وزیر دفاع در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مسکو: برهم زنندگان برجام مسئول عواقب آن خواهند بود

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر پایبندی تهران به تعهدات خود در توافق هسته ای، هشدار داد: عوامل برهم زننده برجام، مسئول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بین‌المللی خواهند بود.
وزیر دفاع ایران دیروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مسکو افزود: ما توافق برجام را نمونه موفق یک همکاری جمعی بین‌المللی می‌دانیم که نتیجه تلاش و همکاری تمامی طرفها در چارچوب احترام متقابل به حقوق ملی و بین‌المللی و دستیابی به یک مفاهمه در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سرتیپ خاتمی ادامه داد: بدعهدی آمریکا و همراهی برخی شرکای غربی آن و بهانه جویی‌های آنها در اجرای این توافق را عامل آسیب به فضای اعتماد در صحنه بین‌المللی تلقی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: تهران تقویت قدرت دفاعی و اقتدار دفاع بازدارنده بویژه در حوزه موشکی را حق طبیعی خود در دفاع مشروع منطقه‌ای می‌داند و توسعه و تقویت آن را برای مقابله با تهدیدات متنوع و نوظهور ضروری می‌داند و با قاطعیت آن را پیگیری خواهد کرد.


بخشی از قدرت نظام جهانی در حال انتقال به شرق است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کنفرانس امنیتی مسکو با درک موثر از شرایط حساس بین المللی، تمرکز خود را بر مهمترین چالش امنیتی منطقه معطوف داشته است و به همین دلیل انتظار می‌رود تا نتایج و دستاوردهای مثبتی برای امنیت بین الملل به همراه داشته باشد.
وی افزود: شرایط حاکم بر روندهای جهانی نشان می‌دهد که امروز ساختار قدرت سیاسی- امنیتی - اقتصادی در نظام بین الملل در حال تجربه تغییرات جدید است. این تغییرات متاثر از عصر ارتباطات و مبتنی بر ارزش‌های ژئوپلیتیکی در خلق موقعیت‌های جدید و ظهور بازیگران متفاوت جهانی است. پیامدهای ناشی از این تحولات عمدتا تحت تاثیر رقابت‌های فشرده و ایجاد تفاوت‌های بزرگ در مفهوم کشورهای قدرتمند خواهد بود که مهمترین آن انتقال بخشی اساسی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی و در نتیجه تغییر ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به شرق آسیاست".
سرتیپ حاتمی افزود: بنابراین برای اولین بار در طول چهار قرن گذشته، تحولات بین‌المللی لزوما وابسته به اراده غرب نخواهد بود، رهبری این دو منظومه نیز برخلاف دوران جنگ سرد در دست یک قدرت نیست، بلکه یک اجتماعی از بازیگران متفاوت عرصه قدرت در مقیاس جهانی و منطقه‌ای در هدایت این بخش‌ها نقش آفرینی می‌کنند.
آمریکا نمی‌خواهد نظام آسیایی توسعه و امنیت تحقق یابد
وزیر دفاع اعلام کرد: موضوع مهم دیگر که باید بر آن تاکید کنم، ظهور منظومه‌های قدرتمند ژئوپلیتیکی در نواحی متراکم آسیایی است که ماهیت تحولات جهانی را در سطوح متعدد دچار تغییر خواهد کرد.
به گفته وی، منطقه غرب آسیا - که به اشتباه و مبتنی بر دوره حاکمیت غرب بر جهان، خاورمیانه نامیده می‌شود با توجه به تغییرات، برخی بازیگران بویژه ایالات متحده را سخت نگران کرده است، آنان بخوبی درک می‌کنند که در صورت تحقق وحدت و پیوستگی در جهان اسلام، این نظام امنیتی به لحاظ ژئوپلتیکی یک نظام قوی در ساختار جدید خواهد بود.
سرتیپ حاتمی افزود: به همین دلیل تلاش زیادی دارند تا با اختلال در این منظومه، مانع تحقق نظام آسیایی توسعه و امنیت گردند، چرا که هرگونه انسجام و یکپارچگی امنیتی در این منطقه را در تضاد منافع وحفظ استحکام قدرت و اعتبار آمریکا در شکل دهی مجدد به قوانین حکمرانی خود در جهان می‌دانند و از این رو عناصری از نظام را علیه عناصر دیگر ساماندهی می‌کنند.
منفعت طلبی زمین حاصلخیزی برای رشد تروریسم شده است
وزیر دفاع ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیگیری سیاست قدرت و انحصار طلبی و رویکرد منفعت طلبانه به امنیت بین الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم کرده است.
به گفته وی، به عبارتی ما شاهد سازماندهی بدترین کمپین ترور و کشتار انسان‌ها در واشنگتن هستیم.
روندی که بر اساس تجربیات کسب شده در 20 سال اخیر، می‌توان حدس زد که به لحاظ ژئوپلتیکی برای 20 سال آینده (2060) همچنان ستونی از بحران‌ها را پیش پای بشریت بوجود خواهد آورد.
سرتیپ حاتمی گفت: نقش بارز گروه‌های افراطی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات دو دهه اخیر و در خلق جنگ‌های بسیار پیچیده داخلی در نقاط مختلف جهان بویژه در کشور سوریه و عراق مبین همین حقیقت تلخ است.
به همین دلیل خشونت عریان، لجام گسیخته و بسیار ترسناک تروریست‌های داعشی در مقابله با گروه‌ها و کنشگران دیگر در این کشورها و تقویت و رشد پایگاه سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک این گروه در مناطقی از آسیا و آفریقا و کشیده شدن تبعات آن به طول و عرض کره زمین، امروز به بحث اصلی در نظام ژئوپلیتیکی جهان مبدل شده است.
وزیر دفاع ایران ناکارآمدی و بازی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در چارچوب سیاست هرج و مرج مدیریت شده و در نتیجه مدیریت داعش به جای مقابله با آن، اشغال سرزمین فلسطین و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و اعمال سیاست نژاد پرستانه در سرزمین‌های اشغالی و تحقیر و تحریک احساسات جوانان مسلمان منطقه که با سیاست‌های ترامپ از جمله اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تشدید شده را در تشدید این روند دخیل دانست،
فرافکنی امنیتی برخی کشورهای منطقه در انتقال مشکلات داخلی برای انحراف خواسته‌های ملت‌های خود، تجاوز و نقض حاکمیت ملی سایر کشورها مانند حمله نظامی عربستان سعودی به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم این سرزمین و در عین حال تایید و یا سکوت بسیاری از قدرت‌های بزرگ در قبال این جنایات و مضافا افزایش جایگاه و نفوذ تفکر و مبانی افراط گرایی‌های لجام گسیخته شامل ایدئولوژی تکفیری در کنار بحران‌های اقتصادی و مالی و فقر جهانی در نظام بین الملل، از عواملی هستند که چالش دامنه‌دار تروریسم را توجیه و با تشدید این روند، امنیت منطقه را با تهدید جدی روبرو ساخته است.
با نابودی تفکر داعشی فاصله داریم
سرتیپ حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر چه شکست و نابودی بنیادهای ظاهری گروه تروریستی داعش با تلاش و فداکاری نیروهای مسلح و ملت مبارز عراق و سوریه و حمایت همه جانبه ایران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شد و تب تروریسم در غرب آسیا فروکش کرده و این منطقه از شرایط بحرانی دینامیک خارج شده است، اما هنوز با نابودی این تفکر فاصله داریم.
وی افزود: شباهت‌های ساختاری و ایدئولوژیک این پدیده ناهنجار با موج جدید بنیادگرایی در جهان در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری نشان از تحول و دگردیسی این تهدید جهانی دارد.
وزیر دفاع ایران با بیان اینکه این تحول را می‌توان در سبک و شیوه نوین عملکرد و سیاست گذاری‌های رادیکال گروه تروریستی داعش نیز مشاهده کرد، گفت: شکست کامل این گروه تروریستی نیازمند شناخت و شکست دادن تمامی ابعاد فکری، رفتاری و عملیاتی آن است.
وی افزود: این نقش‌ها در قلمرو مجازی، عملیات ایذایی و انتحاری، گرگ‌های تنها و استقرار سرزمینی یا قلمرو سازی در جغرافیای دولت‌های آشوب زده بازنمایی و حفظ می‌شود و همه این فضاها قابلیت تبدیل به فضای تهدید علیه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای را داراست.
سرتیپ حاتمی افزود: علاوه بر آن شکست داعش به مثابه شکست سیاست منطقه‌ای آمریکا است و لذا به ظن بسیار قوی باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومت‌ها و تنش‌های منطقه‌ای برای پر کردن خلاءهای کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در نقاط مواجه با بی‌ثباتی شود.
وی افزود: تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست و در شرایطی که تسلیح کشورهای متجاوز و آشوب ساز تحت قراردادهای دهها میلیارد دلاری برخی کشورهای منطقه با غرب و بویژه آمریکا استمرار داشته باشد و تا زمانی که دولت آمریکا منفعت طلبی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و بر عدم مسئولیت پذیری در قبال سیاست‌های نابخردانه خود در صحنه بین الملل ادامه دهد، باید منتظر ماند که این خطر از جایی دیگر ظهور و بروز پیدا کند.
متاسفانه منطقه با ثبات فاصله غم انگیزی دارد
وزیر دفاع ایران با بیان اینکه با روی کار آمدن دونالد ترامپ و تیم افراطی وی هیچ چشم انداز روشنی بر این موضوع متصور نیست، گفت: نه تنها برای عراق و سوریه که برای کل منطقه، احتمالا شرایط بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تری رقم بزنند.
وی گفت: متاسفانه باید بگویم که با چنین شرایطی، منطقه ما با ثبات فاصله غم انگیزی دارد، چرا که نه کار داعش به طور کامل تمام شده است و نه تنش‌های منطقه‌ای عمیق بین بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چشم انداز روشنی را فراروی تحقق امنیت منطقه قرار می‌دهد.
سرتیپ حاتمی اظهار داشت: بزرگترین مشکل منطقه برای استقرار امنیت و ایجاد ثبات دراز مدت این است که کشورهای منطقه فهم مشترکی از دردهای مشترک ندارند.
وی گفت: برخی دولت‌های منطقه به جای پناه بردن به پیوندهای درون منطقه‌ای و تکیه بر وحدت و امنیت بومی، با پناه بردن به قدرت‌های منفعت طلب سعی در خریداری امنیت دارند تا شاید چند صباحی به حکومت نامشروع خود ادامه دهند.
به گفته وزیر دفاع ایران، تا این درد درمان نشود، افق روشنی برای برقراری امنیت در منطقه نمی‌توان متصور شد.
سرتیپ حاتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در روند بحران‌های نوظهور، افراط گرایی و تروریسم مهم‌ترین چالشی است که جان میلیون‌ها انسان را برای آینده پیشرو در بالاترین سطح تهدید می‌کند و مقابله موثر با این تهدید مشترک و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه، مستلزم اتخاذ سیاست دفاعی همکاری جویانه و پیگیری نظم امنیتی آسیایی مبتنی بر پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درون منطقه‌ای است.
وی گفت: معتقدیم تهدیدات تروریسم در ابعاد مجازی، سایبر، عملیات ایذایی و انتحاری یا قلمرو سازی در جغرافیای دولت‌های آشوب زده، همکاری کشورهای منطقه در عرصه اطلاعاتی و امنیتی را به ضرورتی حتمی تبدیل کرده است.
وزیر دفاع ایران گفت: تجربه همکاری میان کشورهای سوریه، عراق، ایران و روسیه در مقابله با داعش که اخیرا ترکیه نیز به این روند پیوسته، می‌تواند به الگویی برای تسری آن به تمامی کشورهای منطقه تبدیل شود.
ایران به جای موازنه سازی، مشارکت جویی را توصیه می‌کند
سرتیپ حاتمی ادامه داد: مداخله، تجاوز و تجزیه طلبی در خصوص کشورهای منطقه را مغایر با اراده و منافع دولت و ملت -‌های منطقه می‌داند و با استقبال از نقش سازنده روسیه در منطقه، راهبرد امنیت سازی را در حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه موثر و مفید می‌داند و به جای موازنه سازی، مشارکت جویی را توصیه می‌کند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ابتکار عمل سیاسی مشترک در حل بحران سوریه، مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سرزمین سایر کشورها و ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن‌ها است و آمادگی دارد تا با همراهی و همکاری منطقه‌ای به رنج و محنت مردم مظلوم منطقه همچون یمن پایان دهد.
دیدار امیر حاتمی با وزیر دفاع روسیه
امیر سرتیپ حاتمی در ‌دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ‌برای ‌کنفرانس امنیتی بین‌المللی مسکو اهمیت خاصی قائل بوده و در تمام دوره‌های کنفرانس شرکت ‌داشته ‌است،‌ اظهار کرد: ‌در چهار کنفرانس ‌امنیتی مسکو ‌وزیر دفاع سابق‌ شرکت کرده بود و در این دوره من حضور دارم.‌
وی با تبریک برگزاری ‌انتخابات ریاست جمهوری روسیه ‌به دولت، وزیر دفاع و ملت روسیه، افزود:‌ از تلاش‌های شما برای توسعه همکاری‌ها بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران ‌تشکر می‌کنم.
وزیر دفاع ایران در همین زمینه تاکید کرد: همکاری‌های دو کشور در چارچوب موافقت‌نامه همکاری‌های نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در سال 2015 امضا شد، رشد خوبی داشته است.‌
امیر حاتمی در ادامه با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه ‌تا نابودی کامل تروریسم در سوریه ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: ‌همکاری‌های دو کشور ‌براساس عهدی که برای نابودی تروریسم بسته بودیم انجام شد و بر عهد خود ‌با روسیه در این زمینه ‌وفاداریم.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز ‌با تشکر از ایران برای پذیرش دعوت حضور در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه با همکاری یکدیگر موفق شدند ‌بخش اعظمی از سوریه را از دست تروریست‌ها آزاد کنند.‌
وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی برای توسعه همکاری‌ها بین روسیه و ایران داریم، تصریح کرد: ‌برای تقویت امنیت در منطقه و به ویژه بازگرداندن آوارگان و حیات در سوریه باید بحث‌ شود.
وزیر دفاع روسیه اضافه کرد: در کنفرانس امنیتی مسکو ‌درباره موضوعاتی که در اجلاس روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا ‌مورد بحث قرار خواهد گرفت به رایزنی‌های خود ادامه می‌دهیم.
دیدار امیر حاتمی با وزیر دفاع بلاروس
امیر سرتیپ امیر حاتمی در این دیدار با ابراز ‌علاقه از توسعه تعلامات دفاعی نظامی بین ایران و بلاروس گفت: امیدواریم مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور نیز متناسب با روابط سیاسی فی مابین توسعه یافته و در آینده شاهد تشکیل نشست‌های کارشناسی و تخصصی بین دو کشور باشیم.
وی به همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و سوریه و اخیراً ترکیه در مبارزه با تروریسم در سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: بحمدالله توانستیم با همکاری‌های مشترک توطئه‌های زیادی را در منطقه خنثی کنیم.
حاتمی با اشاره به تحریم‌های سالیان اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کشورمان توانسته تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل کرده و با خوداتکایی نیازهای داخلی را برطرف کند.
تبره کلژنرال آندره راوکوف وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه از همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران، تعلامات دو جانبه را پویا و روبه گسترش توصیف کرد.
وی ‌با ابراز علاقه جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور تصریح کرد: امیدواریم با تشکیلا کمیسیون‌های همکاری‌های مشترک با حضور کارشناسان و متخصصین فنی و نظامی دو کشسور، همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم.
وزیر دفاع بلاروس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همواره از نقش‌آفرینی ایران در مبارزه و مقابله با تروریسم حمایت کرده و آن را تحسین کرده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول؛ رشد اقتصادی ایران حدود 4 درصد خواهد بود وزیر دفاع در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مسکو: برهم زنندگان برجام مسئول عواقب آن خواهند بود وزیر بهداشت: مردم مطمئن باشند هزینه‌های سلامت‌شان افزایش نمی‌یابد تغییری در همکاری ایران با اوبربانک اتریش ایجاد نشده ‌است افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی به 63 میلیون تن در سال 97 تحلیل سیاسی هفته بیانیه روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست آنکارا عزم جدی ایران، روسیه و ترکیه برای برقراری صلح و ثبات در سوریه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس: ما خود را موظف به حمایت از شما از هر نوع آن می‌دانیم روسیه: غرب از خط قرمز ما عبور کرده است خشم گروههای فلسطینی از اظهارات ذلت بار بن سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل تاکید گوترش بر لزوم همکاری ایران برای برقراری صلح در یمن سفیر ایران در روسیه: موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیا بزودی امضا می‌شود رئیس مجلس: تمام دستگاه‌ها باید پشتیبان سرمایه‌گذاران باشند مشاور وزیر بهداشت: صادرات تجهیزات پزشکی 10 برابر می‌شود دکتر روحانی روز ملی سنگال را تبریک گفت گفت‌وگوی تلفنی دکتر ظریف با هنیه و تاکید بر حمایت از مقاومت فلسطین