«ابتکار» جوانب حذف تبلیغات کاغذی فعالیت‌های هنری را بررسی می‌کند صحنه های سبز تئاتر

فاطمه رنج‌اندیش
روز سه شنبه خبری مبنی بر تصمیم یک گروه تئاتری در راستای حمایت از محیط زیست اعلام شد. بر اساس این خبر منتشر شده گروه تئاتر «بازی» با دغدغه‌ای محیط زیستی و به منظور حمایت از درختان، با راه اندازی کمپین «درختان را قطع نکنیم»، اقلام تبلیغات کاغذی نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» را حذف کرد. چنان که گفته می شود برای تولید یک تن کاغذ باید 24 درخت نسبتا تنومند قطع شود و همچنین به حدود 60 مترمکعب آب نیز نیاز است. در ایران سالانه به 2 میلیون تن کاغذ نیاز است که 1.7 میلیون تن آن تولید داخل است. از این رو بالغ بر 15 میلیون درخت به صورت سالانه در ایران قطع می شود. ما بدون توجه به شرایط موجود و قطع بی‌رویه درختان، در طول روز و در اکثر موارد استفاده بیرویه‌ای از کاغذ داریم. در عرصه تئاتر نیز که یک فعالیت هنری و فرهنگ‌ساز است، به این نکته مهم کمتر توجه داریم که سالانه مقدار زیادی پوستر و بروشور به منظور تبلیغ آثاری که به صحنه می‌روند منتشر می‌شود، همچنین اقلام تبلیغاتی که بخش اعظم آنها بلااستفاده رها می‌شوند. بنابراین گروه تئاتر «بازی» به سرپرستی آتیلا پسیانی در آستانه اجرای نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت»، برای همراهی با افرادی که دغدغه حفظ درختان و محیط زیستی سالم دارند، در اقدامی قابل تامل کمپین «درختان را قطع نکنیم» را راه‌اندازی کرده است تا توجه هنرمندان، مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر را به این نکته مهم جلب کند که تئاتر نیز می‌تواند به سهم خود از قطع درختان و مصرف بی‌رویه کاغذ جلوگیری کند.
به نظر می‌رسد برای اولین بار چنین اقدامی به وسیله یک گروه تئاتری به منظور حمایت از درختان تمامی اقلام تبلیغات کاغذی انجام شده است. به گونه‌ای که تمام تبلیغات کاغذی اعم از پوستر و بروشور را حذف کرده‌اند تا در عرصه هنر نیز در راستای جلوگیری از مصرف بی رویه کاغذ، گامی برداشته شود. ضمن امیدواری ادامه فعالیت کمپین «درختان را قطع نکنیم» لازم است در این راستا جوانب حذف تبلیغات کاغذی و جایگزین‌های احتمالی بررسی شود تا با حمایت سایر هنرمندان و نهادهای مربوطه اقدام موثری برای حمایت از محیط زیست صورت گیرد.
سهم تئاتر از غول تبلیغات


از آنجا که عرضه تولیدات هنری و به صورت مشخص سینما و تئاتر در قالب فروش کالا تعریف می‌شود، به تبلیغات عمومی نیاز دارند. این در حالی است که تئاتر در ادوار مختلف بودجه کافی برای معرفی و تبلیغات را ندارد و بیشتر سالن‌های تئاتر از سردرهای بزرگ در حاشیه تماشاخانه‌ها محروم هستند. در این شرایط پوستر و بروشور‌ یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود برای معرفی نمایش‌های در حال اجرا است. گروه‌های تئاتری برای معرفی نمایش‌ها از روش قدیمی توزیع پوستر و بروشور در کافه‌ها، نشرهای کتاب، فرهنگسراها، گالری‌ها و .... استفاده می‌کنند. بنابراین حذف تبلیغات کاغذی به نوعی حذف عمده‌ترین بخش تبلیغات تئاتر محسوب می‌شود که تاثیر بسیاری در آمار فروش تئاترها خواهد داشت. حالا که گروه‌های تئاتری تصمیم به حذف تبلیغات کاغذی گرفته‌اند باید جایگزین‌های مناسبی را برای بازاریابی فروش تولیدات هنری در نظر گرفت. این اتفاق به برنامه‌ریزی مدیران و سازمان‌های فرهنگی و هنری وابسته است. در ادامه برخی از پتانسیل‌ها مورد استفاده در این حوزه را برشمردیم.
