مخالفت با اصرار نجفی برای استعفا از شهرداری تهران؛

گروه جامعه- خبر داغی که اوایل بیشتر شبیه شایعه بود حالا چند وقتی می‌شود رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته و ولوله‌ای میان اعضای شورای شهر تهران برپا کرده تا جایی که روز گذشته جلسه‌ای غیرعلنی با حضور اعضای شورای شهر جهت تعیین تکلیف استعفای نجفی برگزار شد‌.
نیمه‌های اسفند سال گذشته بود که خبر استعفای محمدعلی نجفی منتشر و باعث شد شهروندان تهران با ناباوری پیگیر اتفاقات باشند‌. پس از کش‌وقوس‌های زیاد و تایید و تکذیب‌های پی‌درپی، سرانجام خبر استعفای نجفی رسما از سوی اعضای شورای شهر تهران اعلام شد و چنین به نظر می‌رسید که اعضای شورای شهر تهران در آستانه نوروز باید به دنبال شهرداری جدید برای پایتخت باشند‌.
در میان بحبوحه تایید و رد خبر استعفای شهردار تهران، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی نسبت به علت استعفای نجفی صورت گرفت‌. اصلاح‌طلبان و جریان سیاسی حامی شهردار تهران در چند روز گذشته و بالاخص امروز و پس از خبر استعفای نجفی به دنبال آن بودند که به هر طریقی ثابت کنند فشار رسانه‌ای جریان منتقد نجفی در شهرداری باعث استعفای او شده است‌. از طرف دیگر هم عده‌ای معتقد بودند پس از مراسم روز زن در برج میلاد و رقص محلی دختر بچه‌های حاضر در مراسم فشارها را برای استعفای محمدعلی نجفی دوچندان کرده است که بعد از مدتی اعلام خبر بیماری شهردار تهران اتفاقات برج میلاد را کم‌رنگ کرد‌.
حالا بعد از اتمام تعطیلات ابتدای سال محمدعلی نجفی صبح روز گذشته در جلسه هم‌‌اندیشی با اعضای شورای شهر تهران دلایل استعفای خود را با تاکید بر بیماری‌اش در جلسه‌ای غیرعلنی مطرح و ساعت ۱۰ جلسه را ترک کرد‌. شنیده‌ها از یک منبع آگاه به این شرح است که نجفی نامه دوم استعفای خود را هم دیروز به شورای شهر ارائه داده و برای رفتن از شهرداری تهران اصرار دارد‌.


این در حالی است که یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار تهران با بیان اینکه پیش از این نیز اعلام شد جلسه رسمی شورای شهر 19 فروردین‌ماه خواهد بود، گفت: جلسه امروز اعضای شورای شهر که به صورت غیررسمی برگزار شد یک جلسه هم‌اندیشی بود که طبیعتا مصوبه‌ای نیز نداشتیم‌.
علی اعطا با بیان اینکه نجفی بر استعفای خود پافشاری دارد و اصرار وی به دلیل بیماری است و البته عوامل دیگری نیز عنوان شده، هرچند تنگناهایی نیز در این دوره وجود داشته، اعلام کرد: مشخصا بیماری جدید ایشان علت استعفاست‌.
اعطا با اشاره به اینکه موضوع بیماری نجفی جدید است و قبل از انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران از بیماری او مطلع نبودیم ادامه داد: همه اعضای شورا نیز از این موضوع ناراحت هستند و باید بگویم فضا در شورای شهر به گونه‌ای نیست که در جلسه 19 فروردین ماه موضوع استعفا به آسانی پذیرفته شود‌. همچنین انتخاب هر گونه سرپرست برای شهرداری را تکذیب و انتخاب سرپرست و نام‌ها و گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده را رد کرد‌. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم از تاکید اعضای شورا بر ماندن نجفی خبر داد‌.
مرتضی الویری صبح روز گذشته در حاشیه برگزاری جلسه غیرعلنی اعضای شورای شهر تهران در مورد استعفای نجفی گفت:همه اعضای شورای شهر متفق‌القول معتقدند که نجفی باید بماند چراکه اعضای شورای شهر عملکرد نجفی را مثبت ارزیابی می‌کنند و داشتن این بیماری‌ دلیلی بر استعفا نیست‌.
حجت نظری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم در توئیتر خود خبر از مخالفت با استعفای نجفی داد و نوشت: شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری در خصوص ادامه مسیر به بعد از عدم پذیرش استعفا موکول می‌شود‌.
او همچنین به این موضوع اشاره کرده که نباید وارد بازی‌های رقیبی شد که رای مردم ناکامش کرده است و پذیرش استعفای نجفی نخستین گام بازی ناامید کردن مردم از صندوق رای است‌.
نمایندگان پاسخ قانع‌کننده نمی‌دهند
بعد از پیگیری‌های زیاد جهت تماس با اعضای شورای شهر تهران و عدم پاسخگویی اکثریت اعضای شورا به تماس‌هایمان، زهرا نژادبهرام در پاسخ به تمام سوالات مطرح شده در رابطه با فشارهایی که باعث استعفای نجفی شده است، به «جهان‌صنعت» گفت: نمی‌توانیم قبل از جلسه روز 19 فروردین در مورد استعفای شهردار تهران نظری بدهیم، چون از نظر ما استعفا هنوز قبول نشده و شورا هم برای تصمیم‌گیری نهایی قدرت‌هایی دارد و فشارها نمی‌توانند در این مورد کارگشا باشند‌. شما نمی‌توانید پیش‌بینی زودتر از موعد داشته باشید‌. تمام اعضا برای حفظ گزینه شهرداری با هم متفق‌القول هستند و سعی ما بر این است تا مشکلات هرچه زودتر مرتفع شوند‌. وی تاکید کرد: در حال حاضر شهر تهران شهردار دارد و اعضای شورای شهر با او کار می‌کنند و تمام سوالات را بعد از جلسه 19 فروردین جواب خواهیم داد‌.
همچنین این عضو شورای شهر در مورد گمانه‌زنی‌هایی که خبر از انتخاب محسن‌هاشمی به عنوان شهردار جدید مطرح شده است هم پاسخ داد‌. او عنوان کرد: اعضای شورای شهر بر اساس پیمان و میثاق‌نامه‌ای که امضا کرده‌ایم و آن را تمام و کمال قبول داریم، موظف هستیم در شرایطی که لازم است کسی دیگر را به جز افرادی که در شورا عضو هستند انتخاب کنیم‌. پس با این حساب انتخاب آقای‌هاشمی یا هر فرد دیگری در شورای شهر به عنوان شهردار تهران از اساس ممکن نیست‌.
این در حالی است که چندی پیش غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ویژه نامه پایان سال «جهان‌صنعت» عنوان کرده بود: از ابتدا گزینه انتخابی خودش برای شهردار شدن محسن‌ هاشمی بوده با وجود آنکه نجفی را هم توانمند می‌دیده اما گزینه نهایی‌اش نبوده‌. کمی بعد هم به گزارش سایت اسکان‌نیوز، عنوان کرد: میثاق‌نامه شورای شهر وحی‌منزل نیست و کسی تضمین نکرده که باید تمام و کمال اجرا شود و امضای میثاق‌نامه به منزله نقض آن نیست‌. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که میثاق‌نامه به عنوان آیین‌نامه‌ای از سوی اعضای شورا امضا شد که باید به آن متعهد و پایبند باشند و کسی از اعضای شورا نمی‌تواند شهردار شود‌. آن فرد رای مردم را برای عضو شورا شدن و نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری از مردم تهران گرفته است، نه برای شهردار شدن‌. بنابراین نمی‌توان به راحتی میثاق‌نامه را با عنوان اینکه وحی منزل نیست نادیده گرفت‌.
حال نکته‌ای که باید به آن بیش از پیش توجه کرد این است که چرا باید جلسات شورا پشت در‌های بسته برگزار شود؟ در حالی که ذات شورا انتخاب مردم و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به شهروندان است نه اینکه جلسه‌ای بدون حضور رسانه‌ها تشکیل شود و بعد از یک هفته نتایج به شهروندان ابلاغ شود‌.
به نظر می‌رسد از شروع قضیه استعفای شهردار تهران تا اخباری مبنی بر این مساله در تعطیلی‌های نوروز و جلسات غیرعلنی و این طولانی شدن روند تعیین تکلیف، بازی اعضای شورا با افکار عمومی بوده است‌ چراکه نمایندگان شورای شهر تهران برای حفظ وجهه خود هم که شده، قصد دارند به هرطریقی شده ثابت کنند از رای و انتخاب مردم صیانت می‌کنند و پای مردم ایستاده‌اند و دائم هم عنوان می‌کنند اجازه نمی‌دهند نجفی از صندلی خود بلند شود، اما عدم پاسخگویی به سوالات چیزی غیر از این می‌گوید و به نظر می‌رسد از همان ابتدا می‌دانستند فشار برخی نهادها دیگر اجازه ماندن نجفی در ساختمان بهشت را نمی‌دهد‌.