ما و ماجرای <ساخت ایران>



حسن فرامرزی - محبوبه مصرقانی
امسال، سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است. در فرصت باقیمانده تا پایان تعطیلات نوروزی با تعدادی از مخاطبان «ایران» این پرسش را در میان گذاشتیم که به نظر شما پیش نیازهای فکری و فرهنگی حمایت از تولیدات ایرانی چیست؟ فکر می‌کنید این نامگذاری تغییری در فرهنگ خرید و مصرف در ایران ایجاد خواهد کرد؟ به باور شما مدیران و مسئولان در عمل اعتقادی به کالای ایرانی دارند و چقدر از کالای ایرانی استفاده می‌کنند؟ در چه صورتی حاضرید از تولید ایرانی استفاده کنید؟ از تجربه‌ها و دریافت‌های خود در این زمینه با ما بگویید. آنچه در ادامه می‌آید پاسخ‌های مخاطبان «ایران» به این پرسش هاست.



هر وقت مدیران ایرانی گاندی شدند تولید ایرانی هم جان می‌گیرد
ملکی - تاکستان- تماس تلفنی: امسال که دیدم اسم سال این هست به نظرم جالب اومد. شاید باور نکنید ولی من از چند سال پیش خیلی به این قضیه فکر می‌کردم. ببینید ما نمونه مشابه هند زمان گاندی رو داریم تازه با تکیه بر صنعت ریسندگی خانگی تونست اقتصاد و صنعت هند رو متحول کنه. فرق گاندی با برخی مدیران جامعه ما اینه که اون در عمل نشون داد که به تولید داخلی باور داره حتی اگر کم کیفیت باشه به خاطر همینه که لباس گاندی از همون پارچه هایی بود که زن های هندی تو خونه‌ها ریسیده بودن. الان من خودم می‌خوام وسیله بخرم  به‌خاطر منافع ملی با خودم فکر می‌کنم  من کالای ایرانی بی‌کیفیت رو بخرم یه عده بخور بخور کنن ما هیچ تغییری نخواهیم کرد، پس من دارم به خودم ضربه می‌زنم پس الکی پولام رو هدر می‌دم.
به این شرط‌ ها حاضرم کالاهای ایرانی بخرم
012...0936: من مصرف کالاهای ایرانی به جای خارجی رو در صورتی می‌پسندم که ببینم خدمات بعدش، احترام به مشتری و اینکه بعد از مدتی سعی در ارتقا و پیشرفت در کیفیت تولید شده، در این صورت حاضرم به جای کالای خارجی و حتی در صورت دارا بودن توان مالی برای خرید اون از نوع ایرانیش استفاده کنم ولی اگر احساس کنم اون برند ایرانی یا تولیدکنندگانش، احترام به حقوق مشتری و قصد پیشرفت ندارن،  نه.
داخلی و خارجی در دنیای امروز محلی از اعراب نداره
مانی – کانال تلگرام «ایران»: به نظر من تو دنیای امروزی این قضیه محلی از اعراب نداره . مردم جنس خوب با قیمت مناسب می‌خوان حالا ایران تولید کرده باشه یا آلمان، کیفیت کالا و تبلیغات مناسب، بسته‌بندی شیک و از همه مهم‌تر مارکتینگ مناسب جهت گرفتن سهم بیشتر از بازار.
واردات قاچاق دست آقازاده هاست یا ما؟
سیامک کاشی - ۱۲۳...۰۹۱۲: کی جنس گرون با کیفیت آشغال میخره؟ جنسی که حتی برای خریدشم با آدم دعوا دارند. وقتی واردات قاچاق دست آقازاده هاست و بنز زیر پای فلان مسئول. خب معلومه پراید ۲۴ میلیونی که خارج از ایرانم یک قرون نمی‌ارزه باید زیر پای مردم باشه. انحصارطلب به مردم رحم نمی‌کنه. مردم به چی رحم کنند.
همه استان‌های ایران محصولات منحصربه فردی دارند اما...