تاثیر تبلیغات مجازی در حمایت از محیط زیست
با ظهور و بروز فضاهای مجازی نظیر تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر که در سال‌های اخیر مورد توجه مردم قرارگرفتند، محیط مناسبی برای معرفی و تبلیغ کالاهای هنری ایجاد شد. قبل‌تر رسانه‌های مختلف نظیر روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاری و سایت‌ها با انتشار اخبار این حوزه یکه‌تازه معرفی نمایش‌ها و فیلم‌ها بودند. در همین راستا معمولا برای دعوت از خبرنگاران و چهره‌های سرشناس استفاده از دعوتنامه‌های کاغذی بیشتر از ایمیل مرسوم بود اما به مرور کانال‌های تلگرام و دعوتنامه‌های دیجیتالی مرسوم شد. همچنین هنرمندان با انتشار پوسترها و ویدیوها در صفحه‌های شخصی، فیلم‌ها و نمایش‌ها با مخاطبان شان به صورت مستقیم در ارتباط هستند. به این ترتیب این روزها تبلیغات مجازی موثر موجب می‌شود تا حذف تبیلغات کاغذی سهل‌الوصول‌تر شود.
نقش شهرداری در تبلیغات فعالیت‌های هنری
با نگاهی گذرا در خیابان‌های تهران به عنوان یک کلانشهر متوجه می‌شویم که تبلیغات تئاتر تقریبا هیچ جایگاهی ندارد چراکه قریب به اتفاق نمایش‌های در حال اجرا توانایی پرداخت هزینه‌های اجاره بیلبوردهای شهر را ندارند. به ندرت نمایش‌هایی که معمولا در سالن‌هایی نظیر رودکی، وحدت و ... روی صحنه می‌روند به همت سرمایه‌گذارشان از تعداد محدودی بیلبورد بهرمند می‌شوند.
در صورتی که شهرداری در تمام دنیا از اصلی‌ترین متولیان و حامیان فعالیت‌های هنری هستند. در واقع شهرداری‌ها این حوزه را به عنوان منبع درآمد نگاه نمی‌دانند و به برگشت سرمایه اقتصادی فکر نمی‌کنند. در ایران اما سفارش بیلبوردهای تولیدات فرهنگی بعد از بیلبورهای تجاری از اصلی‌ترین منابع درآمدی شهرداری به حساب می‌آیند. در راستای حمایت از محیط زیست شهرداری یاری گر اهالی هنر باشد.
تبلیغات سبز جایگزین تبلیغات کاغذی
تبلیغات سبز نخستین بار به همت کمپینی با مدیریت لگاس دلانی برنامه ریزی شد. مجموعه این تبلیغات به بهترین شکل نحوه تخریب طبیعت به وسیله بشر را نشان می‌دهد. استفاده از برگ های درختان که خود وظیفه جذب گاز دی اکسید کربن را دارند ایده بسیار هوشمندانه‌ای است که به همه انسان‌ها تخریب طبیعت و مخصوصا اتمسفر را هشدار می‌دهد. به نظر می‌رسد استفاده از خلاقیت‌های اینچنینی تاثیر دو چندانی در حذف تبلیغات کاغذی فعالیت‌های هنری دارد.
در مجموع پیمودن مسیری که گروه تئاتری «بازی» در آن قدم گذاشته است پیش از هر چیز نیازمند حمایت بی چون و چرای شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قشر کثیری از هنرمندان است چراکه خطر نابودی محیط زیست به منزله تهدیدی است که تمام افراد جامعه برای حمایت از آن باید دست به دست یکدیگر دهند.
سایر اخبار این روزنامه
نماینده زرتشتیان خبر داد احتمال لغو حکم سپنتا نیکنام توسط دیوان عدالت اداری وندالیسم علیه طبیعت و میراث فرهنگی کام بسیاری مسافران را تلخ می کند گردشگران علیه گردشگری نازک نیک‌اختر دستیار وزیر بازرگانی دولت ترامپ شد و نسیم نجفی اقدم در ساختمان یوتیوب دست به اسلحه برد علیرضا صدقی بن‌بست فیلترینگ و سانسور «ابتکار» اصلی ترین چالش سال 97 دولت دوازدهم را بررسی کرد همه تناقض های فقرزدایی، خط فقر، حداقل دستمزد، دلار و تورم «ابتکار» از نگاه مجلس نشینان برای رفع دغدغه های کاربران نرم افزار های موبایلی داخلی گزارش می دهد «ابتکار» جوانب حذف تبلیغات کاغذی فعالیت‌های هنری را بررسی می‌کند صحنه های سبز تئاتر علیرضا قربانی و سالار عقیلی خوانندگان سرود رسمی ایران در جام جهانی شدند سرودهای اشتباهی برای فوتبال « ابتکار» دلایل نزدیکی عربستان به اسرائیل را بررسی می‌کند مانورهای بن سلمان روی خط قرمز ایران ، روسیه و ترکیه بر حل غیر نظامی و بدون دخالت خارجی بحران سوریه تاکید کردند نماینده زرتشتیان خبر داد احتمال لغو حکم سپنتا نیکنام توسط دیوان عدالت اداری از سوی فرمانده کل ارتش اعلام شد ممنوعیت خرید اجناس خارجی که مشابه داخلی دارند در ارتش وزیر دفاع در کنفرانس امنیتی مسکو: ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سایر کشورهاست