«همدلی» از تحولات بازار طلا و ارز در سال جدید گزارش می‌دهد هیجان سکه با جهش دلار

چهارراه‌استانبول و خیابان جمهوری این‌روزها پرخبرترین بازارهای پایتخت هستند. قیمت ها در این دو بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ دلار به پنج هزارو 100 تومان رسید و به دنبال آن بازار طلا هم سکه شد. هر گرم طلای 18 عیار در خیابان جمهوری 160 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اواسط اسفندماه هر گرم طلا حدود 143 هزار تومان بود.
نگاهی به روند قیمت‌ها در یکسال گذشته به خوبی نشان می‌دهد که در شروع و پایان سال 95، تقریبا هیچ خبری از این غافلگیری‌های پی در پی در این دو بازار نبود.
آنطور که «پول نیوز» نوشته است، قیمت طلا در سال 95 نسبت به سال 94 تغییر چندانی نداشت هر چند که در طول سال شاهد نوسانات قیمتی بودیم اما در کل در شروع سال 95 و پایان سال تغییر قیمتی در بازار طلا نداشتیم.
اوضاع آرام بود تا زمانی که زمزمه‌های افزایش قیمت طلا و ارز از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته به گوش ‌رسید. سیامک قاسمی، مدیر عامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد، در بیست و هفتم بهمن‌ماه سالی که گذشت در ششمین سمینار تحلیل و بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران، با اشاره به بالا رفتن نرخ تورم در سال جاری، روندی افزایشی را برای طلا و ارز پیش‌بینی کرده بود. به گزارش خبرآنلاین قاسمی گفته بود: «نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سال آینده تورم 15 درصد خواهد بود که سبب می‌شود قیمت ارز و طلا افزایش یابد.»


حالا با گذشت نزدیک به دو ماه از این زمزمه‌ها و نگاه‌ها، گویی همه این پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمده است تا خبرهای جهش طلا و ارز در جمهوری و چهارراه‌استانبول، تقریبا هر روز در خروجی اخبار رسانه‌های مجازی و روزنامه‌ها قرار بگیرند. چند روزی بیشتر از سال جدید نگذشته بود که رسانه‌ها از بازار طوفانی دلار و سکه خبر دادند تا رصدکنندگان اخبار اقتصادی از جهش ناگهانی نرخ‌ها در بازار غافلگیر شوند و از آثار مخرب تاثیر این گرانی‌ها بر روی قیمت کالاها حکایت کنند.
با نگاهی به تحولات این دو بازار مهم در پایتخت به خوبی معلوم بود که قیمت دلار 220 تومان و سکه تمام بهار آزادی نیز 140 هزار تومان بالاتر رفته بود؛ عجیب‌اینکه این افزایش قیمت‌ها درست در روزهایی اتفاق افتاده بود که بازار در حالتی نیمه تعطیل قرار داشت و تقاضای قابل‌توجهی در مقابل کمبود عرضه نبود. به گزارش ایسنا، بازار طلا، سکه و دلار از شروع سال جاری تاکنون با تغییر و تحولات تازه‌ای همراه شده است و تمامی این بازارها با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. قیمت سکه تمام در اواخر سال گذشته در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما در نخستین روز کاری سال جدید یعنی پنجم فروردین ماه ۴۰ هزار تومان گران شد و به یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید.
این روند افزایشی ادامه دار بود و در روز ششم فروردین قیمت سکه تمام از مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد و یک میلیون و ۷۱۴ هزار تومان در بازار عرضه شد. این اتفاق در شرایطی افتاد که این نرخ رکورد جدیدی برای قیمت سکه بود و برای نخستین بار بود که قیمت سکه تمام از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور می‌کرد. از سوی دیگر بازار در شرایط نیمه تعطیل قرار گرفته بود و معامله چندانی هم صورت نمی گرفت و به نظر نمی رسید که تقاضای زیادی هم در بازار وجود داشته باشد.
در روزهای بعد نیز این حرکت افزایشی قیمت سکه ادامه پیدا کرد تا در روز پانزده فروردین ماه قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان برسد و بار دیگر رکورد جدیدی به ثبت برسد.
کارشناسان یکی از دلایل افزایش یکباره قیمت سکه را افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند. در همین بازه زمانی دلار هم با افزایش قیمت روبرو شد. در آخرین روز سال گذشته دلار در بازار آزاد با نرخ ۴۹۰۰ تومان فروخته می شد.
اما در تعطیلات نوروزی و با باز شدن صرافی‌ها این قیمت به ۵۰۰۰ تومان و در ادامه به ۵۱۰۰ تومان رسید تا بالاترین قیمت برای تاکنون رقم بخورد. البته در حال حاضر بار دیگر دلار در بازار آزاد با دو نرخ مشاهده می شود. یکی دلار بانکی با قیمت حدود ۴۹۰۰ تومان و دیگری دلار آزاد با قیمت ۵۱۰۰ تومان. که البته دلار بانکی عملا به متقاضیان فروخته نمی‌شود و آن ها مجبور هستند به سراغ دلار آزاد بروند. اتفاقی که به نگرانی برای دلال بازی دامن می زند.
از سوی دیگر در همین مدت قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. این نوع طلا در اواخر سال قبل در حدود ۱۵۳ هزار تومان قیمت داشت، اما در تعطیلات به ۱۵۷ هزار تومان و بعد به ۱۶۰ هزار تومان رسید. اتفاقی که به گران شدن قیمت سکه هم دامن زده است.