معصومه جوهری- ایمیل: برای ما این موضوع که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است نهادینه شده؛ شاید بی‌دلیل نباشد. اکثر ما تجاربی در زمینه خرید محصول ایرانی داشته‌ایم و شاید دلخواه نبوده و در مقایسه با کالای خارجی ضعف هایشان زیاد نمایان بوده است. به‌نظرم اول باید روی محصولاتی که کیفیت دارند و حرف اول را می‌زنند مانور داد تا بازار رقابتی ایجاد شود و بعضی محصولات از حالت انحصاری خارج شوند. ما در هر منطقه و استانی محصولات منحصر به فردی داریم که می‌تواند بازارها را اشباع کنند اما متأسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد. هر کدام از شهرهای ایران را در نظر بگیریم مستعد تولیدات منحصربه فردی هستند. حاضر نیستم کالای بی‌کیفیت داخلی را بخرم، چرا تولید‌کننده داخلی نباید به خود زحمت بدهد و کالای با کیفیت تحویل هموطنش بدهد.
دانش سنتی مانع محبوبیت کالای ایرانی‎
مسعود – کانال تلگرام «ایران»: خیلی از صنایع تولیدی ما کهنه و قدیمی هستند. در تولید ما مهندسی به روزی انجام نمی‌شود و ابزارآلات همچنان سنتی است. با وجود چنین وضعیتی قطعاً کالایی که به دست مشتری می‌رسد توان رقابت با نمونه خارجی  ندارد. مهم‌تر از آن ما در میان تولیدکنندگان‌مان هم تفکر به روز شدن را نمی‌بینیم. بازارمان همچنان سنتی است و بازاردارمان نیز یا انگیزه رقابت ندارد یا دانش به روز شدن را. با آموزش و اطلاع‌رسانی به صنایع میانی شاید بتوان قدمی برای تغییر برداشت.
مدیران اگر به کالای داخلی اعتماد دارند خودشان استفاده کنند
حسنی – زاهدان – کانال تلگرام «ایران»: حمایت و پشتیبانی از کالای ایرانی یک امر واجب است به شرطی که این کالا باکیفیت بوده و برای سلامتی افراد ضرر نداشته باشد. الان حتی محصولات غذایی ما نیز استانداردها را رعایت نمی‌کنند. گاهی ما تولیدکنندگان فقط به فکر سودآوری خودمان هستیم و از آنجایی که عده‌ای از هر طریق غیرمتعارفی در پی سود هستند اعتماد مصرف‌کنندگان به کالای داخلی کاهش یافته است. از طرفی محصولات خارجی موجود در بازار نیز کالاهای دست چندم هستند اما باز مصرف‌کننده آن کالا را به‌ کالای ساخت کشور ترجیح می‌دهد. نظارت بر ساخت کالاهای داخلی اگر وجود داشته باشد کیفیت بهبود می‌یابد. مدیران هم اگر به کالای داخلی اعتماد دارند خودشان استفاده کنند.
ما نمی‌توانیم حق انتخاب را از مشتری بگیریم
بهزاد‌پور - ۶۵۷...۰۹۱۲: اینکه ما فقط از مشتری برای خرید انتظار داشته باشیم درست نیست. مشتری حق انتخاب دارد و ما نمی‌توانیم این حق را از او بگیریم. باید برای تغییر دیدگاه مشتری کالای با کیفیت در اختیار او قرار دهیم تا بتواند با مقایسه‌ای منصفانه به سمت کالای ایرانی تغییر گرایش دهد.
خارجی می‌خرم چون اعتماد به نفس بیشتری به من می‌دهد
سهیل صفری - 753...935: من تلاش می‌کنم جنس خارجی بخرم چون وقتی مارک خارجی داشته باشد با کلاس‌تر به نظر می‌آد و پیش دوستام اعتماد به نفس بیشتری دارم.
مشکل ما در حمایت از کالای ایرانی فرهنگی نیست
امید‌زاده – کانال تلگرام «ایران»: با سلام برای اینکه یک کشور بتواند کالایی را عرضه کند چه داخل کشور چه به‌صورت صادراتی باید زمینه داشته باشد و با توجه به زمینه‌ای که دارد چه از نظر منابع و چه شرایط محیطی کالاهایی را که می‌تواند تولید کند مثلاً ترکیه به لباس و پارچه هاش شناخته شده. متمرکز بودن روی تولید این یک جنس خاص تا بتونن جنس ارزون و با کیفیتی ارائه بدهند. مشکل ما فرهنگی نیست با توجه به رقیب‌هایی که داریم بعید به نظر می‌رسه که صرفاً با یک فرهنگ بشود کسی را متقاعد به خرید جنسی کرد.
ایرانی پوش هستم اما اطرافیانم نه
صدیقه غلامی- یاسوج - کانال تلگرام «ایران»: در اینکه نامگذاری بجایی بوده شکی نیست، به هر حال تأثیراتی کم یا زیاد بر ذائقه خرید افراد خواهد گذاشت. برای رونق اقتصادی و حمایت از همدیگر باید به خرید کالای ساخت وطن روی آورد. من به شخصه برای خرید پوشاک، کالای ایرانی را ترجیح می‌دهم ولی خب اطرافیانم را می‌بینم‌ که به برندهای خارجی علاقه دارند و آن برندها را بهتر می‌شناسند. هر چند برای من که بدبین هستم؛ به‌ نظرم مارک لباس‌های خارجی نیز ساختگی است و خیلی از اجناس داخلی هستند که برای فروش بهتر به نام اجناس خارجی عرضه می‌شوند.
از حق نگذریم بسیاری از تولیدات داخل کیفیت بالایی دارند
سعید شایان - 928...0912: با وجود نقدهایی که روی کالاهای ایرانی وجود دارد باید از حق نگذریم بسیاری از کالاها و تولیدات داخلی دارای کیفیت مطلوبی است و بسیاری از ما تجربه خرید محصولات بی‌کیفیت خارجی را داشتیم که به صورت انبوه در بازار نفوذ پیدا کرده و در قالب و پوشش برندهای خارجی غیرواقعی و تقلبی به فروش می‌رسد.
خریدار ایرانی را به گروگان گرفته اند
680.... 0917: اینکه کالای ایرانی را با علاقه بخری یا مجبور به خرید کالای ایرانی باشی دو مبحث جداست. من به‌عنوان یک ایرانی از طبقه متوسط مجبور به خرید اتومبیل بی‌کیفیت ایرانی هستم چون پول خرید ماشین خارجی  ندارم. تولید‌کننده داخلی برای مشتری داخلی و هموطن خودش چقدر ارزش قائل است؟ سلامتی و جان سرنشینان یک اتومبیل برای سازنده‌اش چقدر مهم است؟ اینجا می‌شود گفت مصرف‌کننده داخلی به گروگان گرفته شده است بنابراین او با رغبت سراغ کالای ایرانی نخواهد رفت و چه بسا انتقام این گروگانگیری را سر کالاهایی که قدرت خرید نمونه خارجی‌اش را دارد، بگیرد  در حالی که می‌تواند کالای ایرانی باکیفیتی را بخرد .
کالای ایرانی نمی‌خرم چون به تولیدکننده و فروشنده اعتماد ندارم
سمیرا – اهواز – کانال تلگرام «ایران»: در یک کلام من کالای ایرانی نمی‌خرم چون به تولید‌کننده و به فروشنده اعتماد ندارم. آنچه برای خودشان نمی‌پسندند را برای ما مصرف‌کنندگان می‌پسندند. چند تا از مقامات کشور ما مثلاً گوشی موبایل‌شان ساخت داخل است؟ حتی دکمه سر آستین پیراهن‌شان ساخت ایران نیست. چنین مسئولانی چطور می‌خواهند ما را ترغیب به خرید کالای داخلی کنند؟ مسئولان عزیز بهتر است اول از تولیدکننده محترم داخلی حمایت کنند تا اجناس با کیفیت خوب به بازار عرضه کنند کالاهایی که بشود صادر کرد. از واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت نیز جلوگیری کنند؛ شاید این بازار راکد داخلی تکانی بخورد.
ثروتمندان کالای ایرانی نمی‌خرند‎
داریوش آذری - کانال تلگرام «ایران»: پولدارها هیچ وقت کالای ایرانی نمی‌خرن. وقتی پول داشته باشی معلومه میری سراغ برند. به‌نظر من تولید‌کننده ایرانی حداقل اگر می‌خواد کپی کنه درست کپی کنه که آبروی خودش را نبرد. یا حداقل خلاقیت داشته باشه چیز جدید بده بازار که نمونه خارجی نداشته باشه، مثل پوشاک الیاف طبیعی که فقط مختص ایرانه‎.
صنعت ما بینش ارتقا در کنار حمایت را ندارد
راضیه رفیع – تماس تلفنی: من واقعاً از این زور کردنا کهیر می‌زنم دیگه!! حمایت از تولید ملی به هر قیمتی، مثل چیزی که تو صنعت خودرو اتفاق افتاده و سالانه چقدر ایرانی به خاطر محصولات بی‌کیفیت تو تصادف یا به خاطر آلودگی می‌میرن! نه من حاضر نیستم به هر قیمتی از تولید داخلی استفاده کنم چون این جوری سطح توقع ملت خیلی میاد پایین و صنعت ما هم  تو هر زمینه‌ای نشون داده این بینش رو نداره که وقتی ازش حمایت میشه خودشو ارتقا بده فقط تولید بالا با کیفیت پایین و جیب خودش مهمه! من هر بار مسافرت رفتم دیدن اینکه تو زمینه‌های مختلف مثل شهرسازی، معماری، هنر، فرهنگ، زیباسازی، تفریح، تکنولوژی و خیلی زمینه‌ها چقد شهرا پیشرفته و فوق‌العاده‌ان نخستین سؤالی که تو ذهنم ایجاد میشه اینه که چقدر کار سختی بوده ما هم شهرسازیمون همینقدر خوب می‌بود؟ چقدر سخت بود ماهم به تفریح مردم مون اهمیت می دادیم و براشون امکانات خوب تدارک می‌دیدیم؟ چرا تکنولوژی شهریمون همه‌اش درحال درجا زدنه... و بدترین قسمتش می‌دونین چیه؟
وقتی تولیدکننده خودروی ایرانی، ماشین خارجی سوار می‌شود
یاسمن - همدان - 108...0935: متاسفانه این سال ها طوری در کشور رفتار شد که انگار نامگذاری سال یک پدیده سمبلیکه.. دوم اینکه فقط اقشار پایین جامعه چه بخوان چه نخوان مجبورند از کالای ایرانی استفاده کنند ولی اقشار بالاتر که قدرت خرید کالای خارجی دارند به‌دلیل کیفیت یا به‌دلیل اینکه استفاده از کالای خارجی کلاس محسوب میشه مسلماً اولویتشون کالای ایرانی نیست پس تبلیغات، نامگذاری و.... تأثیری روی این دو دسته افراد نداره. در مورد اینکه مسئولای ما چقدر از کالای ایرانی استفاده می‌کنند به‌نظر من به هیچ وجه استفاده نمی‌کنند. نمونه اش مدیرعامل یک شرکت بزرگ خودروسازی که توی نشست‌های خبری با ماشین خارجی میاد و همچنین رئیس یک اتحادیه صنفی که توی یکی از مصاحبه هایش در جواب این سؤال که آیا یخچال خونه خودتون ایرانیه گفت نه یخچال من محصول امریکاست چون اصولاً برای خونه ام بهترین کالاها رو خریداری می‌کنم حالا از هر کشوری باشه مهم نیست فقط باکیفیت باشه.
برداشت‌های غلط از شعار امسال
اسحاق‌زاده - ۳۴۲...۰۹۱۵: در مورد سؤال امسال برداشت‌های متفاوتی وجود داشت که غالب آنها این بود که ایرانی کالای خارجی نخرد. این برداشت کاملاً غلط است. منظور رهبری از حمایت از کالای داخلی فرآیند به هم پیوسته برای تولید و ایجاد یک بازار ایرانی است که همه سطوح را دربرمی‌گیرد.‎
کشاورزان همدانی با واردات سیر از چین به خاک سیاه نشسته‌اند
پروین شهبازی - کانال تلگرام «ایران»: چندی پیش سیمای جمهوری اسلامی ایران از سرازیر شدن حجم وسیعی از مرکبات به بازارهای شهرهای شمالی حکایت داشت و به‌دنبال آن تصاویری از باغ‌های مرکبات و گلایه‌های باغداران که محصول‌شان روی دست‌شان مانده بود. کشاورزان همدانی که با وارد کردن سیر از چین به خاک سیاه نشسته بودند. فراوانی محصولات چینی در بازار و مقایسه قیمت و تنوع جنس خریداران را وسوسه به استفاده از آنها کرده است و چه بسا کارگاه‌ها و کارخانجاتی که تعطیل شده‌اند یا در شرف تعطیلی هستند. به نظر می‌رسد حمایت از کالای ایرانی درایت و البته دلسوزی دولتمردان را می‌طلبد و در مراحل بعدی صد البته حمایت مردم را، به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
نامگذاری امسال با تیزهوشی و موقعیت سنجی انجام شد
حیدری - ۳۴۵... ۰۹۱۷: به‌نظر حقیر نامگذاری امسال بسیار با تیزهوشی و موقعیت سنجی انجام شده چرا که ما در بخش‌های اقتصادی زیرساخت‌هایی داریم که قابل بازسازی و بهینه‌سازی هستند. تولیدات ملی و ایرانی هم از این بخش زیرساخت‌ها است. به امید فتح بازارهای بین‌المللی پیش خواهیم رفت.‎
چرا جنس خارجی می‌خرم؟
بدون نام - کانال تلگرام «ایران»: بنده تو خرید ابتدا به کیفیت و سپس به قیمت جنس اهمیت می‌دهم، البته زمانی که جنس ایرانی و خارجی در یک قیمت باشد جنس خارجی انتخاب می‌کنم چون فکر می‌کنم کیفیت بهتری دارد.
برای حمایت از کالای ایرانی از جیب مصرف‌کننده مایه نگذارید
بابک سهرابی- تماس تلفنی: متأسفانه مدیران ناکارآمد دولتی راه حمایت از کالای ایرانی رو در انحصارطلبی می‌دونن، مثلاً تا شعار امسال شد حمایت از کالای ایرانی سریعاً بخشنامه میدن که هیچ دستگاه دولتی حق خرید کالای خارجی ‌نداره خوب آدم عاقل اگه قرار بود با بخشنامه از کالای ایرانی‌ حمایت ‌بشه که خیلی راحت بود، دولت‌ها برای حمایت از کالای داخلی باید به بنگاه‌های داخلی تسهیلات مالی بدن، تخفیف مالیاتی بدن، کمک بلاعوض کنن، برای محصولاتش بازاریابی کنن و... منتها چون دولت‌های ما عرضه این کارها رو ندارن و نمی‌خوان از خودشون هزینه کنن سریع میرن سراغ راحت‌ترین راه که انحصار هست تا مصرف‌کننده هزینه رشد رو بده، اون وقت با این انحصار اون صنعت رشد که نمی‌کنه - چون تو فضای غیررقابتی قرار می‌گیره و نیازی به بهبود نمی‌بینه – هیچ از اون طرف مصرف‌کننده هم آسیب می‌بینه و اعتمادشو به محصول داخلی از دست میده، در واقع حمایت از کالای داخلی باید از دولت شروع شه اونم با مشوق‌ها و کمک‌های دولت به واحدهای تولیدی نه با ایجاد بازار انحصاری و از جیب مصرف کننده.
حمایت یعنی چی؟ مردم از چی حمایت کنند؟
بدون نام – کانال تلگرام «ایران»: حمایت یعنی چی؟ مردم از چی حمایت کنند؟ حمایت باید از سمت دولت و حکومت انجام بشه آن هم از تولیدکننده ایرانی. اگر شعار امسال حمایت از تولید‌کننده ایرانی و ممنوع کردن قاچاق کالای خارجی بود به‌نظر عملی‌تر می‌شد. شما نمی‌توانی واردات قاچاق داشته باشید و بعد بگویید مردم نخرید.


مدیریت ایرانی و جعبه لگو

شاهد سهرابی، مخاطب «ایران» دیدگاه خود را درباره حمایت از تولید ایرانی با دو تصویر نوشت برای ما فرستاده است.
پتانسیل‌های ایران مثل همین جعبه لگو میمونه. بدون اغراق میلیون‌ها تومان خرج شده تا همه اینها تو این‌ جعبه قرار بگیره. حالا تو ایران کالای خارجی رو وارد میکنن میدن دست مدیریت ایرانی... یعنی چی؟ یعنی اینکه میلیونی و میلیاردی ارز از کشور خارج میشه تا بعضی از مهدکودک‌ها تبلیغ کنن بگن ما لگو خارجی می‌دیم دست بچه‌ها. نتیجه کار ساده است. بی‌هدف ۴ تا لگو رو هم چیده میشه والسلام. خیلی‌هاش گم میشه خیلی‌هاش میره تو جاروبرقی و... در بهترین حالت جمع میشه تو جعبه. بعد یه عده سودجو اومدن ایده رو گرفتن بدون تفکر قالب‌سازی کردن. حتی آرم لگو هم روش زدن نتیجه‌اش شده چندتا بلوک که نه سایزشون با هم یکیه نه حاشیه‌های صاف و صوف داره نه حتی به‌عنوان مثال دو تا رنگ همرنگ از توشون در میاد. بعد توش یه کاغذ گذاشتن نشون میدن ۴ تا مکعب بذاری ‌و روی همشون اون مکعب چشم دار رو بذاری میتونی صورت درست کنی. وضعیت حمایت از تولید در ایران شبیه همین آشفتگی لگوهای خارجی یه که یه عده متقلب از توش نون می خورن و مردم هم اصلا نمی‌دونن که کجای این بازی هستند و قراره که با اون قطعه ها چی درست کنن. به‌نظرم حمایت از تولید ایرانی‌رو با واردات مدیر خارجی ادامه بدیم قطعاً بیشتر جواب می‌گیریم.

ما به اجبار خودجوش داریم از این محصول حمایت می‌کنیم

خداوکیلی این کالای ایرانی رو ببینین صد سال دیگه هم بگذره به همین وضع میمونه. در نیم قرن گذشته نه طراحیش طوری شده که درش درست باز شه نه مزیت رقابتی پیدا کرده. چه حمایتی از این بالاتر که وقتی لازمه سرکه بخری خیلی گزینه‌ای نداری. فروشگاه‌ها میارن و تو به نخستین فروشگاه سرکوچه تون مراجعه می‌کنی و اگر تصادفاً بجز این نداشته باشه ماشینتو آتیش نمی‌کنی بری یه فروشگاه دیگه فقط به‌خاطر اینکه سرکه رو ‌تو‌ ظرف شکیل تری بهت تحویل بده. میاری خونه با قیچی باغبونی نوکشو می‌بری چون درش ۹۹‎درصد هرز می‌چرخه. بعد هی فشارش میدی و سرکه با فشاری جانکاه ریخته میشه تو ظرف دلخواهتون. بعد چون هوای داخلش هم فشار داده شده ظرف پلاستیکی به حالت مچاله درمیاد و باعث میشه ایستایی نداشته باشه، باید سر فرصت بشینی از اینور اونور فشارش بدی کج و‌ کولگیش دربیاد. سؤالم اینه که ما به اجبار خودجوش داریم از این محصول حمایت می‌کنیم. حالا اگر بخواهیم حمایتمونو قطع کنیم چیکار باید بکنیم.