دلواپسان «خواهان فيلترينگ»

با وارونه جلوه دادن سخنان روحاني
چهره واقعي خود را نشان دادند
دلواپسان «خواهان فيلترينگ»
آرمان- محمد سلیمی: رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه در دیدار با جمعی از مدیران از بروز شایعاتی در خصوص فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده بود و سپس ضمن تاکید بر لزوم داشتن یک شبکه پیام رسان داخلی امن و ارزان بحث فیلترینگ تلگرام را رد کرد. اما تنها یک روز پس از این دیدار و اظهارات دو نماینده حاضر در جلسه در خصوص اینکه اصلا بحث فیلترینگ توسط رئیس‌جمهور مطرح نشده است، دو روزنامه منتقد دولت خبر از دستور روحانی برای محدودیت و فیلترینگ تلگرام دادند. یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری نیز ادعای برخی رسانه ها مبنی بر دستور رئیس جمهوری برای فیلترشدن تلگرام را «دروغ و تحریف» دانست. این منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «ایران آنلاین» گفت:«همان‌طور که رئیس جمهوری در این جلسه گفتند، رویکرد، نه فیلتر کردن، بلکه باید عدم هرگونه انحصار در رسانه ها و پیام رسان ها و نیز تمرکز بر تولید محتوای مناسب باشد.» وی ادعای رسانه ها درباره دستور فیلترشدن تلگرام را «دروغ و تحریف» توصیف کرد و افزود: «آنچه در این جلسه از سوی رئیس جمهوری مطرح شد، یک راهبرد درخصوص کل فضای مجازی و ‌پیام رسان ها است.» دیروز برخی رسانه ها از جمله «وطن امروز» و «کیهان» با تحریف سخنان رئیس جمهوری در دیدار عیدانه روز سه شنبه با برخی از مدیران اجرایی و نمایندگان مدعی شدند که روحانی بر فیلترینگ تاکید کرده و دستور فیلترشدن تلگرام را داده است. این درحالی است که مطابق گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار، داشتن پیام رسان های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، باعث افتخار همگان خواند و تاکید کرد که«هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان ها انجام شود.»


وطن امروز
این روزنامه منتقد دولت نوشت: پس از ماه‌ها کش‌وقوس و در میان تاییدها و تکذیب‌ها درباره سرنوشت تلگرام، دیروز حسن روحانی تصمیم کشور برای مواجهه با این شبکه پیام‌رسان خارجی را اعلام کرد. او دستور داد شبکه پیام‌رسان در ایران از انحصار تلگرام خارج شود. روحانی داشتن شبکه پیام‌رسان ایرانی، امن و ارزان را باعث افتخار همگان دانست اما این را نیز گفت که این کار با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید تامین خواهد شد. روحانی حتی از موافقت خود با فیلتر تلگرام به دلیل تهدیدات امنیتی و اقتصادی گفته است. این دستور حسن روحانی بخشی از تصمیمی است که شورای‌عالی فضای مجازی از ریاست رئیس‌جمهور اتخاذ کرده است و به نظر می‌رسد گام‌های دیگری برای محدود کردن فعالیت این شبکه پیام‌رسان در ایران در دستور کار است؛ گام‌هایی که شورای‌عالی فضای مجازی اعلام آن را به زمان مناسب موکول کرده است. براساس این گزارش، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز (سه‌شنبه) در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رأی داده‌‌‌‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تاکید کرد: داشتن پیام‌رسان‌‌های ایرانی توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود. روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد. اظهارات حسن روحانی و دستور وی برای خروج از انحصار تلگرام به عنوان یک شبکه پیام‌رسان خارجی در کشور، نشان‌دهنده تصمیم دولت در نحوه مواجهه با شبکه پیام‌رسان تلگرام به عنوان یکی از مسائل اصلی در حوزه ارتباطات است. به‌رغم تاکید چندباره مقامات ایرانی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران با توجه به کاربران میلیونی ایرانی این شبکه پیام‌رسان، تلگرام با این درخواست مخالفت کرد.
