تاکید بر همکاری های منطقه ای

گروه سیاسی- انجام ۳ سفر داخلی به شرق، غرب و شمال کشور، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵۴ طرح و پروژه صنعتی و عمرانی و سفر به آذربایجان و ترکمنستان و حضور در دیدار دیپلماتیک و همچنین امضای اسناد همکاری بین‌المللی از جمله اقدامات انجام شده از سوی رییس‌جمهور در تعطیلات نوروزی بوده است‌ اما روزهای پرکار رییس‌جمهور در سال 97 ادامه دارد. او به دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای خود و برای حضور در دور دوم مذاکرات سه‌جانبه با روسیه، بعدازظهر امروز به آنکارا پایتخت ترکیه سفر می‌کند تا در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه شرکت و سخنرانی کند. روحانی علاوه بر این، دیدارهای دو‌جانبه‌ای نیز با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور‌ ترکیه و فدراسیون روسیه دارد که طی آن مسایل مربوط به روابط فیمابین و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اجلاس آنکارا در ادامه گفت‌وگوهایی است که روسای جمهور‌ اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه و برای رایزنی و همکاری سه‌جانبه در خصوص مسایل سوریه‌ و از جمله اخیرا در بندر سوچی روسیه برگزار کردند.
اما رییس‌جمهور در آستانه آغاز سال ۹۷ به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده، دیدار با مردم این مناطق و رسیدگی به امور آنها و بهره‌برداری از پروژه‌ راه‌آهن غرب کشور، به استان کرمانشاه سفر کرد. روحانی در این سفر ضمن بازدید از دو روستای زلزله زده «فتاح بگ» و «میرمیرو»، از نزدیک در جریان روند بازسازی منازل و جبران خسارت‌های مردم قرار گرفت و با حضور در کانکس‌ها و منازل روستاییان این مناطق در فضایی صمیمی با آنان به گفت‌وگو پرداخت و از نیازها و مشکلات آنها مطلع و دستورات لازم را برای رفع هر چه سریع‌تر کاستی‌ها و مشکلات آنان به مسوولان ذی‌ربط صادر کرد. روحانی همچنین با حضور در ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه، ضمن بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به مقصد مشهد مقدس را صادر کرد. با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر امکان اتصال شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور فراهم و تسهیل ارتباطات، ترانزیت کالا، رفت‌و‌آمد مسافران و زائران عتبات عالیات و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد. اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌مندی زائران عتبات عالیات از حمل‌و‌نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل‌و‌نقل ریلی از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این پروژه ملی است.
سفر به حاشیه خزر؛ امضای ۲۱ سند و تفاهمنامه همکاری
روحانی هفتم فروردین در راس هیاتی بلند پایه با حضور رییس دفتر و معاون اقتصادی رییس‌جمهور و وزرای نفت،‌ راه‌و‌شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در پاسخ به دعوت رسمی همتایان خود در ترکمنستان و آذربایجان عازم سفری سه روزه به حاشیه خزر شد. وی در اولین مرحله از این سفر پس از ورود به عشق‌آباد، در کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان طی مراسمی مورد استقبال رسمی قربان قلی بردی محمد اف همتای ترکمنستانی خود قرار گرفت. روسای‌جمهور دو کشور سپس در جلسه‌ای مذاکرات دوجانبه خود را انجام و در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و ترکمنستان حضور یافتند و سخنرانی کردند. در حاشیه این نشست نیز هیات‌های دو کشور ۱۲ سند همکاری و یادداشت تفاهم را به امضا رساندند. دو کشور ایران و ترکمنستان همچنین پس از این نشست با صدور بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که مصمم به گسترش روابط خود در همه زمینه‌ها هستند.


