جنگ تجاری بالا گرفت

چین با افزایش تعرفه‌هایی بر ده‌ها محصول وارداتی ایالات متحده به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا واکنش نشان داد. گوشت خوک و شراب از جمله کالاهایی هستند که تعرفه‌های جدید چین شامل آنها می‌شود.
وزارت دارایی چین دیروز اعلام کرد که تعرفه‌هایی جدید بین ۱۵ تا ۲۵ درصد برای مجموعا ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا وضع کرده است. گوشت خوک، شراب و میوه‌های گوناگون وارداتی از ایالات متحده از جمله کالاهایی است که تعرفه‌های جدید چین شامل آنها می‌شود.
تعرفه‌‌های اعمال‌شده تازه از سوی این کشور محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش سه میلیارد دلار (برابر با ۴/‌۲ میلیارد یورو) را شامل خواهد شد. این اقدام واکنشی است به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم که چندی پیش از سوی آمریکا اعمال شد و حدود یک هفته پیش به اجرا درآمد. برخلاف چین که حال دست به تلافی زده، تعرفه‌های آمریکا برای فولاد و آلومینیوم شامل حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک نمی‌شود، دست کم تا اول ماه می سال‌جاری میلادی. دولت دونالد ترامپ ممکن است تا آن تاریخ در تصمیم‌خود بازنگری کرده و تعرفه‌های خود را علیه این کشورها نیز اعمال کند.
امکان وضع تعرفه‌های تازه


به گزارش شینهوا، هنوز مشخص نیست که آیا چین تدابیر و گام‌های تلافی‌جویانه گسترده‌تری علیه ایالات متحده برخواهد داشت یا نه، با این حال واشنگتن قصد اعمال تعرفه‌های دیگری را نیز دارد. دولت آمریکا به‌تازگی اعلام کرده بود که قصد دارد بر واردات از چین به ارزش حداکثر ۶۰ میلیارد دلار تعرفه‌هایی تازه اعمال کند و همچنین سرمایه‌گذاری از این کشور در ایالات متحده را محدود سازد.
طبق اعلام دولت آمریکا این اقدامات گامی است در راه مقابله با سیاست اقتصادی و رقابت غیرعادلانه چین در عرصه تجاری و همچنین واکنش به سال‌ها سرقت کالاها فکری. رابرت لایتیزر، مامور ویژه و مشاور دونالد ترامپ در امور تجاری قرار است که طی دو ماه آینده برنامه مشخصی در این راستا تهیه و ارائه کند.
معاون رییس شورای تجارت ملی ترامپ نیز گفته است که سیاست جدید برای متعادل کردن سودی است که چینی‌ها در جریان معاملات غیرمنصفانه خود به دست آورده‌اند.
دولت چین، واشنگتن را فراخوانده بود که از وضع تعرفه‌های جدید علیه این کشور خودداری کند. وزارت بازرگانی چین به تازگی در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که در پی دعوا نیست‌ اما به هیچ وجه از جنگی تجاری با آمریکا نمی‌ترسد.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین نیز چندی پیش حتی شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی را ممکن خوانده و گفته بود: چین وقتی منافع و حقوق قانونی‌اش خدشه‌دار می‌شود، آرام نخواهد گرفت.
ضایعات آلومینیوم و گوشت خوک یخ زده وارداتی از آمریکا در معرض ۲۵ درصد تعرفه تازه قرار خواهند گرفت که علاوه بر مالیاتی است که از قبل وجود داشت. چندین محصول دیگر از جمله مغزدانه‌ها، میوه‌های تازه و خشک، داروی گیاهی جینسنگ و شراب هم با ۱۵ درصد تعرفه اضافه روبه‌رو خواهند شد. مفتول فولادی هم با ۱۵ درصد تعرفه تازه روبه‌رو می‌شود.
تصمیم دولت ترامپ در مورد افزایش عوارض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم در داخل آمریکا نه تنها با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شد، بلکه مخالفت‌های جدی را حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رییس‌جمهور آمریکا به دنبال داشت. صد تن از نمایندگان حزب جمهوریخواه با امضای نامه‌ای هشدارآمیز در این باره تاکید کردند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن توانایی رقابت شرکت‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.
مساله کسری تجاری بین آمریکا و چین که هر سال به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد، همواره یکی از دردسرهای جدی آمریکا بوده است با این حال، بسیاری از کارشناسان چینی اعلام کردند داده‌های آمار تجاری آمریکا دقیق نبوده و میزان کسری تجاری با چین را بیشتر جلوه داده است. آمریکا میزان کسری تجاری در برابر چین را بیش از 370 میلیارد دلار برآورد کرده است.
ارشدترین مقام دارایی هنگ‌کنگ که همپایه وزیر محسوب می‌شود گفت: جنگ تجاری چین و آمریکا باعث بیکاری 20 درصد از مردم این شهر جنوبی چین خواهد شد. پال چانموپو دیروز به دنبال شدت گرفتن جنگ تجاری دو کشور افزود: بر اثر این نبرد تجاری میان دو اقتصاد بزرگ دنیا، از هر پنج نفر در هنگ‌کنگ، یک نفر بیکار خواهد شد.
آمریکا نظم تجارت جهانی را برهم می‌زند
این در حالی است که دیروز رییس فدراسیون صنایع آلمان اعلام کرد که آمریکا در پی تضعیف سازمان تجارت جهانی است. آمریکا با وضع تعرفه‌های گمرگی جدید و مانع‌تراشی در فعالیت دادگاه استیناف سازمان تجارت‌جهانی، نزاعی تجاری به راه انداخته است.
دیتر کمپف، رییس فدراسیون صنایع آلمان دیروز با انتقاد از سیاست‌های تجاری دولت آمریکا گفت رییس‌جمهور آمریکا به ظاهر در پی اصلاح سازمان تجارت جهانی است اما در عمل واشنگتن در حال تضعیف قوانین بین‌المللی تجارت است. رییس فدراسیون صنایع آلمان دولت آمریکا را متهم کرد که دادگاه‌ استیناف سازمان تجارت جهانی را فلج کرده است.
دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی مسوول بررسی اختلافات در مبادلات تجاری جهان است. این دادگاه باید هفت قاضی دائم در اختیار داشته باشد اما هم‌اکنون تنها پنج قاضی دارد که تعداد آنها تا پایان سال‌جاری میلادی به چهار تن کاهش پیدا می‌کند. دولت آمریکا به بهانه اصلاح سازمان تجارت جهانی و نگرانی از ضعف‌های موجود در ساختار این نهاد مانع از پر کردن این خلا قضایی شده است.
رییس فدراسیون صنایع آلمان، آمریکا را متهم کرد که با محاصره ناعادلانه و وضع تعرفه‌های گمرکی پرسش‌برانگیز و تعرفه‌های به اصطلاح محافظتی سیستم تجارت بین‌المللی را که بر قوانین مشخصی استوار است به قهقرا می‌برد. دیتر کمپف گفت که سیاست تجاری آمریکا در پی بازگشت به دوران برتری قدرت بر قانون است و نظم تجارت جهانی را با پیامدهایی غیر قابل پیش‌بینی تهدید می‌کند.
سازمان تجارت جهانی که سال ۱۹۹۵ میلادی بنیان ‌گذاشته شد، در کنار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در شمار مهمترین سازمان‌های تجاری جهان به شمار می‌رود. هدف این سازمان فراهم‌سازی بستر لازم برای تجارت آزاد کالا و خدمات در سراسر جهان و حذف محدودیت‌های گمرگی و سایر موانع است. یکی از وظایف اصلی این سازمان که در شهر ژنو مستقر است، میانجیگری در اختلافات تجاری از جمله بررسی اتهام پرداخت یارانه‌های غیرمجاز یا پایین ‌آوردن قیمت‌هاست.
رییس فدراسیون صنایع آلمان می‌گوید ایالات متحده خود به عنوان شاکی بیشترین مراجعه را به هیات حل اختلاف سازمان تجارت جهانی داشته و تا‌کنون در ۱۱۷ مورد به این سازمان شکایت کرده است. این در حالی است که کشورهای اتحادیه اروپا تا‌کنون در مجموع ۹۷ بار و چین تنها ۱۵ بار به این سازمان شکایت برده‌اند.
رییس فدراسیون صنایع آلمان تاکید کرد که سازمان تجارت جهانی نباید به ابزاری برای سوء‌استفاده تبدیل شود و خواستار آن شد که آمریکا و سایر کشورها مانند چین و هند برای اصلاح این سازمان و به‌روز کردن قوانین و فرآیندهای آن با اتحادیه اروپا همکاری کنند.
این درخواست فدراسیون صنایع آلمان دیروز تنها ساعاتی پس از اقدام تلافی‌جویانه چین در وضع تعرفه‌های جدید برای بخشی از کالاهای آمریکایی مطرح شد. نزاع تجاری آمریکا با چین وارد مرحله تازه‌ای شده است.