بازی اردوغان با دموکراسی

رهبران چندین کشور اروپایی با انتقاد از دولت ترکیه از تلاش‌های رجب طیب اردوغان برای راه‌اندازی کمپین‌های سیاسی در کشورهایشان اظهار نارضایتی کردند. این واکنش‌ها پس از آن گسترش یافت که اردوغان، آلمان و هلند را به علت ممانعت از برگزاری راهپیمایی‌های حامیان او، به نازیسم متهم کرد.
رهبران دانمارک نیز برنامه دیدار خود با اردوغان را به تعویق انداخته‌اند. لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک گفت از اینکه اصول دموکراسی در ترکیه به شدت تحت فشار است، نگران شده است. راسموسن گفت در شرایط فعلی و با حملات ترکیه علیه هلند ملاقات خود با اردوغان را به تعویق انداخته چرا که این دو موضوع از هم جدا نیستند. همزمان مارک روت، نخست‌وزیر هلند اظهارات اردوغان را غیرقابل قبول خواند و وزیر بازرگانی آلمان ابراز امیدواری کرده که ترکیه بر سر عقل بیاید.
ولفگانگ شویبله، وزیر بازرگانی آلمان یکشنبه گذشته گفت: امیدوارم ترکیه به منطق بازگردد. کاری که الان با ما و هلند یا دانمارک می‌کنند به هیچ وجه در جهت منافع ترکیه نیست. دانمارک هم در حال حاضر سفر نخست‌وزیر را به تاخیر انداخته است. نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم اما در عین حال نمی‌خواهیم شرایط را وخیم‌تر کنیم. بر سر این موضوع همه در دولت فدرال توافق داریم، تنها می‌خواهیم ترکیه سرعقل بیاید.
قرار بود تظاهراتی به حمایت از افزایش قدرت رییس‌جمهور ترکیه توسط ترک‌های ساکن کشورهای اروپایی برگزار شود. با این همه برگزاری این راهپیمایی‌های برنامه‌ریزی شده در آلمان، اتریش و هلند با ممانعت مقامات این کشورها روبه‌رو شده است. مقامات این کشورها علت ممانعت از برگزاری را نگرانی‌های امنیتی و افزایش تنش عنوان کرده‌اند اما در فرانسه یک گردهمایی با موافقت مقامات محلی برگزار شد.


روابط ترکیه و هلند در چند روز گذشته در پی آن به وخامت گراییده که دو وزیر ترکیه از سخنرانی برای راهپیمایان در رتردام منع شدند. اردوغان در واکنش به این اتفاقات خواستار تحریم هلند توسط سازمان‌های بین‌المللی شد و کشورهای غربی را به اسلام‌هراسی متهم کرد. اردوغان گفته بود فکر می‌کرده دوران نازیسم به سر آمده اما اشتباه کرده چون نازیسم در غرب هنوز زنده است.
نخست‌وزیر هلند حالا می‌خواهد اردوغان بابت تشبیه کردن هلندی‌ها به نازی‌ها رسما عذرخواهی کند. روت گفت نازی‌ها کشورش را در جنگ جهانی دوم بمباران کرده‌اند و چنین سخن گفتن درباره آنها اصلا قابل قبول نیست.
در همین حال وزرای آلمانی هم لحن تندتری نسبت به ترکیه گرفته‌اند. اگرچه آنگلا مرکل گفته دولتش با برگزاری راهپیمایی و شرکت وزرای ترک در آنها مخالفتی ندارد اما وزیر کشور آلمان موضعی مخالف گرفته است. توماس دمزیر گفته مبارزات انتخاباتی ترکیه در آلمان جایی ندارد.
تنش در سوئد
همزمان از استکهلم، پایتخت سوئد گزارش شده مالک یک سالن که قرار بوده میزبان اجتماع حامیان اردوغان باشد و وزیر کشاورزی ترکیه در آن سخنرانی کند، قرارداد خود با برگزارکنندگان را لغو کرده است. در واکنش به این رویداد، وزیر خارجه سوئد گفته دولت نقشی در لغو این نشست نداشته و برگزارکنندگان آن می‌توانند برنامه خود را جای دیگری برگزار کنند.
دولت ترکیه که باید در ماه آینده (آوریل) برای تصویب نهایی لایحه اصلاح قانون اساسی، آن را به همه‌پرسی بگذارد، در تلاش است آرای میلیون‌ها نفر از شهروندان خود که اغلب در کشورهای غرب اروپا ساکن‌اند را همراه خود کند.
