دلار را باد می‌برد بانک مرکزی را خواب!

سرویس سیاسی -
روزنامه همدلی در گزارشی اقتصادی نوشت: «دلار را باد می‌برد و سیف و بانک مرکزی را خواب!» این جمله، نخستین واکنش رسانه‌های مجازی به افزایش قابل توجه نرخ ارز در ایام نوروز بود. همان روزهایی‌که از بازار خبر رسید دلار قیمت پنج هزار و 100 تومان را نیز رده کرده است تا بازار اظهارنظرها درباره قیمت ارز در چهارراه‌استانبول باردیگر به داغی سال‌های گذشته شود. شاید نزدیک به پنج سال پیش که داستان مهیج طلا و ارز در چهارراه‌استانبول روایت می‌شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که در سال‌های نه چندان دور، ترس دلار از گرانی‌های خاطره‌ساز این‌چنین بریزد تا مردم و فعالان اقتصادی در آرزوی بازگشت نرخ دلار به چهار هزار تومان باشند. نزدیک به یک هفته پیش که دلار با تمام توانش برای غافلگیری اقتصاد کشور پیش رفت، بار دیگر صدای نگرانی مردم در لابه‌لای تفریحات نوروزی به گوش می‌رسید. گرانی غافلگیرکننده دلار و پیش‌روی به کانال پنج هزار تومانی در فضای مجازی نیز بازتاب‌های فراوانی را داشت و فریاد اعتراض کاربران در شبکه‌های مجازی را بلندتر از همیشه کرده بود».
گفتنی است روحانی هفتم خرداد ۹۲ در برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره افزایش قیمت دلار گفته بود: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست؟! مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد».شکست برجام ایران را به شرق نزدیک کرد
روزنامه شرق در گزارشی به روابط نزدیک ایران و روسیه پرداخت و یکی از دلایل نزدیک شدن این روابط را ناکامی در اجرایی شدن توافق موسوم به برجام دانست.


در بخشی از این گزارش آمده است : سؤال اينجاست كه چه شد كه ايران از اروپا دست كشيد و به روسيه روي آورد؟ ميثم كاكاوند، کارشناس ارشد و تحلیلگر اقتصادي، در گفت‌‌وگو با «شرق» مي‌‌گويد: ايران به واسطه صحبت‌هايي كه از خروج آمريكا از برجام مطرح مي‌شود، رويكرد رجوع به شرق را در پيش گرفته است و بهترين گزينه در اين زمينه، روسيه است. از طرفي، روسيه نیز به دلیل تحريم‌هايي كه آمريكا عليه اين كشور وضع كرده است و از طرف ديگر به واسطه منافع مشتركي كه در زمينه سياسي با ايران در سوريه و منطقه دارد، بدش نمي‌آيد روابطش را با ايران بهبود ببخشد.
اين كارشناس با‌اشاره به اين نكته كه هيچ‌يك از توافق‌هایی كه تاكنون بين ايران و روسيه شكل گرفته، رنگ واقعيت به خود نگرفته است، مي‌افزايد: دليل اين اتفاق، متفاوت است. بخشي به دلیل رويكرد بي‌اعتمادي بخش خصوصي ايران به روسيه است و بخشي هم به واسطه حمايت‌نکردن دولت از همكاري بين دو كشور. به همين خاطر تاكنون روابط دو كشور به راه‌آهن و خريد ريل و همكاري‌هاي نفتي براي توسعه ميدان‌های ايران محدود شده است.
كاكاوند با بيان اينكه از نظر صادرات غيرنفتي هم روابط دو طرف جهش چنداني نداشته است، مي‌افزايد: ايران هم باوجودي‌كه از طرف غرب و اروپا تحت فشار است، ترجيح مي‌دهد به‌طور كامل تخم‌مرغ‌هايش را در يك سبد قرار ندهد و به روسيه تكيه نكند.
نکاتی چند درباره این گزارش مطرح است که به اختصار بدان می‌پردازیم ، نخست آنکه روزنامه زنجیره‌ای شرق که پیش از این به گفته مدیرمسئول این روزنامه وظیفه بزک کردن برجام را بر عهده داشته است این روزها به صراحت از شکست برجام سخن می‌گوید، پیش از این زنجیره ای‌ها امضای کری وزیر خارجه وقت آمریکا را سند و تضمین می‌دانستند و امروز از شکست برجام به دنبال تهدیدهای ترامپ به خروج از برجام سخن می‌گویند.
نکته دوم اینکه کارشناس شرق می‌گوید دولت به دلیل اینکه نمی‌خواهد همه تخم مرغ‌های خود را در سبد روسیه بگذارد به مسکو تکیه نمی‌کند، سخن اینجا است که یک کشور مستقل نباید به هیچ جایی تکیه کند، روابط بین‌الملل جای تکیه کردن نیست، زمانی که اروپا با همراهی آمریکا پس از برجام تحریم‌ها را به جای حذف افزایش داده است باید فکری دیگر کرده و به جای غرب روابط را با شرق و کشورهای همسو مانند روسیه گسترش داد، ایرادی که وارد است نه به گسترش روابط با روسیه که قراردادن همه تخم مرغ‌های دولت در سال‌های گذشته در سبد برجام و غرب بود.در خیانت غربگرایان خرده‌پا
روزنامه ایران دیروز در مطلبی نوشت: «اروپا با اعزام دو وزیر مؤثر خود یعنی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا و ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، آخرین محک زنی‌ها را انجام داد و همان‌طور که نتایج این دو سفر از سوی اروپایی‌ها اعلام شد، هر دو سفر برای همکاری تنگاتنگ با ایران بدون نتیجه بودند. اروپا نقطه نظرات خود در زمینه موشکی، حقوق بشر و نقش و نفوذ ایران در خاورمیانه را در هر دو سفر در کنار روابط دو جانبه و روابط اقتصادی، صنعتی و سرمایه‌گذاری محک زد و شاید به این نتیجه برسد در کنار آمریکا بایستد تا هزینه کمتر سیاسی، اقتصادی بپردازد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «این روزها تحریم ایران به‌خاطر توسعه موشکی و کمک به یمن در اتحادیه اروپا محل بحث است تا در حدود سه هفته دیگر تعیین تکلیف شود و این گام اساسی در تغییر سیاست اروپا از حمایت از ایران به سوی حمایت از سیاست‌های دونالد ترامپ محسوب می‌شود. اروپا توانست با همین چرخش، خود را از افزایش تعرفه آهن و فولاد به آمریکا رها سازد. بعید نیست در 22 اردیبهشت هم در صورت خروج آمریکا از برجام، اروپا در کنار آمریکا قرار گیرد. اگر اوضاع به همین طریق پیش رود در عرض مدت کوتاهی ائتلافی جهانی علیه ایران شکل می‌گیرد که در آن آمریکا، کشورهای غربی و اروپایی، کشورهای عربی، اسرائیل و بقیه کشورهای خاورمیانه و جهان یکی پس از دیگری در آن ائتلاف صف می‌کشند... بنابراین شاید بازنگری در سیاست‌های اتخاذ شده قبل از اینکه دیر شود لازم باشد.»
طیف غربگرا که بر سر پیچیدن نسخه ذلت و تسلیم معرکه گرفته، پیش از این با فریب مردم، برجام را فتح‌الفتوح، آفتاب تابان و معجزه قرن ‌می‌نامید و بر طبل تغییر شرایط بین‌المللی به نفع ایران ‌می‌کوبید. اکنون و در پسابرجام که به جای رفع بالمره تحریم‌ها، دایره آنها گسترده‌تر شده، به جای عبرت‌گیری و تغییر این مسیر منفعلانه و خسارت‌‎بار، باز هم ترفند نخ نما شده سایه جنگ را به‌کار می‌بندد و تقدیم امتیازات به غرب در حوزه موشکی و منطقه‌ای برای به اصطلاح جلوگیری از تحریم و بهبود شرایط بین‌المللی را تبلیغ می‌کند. آن هم در شرایطی که اگر توان دفاعی کشور و پشتیبانی از محور مقاومت نبود، باید پوتین‌های داعش را واکس می‌زدند. وطن فروشی‌های این خائنان جای تعجب ندارد. این طیف به عنوان پیاده نظام رسانه‌ای غرب سرویس می‌دهد.روحانی، رئیس‌جمهور کم‌حوصله‌ای که برای وزرایش هم وقت ندارد
روزنامه آرمان در مصاحبه با یکی از فعالان اصلاح‌طلب نوشت: «آقای روحانی برخلاف روسای جمهور قبلی حتی آقای احمدی‌نژاد، برای وزرای خود وقت نگذاشته و وارد کارهای ریز و درشت وزارتخانه‌ای نشده و ارزیابی از توانمندی و کار درون وزارتخانه‌ای ندارد. بالاخره این گلایه‌ای است که از آقای روحانی بوده و در هیچ کدام از روسای جمهور پس از انقلاب سابقه نداشته که رئیس‌جمهور برای وزرا و استانداران خود وقت گفت‌وگوی اختصاصی نمی‌گذارد...در مقایسه با 4 رئیس‌جمهور گذشته آقای روحانی رئیس‌جمهور کم حوصله‌ای است و در سطح بالای مدیریتی کم‌حوصله بودن نمره بالایی ندارد. امروز پس از 5 سال آقای روحانی باید ارزیابی روشنی از تک تک دولتمردان خود داشته باشد که من معتقدم ندارد».
