ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛

گروه نفت و انرژی- روز گذشته قیمت‌های نفت به کمترین حد خود در سه ماه گذشته رسید. این سقوط قیمت نفت با وجود تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و به دلیل ادامه حفاری‌های ایالات متحده آمریکا و افزایش سکوهای نفتی این کشور صورت می‌گیرد.
نفت‌خام برنت تا 39 سنت معادل 8/0 درصد کاهش قیمت داشته و 98/50 دلار به ازای هر بشکه معامله شد که از 30 نوامبر به بعد کمترین قیمت است. نفت برنت در دوره قبل با 6/1 درصد کاهش 37/51 دلار معامله شد.
نفت‌خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با 45 سنت (معادل 9/0 درصد) کاهش، 04/48 دلار به ازای هر بشکه معامله شد که این نیز از 30 نوامبر به بعد کمترین قیمت این نفت است.
قرار است نفت‌خام برنت در پنجمین روز متوالی کاهش پیدا کند که از زمان رکود شش روزه‌ای که در چهارم نوامبر تمام شد بزرگ‌ترین ضرر این نفت است. طی این مدت قیمت برنت 8/8 درصد کاهش پیدا کرده است که بدترین عملکرد خود را از اواسط ژوئن 2016 نشان می‌دهد.


کاهش قیمت‌ها درحالی صورت می‌گیرد که سکوهای نفتی بیشتری برای جست‌وجوی نفت در ایالات متحده آمریکا توسعه پیدا می‌کنند و ذخایر نفت‌خام آمریکا به سقف بی‌سابقه‌ای رسیده است. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است.
کشف میدان بزرگ نفتی در شمال آلاسکا
از سویی چند شرکت نفتی فعال در آمریکا مدعی هستند که یکی از بزرگ ترین میادین نفتی ۳۰ سال گذشته آمریکا را کشف کرده‌اند.
براساس اعلام این منابع میزان ذخایر این میدان نفتی 1/2 میلیارد بشکه برآورد شده است.
شرکت اسپانیایی رپسول، و آرمسترانگ انرژی اعلام کرده‌اند که این میدان نفتی را در یکی از مناطق شمالی آلاسکا کشف کرده‌اند و این پتانسیل وجود دارد که از سال ۲۰۲۱ از این میدان روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت برداشت شود.
رپسول در بیانیه خود اعلام کرد این شرکت با همکاری آرمسترانگ انرژی به عنوان شریک خود توانسته است بزرگ‌ترین میدان نفتی که در سه دهه گذشته در آمریکا کشف شده است را اکتشاف کند.
پیامد افزایش نرخ بهره آمریکا
به گفته بیکر هیوز، در روز جمعه حفارهای آمریکا برای هشتمین هفته متوالی به تعداد سکوهای نفتی خود افزودند و این درحالی است که شرکت‌های انرژی هزینه‌هایشان را افزایش داده‌اند. بعد از اینکه سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت توافق کرد تا تولید خود را کاهش دهد، این شرکت‌های انرژی برای بهره‌گیری از بهبود زودهنگام در قیمت‌های نفت هزینه‌های خود را افزایش دادند.
اوپک و سایر تولیدکنندگان عمده نفت از جمله روسیه به توافق مهمی در اواخر سال گذشته رسیدند تا تولید خود را 8/1 میلیون بشکه در روز در نیمه اول 2017 کاهش دهند اما ذخائر نفت‌خام آمریکا که هفته گذشته تا 2/8 میلیون بشکه افزایش داشته است به این اقدام اوپک سایه انداخته است. بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی عنوان کرد «با وجود مشکلی که بازار همچنان برای هضم این مساله افزایش بزرگ ذخایر نفتی آمریکا دارد، احتمال زیاد می‌رود که امروز قیمت‌های نفت تحت فشار باقی بماند.»