رفراندوم تاریخی
رفراندوم ماه آینده در ترکیه در صورت رای آوردن، بر اختیارات رییس‌جمهور این کشور می‌افزاید. لایحه اصلاح قانون اساسی که به خواسته اردوغان از سوی دولت به پارلمان تقدیم شده بود، شامل ۱۸ اصل است که با افزایش اختیارات اجرایی رییس‌جمهور، نظام حکومتی پارلمانی را به سیستم ریاستی تغییر می‌دهد.
بررسی این طرح درپارلمان ترکیه حتی در چند نوبت به درگیری فیزیکی میان نمایندگان موافق و مخالف منجر شد اما نهایتا با ۳۳۹ رای مثبت در برابر ۱۴۲ رای منفی و پنج رای ممتنع به تصویب نهایی مجلس رسید تا ماه آینده به همه‌پرسی گذاشته شود. در پی تصویب این طرح، اردوغان در سخنانی در استانبول بر لزوم حمایت هوادارانش از تغییر قانون اساسی تاکید کرد.
به گفته اردوغان حالا دیگر تصمیم نهایی بر عهده مردم است. قانون اساسی فعلی ترکیه در سال ۱۹۸۲ و به وسیله نظامیان کودتاگر تصویب شده بود. طبق قوانین ترکیه، همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی باید دو ماه پس از اعلام رسمی تصویب طرح مربوط در روزنامه رسمی دولت برگزار شود. منتقدان می‌گویند حتی قانون اساسی مصوب دولت نظامی پس از کودتای ۱۹۸۲ هم استقلال قضات دادگستری را به رسمیت شناخته بود اما با باز شدن دست رییس‌جمهور در شورای‌عالی قضات و دادستان‌ها،‌ استقلال قوه‌قضاییه از بین می‌رود. از سوی دیگر با حزبی شدن ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهور در صورت در اختیار داشتن حزب اکثریت در مجلس، هدایت مسیر پارلمان را در دست خواهد گرفت و عملا امکان نظارت مجلس و قوه قضاییه بر او از بین خواهد رفت.
چاوش‌اوغلو: هلند پایتخت فاشیسم است
از طرفی به گزارش دویچه وله، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی‌اش در فرانسه، هلند را که به پایتخت دموکراسی معروف است، مرکز فاشیسم خواند.
چاوش‌اوغلو با تاکید بر انجام اقدامات متقابل در برابر رویکرد هلند گفت: در حال حاضر امکان بازگشت سفیر هلند در آنکارا مسدود شده است. وی ادامه داد: ما گام‌های متقابلی را علیه هلند در نظر گرفته‌ایم و در حال آغاز برنامه خود هستیم. چاوش‌اوغلو در ادامه اظهاراتش با انتقاد شدید از رفتار پلیس هلند علیه معترضان ترک، اعلام کرد به زودی عکس‌هایی منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهند پلیس هلند سگ‌ها را به جان معترضان انداخته است.
اگرچه گردهمایی شهر مس فرانسه با سخنرانی چاوش‌اوغلو برگزار شد اما برخی از قانونگذاران فرانسوی اعتراض خود را نسبت به این گردهمایی تبلیغاتی اعلام کردند. فرانسوا فیون،‌ کاندیدای ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور با برگزاری این گردهمایی در نشان دادن همبستگی با دیگر متحدان اروپایی خود شکست خورده است. همچنین رییس کمپین انتخاباتی مارین لوپن، کاندیدای جناح راست افراطی فرانسه از برگزاری این گردهمایی انتقاد کرد.
درخواست قانونگذاران آلمانی برای خروج نیروهای این کشور از ترکیه
سردی روابط میان آلمان و ترکیه باعث شده قانونگذاران آلمانی از ارتش بخواهند تا نیروها و تجهیزات نظامی این کشور را از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه خارج کند.
قانونگذاران آلمانی از ارتش این کشور خواسته‌اند تا نیروها و جنگنده‌های آلمانی را که در این پایگاه هوایی مستقر هستند، خارج کنند. این پایگاه برای جنگ علیه داعش به کار گرفته می‌شود. حزب اتحاد سوسیال مسیحی با اشاره به بدتر شدن اوضاع و افزایش جنگ لفظی میان برلین و آنکارا خواستار خروج نیروهای آلمانی از اینجرلیک شده است.
