سروش هک شد؛

اخیرا میلاد نوری، توسعه دهنده شناخته شده در فضای مجازی توانسته است به داده‌ها و شماره تلفن‌همراه ادمین کانال محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در پیام‌رسان ایرانی سروش، دسترسی پیدا کند‌؛ موضوعی که منجر شد امنیت پیام‌رسان سروش زیر سوال برود‌. در واکنش به تصویر منتشر شده از اکانت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، مدیرعامل پیام‌رسان سروش از مردم پوزش خواست اما ادعا کرد که این پیام‌رسان هک نشده و تنها مشکلی در نرم افزارهای آن وجود داشته است! ادعایی که جای بحث دارد‌. هرزمان که استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به جای تلگرام مطرح می‌شود مردم مساله ناامن بودن و نبود حریم خصوصی در این پیام‌رسان‌ها را مطرح می‌کنند‌. شوخی‌های بسیاری درباره پیام‌رسان سروش و چک شدن این پیام‌رسان در میان مردم نقل می‌شود و اکنون نیز با هک شدن این پیام‌رسان امنیت آن به کلی زیر سوال رفته است‌. اما در این میان مسوولان چه راهکاری در پیش گرفته‌اند؟ عده‌ای از آنها قصد دارند تلگرام را هک کنند تا ثابت کنند که این پیام‌رسان نیز آنقدرها امن نیست‌. این در حالی است که مسوولان ‌باید سیاست بهتری به جای حذف رقیب در پیش گیرند و درک کنند که با حذف تلگرام از طریق فیلتر یا هک کردن، راهکار جذب مردم به پیام‌رسان‌های داخلی نیست بلکه ‌باید پیام‌رسان امن تر و پیشرفته تری را به آنها عرضه کنند‌. حتی اگر هم تلگرام هک شود باز هم ضریب امنیت این پیام‌رسان بسیار بالاتر از پیام‌رسان‌های داخلی است‌. پرسش اینجاست که چه چیزی این پیام‌رسان را هک می‌کند، یک مهندس جوان فناوری یا یک سیستم پیشرفته؟ از سویی دیگر عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی شده‌اند که تلگرام ماهانه یک میلیارد دلار از ایران درآمدزایی می‌کند‌. این در حالی است که ایران همچنان در تحریم به سر می‌برد و حتی بسیاری از فعالیت‌های صادراتی ما به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده و مبادلات مالی ایران با خارج از کشور همچنان با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری مواجه است‌. چگونه مدیرعامل تلگرام می‌تواند با چنین مشکلاتی از ایران چنین درآمدی کسب کند؟
کارشناسی که سروش را هک کرد
میلاد نوری کارشناس فناوری ارتباطات با انتشار تصویری در کانال تلگرامی‌اش نوشت: به درخواست دوستان اپلیکیشن پیام‌رسان سروش رو بررسی کردم‌. سروش در یک اقدام بسیار غیرحرفه‌ای از شماره موبایل افراد به عنوان آی‌دی استفاده کرده و در پاسخ وب سرویس‌ها، شما می‌توانید شماره موبایل مدیران کانال‌ها و اعضای گروه‌ها رو مشاهده کنید که از نظر امنیتی فاجعه ست‌. او با انتشار تصویری اطلاعات کاربری آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را منتشر کرد‌.
میلاد نوری، مهندس مکانیک و توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایلی است‌. او در توئیت‌های جداگانه دیگری به اظهار نظر در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی و امنیت پیام‌رسان سروش پرداخت‌. او گفت: پیام‌رسان ایرانی ابتدایی‌ترین مسایل امنیتی رو رعایت نکرده، بعد انتظار دارن همه ازش حمایت کنن‌.


مدیران و تصمیم‌گیران‌. همیشه یک رانت مالی/رسانه‌ای رو در اختیار یکسری افراد قرار دادن که خروجیش مشخص بوده‌. سیستم عامل ملی‌. پیام‌رسان ملی و‌.‌.‌.
نظر کاربران فضای مجازی درباره سروش
بیشتر نظرات کاربران فارسی زبان در توئیتر، دیدی انتقادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان سروش داشته اند‌. اما کاربری به نام سیروس نظری دیگر دارد‌. او معتقد است حجم بالای پیام‌های رد و بدل شده امکان مانیتورینگ آنها را غیرممکن می‌کند‌. او در توئیتی نوشت: ۴۰ میلیون ایرانی از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، اگر هر کدام فقط روزی ۱۰ پیام بفرستند روزانه۴۰۰ میلیون پیام در سیستم یک پیام‌رسان ذخیره می‌شود برادر و این حجم نیاز به حداقل نیم میلیون کارمند داره برای مانیتورینگ‌.
اما نظر سیروس بدون پاسخ نبود‌. کاربر دیگری به نام جاشوآ که خود را یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل معرفی می‌کند، معتقد است برای مانیتورینگ پیام‌ها به افراد حقیقی نیازی نیست‌. او در پاسخ به توئیت بالا نوشت: نیاز به فرد حقیقی برای مانیتورینگ نیست‌. با یک برنامه نسبتا ساده می‌توان به راحتی پیام‌های غیررمزگذاری شده را خواند و فیلتر کرد‌.
کاربر دیگری به نام amirreza بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح کرد‌. او معتقد است نباید به هر قیمتی از کالای ایرانی حمایت کرد‌. وی عنوان کرد: آقا فرمودند حمایت از کالای ایرانی اما نه به هر قیمتی… به احترام مردم کشورم از سروش استفاده نمی‌کنم انقلابی‌ام اما از سروش استفاده نمی‌کنم.
پیام‌رسان سروش هک نشده بود!
نمایش شماره ادمین کانال، به معنای هک شدن نیست؛ اما در فرهنگ کاربران عزیز ایرانی، یک ‎ایراد مهم است که بابت آن از همه ‎پوزش می‌طلبیم‌. بعد از آنکه کاربران فضای مجازی یک ایراد امنیتی را در پیام‌رسان سروش گزارش دادند، مدیر این پیام‌رسان از رفع این ایراد خبر داد‌. سید میثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش در توئیتر خود درباره ایراد گزارش شده از پیام‌رسان سروش نوشت: نمایش شماره ادمین کانال، به معنای هک شدن نیست، اما در فرهنگ کاربران عزیز ایرانی، یک ‎ایراد مهم است که بابت آن از همه ‎پوزش می‌طلبیم‌. مدیرسروش همچنین از یکی از فعالان فضای مجازی که نسبت به این مشکل اطلاع‌رسانی کرده بود تشکر کرد‌.
سخن آخر
اگر پیام‌رسان سروش هک شده باشد راهکار مناسب برای جذب مخاطب این نیست که تلگرام را هم هک کنیم! بلکه می‌بایست پیام‌رسان ایمن‌تر و پیشرفته‌تری را در اختیار مردم قرار دهیم و به جای حذف رقیب تکنولوژی داخلی را توسه دهیم‌.