صداوسيما هنوز عذرخواهي نكرده

ضرورت توجه به خواست مردم شريف خوزستان
صداوسيما هنوز عذرخواهي نكرده
فرمانده ناجا: مشکلی وجود ندارد
پویش مردمی «عرب باغیرت ایرانی» در خوزستان راه‌اندازی شد


آرمان: در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی استان خورستان شاهد اعتراضات عده‌ای در این استان بودیم، اعتراضاتی که درباره محتوای برخی برنامه‌های صداوسیما صورت گرفت. 12 فروردین فرمانده ناجا با اشاره به وضعیت امنیتی مناسب کشور توضیحاتی در خصوص ناآرامی‌های اخیر اهواز ارائه داد. سردار حسین اشتری در خصوص ناآرامی‌های رخ داده در برخی از شهرهای جنوبی کشور و استان خوزستان گفت: «موضوعاتی که در برخی از شهرها اتفاق می‌افتد با همراهی مردم و مدیریت صحنه توسط پلیس کنترل می‌شود و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.» او در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر تلفات در برخی ناآرامی‌های رخ داده در اهواز گفت:«هیچ گزارشی از تلفات در این شهرها نداشته‌ایم.» فرمانده ناجا خاطرنشان کرد:«خوشبختانه وضعیت امنیتی در مرزهای کشور مناسب است و با هوشیاری نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش هیچ مشکلی وجود ندارد.»
روایتی از اعتراضات مردم خوزستان
فرارو دلیل اعتراضات مردمی را چنین روایت کرد که شهر اهواز در روزهای اخیر شاهد تجمع اعتراضی گروهی از عرب‌های استان خوزستان بود که به پخش برنامه‌ای از تلویزیون اعتراض داشتند. به گفته معترضان، برنامه پخش شده از صدا و سیما «توهین آمیز» بوده است. اعتراض معترضان به پخش میان برنامه‌ای در سریال کلاه قرمزی است. در این میان برنامه، عروسک‌هایی با لباس محلی شهروندان مناطق مختلف ایران بر روی نقشه این کشور نصب می‌شود، اما به گفته معترضان جای عروسکی با لباس محلی عرب‌های خوزستان خالی است. برخی معترضان خواستار عذرخواهی صداوسیما شده بودند. ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه اهواز روز 10فروردین در واکنش به اعتراض‌ها گفت:«هر چند مردم عرب خوزستان حق داشتند در این زمینه ناراحت شوند اما مردم نسبت به فتنه و توطئه‌های دشمن مراقب باشند». وی اعلام کرد که این امر در صدا و سیما «غیر تعمدی» رخ داده است.
غیبت عروسک با لباس عربی
آن طور که فارس در 11 فروردین گزارش داد، پخش برنامه نوروزی ببین و بساز از شبکه دوم حاشیه‌هایی را در استان خوزستان به وجود آورد. در بخش مربوط به جانمایی عروسک اقوام در نقشه ایران، عروسک ملبس به لباس عربی در نقشه جایی نداشت و همین عامل سبب اعتراض برخی هموطنان خوزستانی شد. پس از آغاز اعتراضات، آیت‌ا...عباس کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان و علی ساری نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی به این اشتباه صدا و سیما اعتراض و با صدور بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی مسئولان رسانه ملی از مردم خوزستان شدند. تهیه کننده برنامه ببین و بساز نیز در گفت‌وگویی ضمن عذرخواهی از مردم خوزستان اظهار کرد: این نقشه در طول دوره پخش برنامه ببین و بساز تکمیل می‌شود و عروسک ملبس به لباس عربی از روز نهم فروردین به بعد به این نقشه اضافه می‌شود. مردم اهواز نیز در روزهای گذشته با حضور در مقابل ساختمان صدا و سیمای خوزستان و خیابان‌های مرکز شهر به این برنامه اعتراض کردند. خواسته اصلی مردم خوزستان در این اعتراضات از مسئولان رسانه ملی توجه یکسان به همه اقوام با هدف تقویت اتحاد ملی بود.
لزوم عذرخواهی صدا و سیما
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان نیز با تاکید بر لزوم عذرخواهی رسمی مدیر صداوسیما از مردم خوزستان، بیان کرد: این برنامه صددرصد محکوم و غیرقابل قبول است. چه اینکه تعمدی در کار بوده باشد یا خیر، عوارض منفی و آثار نامطلوبی را در جامعه به دنبال داشت. آیت‌ا...حیدری افزود: مهم‌ترین آثار نامطلوب چنین برنامه‌هایی ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی، نفرت و کدورت است که هیچ کس جز دشمنان اسلام و ایران از آن بهره نمی‌برند. وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های امنیتی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه باید مصرانه این مساله را بررسی و ردپای نفوذ را پیدا کنند، عنوان کرد: چنانچه ردپای نفوذ پیدا شد آن را ریشه‌کن کرده و اجازه ندهند دشمن از رسانه ملی در جهت اهداف شیطانی خود عمل کند. حجت‌الاسلام سید ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز با اشاره به مکدر شدن مردم عرب از اشتباه صورت گرفته در یکی از برنامه‌های صداوسیما، عنوان کرد: باید با بصیرت و هوشیاری از این مساله‌ای که صداوسیما جبران کرد، عبور کنیم و به دشمنان اجازه سوءاستفاده را ندهیم.
درخواست حضور رئیس صداوسیما در اهواز
برخی از خوزستانی‌های فعال در فضای مجازی با رد مسائل مربوط به قوم‌گرایی، خواهان حضور رئیس سازمان صدا و سیما در اهواز و عذرخواهی رسمی وی از مردم خوزستان شدند چرا که معتقدند اشتباه صورت گرفته ناشی از کم‌توجهی رسانه ملی به ظرفیت‌های خوزستان است.
راه‌اندازی پویش «عرب با‌غیرت ایرانی»
در پی نشان ندادن عروسک ملبس به لباس عربی مردم خوزستان در برنامه ببین و بساز شبکه دوم صدا‌و‌سیما، حساسیت‌هایی در میان هموطنان خوزستانی پیش آمد. فارس نوشت؛ رسانه‌های ضدانقلاب با هدف تفرقه‌افکنی آتش بیار معرکه شدند تا به اعتراض بخشی از مردم خوزستان، رنگ و بوی ساختارشکنانه دهند و از اشتباه این برنامه تلویزیونی سوءاستفاده نمایند. بر همین اساس و در پاسخ به این رسانه‌های معاند پویش «انا عربی ایرانی» و «عرب باغیرت ایرانی» در استان خوزستان راه‌اندازی شد. تاکنون تعداد زیادی از مردم عرب خوزستان در شهرستان‌های مختلف استان به این پویش سراسری و مردمی پیوسته‌اند.