سرنوشت عجیب کلاه قرمزی برای پخش در صدا‌و‌سیما؛

گروه فرهنگ- برنامه‌های پر بیننده صدا‌و‌سیما در سال‌های گذشته سرنوشت مشابهی داشتند.
مدیران نا‌‌گاه به حوزه تصویر و بعضا کسانی که می‌خواستند از برنامه‌ها در جهت سیاست‌های فکری دسته و گروهشان استفاده کنند، با تصاحب آنها بیننده را ناراضی کرده و درصد رضایت مخاطبان را پایین آوردند.گویی قرار نیست در صدا‌و‌سیما برنامه موفقی ادامه داشته باشد و بتواند در جهت جذب مخاطب درست عمل کند.
نمونه‌های این اتفاق در سال جدید بیشتر و واضح تر اتفاق افتاده است. به طور مثال سریال «پایتخت» به عنوان یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون با دخل و تصرف برخی نهادها و با جهت‌گیری و قصه‌سازی ضعیف امسال نتوانست آن‌طور که باید و شاید مخاطبان را راضی کند. به زبان ساده‌تر تصاحب برنامه‌ای موفق از طرف گروهی خاص و تغییر رویکرد سریال این ساخته را بین کمدی، تراژی، ژانر حادثه‌ای و گاه‌ کلیپی تبلیغاتی سرگردان کرده و کیفیتش را پایین آورده است.
اما فقط مشکل ساخته‌های تلویزیون و سازندگان‌شان، دخل و تصرف مدیران سیما نیست. گاهی سانسور و تصمیمات غلط نیز می‌تواند به برنامه‌ای موفق آسیب بزند.


«کلاه قرمزی» به عنوان یکی از ماندگارترین برنامه‌های کودک و نوجوان که در سال‌های گذشته توانسته مخاطبان بزرگسال را هم جذب کند، امسال سرنوشت خوبی نداشت؛ قصه‌ای که از سال پیش آغاز شد و سر‌آخر به کلیه گروه و بینندگان ضربه زد.
پخش با یک سال تاخیر
سال گذشته و نزدیکی‌های عید نوروز خبری باعث رنجش مخاطبان سیما شد. به دلیل اختلافات تیم سازنده برنامه «کلاه قرمزی» با مدیران سیما این برنامه پخش نشد و از کنداکتور سیما خارج شد. ابتدا سازندگان سریال بنا را گذاشتند بر پخش در شبکه نمایش خانگی؛ تصمیمی که با مخالفت مدیران سیما رو به رو شد و پرونده پخش «کلاه قرمزی» را بست. اما پس از یک سال رایزنی و ایجاد توافقات اولیه قرار شد برنامه نوروز 97 روی آنتن برود و پخش شود.
کلاه قرمزی بدون خداحافظی
مخاطبان برنامه «کلاه قرمزی» امسال با پدیده‌ای جدید مواجه شدند. به ناگهان پس از پخش قسمت دوازدهم بدون هیچ توضیحی برنامه تمام شد.
طبق سال‌های گذشته قسمت پایانی همیشه با خداحافظی همراه بود و قصه به پایان می‌رسید اما امسال این‌طور نبود. بعد از چند روز سکوت، مدیر کودک و نوجوان شبکه دوم سیما، ماجرا را این‌طور توضیح داده است: آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما در پاسخ به اینکه «آیا پخش ویژه برنامه نوروز مجموعه«کلاه قرمزی» به اتمام رسیده است؟» گفت: کلاه قرمزی تمام نشده است اما تعدادی قسمت برای اعیاد و مناسبت‌ها داریم که به مرور طی سال پخش خواهد شد.
او توضیح داد: به طور کلی ۲۲ قسمت از مجموعه «کلاه قرمزی» تحویل شبکه دو سیما داده شده است که ۱۲ قسمت آن در ایام نوروز روی آنتن رفت و ۱۰ قسمت دیگر آن قرار است در اعیاد و مناسبت‌های شاد روی آنتن رود.
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما درپاسخ به پرسشی مبنی بر رضایت ازمجموعه «کلاه قرمزی» و آمار مخاطبان آن در ایام نوروز بیان کرد: کلاه قرمزی مجموعه پرطرفدار و محبوبی است که جای خودش را در میان مخاطبان تلویزیون به خوبی باز کرده است و مثل همیشه شاد و شیرین و دوست داشتنی بود. هنوز آمار رسمی از میزان مخاطبان مجموعه «کلاه قرمزی» به دست‌مان نرسیده است اما اگر خودتان یک پرس و جوی ساده هم از اطرافیان انجام دهید متوجه می‌شوید که این مجموعه نمایشی هنوز از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیون است.
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما در پایان از تدارک و پخش مجموعه برنامه‌های جدید در سال 97 خبر داد و گفت: در سال جدید در گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما سعی در ارتقای کیفی برنامه‌ها داریم.
صدای جبلی درآمد
برنامه کلاه قرمزی با نام سازندگانش یعنی ایرج طهماسب و حمید جبلی گره خورده است؛ هنرمندانی که در سال‌های گذشته کمتر یا بهتر است بگوییم هیچ‌گاه تن به مصاحبه ندادند و کمتر اضهار نظری از ‌آنها در رسانه‌های پخش شده است. اما اتفاقات امسال پیرامون پخش این برنامه آنقدر زیاد بود که صدای حمید جبلی در آمد. بعد از توقف ناگهانی پخش کلاه قرمزی، حمید جبلی در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«کلاه قرمزی جان دلم برایت می‌سوزد که حتی جلوی خداحافظی‌ات را هم می‌گیرند. تلویزیون ایران، مدت‌هاست یتیم شده است.»
مشخص نیست مدیران سیما با چه توجیحی برنامه‌‌هایی را که در بیست قسمت و برای تعطیلات نوروز ساخته شده تکه تکه کرده و قرار است در مناسبت‌های مختلف پخش کنند. آن‌طور که مشخص است حتی سازندگان سریال نیز از این وضعیت رضایت ندارند و صدایشان در آمده است.
کمتر سانسور کنید
مشکل کلاه قرمزی امسال تنها و تنها قطع یکباره برنامه نبود. سانسور نیز تنش را به تن برنامه محبوب مردم زد و سازندگان سریال را نا‌امید کرد. در همین راستا محمد لقمانیان از عروسک‌گردانان این برنامه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «نمی‌دونم و نمی‌دونیم چرا کلاه قرمزی یهو و بدون خداحافظی تموم شد! سانسور زیاد بود مثل سریال پایتخت، کلاه قرمزی هم از این قضیه مستثنا نبود.»
قبل‌تر از لقمانیان حمید جبلی نیز از سانسور کلاه قرمزی ایراد گرفته بود و اعتراضش را این‌طور مطرح کرد: «به خاطر مردم آمدیم؛ به خاطر مردم لطفا کمتر سانسور کنید!»
با ادامه روند موجود و تصمیمات خلق‌‌الساعه و شخصی مدیران سیما مشخص نیست اندک مخاطبان باقی مانده تلویزیون هم پای برنامه‌های جدید بمانند و به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای نروند؛ رویدادی که در چند روز گذشته و شاهکار مدیران سوم سیما حتی به رسانه‌های خارجی نیز رسید. در اتفاقی عجیب مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند پرچم تیم آ اس رم ایتالیا را سانسور کنند؛ اتفاقی که موجب حیرت مخاطبین داخلی و مدیران باشگاه ایتالیایی شد.
مدیران سازمان صداو سیما باید انتخاب کنند که راه موجود را ادامه دهند یا با تغییر نگاه و باز گذاشتن فضا برای فعالیت هنرمندان مخاطبین از دست رفته را به رسانه ملی بازگردانند.