قطع برق شهر برای لغو کنسرت گروه لیان؛

فاطمه روشن- «موسیقی نه تنها موجب نشاط و آرامش نیست بلکه شیوع آن موجب بی‌ایمانی، اضطراب، افسردگی، کوتاهی عمر و بی‌برکتی می‌شود که متاسفانه این روزها به شدت هدفمند توسط افراد خاص در حال رواج است‌.» این حرف‌های حجت‌الاسلام حسن مصلح، امام‌جمعه برازجان است، درباره کنسرت شنبه ۱۱ فروردین گروه موسیقی لیان، در شهر کلمه بخش بوشکان دشتستان‌. کنسرتی که با قطع غیرعادی برق تمام شهر و اینترنت، آن هم در حین اجرا لغو شد و نیمه تمام ماند‌. اتفاقی که با توجه به اظهارات امام‌جمعه برازجان در خطبه‌های نماز جمعه، پیش از برگزاری این کنسرت‌، برای بسیاری قابل پیش بینی بود و اگرچه گفته می‌شود فرماندار برازجان و مسوولان ارشاد برای برهم نخوردن کنسرت تلاش‌های زیادی کردند اما خاموشی تمام شهر وسیله‌ای شد تا مردم به خانه‌هایشان بازگردند‌. این اتفاق واکنش‌هایی هم در پی داشت و کیهان کلهر، نوازنده سرشناس کشورمان آن را مایه تاسف و سرافکندگی دانست و از دیگر هنرمندان خواست در برابر آن سکوت نکنند‌.
یازدهم فروردین ماه، روز ولادت امام علی‌(ع)، قرار بود گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان در شهر کلمه بخش بوشکان دشتستان کنسرتی برگزار کنند‌. این کنسرت که تمام مجوزهای لازم برای برگزاری را از ارشاد داشت و هماهنگی‌ها هم انجام شده بود با واکنش‌هایی از سوی امام‌جمعه برازجان روبه‌رو شد‌. حجت‌الاسلام مصلح امام‌جمعه برازجان گفته بود‌: «چرا باید به یک خارج‌نشین مجوز اجرای برنامه و موسیقی بدهیم؟ ایشان در شیراز و بوشهر مجوز نگرفته و برنامه‌اش لغو شده، اما در دشتستان عده‌ای می‌خواهند مجوز بدهند‌. آن هم در گوشه شهرستان‌.»
او به لغو کنسرت هم اشاره کرده و گفته بود‌: «امید است تا فرصت هست نسبت به لغو آن اقدام گردد‌. در غیر این صورت افرادی که اصرار بر این برنامه دارند مقصر خواهند بود‌. چنین مجالسی ربطی به اهل بیت ندارد و در روز میلاد حضرت علی(ع), جوانان انقلابی شهرستان دشتستان اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهند داد‌. » او به مقامات شهر از جمله فرمانداری و شهرداری که گفته می‌شود در برابر او برای برگزاری کنسرت ایستادگی کرده‌اند هم هشدار داده بود‌: «فرمانداری، شهرداری‌ها، شوراها و آموزش و پرورش متوجه باشند که حق ندارند از بودجه بیت‌المال برای این‌گونه مراسم استفاده نمایند‌.» با این حال وبر خلاف میل امام‌جمعه، کنسرت برگزار شد‌. کنسرتی که به طرز عجیبی با خاموشی تمام شهر لغو شد و فیلم‌هایی که از این حادثه گرفته شده نشان می‌دهد مردم خشمگین و ناراحت، پس از ساعاتی به خانه‌هایشان بازگشتند‌. حالا اما امام‌جمعه این شهر روایت دیگری از مردم دارد و می‌گوید آنها به برگزاری کنسرت معترضند و خواهان تجمع برای برخورد با عاملان آن هستند و او مانع این اتفاق شده‌. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است‌: «اینجانب بر حسب وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و حوادث پیش آمده در گذشته، در خطبه دهم فروردین ماه امسال در مصلی برازجان، مضرات موسیقی و آثار منفی آن در اجتماع از نظر شرع مقدس را مطرح کرده و در مورد اجرای کنسرت در شهرستان تذکرات و هشدارهای لازم را دادم و به طریق حضوری و تلفنی آنچه نیز لازم بود عرض کرده و حجت را تمام کردم، اما گوش شنوایی از مسوولان وجود نداشت‌. جمعی از مردم با تقوای دشتستان به صورت خودجوش بر آن شدند که با حضور در محل اجرای کنسرت‌، اعتراض خود را ابراز کنند که طی پیامی درخواست کردم که از رفتن به محل برگزاری و تجمع بپرهیزند اما انتظار داریم که هر چه سریع‌تر نسبت به برخورد با عوامل گسترش منکر و برهم زننده نظم عمومی تلاش شود‌.»
تا دیر نشده دولت به ارزش‌های اسلامی بازگردد


حجت‌الاسلام مصلح به سیاست‌های دولت دوازدهم برای برگزاری کنسرت هم اعتراض کرده است و گفته‌: «دولت تدبیر و امید با اجرای طرح نشاط اجتماعی در قالب‌ کنسرت فضایی را دنبال می‌کند که نیاز است مردم نیز در جریان قرار گیرند‌. دولت حساسیت‌ها و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی روحانیون متدین و انقلابی را بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری درک کرده و جدی بگیرند که در صورت تداوم چنین برنامه‌هایی، اختلافات و دو قطبی ایجاد شده بیشتر خواهد شد و این خوشایند نخواهد بود‌. »
در این راه از هیچ جهادی دریغ نمی‌کنیم
حجت‌الاسلام مصلح به دولت هشدار داده تا دیر نشده به ارزش‌های اسلامی بازگردند وگرنه در این راه از هیچ جهادی دریغ نخواهد شد‌: «تا دیر نشده مسوولان و مدیران دولتی به مسیر اصلی انقلاب و اصول انقلاب، یعنی حاکمیت دین و ارزش‌های اسلامی انقلاب و اقامه قسط و عدل برگردند و بیش این از اصول و محکمات و اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی فاصله نگیرند‌. مسوولان و مدیران دولتی بدانند که مردم متدین و مومن انقلابی در مقابل هنجارشکنی‌ها آرام نخواهند شد و حاضرند برای ارزش‌های انقلابی و اسلامی و انحراف‌های پدید آمده از اصول اسلامی با تاسی از امام امت که همان خط ولایت است از هیچ جهادی دریغ نکنند‌.»
امام‌جمعه برازجان به روایات و آیات هم اشاره کرده و تاکید کرده این موسیقی باعث افسردگی، بی‌برکتی و کم شدن طول عمر می‌شود‌: «لازم است به مسوولانی که از چنین برنامه‌هایی که برخلاف احکام شرعی و ارزش‌های انقلابی است، حمایت می‌کنند متذکر شوم که چنین مراسماتی بر اساس آیات و روایات نه تنها باعث نشاط اجتماعی نمی‌شود بلکه باعث غم و اندوه و غصه خواهد بود‌. آنچه از احادیث معصومان برداشت می‌شود موسیقی غنایی و مطرب است که نه تنها موجب نشاط و آرامش نیست بلکه شیوع آن موجب بی‌ایمانی، اضطراب، افسردگی، کوتاهی عمر و بی‌برکتی می‌شود که متاسفانه این روزها به شدت هدفمند توسط افراد خاص در حال رواج است‌.» او خواهان برخورد با عوامل برگزاری این کنسرت شده و گفته است‌: «جمعی از مردان خداجوی، با ایمان و با تقوای الهی به صورت خودجوش بر آن شدند که با حضور در محل اجرای کنسرت، اعتراض خود را ابراز کنند که اینجانب بنا به درخواست مدیران امنیتی در جهت جلوگیری از هر حادثه احتمالی و خونریزی، طی پیامی از مومنان انقلابی درخواست کردم از رفتن به محل برگزاری و تجمع بپرهیزند و برخورد با عاملان و مسببان به هتک حرمت و عفت عمومی را به قانون بسپارند و آنها اطاعت کردند و امیدوارم که هر چه سریع‌تر نسبت به برخورد با عوامل گسترش منکر و برهم‌زننده نظم عمومی اقدام شود‌.»
از شجاعت فرماندار دشتستان تشکر می‌کنم
این در حالی است که گفته می‌شود مسوولان برازجان، به‌خصوص فرماندار در برابر خواسته‌های امام‌جمعه ایستاده‌اند و با وجود هشدارها تمام تلاششان برای برگزاری کنسرت را انجام داده‌اند‌. محسن شریفیان، سرپرست این گروه در صفحه شخصی‌اش ضمن تشکر از شهردار و فرماندار، گفته است برخی مسوولان به خاطر این لغو کنسرت حتی اشک ریخته‌اند‌. او ماجرا را این‌طور شرح داده است‌: «خیلی خاطرتون می‌خوام‌. شرمنده شدم که فرصت نشد حتی یه کوچولو تکنوازی کنم‌. نذاشتن چیزی که می‌خواستم تقدیم کنم‌. خیلی ممنون که از راه دور و نزدیک همراهمون بودید‌. با این حال من قدردان مسوولین و نیروهای امنیتی و نظامی هستم که خونی از دماغ کسی ریخته نشد‌. قطع برق اونهم برای دو بار و دقیقا زمانی که ما روی صحنه بودیم عمدی بود و قابل پیگیری و بایستی جوابگو باشند‌. دم شهردار و شورای شهر کلمه که به شخصه اشک‌هاشون رو دیدم گرم، همینطور شجاعت فرماندار دشتستان‌. فقط یادتون باشه ما مجوز قانونی برگزاری برنامه و شورای تامین رو داشتیم بنابراین مردم جواب می‌خوان‌. مرکز کنترل برق(دیسپاچنگ) می‌تواند مساله را بررسی کند و علت‌های قطع اتوماتیک توسط رله‌ها و ثبات‌ها همواره به‌طور اتوماتیک ثبت می‌گردد‌. هیچ نفری نمی‌تواند بدون اجازه مقام بالاتر یا دیسپاچینگ خطوط برق را قطع کند‌. کلیه مکالمات توسط چند مرکز به‌طور عادی و پنهانی شنود دارد و ضبط می‌شود‌.»
این اتفاق باعث سرافکندگی و شرمساریست
لغو کنسرت گروه لیان، واکنش‌هایی هم در پی داشت‌. کیهان کلهر (نوازنده و موسیقیدان) یکی از کسانی بود که با انتشار متنی واکنش خود را نسبت به این مساله نشان داد‌. کلهر در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت‌: «خبر تاسف‌باری است که می‌بایست باعث شرمساری کسانی باشد که تحمل شادی مردم صبور و متین این کشور را ندارند. بله، قطعی غیرعادی برق و اینترنت شهر کلمه از توابع استان بوشهر در حین اجرای کنسرت محسن شریفیان و گروه لیان! او دیشب در دیار خودش به دلیل قطع برق تمام شهر به دستور یکی از مقامات این شهرستان از ادامه کنسرت بازماند و حتی حضور چند هزار نفری مردم علاقه‌مندی که از شهرها و استان‌های مختلف ایران به قصد تماشای کنسرت به این استادیوم آمده بودند نتوانست باعث لغو خواسته‌ آن «مسوول» شود‌. متاسفانه این هنرمند سال‌هاست که از جانب مسوولان رسانه و مقامات استان بوشهر مورد بی‌مهری و بی‌احترامی قرار گرفته به حدی که بردن نام او در رادیو و تلویزیون شهر متبوعش ممنوع است!
باخبر شدم زنان و مردان هنردوست و علاقه‌مند به‌دلیل قطع برق در تاریکی و بی‌نظمی با مشکلات فراوانی در حین جابه‌جایی و بیرون رفتن از محوطه استادیوم مواجه شدند. جای بسی خجالت و سرافکندگی ا‌ست برای کسانی که هیچگاه جوابگوی خواست‌ها و نیازهای این مردم مظلوم و عالیقدر نبوده‌اند و از قرار قصد شنیدن اعتراضات آنان را نیز ندارند‌. متاسفانه این اولین بار نیست که اعمال سلایق شخصی که زاده خودسری و ملوک‌الطوایفی است، صورت پذیرفته و متاسفانه آخرین بار نیز نخواهد بود‌.»او خواستار واکنش دیگر هنرمندان شده و گفته است‌: «این‌بار جامعه هنرمندان کشور نباید در مقابل چنین فجایع اسفباری سکوت کند، از آنجا که موسیقیدانان و هنرمندان ایران تشکل مستقل صنفی ندارند که قاعدتا می‌بایست پیگیر چنین مسایلی باشد، نمایندگان استان بوشهر در مجلس و وزیر ارشاد و دیگر مسوولان شهر کلمه باید مستقیما جوابگوی مردم و جامعه هنری کشور باشند‌. امیدواریم که این‌بار مسوولان خاطی شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند نه اینکه طبق معمول تقصیر متوجه عوامل خارجی و مظنونان همیشگی شود‌.»
ادامه سریال لغو کنسرت‌ها در سال جدید
لغو کنسرت‌ها در برخی مناطق کشور اتفاق تازه‌ای نیست و دولت روحانی از آغاز کارش با این چالش روبه‌رو بوده و در مقاطعی حتی کار به درگیری لفظی بین شخص رییس‌جمهور و امام‌جمعه مشهد هم رسید‌. در آغاز سال جدید و ایام نوروز هم اگرچه شاهد مواردی از جمله کنسرت گروه لیان و برهم خوردن کنسرت بودیم اما در موارد دیگر همچون کنسرتی در بوشهرهم شاهد بودیم روحانی جوانی قصد برهم زدن کنسرت را داشت اما با واکنش مردم مواجه شد و تلاشش بی‌نتیجه ماند‌.
به نظر می‌رسد برای مقابله با برهم زنندگان کنسرت‌های دارای مجوز که سال‌هاست دولت هم برای جلوگیری از آن ناکام مانده، «مردم» گزینه جدیدی باشند.