۱۰ فروردین، پر حادثه ترین روز نوروز

براساس آمارها در سفرهای نوروزی سال ۹۷ حداقل ۷۶ نفر در تصادفات راهنمایی و رانندگی در کشور کشته شده‌اند. به گزارش آنا، چندی پیش جانشین رئیس پلیس راه خبر داد که در تصادفات روز دوم فروردین ۱۶ نفر کشته و ۴۶۷ نفر مجروح شدند. موسی امیری اعلام کرد که در این روز واژگونی خودروها با ۴۰‌درصد بیشترین سهم را در سوانح رانندگی داشته است. همچنین به گزارش ایسنا، امیری گفت که روز اول فروردین در ۲۳ تصادف، ۲۵ نفر کشته شدند. به این ترتیب تنها در دو روز اول فروردین ۴۱ نفر در تصادفات کشته شده‌اند. سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند ۹۶ آغاز شده است. با این حال مقامات نیروی انتظامی گزارشی درباره آمار تعداد افراد کشته شده در سفرهای نوروزی درکل کشور از روز ۲۴ اسفند تا ۲۹ اسفند ۹۶ اعلام نکرده‌اند و تنها آمار مربوط به برخی استان‌ها اعلام شده است. در این میان تنها نادر رحمانی، چندی پیش رئیس مرکز اطلاعات پلیس راه به ایلنا گفت که روز ۲۷ اسفند ۱۸ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند. در روز ۲۸ اسفند ۹۶ نیز دریک تصادف در جاده سقز - بوکان دراستان کردستان دو نفر کشته شدند. در همان روز دو نفر در استان زنجان در اثر واژگونی یک خودرو کشته شدند. در همین حال به گزارش ایرنا، یدا... ستوده، فرمانده پلیس راه جنوب سیستان‌و‌بلوچستان، خبر داد که از روز ۲۴ اسفند تا روز ۲۶ اسفند ۹۶، شش نفر در تصادفات رخ داده در این استان کشته و ۴۰ نفر مجروح شده‌اند. روزهای ۲5 و ۲6 اسفند ۹۶ نیز یک نفر در رشت، یک نفر درچالوس،یک نفر در رامهرمز در استان خوزستان، دو نفر درلردگان در چهار محال‌وبختیاری و دو نفر در آبادان در تصادف کشته شدند. همچنین به گزارش ایرنا، در روزهای ۲۴ اسفند ۹۶ تا دوم فروردین ۹۷، هفت نفر در استان فارس، چهار نفر در استان زنجان و سه نفر در استان اصفهان، در تصادفات کشته شدند. عباس فرمانی، فرمانده پلیس راه آذربایجان‌غربی، نیز خبر داد که در هشت روز نخست سفرهای نوروزی سه نفر در سه حادثه رانندگی کشته شدند. ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است، در میان ۱۹۰ کشور جهان ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد. همه‌ساله و در ایام نوروز تعداد سفرها و همچنین حوادث رانندگی افزایش پیدا می‌کند. در سفرهای نوروزی سال ۹۶ نیز ۸۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند. در همین حال سندیکای بیمه‌گران ایران اعلام کرده بود که این تصادفات تنها برای پرداخت دیه کشته‌شدگان ۱۸۳‌میلیارد تومان هزینه برای شرکت‌های بیمه داشته است. در نوروز ۹۵ تعداد کشته‌شدگان ۹۸۷ نفر بوده که نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است. براساس آمار پزشکی قانونی، ۹۶۸ نفر در نوروز ۹۴ در حوادث رانندگی کشته شدند که نسبت به نوروز پیش از آن 7/10‌درصد کاهش نشان می‌دهد. با این حال براساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در ۱۰ سال گذشته ۱۱‌هزار و ۸۷۰ نفر در تصادفات نوروزی کشته شده‌اند. براساس این گزارش، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به سال ۸۷ با‌هزار و ۵۳۵ کشته و کمترین آن مربوط به سال ۹۶ با ۸۷۴ کشته بوده است. به گزارش پرسش، مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، پیش از این گفته بود که در اثر تصادفات جاده‌ای روزانه صد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.
