رؤياي دست‌يافتني

مسعود شجاعي بهترين عيدي خود را از کارلوس کي‌روش گرفت. کاپيتان ايران در ديدارهاي مقدماتي جام جهاني 2018، پس از چند ماه پرحاشيه دوباره به تيم ملي دعوت شد. اتفاقي که با توجه به ماجراهاي هفت ماه اخير يک اتفاق بسيار مهم محسوب مي‌شود. او حالا مي‌تواند به اولين بازيکن تاريخ فوتبال ايران تبديل شود که در سه جام جهاني بازي کرده است.
بحران مسعود شجاعي از اواسط مرداد شروع شد. دوازدهم مرداد ماه 1396 در رقابت‌هاي مقدماتي ليگ اروپا، تيم پانيونيوس يونان، مقابل مکابي تل‌آويو به ميدان رفت و با شکست يک بر صفر مقابل حريف اسرائيلي از گردونه اين رقابت‌ها حذف شد. نکته حائز اهميت اين بازي حضور دو ايراني در ترکيب اصلي پانيونيوس بود. احسان حاج‌صفي و مسعود شجاعي، که در آن زمان بازيکن پانيونيوس بودند، برابر حريف اسرائيلي بازي کردند. حضورنيافتن ورزشکاران ايراني مقابل ورزشکاران اسرائيلي، يکي از اصول ورزش ايران است اما احسان و مسعود با فشار باشگاه يوناني مجبور به حضور در ميدان شدند. پانيونيوس در بازي رفت با سفرنکردن دو بازيکن ايراني‌اش به سرزمين‌هاي اشغالي موافقت کرد اما پس از شکست در بازي رفت، با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد با توجه به شرايط حساس تيم، شجاعي و حاج‌صفي بايد در بازي برگشت حضور پيدا کنند. طبق قوانين فوتبال حرفه‌اي شجاعي و حاج‌صفي چاره‌اي غير از تمکين از دستور باشگاه نداشتند. اما ساعاتي پس از مشخص‌شدن بازي‌کردن ايراني‌ها در ديدار با مکابي، انتقاد از اين دو بازيکن شروع شد. برخي رسانه‌ها و اشخاص ورزشي و سياسي خواهان برخورد وزارت ورزش و فدراسيون با اين دو بازيکن و محروميت آنها شدند. وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال خيلي زود مجبور به واکنش شدند و ضمن محکوم‌کردن بازي‌کردن شجاعي و حاج‌صفي در ديدار مقابل حريف اسرائيلي، تأکيد کردند اين موضوع بررسي خواهد شد. در آن سو بسياري از اهالي فوتبال به دفاع از اين دو بازيکن پرداختند و عنوان کردند نبايد به دليل حضور اجباري آنها در ديدار باشگاهي با مکابي، زحمات آنها براي تيم ملي ناديده گرفته شود.
بايکوت در تلويزيون
آنچه اين گره را کور کرد، موضع‌گيري عجيب محمدرضا داورزني، معاون ورزش قهرماني وزارت ورزش بود. در اواخر مردادماه چند روز پس از بازي احسان و مسعود در ديدار جنجالي در شرايطي که به نظر مي‌رسيد با موضع‌گيري معتدل برخي سياسيون مانند علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس و مصطفي هاشمي‌طبا اوضاع آرام شده، اظهارنظر عجيب معاونت قهرماني وزارت ورزش مسئله را به يک بحران بين‌المللي تبديل کرد. محمدرضا داورزني از محروميت اين دو بازيکن خبر داد؛ خبري که واکنش رسانه‌هاي بين‌المللي و حتي سخنگوي فيفا را هم برانگيخت. فدراسيون فوتبال البته خبر محروميت را رد کرد.


در شهريورماه براي دو بازي مقدماتي جام جهاني مقابل کره‌جنوبي و سوريه همه منتظر بودند که ببينند آيا حاج‌صفي و شجاعي از تيم ملي حذف شده‌اند؟ حاج‌صفي به تيم ملي دعوت شد؛ اما خبري از شجاعي بين ملي‌پوشان نبود. برخي رسانه‌ها عنوان کردند چون حاج‌صفي متني در راستاي عذرخواهي نوشته، دعوت شده است. کارلوس کي‌روش اما تمامي اين گمانه‌زني‌ها را بي‌اساس دانست. سرمربي تيم ملي ايران دعوت‌نشدن شجاعي را فني دانست. شجاعي در ماه بعد هم براي بازي با توگو و روسيه دعوت نشد تا اين تصور پيش بيايد که او براي هميشه از تيم ملي حذف شده است.
گشايش کار از اواخر مهرماه شروع شد. صداوسيما به دوماه‌ونيم بايکوت مسعود شجاعي از اخبار ورزشي و برنامه 90 پايان داد. چند ملي‌پوش صميمي با شجاعي هم از حل‌شدن مشکل اين بازيکن خبر دادند.
