«ابتکار» از حاشیه های فصل طلایی سینمای ایران گزارش می‌دهد دوئل نابرابر اکران‌های نوروزی

فاطمه رنج‌اندیش
به روال معمول هر ساله همزمان با اکران‌های نوروزی حاشیه‌های تبلیغات و سهم اکران‌های سینمایی آغاز می‌شود. بر اساس یک قانون نانوشته همواره تعدادی از فیلم‌ها در فصل طلایی اکران نیز از توفیق بیشتری بهرمند هستند. البته مجموعه عوامل تاثیر گذار این روند بیشتر از آنکه متاثر از ضوابط ثبت شده باشند تحت تاثیر عواملی نظیر روابط، شرایط تولید و پخش و اکران فیلم هستند.
7 فیلم از جمله «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی، «فراری» به کارگردانی علیرضا داود‌نژاد، انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان، «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک‌‌نژاد و «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی در نوبت نوروزی در سینماهای کشور نمایش داشتند.
در شرایط طبیعی تمام این فیلم‌ها به نسبت باید از موارد تبلیغی مانند آنونس، بیلبوردهای شهری و سالن‌های یکسانی برخوردار باشند. در واقع امکانات مشخصی برای فیلم‌های در حال اکران در آئین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف و تثبیت شده است. در حالی که دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که عملا این اتفاق به گونه دیگری انجام می‌شود. یعنی هر که بامش بیش برفش بیشتر است. شاهد این ادعا اظهار نظرهای عوامل فیلم‌ها است که از روزهای اول اکران در شبکه‌های مجازی و خبرگزاری منتشر شده‏اند. در ادامه به بخشی از مهم‌ترین و حاشیه‌دارترین‌ها می‌پردازیم.


«لاتاری»، نماد غیرت ملی!
جدیدترین ساخته محمد حسین مهدویان به دلیل سوژه نامتعارف در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در اقدامی غیر حرفه‌ای داوری نشده بود. همین امر موجب شد که تهیه کننده فیلم سید محمود رضوی هر چه در توان داشت را برای موفقیت فیلم در اکران عمومی هزینه کند. در همین راستا «لاتاری» از پتانسیل شبکه‌های مجازی برای تبلیغات فراگیر نیز استفاده کرد و حتی طرفداران این فیلم سراغ تبلیغات متفاوت و عجیبی رفتند.
روزهای اول نوروز متنی همراه با آنونس فیلم «لاتاری» دست به دست می‏شد که این فیلم موضوع قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس را انتقام از سال‌ها تحقیر ایرانی‌ها به وسیله عرب‌های حاشیه خلیج فارس می‌داند و چندی بعد یک دوربین مخفی در خیابان‌های تهران با مضمون مزاحمت شیخ دبی نشین برای دختر ایرانی و واکنش مردم منتشر شد. از آنجایی که بسیاری این اقدام‌ها را نژاد پرستانه خواندند، با انتشار ویدیویی از شادمهر عقیلی و صحبت‌هایی که درباره کشور امارات داشت، تهیه کننده «لاتاری» در توییتی نوشت: «وقتی شادمهر عقیلی خواننده ترک وطن کرده، در مقابل اماراتی‌ها غیرت و عرق ملی بیشتری از برخی از رسانه‌های بی‌هویت داخلی دارند. دیروز چند کانال قبیله گرا تبلیغات ملی‌گرای حامیان «لاتاری» در خصوص انتقام گیری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نژادپرستی تعبیر کرده بودند.
نکته جالب در نوع تبلیغات «لاتاری» این است که محمد حسین مهدویان در نشست خبری فیلمش ادعا کرده بود که «لاتاری» یک داستان است و قرار نیست ما به ازای بیرونی داشته باشد اما حالا به یاری جناح‌های مختلف و سینه‌هایی ستبر شده «لاتاری» نماد غیرت ملی و پرفروش‌ترین اکران نوروزی شد.
ای کاش شرایط اکران یکسان بود
نوید محمدزاده بازیگر فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» که از روزهای آخر اسفند 96 روی پرده سینماها رفت و در اکران نوروزی اکثر سانس‎هایش را به اکران‌های نوروزی تحویل داد، اینگونه انتقاد کرد: «سیاست‌گذاری‌ها این است که کمدی‌ها بفروشند. بهتر است بگویید دوست ندارید سینمای دغدغه‌مند دیده شود. به اجبار 10 سانس را به فیلمی دادند که یک سانسش هم پر نمی‌شود.»