مایکل مکارتی، استراتژیست ارشد بازار در بازارهای سی‌ام‌سی سیدنی گفت: بازارهای این هفته تحت تاثیر تصمیم اداره ذخیره فدرال ایالات متحده آمریکا قرار خواهد داشت. انتظار می‌رود این اداره نرخ‌های بهره را در این هفته افزایش دهد. افزایش این نرخ‌ها در آمریکا احتمال زیاد باعث شناور شدن قیمت دلار خواهد شد که باعث خواهد شد تا نفت برای کشورهای وارد‌کننده که با دلار معامله می‌کنند، گران‌تر شود.
عطش بازار برای خرید نفت
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی طی دو سال گذشته کاهش شدیدی داشته افزایش شدید قیمت نفت در سال‌های آینده اجتناب‌ناپذیر است.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود تاکید کرد افزایش شدید قیمت نفت طی سال‌های آینده عملا اجتناب‌ناپذیر است.
در این گزارش آمده است طی دو سال گذشته و به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها بر پروژه‌های نفتی کاهش قابل توجهی داشته است به‌گونه‌ای که در سال 2015 شاهد کاهش 25 درصدی سرمایه‌گذاری‌های نفتی نسبت به سال
2014 بودیم.
در سال 2016 این روند ادامه یافت و سرمایه‌گذاری‌های نفتی شرکت‌های بزرگ نسبت به سال 2015 حدود 26 درصد کاهش یافت.
در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه‌های نفتی بزرگ که قرار بود بخش قابل توجهی از نیاز نفت طی سال‌های در جهان را پاسخ دهد بلاتکلیف رها شده‌اند.
از سوی دیگر بسیاری از این پروژه‌ها تا رسیدن به مرحله بهره برداری سال‌ها زمان نیاز دارند و عملا طی سال‌های آینده منابع جدید بسیار کمی برای پاسخگویی به افزایش تقاضای نفت در جهان وارد بازار خواهد شد.
البته تولید نفت آمریکا روند افزایشی را طی ماه‌های آینده آغاز کرده و عملا از تابستان گذشته شاهد افزایش تولید روزانه 500 هزار بشکه از این نفت بوده‌ایم.
تولیدکنندگان نفت شیل توانسته‌اند در سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب 30 و 22 درصد از هزینه تولید این نفت بکاهند و عملا در حال حاضر تولید نفت شیل در آمریکا نسبت به زمان پیش از سقوط قیمت نفت بازدهی بسیار بیشتری دارد.
اما حتی این افزایش نیز نمی‌تواند کمبود ناشی از لغو بسیاری از پروژه‌های نفتی را که قرار بود تامین‌کننده نیاز سال‌های آینده جهان باشد، جبران کند.کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی معتقدند افزایش تولید نفت شیل نیز نمی‌تواند کمبود عرضه نفت در جهان در سال 2020 را جبران کند و از سوی دیگر حجم پروژه‌های جدیدی که در حال توسعه هستند نیز از نظر تولید بسیار محدود است.
در این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد در سال 2020 حجم تقاضای نفت در بازار جهانی به 104 میلیون بشکه در روز خواهد رسید این در حالی است که در این سال تولید نفت اوپک از 2/32 میلیون بشکه کنونی به 8/35 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
احتمالا در این سال بازار عطش بیشتری برای خرید نفت از خود نشان دهد و اوپک را مجبور کند تا ظرفیت ذخیره خود را نیز به کار اندازد. اما این ظرفیت نیز احتمالا بتواند حداکثر دو میلیون بشکه در روز به عرضه نفت اضافه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم سال تلخ سینما تمام نمی‌شود سال تلخ سینما تمام نمی‌شود «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا بازی اردوغان با دموکراسی بازی اردوغان با دموکراسی دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ سریع! سریع! از کوییک تا بلوار الیزابت! از کوییک تا بلوار الیزابت! اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ مرگبارترین سال برای کودکان سوری مرگبارترین سال برای کودکان سوری نفت ناجی اقتصاد ایران نفت ناجی اقتصاد ایران تایید شکست خصوصی‌سازی تایید شکست خصوصی‌سازی گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان بازخوانی یک اتحاد تکراری بازخوانی یک اتحاد تکراری موافقت رهبر انقلاب با عفو موافقت رهبر انقلاب با عفو روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: