سال تلخ سینما تمام نمی‌شود

گروه فرهنگ- سال 95 برای جامعه سینما با تلخی‌های بسیاری همراه بود. پیشکسوتان و هنرمندان بسیاری در سال 95 به دیار حق شتافتند اما این سال تلخی‌هایش را برای سینما تمام نکرد و در روزهای پایانی نیز با مرگ علی معلم کام سینما گران را تلخ کرد.
علی معلم، مدیر مسوول و سردبیر نشریه «دنیای تصویر»، بنیان‌گذار جشن سینمایی تلویزیونی حافظ، مدرس، مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ سینما در سن ۵۴ سالگی و در پی حمله قلبی، دار فانی را وداع گفت.
علی معلم متولد آذرماه 1341 در تهران بود. دوران کودکی را در شهر پدری‌اش دامغان گذرانیده و تحصیلا‌ت متوسطه را در تهران در رشته ریاضی- فیزیک در دبیرستان سخن به پایان رسانده بود. فارغ‌التحصیل دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلا‌می ایران در رشته کارگردانی فیلم بود و در مقطع فوق‌لیسانس در رشته پژوهش هنر (دانشگاه هنر) تحصیل کرد. سابقه تدریس سینما در مراکز آموزش فیلمسازی و دانشکده‌های سینمایی را دارد. در شوراهای مختلف تولید، پخش و پژوهش سینمایی در مراکز سینمایی همچون سازمان توسعه سینمایی سوره، موزه سینما، خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می عضویت داشت.
او عضو موسس و رییس سه دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و بازرس (دو دوره) خانه سینما، عضو موسس بنیاد حمایت از سینمای ملی ایران، نایب رییس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما در سال‌های 1385 تا 1387 و عضو هیات‌مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران بوده است.


در هیات‌های داوری و انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (7 دوره)، جشنواره بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنواره سینمای جوان، جشنواره فیلم‌های دانشجویی، جشنواره فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنواره فیلم و کیفیت، جشنواره فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (2 دوره)، نخستین جشنواره فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنواره فیلم زنان (پروین اعتصامی) عضویت داشته است. وی همچنین سه دوره عضویت در هیات انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشته است.
همکاری‌اش با مطبوعات (در مقام نویسنده و منتقد) را از سال 1364 با نشریات سروش، کیهان فرهنگی آغاز کرد و عضو شورای تحریریه نخستین دوره مجله فرهنگ و سینما بود. از سال 1371 با تاسیس نشریه تخصصی و ماهانه دنیای تصویر به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسوول و سردبیر فعالیت در حوزه ادبیات سینمایی را وسعت بخشیده است. دنیای تصویر که اکنون 20 سال از انتشار آن می‌گذرد، از نشریات معتبر تخصصی و پرتیراژترین مجله سینمایی ایران است که نویسندگان و منتقدان برجسته سینما در آن فعالیت دارند. این نشریه همچنین ویژه‌نامه فصلی (نخستین نشریه سینمایی کودکان و نوجوانان در جهان) و ویژه‌نامه دنیای تصویر به زبان انگلیسی را منتشر می‌کند و عضو مجمع بین‌المللی سیفژ نیز هست. معلم همچنین به همراه امیر قادری موسس و مدیر پایگاه‌های اینترنتی کافه سینما(www.caffecinema.com) و کافه بازی
(www.caffebazi.com) و کافه موسیقی
(www.caffemusighi.com) است که به بازتاب اخبار و گزارش‌های تحلیلی سینمای ایران و جهان و بازی‌های کامپیوتری، موسیقی و تبلیغات می‌پردازد. این سایت‌ها که از سال 1389 و 1391 فعالیت خود را آغاز کرده‌اند از پربیننده‌ترین سایت‌های ایرانی هستند.
کتاب یادداشت‌هایی از یک دوران سپری نشده از معلم در سال 1384 منتشر شده است.
علی معلم همچنین مدیر مسوول انتشارات دنیای تصویر بود که تاکنون کتاب‌های زیر با ویراستاری وی به چاپ رسیده است:
1- آناستازیا 2- هرکول 3- شاهزاه مصر؛ 4- مولا‌ن؛ 5- داستان اسباب‌بازی؛ 6- شرک؛ 7- عصر یخ؛ 8- شرکت هیولا‌ها؛ 9- چارلی و کارخانه شکلا‌ت‌سازی؛ 10- ئی.تی: موجودی از سیاره‌ای دیگر؛ 11- جومانجی؛ 12- دنیای گمشده؛ 13- هنر والت دیزنی؛ 14- ارگونومی؛ 15- بازیگری در سینما؛ 16- 10 داستان 10 فیلم؛ 17- یادداشت‌هایی از یک دوران سپری نشده؛ 18- گاوخونی؛ 19- تسخیرناپذیر: زندگی و آثار رابرت دونیرو؛ 20- سلطان بازی‌سازان: آل پاچینو؛ 21- دیکتاتورها و سینما و کتاب‌های 101 فیلم چهار ستاره تاریخ سینما و استیون اسپیلبرگ را در دست انتشار دارد.
معلم فعالیت در تلویزیون را در سمت تهیه‌کننده، کارگردان و مجری از سال 1368 آغاز کرد و برنامه‌های متعددی را در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلا‌می ساخته است.
او همچنین مدیر جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) بود که 12 سال است برگزار می‌شود. این جشن، نخستین جشنواره سینمایی بخش‌خصوصی در ایران است که به معرفی سالانه برگزیدگان سینما و تلویزیون اختصاص دارد.
علی معلم فعالیت‌اش در مقام تهیه‌کنندگی را با فیلم شوکران 1380 (بهروز افخمی) به عنوان تهیه‌کننده شریک آغاز کرد. گاوخونی (بهروز افخمی) نخستین فیلم مستقل او در سال 1382 با موفقیت در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جشنواره کن 2004 (بخش دو هفته کارگردان‌ها) روبه‌رو و در فستیوال‌های مختلفی در جهان به نمایش درآمد و برنده دو جایزه بین‌المللی شد.
ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی، 1384) دومین فیلم بلند سینمایی او در مقام مجری طرح و تهیه‌کننده در سال 1385 در ایران، فرانسه، آمریکا، امارات متحده عربی روی پرده رفت و با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و جزو 10 فیلم پرمخاطب سال قرار گرفت. این فیلم همچنین در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره و سومین جشنواره فیلم‌های کمدی فرانسه و مرکز فرهنگی جین سیسکل در آمریکا به نمایش درآمده است.
آخرین فیلم او آل (1388) به کارگردانی بهرام بهرامیان نخستین محصول مشترک سینمای ایران و ارمنستان در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نامزد دریافت هفت جایزه شد و در بهار سال 1389 به نمایش درآمد. این فیلم همچنین در دوازدهمین جشن حافظ جایزه فیلمبرداری را به خود اختصاص داد و در جشنواره فیلم‌های مسلمان کازان (2011) و جشنواره فیلم‌های فانتزی (بروژ بلژیک، 2012) به نمایش درآمد. آخرین کارِ او پیش‌تولید فیلم کوروش کبیر به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی بود که متاسفانه نیمه تمام و ماند و قبل از به ثمر نشستن دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.
سایر اخبار این روزنامه
رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم سال تلخ سینما تمام نمی‌شود سال تلخ سینما تمام نمی‌شود «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا بازی اردوغان با دموکراسی بازی اردوغان با دموکراسی دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ سریع! سریع! از کوییک تا بلوار الیزابت! از کوییک تا بلوار الیزابت! اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ مرگبارترین سال برای کودکان سوری مرگبارترین سال برای کودکان سوری نفت ناجی اقتصاد ایران نفت ناجی اقتصاد ایران تایید شکست خصوصی‌سازی تایید شکست خصوصی‌سازی گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان بازخوانی یک اتحاد تکراری بازخوانی یک اتحاد تکراری موافقت رهبر انقلاب با عفو موافقت رهبر انقلاب با عفو روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: