ترامپ وال‌استریت را قربانی می‌کند

جنگ تجاری آمریکا و چین تبعات تازه‌تری پیدا کرد به طوریکه وال‌استریت تحت تاثیر این تقابل واکنش منفی‌ نشان داد. ترامپ که بارها از تاثیر پیروزی خود در انتخابات در روند صعودی وال‌استریت سخن گفته از طرف بسیاری از سرمایه‌گذاران مسوول ریزش محسوس بازارها دانسته می‌شود. ترس از آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین با اعلام خبر آماده شدن ترامپ برای اعمال تعرفه روی ۵۰ میلیارد دلار از واردات چین و انتقاد مجدد ترامپ از شرکت آمازون باعث ریزش مجدد بازارها در معاملات روز گذشته بورس آمریکا شد. به گزارش ایسنا، در این ارتباط داگ کاس رییس «سی بریزپارتنرز منیجمنت» گفت: اثرگذاری رفتارهای رییس‌جمهور بر بازارهای سرمایه آغاز شده است. یکی از مهم ترین مسایل نگران‌کننده سرمایه‌گذاران، تضعیف سهام بخش فناوری بود که در ماه‌های اخیر از نمادهای موثر بر روند صعودی بازارها بود.
فشارهای توئیتری
در همین ارتباط ترامپ برای دومین بار در سه روز گذشته در یک پست توئیتری از آمازون به دلیل افزایش قیمت محصولات خود با استفاده از خدمات پستی آمریکا انتقاد کرد و وعده تغییرات نامشخصی را داد که باعث نگرانی سهامداران شده است. افزون بر این، کاهش 2/5 درصدی ارزش سهام آمازون منجر به کاهش شاخص‌های «نزدک» و «اس اند پی ۵۰۰» شد و روی سایر نمادهای مهمی این‌ها مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک فشار آورد و همه این باعث شد سهام گروه فناوری در ماه‌های اخیر شلوغ‌ترین صف معاملاتی را تجربه کند. از سوی‌ دیگر، سرمایه‌گذاران، فشار عرضه بیشتری را پیش روی خود می‌بینند به ویژه پس از آن که شاخص «اس اند پی ۵۰۰» برای نخستین بار از زمان رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۱۶، به سطح پایین تر از سطح تکنیکال «میانگین ۲۰۰ روز گذشته» رسیده است.
وعده‌های آقای رییس‌جمهور‌


گفتنی است، در نخستین سال از ریاست‌جمهوری ترامپ، شاخص «اس اند پی ۵۰۰» به امید آنکه رییس‌جمهور آمریکا از طریق مخارج مالی، تسهیل مقررات و کاهش مالیات‌ها اقتصاد آمریکا را تقویت خواهد کرد ۲۴ درصد افزایش یافته بود. این در حالی است که ترامپ به دفعات در توئیتر از روند صعودی بازارها در سال ۲۰۱۷ سخن گفته بود، اما از زمان ریزش بازارها در ماه فوریه، به طرز قابل توجهی ساکت شده است.
وضعیت بورس‌های آسیایی
از سوی‌ دیگر، بازارهای آسیایی پس از روند نزولی اخیر به دلیل ترس از آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا، در معاملات روز گذشته با رشدی ملایم همراه شدند. بورس توکیو در داد و ستدهای روز گذشته بیشترین افزایش را در بین بازارهای منطقه تجربه کرد به طوری که شاخص «نیک کی ۲۲۵» به لطف عملکرد صعودی بورس وال‌استریت و تضعیف ین که به نفع صادرکنندگان خواهد بود، با 5/0 درصد افزایش به 27/21389 واحد رسید. این گزارش می‌افزاید: هر چند آثار این افزایش در ژاپن به سرعت محو شد و بازارهای کره‌جنوبی و استرالیا به دلیل ترس از جنگ تجاری قرمزپوش باقی ماندند. افزون بر این، آمریکا به تازگی فهرستی از واردات چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را منتشر کرده که در معرض اعمال تعرفه‌های وارداتی قرار دارند، امری که نشانه‌ای آشکار از رودررویی با پکن تلقی می‌شود. در همین حال، چین سریعا به این اقدام واکنش نشان داد و اعلام کرد آماده است این «حرکت غیرواقع‌گرایانه و حمایت‌گرایانه‌ای که به نفع هیچ کشوری نیست» را تلافی کند. این گزارش می‌افزاید: استفان اینس- تحلیلگر «اونادا سکیوریتیز» نوشت طرفین هنوز در حال بازی با جنگ تجاری هستند و لفاظی‌های بین آمریکا و چین می‌تواند بیشتر شود. همچنین نمادهای بورسی در بازار چین با قیمت‌های نسبتا بالا معاملات خود را دنبال کردند به گونه‌ای که شاخص «شانگهای کامپوزیت» با 3/0 درصد افزایش به ۳۱۴۷ واحد رسید و شاخص «هانگ سنگ» با 2/0 درصد افزایش به ۳۰۲۴۴ واحد رسید. از سو‌ی دیگر، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص «داو جونز» با 7/1 درصد افزایش در سطح ۲۴۰۳۳ واحدی بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» 3/1 درصد افزایش یافت و «نزدک» با یک درصد افزایش، از فشار روزهای اخیر رها شد. در انگلیس نیز شاخص «فوتسی ۱۰۰» 4/0 درصد افزایش یافت و به ۷۰۳۰ واحد رسید.
بازارهای ارز و نفت
در بازار ارز هر دلار از 60/106 ین به56/106 ین رسید، یورو از 2271/1 دلار به 2275/1 دلار افزایش یافت و پوند از 4057/1 دلار به 4076/1 دلار رسید. نفت برنت دریای شمال با ۲۲ سنت کاهش به 90/67 دلار در هر بشکه رسید و نفت «وست تگزاس اینترمدیت» با ۲۱ سنت کاهش به 30/63 دلار در هر بشکه رسید.