هشدار هسته ای صالحی و آخرین تلاش های برجامی اروپا

ادیب- پنج هفته مانده به ضرب الاجل ترامپ در 22 اردیبهشت و همزمان با ادامه هشدار مقامات کشورمان درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام به خصوص تهدید علی اکبر صالحی مبنی بر این که «ضرب شست ویژه ای برای برهم زنندگان برجام خواهیم داشت»، سران آلمان و فرانسه قصد دارند برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام به آمریکا سفر کنند. در سوی دیگر رسانه های داخلی آمریکا گزارش داده اند که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران قطعی است؛ روزنامه واشنگتن‌پست نوشت، ترامپ در هفته‌های گذشته به نزدیکانش وعده داده است توافق هسته‌ای ایران را پاره می کند.
آسوشیتدپرس: آمریکا در حال بررسی سناریوهای پسابرجام است
همچنین آسوشیتدپرس گزارش داد که مقام‌های آمریکایی در حال بررسی سناریوهای پسا برجام هستند. به گزارش فارس این سناریوها مواردی مانند «نحوه معرفی خروج از برجام به عنوان راهبرد صحیح، میزان شدت عمل برای بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران و نحوه رسیدگی به واکنش‌های ایران و اروپا پس از خروج» را شامل می‌شوند.
رویترز: سفر مرکل به آمریکا در پی بالا گرفتن اختلاف نظرهای آمریکا و اروپا درباره برجام است


خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که در پی بالاگرفتن اختلاف نظرها بین آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته ای ایران، مرکل صدراعظم آلمان قرار است 7 اردیبهشت ضمن سفر به آمریکا با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور دیدار کند. پیشتر اعلام شده بود که اروپا قصد دارد برای راضی کردن ترامپ، تحریم هایی علیه ایران وضع کند. روزنامه پرفروش «بیلد» در آلمان اعلام کرد مرکل قصد دارد در این دیدار به توافقی برای ممانعت از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران دست یابد.
ماکرون هم برای راضی کردن ترامپ به آمریکا می رود
همزمان رسانه ها از سفر قریب الوقوع امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به آمریکا خبر دادند و تأکید کردند، محتوای این سفر هم برجام است. البته گفته شده سیاست های تجاری و گمرکی ترامپ هم از علل سفر این دو مقام اروپایی است. مایکل پریجنت، پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه در موسسه هادسون در نشست این مؤسسه درباره آینده برجام، تأکید کرد حضور امانوئل ماکرون در آمریکا آخرین تلاش اروپا برای متقاعد ساختن آمریکا به ماندن در برجام است که البته موفقیت آمیز نخواهد بود.
لاوروف: روسیه و چین مخالف بازبینی در برجام هستند
همزمان مخالفت ها با تصمیم احتمالی آمریکا بین چهره ها و مقامات اروپایی ادامه دارد؛ وزیر امور خارجه روسیه در پایان دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود در مسکو گفت: مسکو و پکن مخالف آن هستند که در مفاد برجام بازبینی صورت گیرد. به گزارش ایرنا لاوروف افزود: تلاش ها برای بازبینی برجام تنها زحمات مقام های کشورهای مختلف جهان در این عرصه را به هدر می دهد. لاوروف همچنین با انتقاد مجدد از طرح آمریکا برای بازبینی برجام در دومین روز برگزاری کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو گفت: علت اصلی بروز مشکلات، یک جانبه گرایی آمریکا و غرب است و به نظر می رسد واشنگتن، لندن و متحدان آن ها از تراژدی در عراق، سوریه، لیبی و اوکراین درس نگرفته اند. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که به اردن سفر کرده است، تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) باید حفظ شود.همچنین یک منبع دیپلماتیک در واشنگتن در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روس تأکید کرد که اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای مذاکره مجدد درباره برجام و ایجاد تغییر در آن ندارد.
نیکی هیلی:  آمریکا از برجام خارج و تحریم ها برگردانده می‌شود
در عین حال و به رغم همه این اظهارنظرها، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد اگر تغییرات مدنظر ترامپ اعمال نشود، آمریکا از برجام خارج می شود. او گفت: در حال تلاش با اروپا برای اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای با ایران هستیم که اگر این تغییرات حاصل نشود، آمریکا از برجام خارج و تحریم ها برگردانده می‌شود.وی افزود: «اروپایی‌ها در توافق باقی می‌مانند. بسیار خوب می‌توانند این توافق را برای خود نگه دارند. ما می‌توانیم تحریم‌های مان را دوباره برگردانیم.ایران قرار نیست از این توافق خارج شود. آن ها خواهان تجارت و تعامل با اروپا هستند، آن ها خواهان حفظ 100 میلیارد دلاری هستند که دارند، آن ها قرار نیست از توافق خارج شوند.»
صالحی: ضرب شست ویژه ای برای برهم زنندگان برجام خواهیم داشت
این ادعا در شرایطی است که صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور هشدار داد که احتمالاً ضرب شست ویژه ای برای برهم زنندگان برجام در انتظار خواهد بود. این مقام کشورمان تصریح کرد: «در شرایط برگشت پذیری برجام زمانی که مسئولان بلند پایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه ای برای برهم زنندگان برجام خواهیم داشت. به گزارش مهر صالحی افزود: البته هیچ گاه به دنبال حدوث چنین وضعیتی نیستیم. ما به صورت جدی به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم اما درصورت خارج شدن آمریکا و عقب نشینی اروپا و قدرت های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین به گونه دیگری عمل خواهیم کرد. وی همچنین افزود: ما در این سال در گردنه ترامپ قرار داریم. فردی تاجر مسلک که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده است و با تصمیمات غیرقابل پیش بینی سعی بر این دارد تا آرای خویش را در عرصه بین الملل به پیش ببرد. از جمله همین مسئله مذاکره با کره شمالی است که به رغم آن که به ظاهر کره شمالی در یک توازن بازدارندگی قرار دارد، اما دورنمای مذاکرات این دو کشور در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته است که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت ساز کشور می طلبد.
می توانیم در چهار روز  با 1000 سانتریفیوژ در فردو غنی سازی ٢٠ درصد انجام دهیم
صالحی با انتقاد از برخی منتقدان برجام که به گفته وی دستاوردهای توفق هسته ای را تخفیف می دهند، گفت: ولیعهد عربستان با سفر اخیر خود به ایالات متحده سعی در امتیازگیری و برخورداری از حق غنی سازی داشت که تاکنون با مخالفت جدی لابی صهیونیست ها روبه رو شده است. صالحی همچنین در گفت و گو با شبکه خبر تصریح کرد: می توانیم در عرض چهار روز بیش از 1000 سانتریفیوژ در فردو را گازدهی کنیم و غنی سازی ٢٠ درصد انجام دهیم. وی از خبرهای خوش هسته ای در ساغند و اردکان همزمان با روز ٢٠ فروردین خبر داد و گفت: این خبر خوش در عرصه بین المللی پیام دارد.