تشکیل کمیته بین‌المللی برای محاکمه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی



اجلاس میان‌دوره‌ای جنبش عدم تعهد (نم) با عنوان «ترویج صلح و امنیت بین‌المللی در راستای توسعه پایدار» روز پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و با حضور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور و وزیران خارجه عضو جنبش آغاز به کار کرد؛ جلسه‌ای با حضور 800 نماینده از 120 کشو عضو، 17 کشور غیر عضو و 10 نهاد بین‌المللی ناظر.
 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در این اجلاسیه راهی باکو شده بود، در این نشست خواستار اقدام جمعی جنبش عدم تعهد برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و تشکیل یک کمیته تحقیق بین‌المللی برای محاکمه مسببان جنایات اخیر صهیونیست‌ها شد. وی به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن و مجروح کردن تعدادی از فلسطینی‌ها در راهپیمایی روز بازگشت و همچنین تصمیم غیرقانونی دولت ترامپ درخصوص قدس شریف اشاره و بر اقدام جمعی جنبش عدم تعهد در نشست باکو و همچنین در سازمان ملل برای محکوم کردن این جنایات تأکید کرد و گفت: همگی ما اخبار قتل عام عمدی و برنامه‌ریزی شده تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز و غیرمسلح فلسطینی از جمله زنان و کودکان در غزه را با اندوه فراوان دنبال می‌کنیم.  اینها آخرین جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها در طول تاریخ سبعیت آنها در ۷۰ سال گذشته است که در لوای مصونیتی که عمدتاً توسط ایالات متحده و برخی از متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن مهیا شده، انجام می‌پذیرد.


وی ادامه داد: اقدامات تشویقی اخیر امریکا بویژه تصمیم غیرقانونی آن درخصوص قدس شریف باعث جسارت این رژیم آپارتایدی شده است... بازگذاشتن دست اسرائیل در انجام این جنایت‌ها نشان از پیدایش موج جدیدی از یکجانبه گرایی دارد که بار دیگر امنیت جهانی را مورد تهدید جدی قرار داده است. موج قبلی یکجانبه‌گرایی در اوایل سده بیستم منجر به بی‌ثباتی منطقه ما در ابعاد فاجعه بار و نهایتاً پیدایش افراط‌ گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم و افزایش تنش‌ها و بحران‌ها در غرب آسیا و قراتر از آن شد؛ حتی امروز منطقه ما به رغم شکست سرزمینی داعش به واسطه مقاومت قهرمانانه مردم عراق و سوریه، هنوز از بقایای گروه‌های تروریستی و جابه‌جایی‌های مشکوک آنها رنج می‌برد.
به گفته وی، اقدامات یکجانبه و تحریک‌آمیز برخی از کشورها که منجر به ادامه افراط‌ گرایی و تروریسم شده، برخلاف تصور باعث وخامت چالش‌های مزمن و آشفتگی‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا شده است. بنابراین ما اکنون نیازمند یک تغییر پارادایم به سوی همکاری و همگرایی منطقه‌ای هستیم.
ظریف با بیان اینکه «ما نیاز داریم جوار همسایگی خود را از طریق پذیرش پارادایم فراگیر احترام به منافع یکدیگر و رد پارادایم منسوخ شده سلطه‌جویی و انزوا که فقط به افزایش تنش و رقابت مخرب تسلیحاتی می‌شود، تقویت کنیم» به پیشنهاد ایران اشاره کرد و گفت: ما برای منطقه خودمان پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را داده‌ایم تا نبود دیالوگ در این منطقه را از طریق تعامل و اقدامات اعتمادساز جبران کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه خلع سلاح، بی اعتنایی فزاینده دولت امریکا به تعهدات بین‌المللی و برنامه یک و دو دهم تریلیون دلاری آن کشور برای مدرن‌سازی و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید منجر به مسابقه تسلیحاتی نوینی در حوزه هسته‌ای خواهد شد. جنبش عدم تعهد می‌بایست قاطعانه اولویت‌های خود در حوزه خلع سلاح را از طریق مکانیسم‌های موجود از جمله کنفرانس سطح بالای خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل پیگیری کنند.
دیدار ظریف با  وزیران  امور خارجه
۷ کشور در باکو
محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس میان‌دوره‌ای وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این اجلاس از جمله وزیران امور خارجه کره شمالی، لیبی، افغانستان، فلسطین، هند، صربستان، ونزوئلا و رؤسای هیأت‌های سوریه و کوبا و نیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان  پس از شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد، به دعوت رسمی مقامات جمهوری خودمختار نخجوان به این جمهوری سفر کرد. ظریف روز جمعه هنگام ورود به جمهوری خود مختارنخجوان گفت: همواره ارتباط گسترده فرهنگی و اقتصادی بین ایران و نخجوان وجود داشته که امیدواریم در این سفر علاوه بر تقویت گفت‌وگوها، بتوانیم روابط اقتصادی را هم گسترش دهیم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار در کنار مردم نخجوان بوده و روابط خوبی با جمهوری خودمختار نخجوان و مردم این منطقه دارد که امیدوارم این سفر به توسعه هر چه بیشتر این روابط کمک کند. وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته ما میزبان رئیس شورای عالی نخجوان بودیم و اکنون خوشحالم که به دعوت ایشان از نخجوان بازدید می‌کنم.

برش
ظریف: سرنوشت نازنین زاغری فقط در دست قوه قضائیه است

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با بخش عربی بی‌بی‌سی تأکید کرد سرنوشت پرونده «نازنین زاغری رتکلیف» تنها در دست قوه قضائیه است. وزیر امور خارجه کشورمان در این مصاحبه تصریح کرد که دولت بریتانیا در پیگیری پرونده او، باید به استقلال قوه قضائیه ایران توجه کند. وی گفت: «خیلی مهم است که بریتانیا حق حاکمیت و تصمیم‌های قضایی و سیاسی ایران را به رسمیت بشناسد. قوه قضائیه ایران کاملاً مستقل از دولت است. قوه قضائیه پرونده خودش را در این مورد دارد و ما در دولت تنها می‌توانیم در موارد انسان‌دوستانه وارد عمل بشویم و داریم همین کار را هم می‌کنیم.»
نازنین زاغری رتکلیف دو سال پیش در حالی که از ایران عازم محل زندگی‌اش در بریتانیا بود، در فرودگاه بازداشت شد. او به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شده است. ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره درخواست رئیس بخش جهانی بی‌بی‌سی برای مذاکره با مقام‌های ایران بر سر «فشارهایی که به کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی می‌آورند»، گفت: «باعث تأسف است که بخش فارسی بی‌بی‌سی در موارد زیادی رویه‌های کلی بی‌بی‌سی را هم دنبال نکرده است. فکر می‌کنم که احتمالاً بدون اینکه نیاز به گفت‌وگو باشد، صرفاً باید راهنمای روزنامه‌نگاری خودشان را دنبال کنند.»