فلوریان ‌هان، سخنگوی حزب در امور سیاست خارجی و امنیتی به روزنامه آلمانی بیلد آم سونتاگ گفت: به دلیل اوضاع کنونی میان دو کشور و همچنین بی‌ثباتی در ترکیه هیچ تضمینی برای حفاظت و تامین امنیت برای نیروهای ما در اینجرلیک وجود ندارد. آلمان نباید به نیروهایش اجازه دهد تا به عنوان محل مناقشه و چانه‌زنی در بازی قدرت رجب طیب اردوغان (رییس‌جمهوری ترکیه) مورد استفاده قرار گیرند. وی همچنین به اردن به عنوان محلی مناسب و جایگزین برای استقرار نیروهای آلمانی برای عملیات آلمان در خاورمیانه اشاره کرد.
این درخواست‌ها با حمایت حزب چپ که بزرگ‌ترین حزب مخالف است، روبه‌رو شد و سارا واگنکنخت، رهبر این حزب گفت: در پی تحولات ترکیه ما باید نیروها و جنگنده‌های تورنادوی خود را از این کشور و پایگاه هوایی اینجرلیک خارج و ارسال کمک‌های تسلیخاتی برای ترکیه را سریعا متوقف کنیم. در همین حال، توماس دو میزیر، وزیر کشور آلمان با کمرنگ کردن شانس خروج نیروهای این کشور از ترکیه گفت: نیروهای ارتش برای حفاظت از منافع ناتو و همچنین منافع خود ما، در ترکیه مستقر هستند. 240 نفر از نیروهای آلمانی در اینجرلیک مستقر هستند.
این نخستین باری نیست که قانونگذاران آلمانی از ارتش این کشور خواسته‌اند تا نیروها را از ترکیه خارج کند. در ژوئن 2016، آنکارا از بازدید هیات‌های آلمانی از نیروهای این کشور در اینجرلیک ممانعت به عمل آورد که در واکنش به تصمیم دولت برلین در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در 1915 بود.
گرت ویلدرز: یا از هلند حمایت کنید یا بروید
با بالا گرفتن تنش‌ دیپلماتیک میان آنکارا و آمستردام، سیاستمدار جنجالی هلند ترک‌های ساکن این کشور را ستون پنجم خواند. گرت ویلدرز، رهبر حزب آزادی هلند همزمان با تشدید تنش‌ها از تمام ۴۰۰ هزار ترک کشورش خواست یا تابعیت دوگانه آنها لغو شود یا به ترکیه بازگردند.
گرت ویلدرز گفت: کاملا واضح است. حالا ثابت می‌شود که اکثر آنها تابعیت دوگانه دارند؛ اکنون مشخص می‌شود که آنها به چه طرفی وفادار هستند. آیا به هلند وفادارند؟ پس باید اظهارات اردوغان را رد کنند و بعد از آن با دیگران برابر می‌شوند.
اما اگر امروز ثابت شود که آنها از اظهارات دیوانه‌کننده و تند اردوغان حمایت می‌کنند، پس از آنها می‌خواهم هلند را ترک کنند، به ترکیه بروند و هرگز هم باز نگردند چراکه در آن صورت وفاداری آنها به هلند نیست بلکه به جمهوری ترکیه است.
او گفت: ما ستون پنجم در هلند داریم. اگر وفاداری شما به جای دیگری است، بروید همانجا. دیگر شهروندی دوگانه نمی‌دهیم و مرزها را می‌بندیم.
سایر اخبار این روزنامه
رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم سال تلخ سینما تمام نمی‌شود سال تلخ سینما تمام نمی‌شود «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا بازی اردوغان با دموکراسی بازی اردوغان با دموکراسی دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ سریع! سریع! از کوییک تا بلوار الیزابت! از کوییک تا بلوار الیزابت! اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ مرگبارترین سال برای کودکان سوری مرگبارترین سال برای کودکان سوری نفت ناجی اقتصاد ایران نفت ناجی اقتصاد ایران تایید شکست خصوصی‌سازی تایید شکست خصوصی‌سازی گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان بازخوانی یک اتحاد تکراری بازخوانی یک اتحاد تکراری موافقت رهبر انقلاب با عفو موافقت رهبر انقلاب با عفو روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: