رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم

گروه سیاسی- رییس مجلس شورای اسلامی با تشریح اهم مصوبات قانون برنامه ششم گفت: ساز‌وکارهای شفاف برای مقابله با فساد در نظر گرفته شده است. علی لاریجانی در آغاز نشست خبری خود با اشاره به روند بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار کرد: تلقی مجلس این است که در برنامه اهداف کمی، کیفی و کلان کشور در نظر گرفته شود تا پایه ارزیابی قرار گیرد و نحوه نظارت هم خارج از روش‌های سلیقه‌ای مشخص شود. وی تصریح کرد: این روشی که در مجلس و کمیسیون‌های مختلف، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تلفیق انجام دادند، اهداف کمی و کیفی را در نظر گرفتند که طی اجرای پنج سال برنامه تلاش‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. رییس قوه مقننه افزود: یکی از مسایل کشور بهره‌وری کم است و با توجه به پیش‌بینی رشد هشت درصد، 8/2 درصد آن از طریق بهره‌وری خواهد بود و برای اینکه به نرخ رشد هشت درصد برسیم باید سرمایه‌گذاری‌های سالم از طریق فاینانس انجام شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه باید تولید ملی کشور از فضای بهتری برخوردار شود، گفت: یکی از مسایلی که در کشور مطرح است، این است که طرح آمایش سرزمینی کلان در کشور نداریم. مدیرانی که کار می‌کنند ریزه کاری‌های استان‌ها را به خوبی استانداران نمی‌شناسند بنابراین سهم بودجه عمرانی استان‌ها کاهش یافته بود که در برنامه ششم آن را 30 درصد تعیین کردیم تا از طریق شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختصاص پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به اختصاص سه درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز به مناطق نفتخیز کمتر توسعه یافته، گفت: همچینن در قانون برنامه پیش‌بینی شده که 30 درصد از منابع نفت و گاز ورودی به صندوق توسعه ملی را با مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای به سمت نقاط کمتر توسعه‌یافته اختصاص دهیم تا این مناطق مورد حمایت قرار گیرند.
وی با اشاره به مساله بدهی‌های دولت گفت: سقف بدهی دولت یکی از مسایلی است که مطرح شده و در بودجه 96 نیز پیش‌بینی کردیم تا از طریق اوراق مشارکت این مساله سامان یابد، این یک لایحه‌ای است که باید به آن پرداخته شود البته در قانون برنامه نیز برای بدهی دولت سقف گذاشته‌ایم.


رییس مجلس در ادامه گفت: برخی از مشکلات ازمیان برداشته شده مثلا ما مشکل رکود داریم که تحولی آغاز شده شما نگاه کنید به سال‌های ۹۱ و ۹۲ که تشنجات اقتصادی فراوانی داشتیم. تورم ۴۰ درصد در کشور وجود داشت اما در حال حاضر تورم کنترل شده و بسیاری از کارخانه‌هایی که تعطیل شده بودند آغاز به کار کردند.
با تمرکز بر این مسایل می‌توانیم قدم‌های خوبی برداریم. لاریجانی درباره نقش مناطق آزاد بر اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد درباره بهره‌برداری از این مناطق اظهار کرد: مناطق آزاد منطقه‌های ویژه‌ای هستند که سال آینده نیز در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. در این مناطق اقدامات مثبت و منفی زیادی صورت گرفته و اصل را براین گذاشته بودیم که این مناطق محل صادرات باشند اما بیشتر جنبه واردات داشتند با خود آقای ترکان صحبت کرده بودیم آرام‌آرام به سوی نظراتی که مدنظر است پیش بروند. وی درباره نقش نظارتی مجلس بر تعیین سفرای کشورها گفت: باید این پیگیری‌ها زودتر انجام می‌شد ما نیز باید فعال‌تر باشیم. مشکل ما نداشتن سفیر نیست برای این راه‌حلی پیدا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا اعضا جمنا برای حضور در این تشکل به شما رجوع کرده‌اند یا نه و اینکه عجیب است که چهره‌هایی چون علی لاریجانی، ولایتی یا ناطق نوری سکوت سیاسی اختیار کنند، آیا اساسا در جریان سازوکار انتخاباتی اصولگرایان هستید یا نه، گفت: برداشتم این است که مسایل کشور به ویژه در مسایل اقتصادی پیچیده شده است و باید برای این مسایل مهم کشور وقت گذاشت. نظرم این است که ما نباید وقتی مسوولیت مهم را برعهده می‌گیریم دنبال کارهای دیگری برویم. من بعد از نماز صبح که به مجلس می‌آیم مشغول کارهای مجلس هستم و فرصت کارهای دیگری را ندارم بنابراین به‌عنوان رییس قوه مقننه مصلحت نمی‌دانم که در مسایل انتخاباتی ورود کنم. وی تصریح کرد: اگر منظورتان این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای تشکیل این جبهه خبری به من دادند یا نه، باید بگویم نه خبری به من ندادند و البته تشکر می‌کنیم که خبر ندادند چون با این وضعیت نمی‌رسیدم که در جلساتشان شرکت کنم.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ائتلاف او و روحانی در انتخابات گفت: من رفیق آقای روحانی هستم. در انتخابات بنای بر دخالت ندارم. در انتخابات مشارکتی نمی‌کنم. مصلحت نمی‌دانم که به خاطر انتخابات همه بخش‌های کشور درگیر شوند. اینکه از این جمله من چه برداشتی می‌کنید، مختارید. وی در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری حجت‌الاسلام رییسی گفت: آقای رییسی برای حضور در انتخابات نیازی به استعفا از تولیت آستان قدس ندارند. در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها برای حضور ایشان تحلیل خاصی هم ندارم. خوب است. نشاط ایجاد می‌شود.
رییس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با حاشیه‌های ایجادشده برای حقوق و دستمزد مدیران در لایحه بودجه، گفت: در مورد حقوق‌های نجومی جایی که موضوع را جدی گرفت و رسیدگی کرد مجلس بود، ‌دیوان محاسبات مسوولیت پیدا کرد تمام حقوق مدیران را بررسی کند. از میان مدیران، 397 نفر اضافه‌دریافتی داشتند و گزارش هم آمد.
وی افزود: گام بعدی این بود که دیوان را مسوول کردند و معلوم شد از 100 هزار مدیر، 397 مدیر اضافه‌برداشت داشتند. آن نکته‌ای که رهبری گفتند مهم بود که از مدیران بخش کوچکی این‌گونه بودند. با فشار مجلس و کمک دیوان محاسبات پول‌ها برگشت. عده‌ای هم در این امر تخلف کرده بودند که آنها پرونده‌هایشان در دادگاه است که با کمک دیوان پرونده‌‌هایشان در حال بررسی است.
لاریجانی گفت: کار دیگر این بود که ریشه‌یابی کنیم چرا این اتفاق افتاد. ما کمیسیون تخصصی داریم، ‌بررسی کردند و فهمیدیم که سه بخش داریم، ‌یک حقوق، یک مزایای مستمر و مزایای غیرمستمر. حقوق و مزایا طبق قانون سقف دارد و نمی‌توانستند تخلف کنند. کجا بود که رخنه پیدا شد که این تعداد تخلف کردند، مزایای غیرمستمر بود، ‌کاری که در برنامه کردیم این بود که در برنامه سقف بگذاریم که این مزایای غیرمستمر راه خلاف نشوند متاسفم که این را وارونه در جامعه مطرح کردند. اینکه گفتند24 میلیون حقوق می‌گیرند، خلاف بود. وی تاکید کرد: هم نیت قانونگذار این بود که قانون را علاج کند که در آینده با این پدیده مواجه نشویم. به هر حال شورای نگهبان ایراد گرفت و مجمع هم حذف کرد و مجبورند در آینده قانون بیاورند اما مجلس می‌خواست مزایای غیرمستمر و مستمر سقف داشته باشد که پدیده حقوق‌های نجومی نداشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم رفیق آقای روحانی هستم اما قصد دخالت در انتخابات را ندارم سال تلخ سینما تمام نمی‌شود سال تلخ سینما تمام نمی‌شود «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا «نه» رهبر معنوی جبهه پایداری به جمنا بازی اردوغان با دموکراسی بازی اردوغان با دموکراسی دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ دومین نشست شورای‌عالی کار برای دستمزد 96 کارگران بی‌نتیجه تمام شد؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ ترکش توسعه سکوهای نفتی آمریکا به بازار؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ در باب آیین چهارشنبه‌سوری؛ سریع! سریع! از کوییک تا بلوار الیزابت! از کوییک تا بلوار الیزابت! اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت اثرات رشد اقتصادی زیر سایه رانت دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ دولت به گرانی پنهان توجه نمی‌کند؛ مرگبارترین سال برای کودکان سوری مرگبارترین سال برای کودکان سوری نفت ناجی اقتصاد ایران نفت ناجی اقتصاد ایران تایید شکست خصوصی‌سازی تایید شکست خصوصی‌سازی گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان گذری بر تاریخچه تلمبه‌خانه دارخوین خوزستان بازخوانی یک اتحاد تکراری بازخوانی یک اتحاد تکراری موافقت رهبر انقلاب با عفو موافقت رهبر انقلاب با عفو روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: روحانی در دیدار رییس و اعضای فراکسیون امید مجلس: