12 دیدار در کمتر از 5 سال

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان که روز گذشته برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به ترکیه سفر کرده بود، ضمن شرکت در این اجلاس، با روسای جمهور ترکیه و روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، با احتساب این دیدار دوجانبه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، این دوازدهمین دیدار روسای جمهور 2 کشور از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در سال 92 است که از این حیث، این میزان دیدار رکوردی در مناسبات 2 کشور به شمار می‌رود. براساس اخبار منتشر شده، حسن روحانی در یک‌سال ابتدایی ریاست‌جمهوری خود، 4 بار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرده است. از میانه سال 93 روحانی و پوتین هیچ دیداری با یکدیگر نداشتند تا اینکه در آستانه رسیدن ایران و 1+5 به توافق برجام، 2طرف در روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. پس از توافق هسته‌ای و پیش از آغاز تعهدات طرف غربی در 27 دی‌ماه، روسای جمهور ایران و روسیه 2 بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند. روحانی و پوتین از آذرماه سال 94 تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا تنها یک بار و آن هم در باکو، پایتخت آذربایجان دیدار کرده‌اند.
اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اظهارات وی درباره برجام و تهدید به پاره کردن این توافق در عین اعمال تحریم علیه ایران رایزنی‌های 2 کشور با توجه به نقش‌آفرینی تهران و مسکو در سوریه و همکاری 2 کشور در مقابله با گروهک‌های تروریستی، افزایش یافت و علاوه بر دیدارهای متعدد مقامات سیاسی و نظامی، روسای جمهور 2 کشور نیز با یکدیگر چندین دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. فروردین سال گذشته و درست پس از سفر نخست وزیر‌ رژیم صهیونیستی و
رئیس جمهور ترکیه به مسکو، حسن روحانی برای نهمین بار با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. او 7 ماه بعد، آبان‌ماه نیز با پوتین در تهران دیدار کرد. یک ماه پس از این دیدار، روسای جمهور 2 کشور در سوچی روسیه و در اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند و بر ضرورت ادامه برجام در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا از احتمال خروج از این توافق می‌گفت، تاکید کردند. اما آخرین و دوازدهمین دیدار روسای جمهور ایران و روسیه روز گذشته در اجلاس سران 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه صورت گرفت. براساس آمار و ارقام، این تعداد ملاقات و دیدار دوجانبه که به طور متوسط شامل سالانه 3 دیدار می‌شود، نشان‌دهنده مراودات بی‌سابقه 2 کشور در سال‌های اخیر است؛ مراوداتی که شاید بخشی از آن به دلیل بدعهدی‌های اروپا و آمریکا و بویژه تهدید آمریکا برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای باشد اما به هر حال این حجم از مراودات حسن روحانی با پوتین را می‌توان ناامیدی دولت از بلوک غرب و تمایل به تعامل با کشورهای منطقه و شرق دانست. حسن روحانی در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، با اشاره به اینکه حدود 15 ماه پیش، ایران، روسیه و ترکیه روند آستانه را به منظور موفقیت بیشتر مبارزه با تروریسم، مقابله با تمایز دینی، مذهبی و قومی، خاموش کردن شعله‌های منازعه و سرانجام تحقق صلح فراگیر در سوریه شکل داده و از آن زمان تاکنون آن را با جدیت دنبال کرده‌اند، گفت: چنانچه این 3 کشور هماهنگی لازم را نداشتند و چنانچه دولت سوریه همکاری مناسب را با روند آستانه نداشت، هم‌اکنون با وضعیت بسیار پیچیده‌تری در سوریه مواجه بودیم. لذا امروز برای تکمیل این روند، باید به تلاش و هماهنگی خود برای برقراری صلح و ثبات در سوریه ادامه دهیم. قطعا نقش ارزشمند روند آستانه فضای مناسبی را برای ایفای نقش سازمان ملل متحد در این زمینه
به وجود آورده است.


روحانی تصریح کرد: برخی از قدرت‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا می‌خواستند گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره در این منطقه را برای سال‌های طولانی به عنوان ابزار خودشان استفاده و بهره‌برداری کنند. ملت‌های بزرگی چون ملت سوریه و ملت عراق با کمک کشورهای دوست این توطئه بزرگ را خنثی کردند. امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد، اگرچه باقیمانده‌هایی از آنها هنوز در گوشه و کنار وجود دارند.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از فشارهای وارده بر مردم سوریه، نتیجه عملکرد دولت‌های زیاده‌‌خواه غربی و بویژه آمریکاست، گفت: دولت آمریکا باید به این سوال پاسخ دهد که هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین خود در سوریه چه می‌کند و نظامیان آمریکا به دعوت چه کسانی در سوریه حضور دارند؟ حضور غیرقانونی و مداخله نظامی آمریکا در سوریه به منظور افزایش تنش و در نهایت تجزیه این کشور است.
وی در پایان تاکید کرد: بحران سوریه راه‌حل نظامی یا تحمیل شده از خارج ندارد و آینده سوریه تنها از طریق انتخاب دموکراتیک مردم سوریه رقم خواهد خورد و حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت و استقلال سوریه باید در همه شرایط محترم شمرده شود. روحانی همچنین از ضرورت مبارزه با تروریسم در سوریه تا ریشه‌کن شدن همه گروه‌های تروریستی، سخن گفت.