چندی بعد از آن محسن کیایی با انتشار پستی در اینستاگرام از مدیریت اکران انتقاد کرد: «ای کاش شرایط برای اکران در سینماها یکسان بود تا مشخص شود اقبال عمومی از چه فیلمی بیشتر
است.
«لونه زنبور» تلاش دارد با احترام به تماشاگران یک ساعت مفرح برای بیننده‌اش بسازد. اما سالن‌های خریداری شده و سانس‌های پشت سر هم فیلم‌های دیگر دارد حق دیده شدن را از مابقی فیلم‌ها می‌گیرد. به امید برابری و تساوی در شرایط اکران. البته خداروشکر مردم خودشان برای «لونه زنبور» تبلیغ می‌کنند و شرایط خیلی بهتر شده است.»
دستور توقف تیزرهای تبلیغاتی در صدا و سیما
مانی باغبانی، کارگردان فیلم سینمایی «خرگیوش» در انتقاد به توقف پخش تیزرهای فیلم از صدا و سیما به یکی از رسانه‌ها گفت: «مدیران صدا و سیما دستور دادند به هیچ عنوان تیزرهای فیلم «خرگیوش» پخش نشود. واحد بازرگانی و مدیریت این بخش نه تنها تیزرهای فیلم را بارها تماشا کردند بلکه نسخه کامل فیلم را بصورت کامل مشاهده کردند و در ابتدا نیز 32 نوبت پخش تیزر به فیلم اختصاص پیدا کرد.
حتی دو روز نیز تیزرها پخش شد اما ناگهان پخش تیزرهای متوقف شد و به ما اعلام کردند که باید تیزرها اصلاح شود. تیزرهای مختلفی را با توجه به اصلاحیه‌هایی که صدا و سیما اعلام کرده بود، آماده کردیم و صبح سه‌شنبه 7 فروردین کد پخش صادر شد. اما مجدد گفتند که تیزرهای تبلیغاتی این فیلم پخش نمی‌شود. مدیر بازرگانی صدا و سیما دستور توقف پخش کامل تیزر را داده است.» این در حالی است که هر بار پیچ تلویزیون را باز می‌کردیم تیزر تبلیغاتی فیلم‌هایی نظیر «لاتاری» و «به وقت شام» در حال پخش بود.
دست به دامن تلویزیون‌های بیگانه
رضا عطاران بازیگر فیلم «مصادره» در یکی از اکران‌های مردمی نسبت به روند تبلیغات نابرابر واکنش نشان داد: «من خودم فیلم را خیلی دوست دارم اما نمی‏دانم چرا تبلیغات نمی‌شود. ممکن است با این شرایط دست به دامن تلویزیون‌های بیگانه شویم.»
سایر اخبار این روزنامه
نامگذاری سال 97 از سوی رهبر انقلاب با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» مخاطب شعار امسال همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند دلایل اقدامات انجام شده، نتایج و راهکارها درباره عبور نرخ دلار از مرز 5هزار تومان بررسی شد آیا فیلترینگ تلگرام واقعا مردم را به سوی استفاده از پیام رسان های داخلی سوق می دهد؟ رضا دهکی از آن 13 روز برای این 352 روز شعار سال 97 چگونه محقق می شود؟ بایدها ونبایدهای « ساخت ایران » سال 97 با رشد 21 درصدی سفر آغاز شد هدیه نوروز به گردشگری «ابتکار» از حاشیه های فصل طلایی سینمای ایران گزارش می‌دهد دوئل نابرابر اکران‌های نوروزی حمید هیراد،‌ ترانه هایش و اعتراض ترانه سرایان به او جنجالی ترین موضوع موسیقی ایران در ابتدای سال 97 بود انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا 10 روز پس از انتصاب مایک پمپئو به وزارت خارجه چه پیامی دارد؟ عبدالفتاح السیسی دوباره رئیس جمهوری مصر شد سیسی در راه مبارک عبدالفتاح السیسی دوباره رئیس جمهوری مصر شد سیسی در راه مبارک پرسپولیس با تساوی صعود کرد، استقلال با برد صدرنشین ماند سیزده بدر خوش سرخابی در آسیا تلگرام و مساله اعتماد اجتماعی