نااميدمان نكنيد

روایت «آرمان» از انتظارات مردم از رئیس‌جمهور در سال 97
نا اميدمان نكنيد
آرمان: سال 96 تمام شد، سالی که ابتدا با امیدواری به ادامه دولت حسن روحانی آغاز شد که در ادامه نشاط سال 92 قرار گرفته بود. در سال 92 حسن روحانی با درایت آیت‌ا... هاشمی توانست بر رأس قوه مجریه قرار گیرد و جامعه گرفتار در ناامیدی را به سطح امیدواری برگرداند هرچند مخالفان دولت نهایت تلاش خود را به کار گرفتند که دولت را از ادامه راه بازدارند و توپخانه دلواپسان با نهایت توان به کار افتاد اما عملکرد دولت در چهار سال اول تا حدودی توانست به مطالبات اولیه و مهم پاسخ دهد و بر همین اساس تقویت امید و شکست دلواپسان تندرو در انتخابات اردیبهشت 96 قابل انتظار بود. محسن صفایی فراهانی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که «عملکرد مطلوب دولت دوم روحانی و رضایت ‌خاطر جامعه از آن تنها به این چهار سال محدود نخواهد شد، بلکه بستری برای سال 1400 و حتی 10 سال پس از پایان دولت دوم روحانی خواهد بود. مردم خواهان صلح پایدار در منطقه، رفاه نسبی و عدالت اجتماعی در جامعه، کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی هستند. بنابراین تحقق این مطالبات، جامعه ایران را امیدوار می‌کند که به نتیجه بهتری دست خواهند یافت». روحانی در شهریور 92 و در مراسم تنفیذ خود چنین گفت: «استمرار امید و اعتماد مردم، کلید حل مشکلات موجود کشور است. این فضا و فرصت را می‌توان با رویکردهای تعاملی و اعتدالی نگاه داشت. کشور به عزم ملی برای دور شدن از افراط و افراطی‌گری در سیاستگذاری و مدیریت، و تمرکز بر حاکمیت قانون و قانون‌گرایی نیاز دارد.» به همین دلیل بارها به خود یادآوری می‌کند که چه عهدی با ملت بسته است و باید به آن وفادار بماند. از همین رو بود که در سالگرد 22 خرداد سال 96 چنین گفت: «افتخار به گذشته و امید به آینده» شعار چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خواهد بود. دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی در حالی به پایان رسید که تغییرات و دستاوردهای ماندگاری در رزومه این دولت به ثبت رسید که بارزترین آن توافق هسته‌ای بود. هرچند «امید» شعاری نبوده و نیست که بدون ممانعت و سنگ‌اندازی مخالفان محقق شود؛ مخالفانی که منافع آنها در هیاهو و اقدامات فراقانونی تامین می‌شود و در یک فضای آرام و قانونی تحقق خواست آنها امکانپذیر نیست که نمونه آن در موضوع توافق هسته‌ای قابل درک بود. اکنون سال 96 به پایان رسید و تعدادی از مطالبات جامعه هنوز محقق نشده است.
امیدواری زنان


23 شهریور بود که اسحاق جهانگیری اظهار داشت: «وقتی یک مسئولی می‌گوید چرا نگران شادی و نشاط و مردم هستید، باید بگوییم که جامعه ما جوان است و نیاز به شادی دارد. عده‌ای جلو ورود زنان به استادیوم را گرفتند. فکر کردید کار خوبی انجام دادید؟ حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک خواسته است. جامعه جوان شغل می‌خواهد، می‌خواهد نقدش به گوش مسئولان برسد، می‌خواهد دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشد.» پس از آن در 11 اسفند بود که جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، اذعان داشت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به او قول داده که با لغو ممنوعیت کنونی، زنان ایرانی به‌زودی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را پیدا کنند. یک هفته بعد یعنی در 18 اسفند، رئیس فراکسیون زنان مجلس از دستور قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور برای مجوز ورود بانوان به ورزشگاه‌‎ها خبر داد. اما تا پایان سال 96 پای هیچ ‌زنی به ورزشگاه نرسید و تنها امید به تحقق این خواسته در سال 97 باقی مانده است.
سرنوشت یک دکمه
جوانان در سال 96 خواسته‌ای از روحانی داشتند که رئیس‌جمهور تا آنجا که توانست به این انتظار پاسخ داد که آن هم عدم محدودیت برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بود. رفع فیلتر تلگرام از جمله موضوعات بود. رئیس‌جمهور بر این اعتقاد است: «اگر کسی در مصرف آب زیاده‌روی کرد آیا قاضی می‌تواند دستور دهد آب شهر را قطع کنند؟ نمی‌توانیم به خاطر تخلف یک نفر، مردم را از آب خوردن منع کنیم.» بسیاری واقف هستند که روحانی در این مسیر چه کنایه‌ها و هجمه‌هایی را تحمل و سکوت کرد تا مبادا به امید جامعه خدشه‌ای وارد شود و روزی گفت‌: «خبر دارم افرادی برای شبکه‌های اجتماعی خواب می‌بینند، شب می‌خوابند و تا صبح خواب می‌بینند. به این افراد می‌گویم که به خواب‌هایتان دل نبندید» و پس از آن برای تقویت امید جامعه تصریح کرد: ‌«وزیر ارتباطات به مردم قول خواهد داد که دستش روی دکمه فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نخواهد رفت». اکنون باز هم امید مردم به تصمیم روحانی و چشمشان به دکمه فیلترینگ فضای مجازی است که مبادا در سال 97 فشرده شود.
اقتصاد در سال 97
وضعیت اقتصادی کشور آن‌چنان نیست که بتوان آن را مطلوب توصیف کرد. برخی موضوعات نخستین اثر خود را بر نفت می‌گذارد؛ بنابراین دولت روحانی برای این امر چاره‌اندیشی‌هایی دارد که از جمله آن توسعه اقتصاد بدون نفت است. دیروز رئیس بانک مرکزی گفت: «تولیدات در اقصی نقاط کشور افزایش پیدا کرده و باعث شده رشد اقتصادی بدون نفت ما به بیش از ۴درصد افزایش پیدا کند.» ولی‌ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از تک رقمی شدن نرخ تورم گفت: ان‌شاءا... با ادامه روند انضباط نظام پولی، نرخ تورم تک رقمی در سال ۹۷ نیز همانند سال ۹۶ ادامه پیدا می‌کند که می‌تواند زمینه ساز تحقق رشد اقتصادی و توسعه صادرات و ایجاد اشتغال باشد.
امیدواری هنرمندان
در عرصه فرهنگ هم وضعیت کشور به تدریج در حال حرکت به سمت مطلوب است هر چند حاشیه‌های این حوزه آن‌چنان است که سبب ناامیدی هنرمندان می‌شود اما روحانی به آنها وعده داده که امید به رفع چالش‌ها داشته باشند که در این راستا با انتصاب مدیری آشنا به عرصه فرهنگ و هنر درصدد نتیجه‌سازی مثبت از امید وعده داده شده است. روحانی معتقد است: «هنرمند نه قرار است زینت‌المجالس باشد و نه اپوزیسیون. هنرمند نه قرار است نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه گوشه‌نشین خرابات و خانه. هنرمند قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می‌گویند، به تصویر بکشد که برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد و بجنگد». به‌نظر می‌رسد سال 97 سال خوبی برای هنرمندان باشد و امید روحانی شرایط خوبی را برای آنها فراهم کند چنان‌که کنسرت‌ها با محدودیت کمتری اجازه برگزاری داشته باشند، هنرمندان با بهانه‌های واهی کنار گذاشته نشوند و ...