روند افزایشی قیمت طلای داخلی از مدتی قبل آغاز شده بود و این رسیدن قیمت طلای ۱۸ عیار به ۱۶۰ هزار تومان هم رکورد تازه ای برای این نوع طلا محسوب می‌شود.
 از طرف دیگر طلای جهانی در این بازه زمانی با نوسانات زیادی همراه شد. در اواخر سال 1396 طلای جهانی با قیمت حدود ۱۳۱۶ دلار داد و ستد شد. در میانه‌های تعطیلات تا ۱۳۵۶ دلار هم بالا رفت و در نهایت روی ۱۳۳۳ دلار ایستاد.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره می‌گوید: افزایش قیمت طلای جهانی و قیمت ارز مهمترین دلایل جهش قیمت سکه در ایام نوروز بوده است.
قیمت سکه در تعطیلات نوروز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد و در شرایطی که پیش از عید قیمت سکه تمام یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. اواسط نوروز به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و بعد از آن تا یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان هم بالا رفت. این اتفاق در شرایطی افتاد که پیش‌بینی‌ها بر خلاف این روند بود و با توجه به نیمه تعطیل شدن بازار انتظار برای افزایش قیمت‌ها وجود نداشت در این خصوص محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح دلایل افزایش قیمت سکه پرداخت و اظهار کرد:‌ بعد از سال جدید انتظار می رفت با توجه به کاهش تقاضا و مقداری کاهش التهابات در بازار قیمت‌ها تعدیل شود، ولی
در شروع سال جدید همزمان با جنگ تجاری آمریکا و چین ارزش دلار به شدت کاهش پیدا کرد.
او ادامه داد: ‌این اتفاق باعث شد که قیمت جهانی طلا با افزایش مواجه شود به طوری که هر اونس به ۱۳۴۷ دلار رسید که اکنون به حدود ۱۳۳۰ دلار رسیده، اما همچنان در نوسان است. از طرفی در ایام عید با توجه به تعطیلی واحدها و نبود قیمت رسمی ارز قیمت ارز افزایش پیدا کرد و همزمانی این دو عامل یعنی افزایش قیمت جهانی و افزایش قیمت ارز باعث شد که قیمت سکه نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه با افزایش همراه شود.
کشتی آرای تصریح کرد: از طرفی در شرایطی که عرضه در بازار خیلی زیاد نبود،   قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، همچنین انتظار می رفت که بعد از تعطیلات عید حباب نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی کم شود، اما این اتفاق نیفتاد و به دلیل تقاضایی که در بازار وجود داشت و عدم عرضه کافی قیمت این سکه ها هم افزایش یافت.
کشتی آرای اضافه کرد: همچنان قیمت های فعلی پا برجا است و قیمت انواع سکه کاهش چشمگیری نداشته است و با توجه به اینکه روز شنبه قرار است مجددا بانک کارگشایی سکه حراج کند این انتظار وجود داشت که در آخر هفته قیمت سکه مقداری کاهش پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد.
افزایش قیمت طلا در واکنش به تشدید خطر جنگ تجاری
امسال گویی قرعه به نام سکه و ارز افتاده است تا با هر بهانه کوچکی رکوردهای جدید در بازارهای داخلی به ثبت برسند. حالا گویی طلای داخلی در آستانه گرانی‌های دیگری است. از آنجایی‌که با شروع بازی جدید آمریکا و چین طلای جهانی می‌رود تا سکه را هر روز و هر هفته گرانتر روی میز معامله ببرد. تا جایی‌که حالا بر اساس قیمت‌های ثبت شده روی تارنمای اتحادیه طلا و جواهر، سکه امامی به یک میلیون و 749 هزار تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی به‌دنبال پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای وضع تعرفه های جدید برای واردات کالاهای چینی که خطر وقوع جنگ تجاری میان دو کشور را تشدید کرد، افزایش یافت.
بر همین اساس، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۰.۱۸ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۳.۵۰ دلار رسید.
طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۵ درصد رشد قیمت داشته است. این فلز زرد روز پنج شنبه پس از اینکه آمریکا و چین برای مذاکره به منظور حل اختلافات تجاری ابراز تمایل کرده بودند، به ۱۳۲۲.۴۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت یک هفته اخیر بود.
با این همه ترامپ روز پنج شنبه گفت به مقامات تجاری آمریکا دستور داده است تعرفه‌های جدیدی برای واردات کالاهای چینی را مورد بررسی قرار دهند.
معاملات سهام آمریکا روز جمعه سقوط کرد و ین در برابر دلار افزایش یافت و طلا که در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به سرمایه‌گذاری مطمئن تبدیل می شود، از این وضعیت سود برد.
بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه ۰.۲۴ درصد رشد کرد و به ۸۵۴.۰۹ تن رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۶.۳۸ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۹۱۱ دلار معامله شد و هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۹۰۵.۴۰ دلار قرار گرفت.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند طلا دیگر به قیمت‌های سال 96 بازنخواهد گشت! حتی پیش‌بینی درخصوص دلار پنج هزار تومانی نیز وجود دارد. شاید بازارها آبستن تحولات جدیدتری باشند.