تأکید بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه

طاهری- دومین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محوریت موضوع سوریه روزچهارشنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد.
رؤسای جمهور  سه کشور در بیانیه ای مشترک، با اشاره به این که ساز و کار آستانه، تنها ابتکار بین‌المللیِ مؤثری بوده است که به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته است، بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری فعال درباره سوریه تاکید کردند. در بخشی از این بیانیه سه  کشور «بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری فعال خود درباره سوریه به منظور دستیابی به آتش‌بس پایدار میان طرف‌های درگیر و پیشبرد فرایند سیاسی طبق آن چه در قطعنامۀ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل ترسیم شده است»  و «بر پایبندی مستمر و قویِ خود به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومیِ سوریه» تأکید ورزیدند. طرف های شرکت کننده در این نشست همچنین «عزم خود را مبنی بر ایستادگی در برابر مقاصد جدایی‌طلبانه که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملیِ کشورهای همسایه است ابراز داشتند». تأکید بر «ضرورت کمک به سوری‌ها برای بازگرداندن وحدت کشورشان و دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای مناقشۀ کنونی از طریق فرایندی فراگیر، آزاد، عادلانه و شفاف با مدیریت و راهبریِ سوری و مبتنی بر ارادۀ آزاد مردم سوریه که منجر به قانون اساسیِ برخوردار از پشتیبانی مردم سوریه و انتخابات آزاد و عادلانه با مشارکت همۀ سوری‌های واجد شرایط و تحت نظارت درستِ سازمان ملل باشد» از دیگر محورهای این بیانیه بود.
ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و همۀ دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، بخش دیگری از تفاهم سه رئیس جمهور بود. همچنین براساس تصمیم گرفته شده، دور بعدی این اجلاس سه جانبه به دعوت دکتر روحانی در تهران برگزار خواهد شد.
روحانی: حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه به منظور افزایش تنش و تجزیه این کشور است


حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز طی سخنانی در این نشست روند مذاکرات آستانه و نقش ایران، ترکیه و روسیه در حل بحران سوریه را کلیدی و حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: تلاش واقعی برای پایان بحران سوریه و ایجاد بسترهای لازم برای بازسازی این کشور و فراهم کردن زمینه‌های بازگشت آوارگان به محل زندگی خود باید مورد اهتمام سه کشور و جامعه جهانی قرار گیرد.
آماده حضور موثر در بازسازی سوریه هستیم
به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی تاکید کرد: آماده حضور موثر در بازسازی سوریه هستیم. رئیس جمهور در بخشی از سخنانش تأکید کرد: بی تردید بخشی از فشارهای وارد شده بر مردم سوریه، نتیجه عملکرد دول زیاده‌ خواه غربی و به ویژه آمریکاست. به نحوی که با کمال تاسف باید گفت، جان، مال، ناموس و همه هستی شهروندان سوری، از نظر این دولت ها، وجه‌ المعامله‌ای است که فقط زمانی ارزش دارد که منافع آن ها در خطر قرار گرفته باشد.
 وی افزود: دولت آمریکا باید به این سوال پاسخ دهد که هزاران کیلومتر دور از سرزمین خود در سوریه چه می کند؟ و نظامیان آمریکا به دعوت چه کسانی در سوریه حضور دارند؟ حضور غیر قانونی و مداخله نظامی آمریکا در سوریه به منظور افزایش تنش و در نهایت تجزیه این کشور است. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: حمایت های روزمره رژیم صهیونیستی از تروریست ها در سوریه  و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور بر پیچیدگی بحران افزوده است. جامعه بین المللی نباید در برابر این تجاوزات و دیگر جنایات رژیم صهیونیستی از جمله علیه مردم فلسطین که به تازگی تظاهرات مسالمت آمیز آن ها را به خاک و خون کشید بی تفاوت باشد.
کنترل عفرین در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد
وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عفرین سوریه گفت: تحولات عفرین نیز برنامه برخی قدرت ها برای سوء استفاده از تمایزات قومی و نژادی در مسیر تثبیت تجزیه سوریه و دیگر کشورهای منطقه را تحت الشعاع قرار داد اما تنها در صورتی می تواند به تحقق اهداف مشترک ما در روند آستانه کمک کند که خود منجر به نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه نشود و کنترل این مناطق در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد. رئیس جمهور کشورمان افزود: حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت و استقلال سوریه باید در همه شرایط محترم شمرده شود. حضور نیروهای بیگانه در سوریه بدون موافقت دولت آن کشور غیرقانونی بوده است و باید متوقف و پایان داده شود.
اردوغان: امنیت سوریه یعنی امنیت ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در نشست خبری مشترک پس از این نشست گفت: ترکیه برای نابودی تروریست‌ها گام‌های بزرگی برداشت و هنوز هم به دنبال برخورد با تروریست‌هایی است که در خاک سوریه باقی مانده‌اند. اردوغان با بیان این که ترکیه همواره توجه دارد که باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، اظهار کرد: نه تنها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و نیز تروریست‌ها را از سوریه بیرون کنیم، بلکه باید زیرساخت‌های نابود شده این کشور را هم آباد سازیم و در این زمینه هر کمکی که می‌توانیم انجام دهیم. وی افزود: اگر سوریه آرام گیرد ما هم آرام می‌گیریم چرا که با این کشور صدها کیلومتر مرز مشترک داریم و امنیت سوریه یعنی امنیت ترکیه. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم در سخنان خود در نشست خبری با اشاره به مسئله انتخابات و برگزاری آن در سوریه، اظهار کرد: مسئله انتخابات نباید سیاسی شود و همه کشورها باید به حل بحران انسانی در سوریه و مشخص شدن وضعیت این کشور و به ثبات رسیدن آن کمک کنند.
 