تلگرام در روسیه
با ورود شبکه پیام‌رسان تلگرام به حوزه اقتصاد و تبعاتی که ارز دیجیتال «گرام» می‌تواند بر اقتصاد کشور تحمیل کند، مساله فیلتر تلگرام به صورت جدی در دستور کار مقامات کشور قرار گرفت. بر همین اساس نیز روز گذشته حسن روحانی از لزوم خروج از انحصار این شبکه پیام‌رسان سخن گفت. اما علاوه بر ایران، تلگرام در برخی دیگر از کشورها نیز وضعیتی مشابه دارد و احتمال اعمال محدودیت‌‌‌هایی برای این شبکه پیام‌رسان در آمریکا، انگلیس و روسیه وجود دارد. دادگاه عالی روسیه به‌تازگی برای دومین بار در یک ‌سال گذشته رأی به همکاری تلگرام با نهادهای امنیتی این کشور در راستای مقابله با تروریسم داد اما شرکت پیام‌رسان تلگرام برای دومین بار از رأی دادگاه عالی روسیه برای همکاری با نهادهای امنیتی این کشور در راستای مقابله با تروریسم سرپیچی کرد. طبق گزارش رسانه‌های روسی، در صورت شکایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی روسیه به دادگاه، احتمال فیلترینگ تلگرام طی ماه‌های آینده وجود دارد. تلگرام سال گذشته نیز از سوی دادگاه موظف به همکاری با نهادهای امنیتی روسیه شد اما از انجام آن امتناع کرد. سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید اعضای گروه‌های تروریستی مانند داعش از نرم‌افزار تلگرام برای ارتباط با یکدیگر و برنامه‌ریزی عملیات‌ها استفاده می‌کنند. نهادهای امنیتی آمریکا، انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر نیز درخواست‌های مشابهی را از نرم‌افزارهای پیام‌رسان از جمله تلگرام مطرح کرده‌اند.
روحانی موافق فیلترینگ تلگرام!
عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید حسن روحانی با توجه به تهدیدات امنیتی و اقتصادی تلگرام، موافق فیلترینگ این شبکه پیام‌رسان است. داوود محمدی در تشریح دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس که با حسن روحانی رئیس‌جمهور انجام شد، اظهار داشت: در این نشست درباره موضوع فیلترینگ تلگرام هم مباحثی مطرح شد و موضوعات جدی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: رئیس‌جمهور تاکید کرد ما باید متکی به خود باشیم و حرکت‌های لازم را در بخش فضای مجازی، خودمان انجام دهیم و در عین حال باید از مضرات تلگرام جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه مباحث کلی درباره فیلترینگ تلگرام از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: البته نمایندگان درباره فیلترینگ تلگرام نظرات مختلفی دارند اما آنچه در فضای مجازی ایجاد شده حامل یک سری نگرانی‌های جدی در حوزه‌های امنیتی و حتی اقتصادی جدی است و این امری است که همه صاحب‌نظران روی آن اتفاق‌نظر دارند. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در مجموع رئیس‌جمهور موافق فیلترینگ تلگرام است خاطرنشان کرد: بله! البته در این جلسه عنوان شد همه مزایا و مضرات این پیام‌رسان باید در کنار هم دیده و در عین حال باید همه مسائل در نظر گرفته شود، هیچ شکی در این نیست که این فضا عمدتا در اختیار غربی‌هاست و استفاده مناسب را برای خود می‌برند و فضای اقتصادی که در آنجا تقسیم شده در حقیقت به نفع آنها و به ضرر کشورهایی نظیر ایران است و لذا مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: رئیس‌جمهور در ادامه توضیحات خود تصریح کرد، در حوزه امنیتی تلگرام دارای اشکالاتی برای کشور ما است که طبیعتا ما برای تداوم امنیت در کشورمان و همچنین تداوم حرکت‌های اقتصادی باید راهکارهای مناسب هم داشته باشیم، لذا مساله فیلترینگ تلگرام باید به صورت همه‌ جانبه بررسی شود.
گفت وشنود کیهانی!
روزنامه کیهان نیز با نقل قول متفاوتی نوشت: برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای از خبر فیلتر شدن تلگرام بدجوری تو لب شده و بنزین و روغن قاطی کرده‌اند! گفتم: چرا؟ کدام ایرانی باغیرتی حاضر است اطلاعات مربوط به مردم کشورش در اختیار دشمنان وطنش باشد و از این طریق امنیت کشور را به مخاطره بیندازند؟ ! گفت: مخالفان فیلترینگ تلگرام مدعی حمایت از دولت هستند، در حالی که خود آقای رئیس‌جمهور از ایجاد ناامنی توسط تلگرام ابراز نگرانی کرده و به دبیر شورای عالی فضای مجازی دستور فیلتر آن را داده است! گفتم: معلوم نیست چرا طرفداران تلگرام از اینکه پیام‌رسان داخلی جایگزین آن شود وحشت دارند. مگر می‌خواهند چه کنند که دلشان نمی‌خواهد کسی در داخل کشور از آن باخبر باشد؟ گفت: چه عرض کنم؟ حتما یک جای کارشان می‌لنگد! گفتم: یارو به افسر نگهبان کلانتری گفت؛ طوطی بنده گم شده. افسر گفت؛ ولی کار ما که پیدا کردن طوطی شما نیست. و طرف جواب داد؛ بله متوجهم ولی خواستم از قبل گفته باشم که اگر پیدا شد و دیدید حرف‌های نامربوط می‌زند، بدانید که نظر خودش را مطرح می‌کند و ربطی به نظر بنده ندارد!