رتبه‌های نخست جذب بیشترین مسافر
دو روز گذشته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: تا پایان روز دهم فروردین، ۵۳‌میلیون و ۶۷۳‌هزار و ۱۳۴ اقامت در کشور ثبت شده است که نشان از رشد ۲۰‌درصدی اقامت نوروزی در کشور نسبت به سال گذشته دارد. محمد محب‌خدایی ادامه داد:۸۱‌میلیون و ۱۹۳‌هزار و ۳۰ بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور نیز تا ۱۰ فروردین‌ ثبت شده است که نسبت به نوروز سال گذشته ۳۳‌درصد رشد داشته است. او بیان کرد: براساس آمار‌ها استان مازندران همچنان رتبه نخست سفر‌های نوروزی را به خود اختصاص داده است و تا دهم فروردین‌ ۱۲‌میلیون و ۲۸‌هزار و ۲۲۳ نفر شب در این استان اقامت ثبت شده است. به‌گفته محب‌خدایی استان گیلان با ثبت هفت‌میلیون و ۵۸۸‌هزار و ۱۷۰ نفرشب اقامت در ردیف دوم و استان بوشهر با ثبت شش‌میلیون و ۳۲۲‌هزار و ۸۹۹ نفر شب اقامت نوروزی در جایگاه سوم سفر‌های نوروزی گردشگران نوروزی قرار گرفته است. به گزارش میزان، براساس اعلام معاون گردشگری کشور، استان ‌های هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی تا دهم فروردین توانستند در جایگاه چهارم تا هفتم سفر‌های نوروزی قرار بگیرند.
آماده‌باش پلیس راهور تا پایان هفته


دو روز گذشته فرمانده ناجا با بیان اینکه دهم فروردین پر‌حادثه‌ترین روز نوروز از نظر تلفات جاده‌ای بود، گفت: تا پایان هفته و تا زمان بازگشت مسافران از سفرهای نوروزی پلیس راهور در جاده‌ها به آماده‌باش خود ادامه می‌دهند. حسین اشتری ادامه داد: کار بزرگی در طرح نوروزی امسال از سوی پلیس راهور انجام شد و خوشبختانه پلیس حضور پررنگی در تمامی مسیرها و همراهی با مردم داشت. او اظهار کرد: امسال نیز امکانات خودرویی و نیروی انسانی را در طرح نوروزی به مجموعه پلیس راهور اضافه کردیم و اقدامات سردار مومنی و نحوه‌ اختصاص نیروها سبب شد تا قرارگاه نوروزی پلیس عملکرد خوبی داشته باشد. فرمانده ناجا اضافه کرد: عزم پلیس برای کاهش تعداد کشته‌شدگان رانندگی جزم است و کاهش آمار تصادفات رانندگی طی یک دهه گذشته نیز به خوبی این موضوع را اثبات می ‌کند، اما باید با شتاب بیشتری حرکت و در این جهت از ظرفیت نیروی انتظامی و همه دستگاه ‌های مسئول استفاده کنیم.
معرفی 6 استان پرتصادف کشور
رئیس پلیس راهور ناجا استان ‌های فارس، کرمان، اصفهان، سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی را پر تصادف‌ترین استان‌های کشور در ایام نوروز معرفی کرد. تقی مهری گفت: اجرای طرح ویژه ترافیک نوروز از ۲۴ اسفند ۹۶ شروع شد و تا پایان تعطیلات ادامه پیدا خواهد کرد و با اقدامات صورت گرفته در سراسر کشور شاهد حضور خوب و گسترده پلیس و هماهنگی با تمامی دستگاه‌‌های امدادی و خدماتی بودیم. او افزود: در ایام اجرای طرح تعطیلات نوروز، سرعت و سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی بیش از ۸۵‌درصد علل تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش مهر، رئیس پلیس راهور ناجا استان‌های البرز، تهران، قزوین، مازندران، گیلان، قم، فارس، گلستان، مرکزی و خراسان رضوی را پرترددترین استان‌های کشور در نوروز امسال دانست. روز گذشته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از آغاز برنامه‌ریزی برای برپایی هفت رویداد بزرگ گردشگری تابستانی در هفت محور گردشگری کشور خبر داد. علی‌اصغر مونسان با اعلام اینکه از 27 اسفند تا 11 فروردین، 58‌میلیون و 433‌هزار و 818 نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است، گفت: در این مدت 90‌میلیون و 230هزار و 320 بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور با رشد 32‌درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است. به‌گفته او، استان‌‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان‌رضوی در صدر آمار گردشگری کشور قرار دارند. به گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، مونسان همچنین از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، همدان، آذربایجان‌شرقی، کرمان، گلستان و آذربایجان‌غربی به‌عنوان برترین‌های گردشگری کشور در استان‌های کمترشناخته‌شده نوروز 97 خبر داد.