   خبر مرتبط
مذاکرات اقتصادی و برجامی روحانی با پوتین و اردوغان در آنکارا

رئیس جمهور کشورمان در حاشیه حضور در نشست آنکارا، با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه تأکید کرد: روابط و همکاری‌های ایران و روسیه با اراده مصمم دو دولت در سطح خوبی قرار دارد و بیش از پیش گسترش خواهد یافت. دکتر روحانی افزود: روابط تجاری و مبادلات با استفاده از پول ملی، دو کشور را در رسیدن به اهداف مد نظر در مناسبات و همکاری‌ها نزدیک تر خواهد کرد. رئیس جمهور روابط و همکاری‌های تهران-مسکو در بخش‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به این که رؤسای جمهور دو کشور در طول چهار سال گذشته 12 دیدار با هم داشته اند، گفت: ایران و روسیه در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی به ویژه در مسئله سوریه دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با هم دارند. دکتر روحانی با بیان این که همه باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، تاکید کرد: اگر شرایطی پیش بیاید که نتوانیم از منافع برجام بهره‌برداری کنیم، تصمیم جدیدی  خواهیم گرفت. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با اشاره به این که روابط ایران و روسیه در سطوح عالی سیاسی، اقتصادی، انرژی و دفاعی ادامه می‌یابد، گفت: روسیه مصمم به سرمایه گذاری های بیشتر در حوزه های مختلف اقتصادی در ایران است. رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با تقویت مبادلات بانکی، از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری استفاده کنیم. پوتین با تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، اظهار کرد: پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در این توافق ضروری بوده است و جامعه بین المللی باید از پایداری برجام حمایت کند، چرا که هرگونه ضربه به برجام، خدشه به دیپلماسی در سطح منطقه و جهان است.
اردوغان: شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه به زودی در ترکیه برگزار خواهد شد
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورترکیه در آنکارا، گفت: توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه ای ایران و ترکیه در زمینه های مختلف از جمله گسترش امنیت، آرامش و ثبات در کشورهای منطقه به ویژه یمن، حفظ تمامیت ارضی کشورها و جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی، مقابله با دخالت‌های فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و مبارزه همه جانبه با تروریسم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهورترکیه نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش با هدف توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش های مختلف، اظهار کرد: شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه به زودی در ترکیه برگزار خواهد شد. اردوغان با بیان این که استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران-آنکارا تاثیر به سزایی دارد، افزود: در آینده‌ای نزدیک هیئت عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.