اين بازيکن 33ساله نيز پس از 70 روز سکوت در گفت‌وگويي با «تلويزيون نوا» يونان از آمادگي‌اش براي بازگشت به تيم ملي ايران خبر داد. «براي همه ما پوشيدن پيراهن تيم ملي ايران افتخار بزرگي است. من بشخصه هر وقت پيراهن تيم ملي را مي‌پوشم، تا سرحد مرگ براي تيم ملي تلاش مي‌کنم. اگر مربي و مسئولان تصميم بگيرند و من را نخواهند، به تصميم آنها احترام مي‌گذارم؛ زندگي به پايان نمي‌رسد و بايد براي آن بهتر مبارزه کنم». بازيکن ايراني شاغل در يونان در اين مصاحبه از تمامي افرادي که در اين مدت پشتيبانش بودند، تشکر کرد. او تأکيد کرد حمايت هم‌بازي‌هايش باعث شد تا اين دوران سخت را پشت‌ سر بگذارد و عصبي و نا‌اميد نشود. در اين فضا که به نظر مي‌رسيد محدوديت‌ها برطرف شده، در آبان ماه نام شجاعي در بين ملي‌پوشان که براي دو بازي دوستانه مقابل ونزوئلا و پاناما دعوت شده بودند، ديده نشد. آيا کي‌روش ديگر اين بازيکن را نمي‌خواست؟ برخي رسانه‌ها نوشتند که کي‌روش از شجاعي عصباني است. سرمربي تيم ملي در روزهاي بحران به شجاعي پيشنهاد داده بود متن عذرخواهي منتشر کند اما اين بازيکن اين پيشنهاد کي‌روش را نپذيرفت و به همين دليل سرمربي تيم ملي ديگر روي اين بازيکن حساب باز نمي‌کرد.
گشايش در زمستان
شجاعي در نيم‌فصل به تيم بزرگ آ.ا.ک يونان منتقل شد تا براي قهرماني در ليگ اين کشور هم شانس داشته باشد. با شروع زمستان يخ‌هاي بين کي‌روش و شجاعي آب شد. شجاعي در اواسط دي ماه مصاحبه مفصلي با نشريه معتبر «ال‌پائيس» اسپانيا انجام داد و عنوان کرد که باشگاه سابقش پانيونيوس او را مجبور به بازي کرده بود و اگر به ميدان نمي‌رفت يک سال محروم مي‌شد. او به تمجيد از کي‌روش پرداخت و از حمايت‌هاي اين مربي تشکر کرد. شجاعي عنوان کرد او مي‌خواسته قبل از بازي با مکابي با مسئولان فدراسيون چاره‌انديشي کند اما کسي پاسخ او را نداده است.
اتفاق مهم‌تر اما چند روز پيش رخ داد. زماني ‌که کي‌روش براي ديدن بازي مسعود شجاعي به يونان رفت و پس از ديدن يکي از بازي‌هاي آ.ا.ک چهاردهم اسفندماه در صفحه شخصي‌اش نوشت: «آفرين به مسعود».
از طرفي بايد به مصدوميت اشکان دژاگه هم اشاره کرد. احتمال دارد دژاگه به بازي‌هاي جام جهاني نرسد و با نبود دژاگه و شجاعي، دست کي‌روش در پست هافبک بازي‌ساز خالي خواهد بود. کي‌روش ديروز تصميم جسورانه‌اي گرفت و با قراردادن نام مسعود شجاعي در فهرست 28 بازيکن تيم ملي به 9 ماه دوري اين ملي‌پوش باتجربه از تيم ملي پايان داد.
آخرين حضور شجاعي در تيم ملي به بازي ايران-ازبکستان در 22 خرداد 96 برمي‌گردد. روزي که ايران به جام جهاني صعود کرد. شجاعي 33ساله 14 سال است که عضو تيم ملي است. او در اين مدت در 70 بازي ملي هشت گل زده است. پس از کناررفتن آندرانيک تيموريان از تيم ملي در سال گذشته شجاعي کاپيتان ايران شد. اين بازيکن در 12 سال گذشته در خارج از ايران توپ زده است. شجاعي در يکي، دو سال اخير با توجهش به موضوعات اجتماعي مانند حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، کودکان کار، فساد در جامعه و فوتبال و فقر نيز خبرساز شده بود.
او حالا در آستانه يک تاريخ‌سازي قرار دارد. در تاريخ فوتبال ايران هيچ بازيکني در سه جام جهاني بازي نکرده است. شجاعي که سابقه بازي در دو جام جهاني 2006 و 2014 را دارد، حالا مي‌تواند به سومين جام جهاني‌اش هم فکر کند.
28 بازيکن دعوت‌شده به تيم ملي
دروازه‌بان‌ها: عليرضا بيرانوند، امير عابدزاده، رشيد مظاهري و سيدحسين حسيني
مدافعان: ميلاد محمدي، محمدرضا خانزاده، مرتضي پورعلي‌گنجي، پژمان منتظري، رامين رضاييان، روزبه چشمي، سيدجلال حسيني، سعيد آقايي و وريا غفوري
هافبک‌ها: علي قلي‌زاده، علي کريمي، احسان حاج‌صفي، مسعود شجاعي، اميد ابراهيمي، سعيد عزت‌اللهي و سامان قدوس
مهاجمان: عليرضا جهانبخش، کريم انصاري‌فرد، کاوه رضايي، مهدي طارمي، مهدي ترابي، رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون و وحيد اميري