عبدالفتاح السیسی دوباره رئیس جمهوری مصر شد سیسی در راه مبارک

هیات ملی انتخابات مصر روز گذشته اعلام کرد، 24میلیون و 254هزار و 152 نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند که عبدالفتاح السیسی با کسب 21 میلیون رای و 97.08 درصد آرا، برای بار دوم به عنوان رئیس جمهوری مصر انتخاب شد.
در همین رابطه، محمود حلمی الشریف سخنگوی هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرد هیچ یک از نامزدها در خصوص نتایج این انتخابات اعتراضی نکرده اند. بنا بر اعلام مقام های مصری، در این انتخابات ، 59 میلیون و78 هزار و138 نفر واجد شرایط برای رای دادن بودند. در این انتخابات تنها دو نامزد «موسی مصطفی موسی» رئیس حزب الغد و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام هیات ملی انتخابات، السیسی با کسب 21 میلیون و 835هزار و 387 رای و 97.08درصد آرای صحیح برای بار دوم رئیس جمهوری مصر شد و موسی مصطفی نیز 656هزار و 534 رای و 2.92 درصد آرا صحیح را کسب کرده است. لاشین ابراهیم رئیس هیات ملی انتخابات مصر تعداد آرا باطله را نیز دو میلیون و 762هزار و 231 رای اعلام کرد که بیش از چهار برابر آرا رقیب السیسی است.پیش از این برخی رسانه ها اعلام کرده بودند بیش از یک میلیون مصری ، در برگه های رای، نام «محمد صلاح » فوتبالیست مصری را به عنوان رئیس جمهوری خود نوشته بودند . کارشناسان سیاسی با توجه به نبود رقیب جدی برای السیسی، از همان ابتدا پیروزی او را پیش بینی می کردند و برخی از مصری ها نیز باتاکید بر اینکه این انتخابات سالم و شفاف نیست و مقدمات لازم برای حضور نامزدهای دیگر فراهم نشده بود، انتخابات را تحریم کردند.
مصر در دوران السیسی
سیسی ۶۳ ساله، پیش از در دست گرفتن دولت در سال ۲۰۱۴، ژنرال ارتش مصر بود. وی در پی اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۳ به دولت وقت با آنچه می‌توان کودتای نظامی دانست، محمد مرسی را از حکومت برکنار کرد. رئیس جمهوری مصر می‌گوید که دولت او باعث ثبات و امنیت در کشور شده است اما منتقدانش معتقدند که وی با سرکوب دیگر گزینه‌ها و نامزدهای گروه‌های سیاسی در این انتخابات بی رقیب شده است. به گزارش یورو نیوز، ژان کلودیوس ولکل، پژوهشگر خاورمیانه می‌گوید که امنیت یکی از دو محور اصلی حکومت عبدالفتاح سیسی بوده است. وعده اصلی او در حوزه امنیت مقابله با پیکارجویان مستقر در شبه جزیره سینا که با داعش اعلام همبستگی کرده‌اند، بود. با وجود اینکه حامیان رئیس جمهوری مصر از بهبود وضعیت امنیت به دلیل روش‌های دولت وی سخن می‌گویند اما چند سال عملیات نظامی در جزیره سینا نتوانسته است حملات ستیزه‌جویان را متوقف کند. به گفته ژان کلودیوس ولکل، محور اصلی وعده حکومت عبدالفتاح سیسی، بهبود وضعیت اقتصادی بود. این پژوهشگر می‌گوید: دولت علاقه دارد بر پروژه‌های پر سر و صدایی مانند توسعه کانال سوئز و ایجاد پایتخت تجاری در شرق قاهره تمرکز کند و اینها مواردی است که دولت ادعای موفقیت در انجام آنها را نیز دارد.» در سال ۲۰۱۶ صندوق بین المللی پول برای اجرای این پروژه‌ها به دولت مصر وام ۱۲ میلیارد دلاری تخصیص داد و دولت برای ضمانت پرداخت این وام در راستای سیاست ریاضت اقتصادی نرخ ارز را ۴۸ درصد کاهش داد. با وجود ریاضت اقتصادی این کشور همچنان با رشد روزافزون فقر، بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول و کاهش درآمد ناشی از گردشگری روبروست. همچنین روابط مصر با ایالات متحده و عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری سیسی بیش از پیش دوستانه شد. سال گذشته میلادی دونالد ترامپ، از عملکرد رئیس جمهوری مصر قدردانی کرد. وی در ماه ژوئن ۲۰۱۷، در معاهده بحث برانگیز دو جزیره خالی از سکنه در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد. این تصمیم اعتراضاتی را در مصر سبب شد که رئیس جمهوری را به فروش سرزمین برای کسب حمایت ریاض متهم می‌کرد. در تابستان ۲۰۱۷، مصر نیز به جمع کشورهای تحریم‌کننده قطر پیوست. قاهره قطر را به‌ دلیل حمایت از اخوان المسلمین تهدید برای ثبات و امنیت خود می‌داند. در دسامبر همان سال نیز با سفر ولادیمیر پوتین به قاهره، مصر و روسیه قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای امضا کردند.
سایر اخبار این روزنامه
نامگذاری سال 97 از سوی رهبر انقلاب با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» مخاطب شعار امسال همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند دلایل اقدامات انجام شده، نتایج و راهکارها درباره عبور نرخ دلار از مرز 5هزار تومان بررسی شد آیا فیلترینگ تلگرام واقعا مردم را به سوی استفاده از پیام رسان های داخلی سوق می دهد؟ رضا دهکی از آن 13 روز برای این 352 روز شعار سال 97 چگونه محقق می شود؟ بایدها ونبایدهای « ساخت ایران » سال 97 با رشد 21 درصدی سفر آغاز شد هدیه نوروز به گردشگری «ابتکار» از حاشیه های فصل طلایی سینمای ایران گزارش می‌دهد دوئل نابرابر اکران‌های نوروزی حمید هیراد،‌ ترانه هایش و اعتراض ترانه سرایان به او جنجالی ترین موضوع موسیقی ایران در ابتدای سال 97 بود انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا 10 روز پس از انتصاب مایک پمپئو به وزارت خارجه چه پیامی دارد؟ عبدالفتاح السیسی دوباره رئیس جمهوری مصر شد سیسی در راه مبارک عبدالفتاح السیسی دوباره رئیس جمهوری مصر شد سیسی در راه مبارک پرسپولیس با تساوی صعود کرد، استقلال با برد صدرنشین ماند سیزده بدر خوش سرخابی در آسیا تلگرام و مساله اعتماد اجتماعی