برنامه مبادلات همکاری‌های فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری‌های بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری صنعتی، یادداشت تفاهم در خصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی، یادداشت تفاهم همکاری در رابطه با تشکیل شورای مشترک تجاری ایران-ترکمنستان، یادداشت تفاهم در زمینه صدور گواهی بین سازمان ملی استاندارد ایران و اداره دولتی استاندارد ترکمنستان، برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان ملی استاندارد ایران و اداره دولتی استاندارد ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی، برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت ورزش و جوانان ایران و وزارت ورزش و سیاست جوانان ترکمنستان، یادداشت تفاهم حمل‌و‌نقل هوایی میان سازمان هواپیمایی کشوری ایران و اداره دولتی هواپیمایی کشوری ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری میان دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و موسسه روابط بین‌الملل وزارت خارجه ترکمنستان، یادداشت تفاهم دوجانبه همکاری علمی- آموزشی میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه کشاورزی ترکمن به نام صفرمراد آتایویچ نیازاف و یادداشت تفاهم دوجانبه همکاری‌های علمی- آموزشی میان دانشگاه فردوسی مشهد و موسسه ملی زبان‌های خارجی ترکمن دولت محمد آزادی، ۱۳ سند همکاری مشترکی بود که در حضور روسای جمهور ایران‌ و ترکمنستان توسط مسوولان عالی رتبه دو کشور به امضا رسید. همچنین در نتیجه رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته و نهایی شدن این توافق‌ها به مناسبت سفر رییس‌جمهور به کشور ترکمنستان، ٢٨٣ نفر از اتباع کشورمان که در زندان‌های آن کشور نگهداری می‌شدند، برای گذراندن ادامه دوران محکومیت خود به ایران منتقل شدند. در این مبادله چهار زندانی کشور ترکمنستان در ایران نیز تحویل عوامل آن کشور شدند.روحانی همچنین هشتم فروردین در جریان دومین روز سفر خود به کشورهای حاشیه خزر به شهر تاریخی مرو سفر و در آنجا از آثار تاریخی و اماکن مذهبی این شهر باستانی بازدید کرد. وی به منظور دیدار با الهام علی‌اف رییس‌جمهور‌ آذربایجان، مرو را به مقصد باکو ترک کرد. رییس‌جمهور پس از حضور در مراسم استقبال رسمی در «زاگولبا»(کاخ ریاست جمهوری آذربایجان)، در جلسه‌ای با همتای آذربایجانی خود گفت‌وگو و سپس در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور حضور یافت و سخنرانی کرد. در حاشیه این نشست، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند.
برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زنان و خانواده، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزش و جوانان، برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و آذربایجان، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی و درمانی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه مشترک بلوک‌‌های اکتشاف نفتی در دریای خزر، یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری‌های صنعتی، یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی و موافقتنامه سرمایه‌گذاری مشترک در احداث راه‌آهن رشت- آستارا، هشت سندی است که میان دو کشور به امضا رسید.
9 فروردین نیز روحانی همراه با علی‌اف در حاشیه همایش اقتصاد و تجارت ایران و آذربایجان، کارخانه خودروسازی خزر (کارخانه تولید مشترک خودروی ایران و آذربایجان) و همچنین از طریق ویدئو کنفرانس خط آهن آستارا- آستارا را افتتاح کردند. رییس‌جمهور پس از سخنرانی در این همایش، به سفر رسمی سه روزه خود به دو کشور همسایه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد و به تهران بازگشت.
روحانی امروز نیز به دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای خود و برای حضور در دور دوم مذاکرات سه‌جانبه ایران- روسیه- ترکیه، به آنکارا پایتخت ترکیه سفر می‌کند.
روزهای پرکار معاون اول
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز مانند رییس‌جمهور‌ تعطیلات نوروز خود را با سفر آغاز و به کرمان زادگاه خود رفت. وی در جریان دومین روز سفر خود به کرمان، یکم فروردین با حضور در روستای گورک از مناطق زلزله‌زده بخش کوهساران راور بازدید و اظهار امیدواری کرد که با توجه به روند بازسازی واحدهای مسکونی، تا پایان تیرماه ساخت این واحدها به اتمام برسد. معاون اول رییس‌جمهور در جمع مردم روستای گورک همچنین از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمان و کرمانشاه خبر داد و گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته و با تایید مقام معظم رهبری مقرر شد ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان اختصاص یابد که تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان منابع به استان کرمان تخصیص داده شده است.معاون اول رییس‌جمهور ۴ فروردین با حضور در ارگ تاریخی بم از روند بازسازی این ارگ که به دلیل زلزله پنجم دی ۱۳۸۲ تخریب شده بود، بازدید کرد. بازدید از مجتمع توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی بنیاد خیریه سپهر بم از دیگر برنامه‌‌های این روز جهانگیری بود. وی در جریان این بازدید کارگاه دسته سیم خودرو تیبا در این مجتمع را نیز افتتاح کرد. معاون اول رییس‌جمهور‌ همچنین از خط تولید مودم شرکت ارگ جدید بم بازدید کرد. وی در ادامه بازدیدهای خود، در شرکت خودروسازی کرمان موتور حضور یافت و ضمن رونمایی از محصول جدید این شرکت با نام خودروی هیوندای اکسنت جدید از خطوط تولید این شرکت بازدید کرد. معاون اول رییس‌جمهور‌ در آیین رونمایی از اولین خودروی تولیدی هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور حمایت از کالای ایرانی یک هدف‌گیری عالمانه دانست و تاکید کرد: باید به محصولی که حاصل دسترنج کارگران، مهندسان، جوانان و سرمایه‌گذار این مملکت است احترام گذاشت و از آن حفاظت کرد. جهانگیری شامگاه ۴ فروردین به تهران بازگشت.
جهانگیری هفتم فروردین نیز در جریان سفر یک‌روزه به شهرستان شهریار استان تهران تعدادی از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی این شهرستان را افتتاح کرد. وی در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها به جهت‌گیری‌های دولت در سال ۹۷ اشاره و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت جدی دولت از این بخش و توجه به روستاها به عنوان کانون‌های اصلی تولید امنیت غذایی در کشور را از جمله این جهت‌گیری‌ها اعلام کرد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به مساله آب در روستاها گفت: ما از تهدیدات بیرونی هیچ نگرانی برای آینده کشور نداریم، بلکه نگرانی ما از وضعیت مسایلی مانند آب و خاک است. جهانگیری در واکنش به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا، او را فردی حقوق‌بگیر منافقین معرفی کرد که فکر می‌کند ملت ایران با تهدیداتش جا می‌زنند.
جهانگیری ۱۰ فروردین جهت بازدید از دریاچه ارومیه و برخی اماکن تاریخی و گردشگری و همچنین حضور در جلسه بررسی مشکلات و موانع اصلی توسعه استان آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرد. وی صبح شنبه از موزه قاجار، مقبره‌الشعرا، خانه مشروطه و میدان شهرداری در شهر تبریز بازدید کرد و در جریان اقدامات صورت گرفته در جهت آماده‌سازی این اماکن تاریخی برای بازدید گردشگران و نیز رویداد تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفت. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه برنامه‌های خود از مجموعه تاریخی رَبع رشیدی، قلعه تبریز و نمایشگاه و فروشگاه صنایع‌دستی و آثار تجسمی هنرمندان در دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز بازدید کرد.
معاون اول رییس‌جمهور همچنین در جلسه‌ای با حضور استاندار، معاونان استاندار و مدیران اجرایی استان آذربایجان شرقی مشکلات و موانع اصلی توسعه استان را مورد بررسی قرار داد. وی در این جلسه با تاکید بر اینکه معنای «حمایت از کالای ایرانی» این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود، اظهار کرد: باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد.
اسحاق جهانگیری ۱۲فروردین به همراه استانداران آذربایجان شرقی و غربی با قایق از بخش‌های مختلف دریاچه بازدید میدانی هم انجام داد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این دریاچه قرار گرفت. وی پس از این بازدید در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه از آغاز دولت یازدهم همواره مورد توجه دولت بوده است، خاطر‌نشان کرد: تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسوولیت معاون اول رییس‌جمهور جزو اولین مصوبات دولت یازدهم بود که بعد از تشکیل این ستاد تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شد. معاون اول رییس‌جمهور‌ گفت: خوشبختانه در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد، البته نسبت به شرایطی که پیش‌بینی کرده بودیم کمی عقب‌تر هستیم و امیدوارم با اقداماتی که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام می‌شود، بتوانیم به مردمی که تحت تاثیر دریاچه ارومیه هستند و به مردم ایران این اطمینان را بدهیم برنامه احیای دریاچه ارومیه اجرا خواهد شد. جهانگیری عصر روز ۱۲ فروردین پس از پایان سفر سه روزه خود به استان آذربایجان شرقی به تهران بازگشت. به دلیل همراهی اعضای خانواده جهانگیری در دو سفر کرمان و آذربایجان شرقی در ایام نوروز، وی از طریق پرواز عادی و در کنار مسافران نوروزی این سفرها را انجام داد.