چندی پیش عبدالله ناصری (عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و مشاور خاتمی) در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان گفته بود: «روحانی در مقایسه با همه رؤسای جمهور پیشین بعد از انقلاب، وقت برای دولت نمی‌گذارد. می‌گویند او از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۹ سر کار است! این را تردید ندارم و یکی از اعتراضات و انتقاداتی است که دوستان روحانی به او دارند».
ناصری افزود: «ناطق نوری در همین زمینه به روحانی اعتراض کرده و گفته؛ من که الان فقط یک حوزه علمیه در لواسان دارم از ساعت ۶:۳۰ صبح آنجا حاضر می‌شوم و شما باید کمی زودتر بروید و به سخن وزرایتان گوش کنید».وی در ادامه گفته بود: «رئیس‌جمهور حوزه‌های کلیدی کشور را شوخی گرفته است. او به دلیل روحیه‌اش مشورت‌پذیر نیست. روحانی ذهن پیچیده امنیتی دارد».نگرانی برای جنگل بی‌قانون!
روزنامه اعتماد سرمقاله خود را به موضوع یک پیام‌رسان خارجی اختصاص داده و جالب آنکه اقدام به جایگزین کردن پیام رسان داخلی را تشویق به قانون‌گریزی خوانده است!
در این نوشتار آمده است: «اين ابزار بسيار ارزان‌قيمت و از نظر دسترسي بسيار سهل‌الوصول و قابل اطمينان است. بديهي است كه از چنين ابزاري ممكن است كساني سوء‌ استفاده كنند و مثلا مسائل غيراخلاقي منتشر يا احيانا مطالب سياسي غيرمنطبق بر مصالح نظام و كشور از طريق اين پيام‌رسان مبادله كنند. با توجه به آنچه كه تا اين زمان خوانده و شنيده‌ايم و بعضا مصاديق آن هم ديده شده مواردي از اين قبيل اگر در حد جدي و خطرناك باشد به سادگي قابل پيگيري است و كساني كه به اين‌گونه اعمال دست مي‌زنند به راحتي شناسايي، دستگير و مجازات مي‌شوند. بنابراين اينكه بحث فيلترينگ يعني خارج كردن كلي اين ابزار از چرخه ارتباطات مطرح شود به نظر عجيب مي‌آيد.»
نکته عجیب آنکه در این سرمقاله آمده که اگر تلگرام حذف شود این به معنای انحصار خواهد بود و سپس افزوده: «بنابراين اقداماتي از اين قبيل به خودي خود تشويق قانون‌گريزي محسوب مي‌شود... اگر اين حقوق بدون ارايه ادله قانع‌كننده كه براي عامه مردم قابل درك و قبول باشد محدود يا حذف شود ناچار براي احقاق آنچه كه حق خود مي‌دانند به وسايلي متوسل خواهند شد كه ممكن است توسل به آن خود نوعي قانون‌شكني و قانون‌گريزي محسوب شود.»
اول آنکه بی‌اطلاعی نویسندگان روزنامه‌های زنجیره‌ای واقعا شگفت‌آور است! باید از نویسنده پرسید که بسیاری از قانون شکنان و تهدید کنندگان امنیت ملی در خارج از کشور هستند چگونه با آنها برخورد قهری کرد و یا با آنها که در داخل هستند تا کی و کجا این روش باید اعمال شود؟ آنچه این نویسنده (ظاهرا حقوقدان) نوشته این است که بستر جرم آفرینی را بگذارید بماند آنگاه اگر جرمی رخ داد برخورد صورت گیرد! باید پرسید چرا این بستر به گونه‌ای نباشد که افراد خود اقدام به ارتکاب جرم نکنند؟!
دیگر اینکه گویا این جماعت محیط تلگرام را نمی‌شناسند که فیلتر آن را مسبب قانون‌گریزی عنوان می‌کنند! متاسفانه تلگرام به جنگلی بی‌قانون بدل شده که هر کسی در آن هر طور می‌خواهد رفتار می‌کند، هر چیزی را ترویج می‌دهد و به هر کسی که می‌خواهد هر تهمتی وارد می‌سازد و حتی باعث هتک حرمت بسیاری از افراد می‌شوند بی‌آنکه دغدغه پاسخگویی داشته باشد! اگر برای اینها قانون مهم بود قطعا به جلوگیری از این هرج و مرج رای می‌دادند. چنانکه ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اواخر سال گذشته شبکه‌های اجتماعی را «دشمن دموکراسی» نامیده بود.
اما نکته حیرت‌آور این است که با وجود این همه پیام‌رسان داخلی و خارجی این جماعت فیلتر شدن یک پیام رسان را انحصار می‌نامند! سؤال این است که چه منافعی برای ایشان از طریق این پیام‌رسان حاصل می‌شود که این چنین برای آن به تکاپو افتاده‌اند؟