند و با جوانان فلسطینی درگیر شدند و نظامیان اشغالگر در جریان درگیری‌ها، سه جوان را در نابلس بازداشت کردند. منابع محلی در این باره گفتند، بیش از 10 خودروی نظامی رژیم صهیونیستی از نیمه شب چهارشنبه در اطراف قبر حضرت یوسف(ع) مستقر شده و هواپیماهای اسرائیلی نیز بر فراز این منطقه به پرواز درآمدند.
میری ریگیم، وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی نیز در مراسمی در شورای شهرک‌های یهودی در کرانه باختری از تعهد خود برای ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی غیرقانونی برای صهیونیست‌ها در نزدیکی شهر نابلس خبر داد و ادعا کرد: «توسعه شهرک‌های یهودی بخشی از ساخت کامل کشور به شمار می‌رود، تاریخ ما اینجاست، مملکت کهن اسرائیل همچنان اینجاست.» وی یادآور شد، علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، مجوز ساخت چندین منطقه صنعتی جدید در کرانه باختری صادر خواهد شد.


نیم نگاه
عادی‌سازی روابط با تل آویو؛ شرط به پادشاهی رسیدن ولیعهد سعودی
خالد بن فرحان آل سعود، شاهزاده مخالف دولت ریاض فاش کرد: امریکا و رژیم اسرائیل، عادی‌سازی علنی روابط ریاض با تل آویو را شرط به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اعلام کرده‌اند. به‌گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری العهد، فرحان در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «الحوار»، فاش کرد: امریکا و رژیم اسرائیل شرط و شروط‌هایی را برای پادشاه شدن محمد بن سلمان تعیین کرده‌اند که از جمله آن، تضمین امنیت دریانوردی رژیم صهیونیستی از طریق تنگه تیران و عادی‌سازی علنی روابط ریاض با تل آویو است. آخرین شرط نیز حمایت از طرح موسوم به معامله قرن است که حق فلسطینی‌ها در قدس در آن نادیده گرفته شده است. این شاهزاده مخالف سعودی مقیم آلمان خاطرنشان کرد: شرکت دادن رژیم اسرائیل در پروژه اقتصادی «نیوم» که محمد بن سلمان آن را مطرح کرده، در کنار مصر و اردن، از دیگر شروط تعیین شده برای بن سلمان است. نشریه امریکایی «نیویورکر» نیز روز پنجشنبه با پرداختن به پشت پرده برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی و به‌قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی، فاش کرد که بن سلمان با چراغ سبز امریکا به قدرت رسید. محمد بن سلمان در روزهای اخیر در یک مصاحبه مفصل با آتلانتیک، آشکارا موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد و گفت، ریاض و تل آویو منافع مشترک بسیار زیادی دارند. حماس بامداد جمعه در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اظهاراتی را که قانونی بودن اشغالگری صهیونیست‌ها بر اراضی فلسطینی را ابراز می‌دارد محکوم کرده و ناپسند می‌دانیم.