بايد همه حرف مردم را بشنوند

شرق: آخرين جلسه هيئت دولت دوازدهم در سال جاري، روز گذشته در حياط دولت در پاستور برگزار شد. رئيس‌جمهوري به همراه معاون اول و وزراي خود به ميان خبرنگاران آمد و ارزيابي خود را از سالي که گذشت و سال آينده بيان کرد. اسحاق جهانگيري هم در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد. او از اميدواري درباره رفع حصر در سال جديد گفت و به بازداشت رفقاي احمدي‌نژاد هم واکنش نشان داد. پيش از حرف‌هاي جهانگيري، حسن روحاني و هيئت‌دولتش با خبرنگاران عکسي به يادگار گرفتند.
اکنون زمان پارازيت نيست
رئيس‌جمهوري در سخنان خود در جمع خبرنگاران به حوادث سال 96 اشاره کرد و گفت: «در کنار همه پيشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهاي غمباري داشته است. متأسفانه در زمين، دريا، هوا و آسمان حادثه داشتيم و عده‌اي از هموطنان خود را از دست داده‌ايم. مردم ما در اين حوادث نشان داده‌اند چقدر نوع‌دوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسيب‌ديدگان کمک کردند».
حسن روحاني همچنين با اشاره به اعتراضات دي‌ماه، بيان کرد: «مردم به‌خوبي بين اعتراض و اغتشاش ديوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسميت مي‌شمارد، اما اغتشاش و بي‌نظمي براي دولت قابل قبول نيست. مردم هم در روزهاي اعتراضات و هم در تظاهرات ميليوني خود اين فاصله را ايجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داريم و معتقديم بايد اشکالات گفته و رفع شود اما همه بايد قانون‌مند بوده و اموال و نظم عمومي را رعايت کنند».


او ادامه داد: «گوش ما بايد براي سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصي ندارد که فقط به سمت قوه مجريه برود. بايد همه حرف مردم را بشنوند البته برخي نمي‌خواهند گوش بدهند در‌حالي‌که بايد فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازيت نيست. مردم انتقاد و پيشنهاد دارند و بايد به آنها توجه شود. ما با عمل بهتر خود مي‌توانيم همبستگي خود را بيشتر حفظ کنيم».
نبايد به مردم سخت بگيريم، بگذاريم مردم
 شاد باشند
روحاني همچنين با تشکر از مقام معظم رهبري به‌دلیل حمايت‌ها و هدايت‌هايشان از دولت، عنوان کرد: «ما همچنان به اين حمايت‌ها و هدايت‌ها نيازمنديم. من از مجلس هم تشکر مي‌کنم، هم به خاطر رأي اعتماد به هيئت‌دولت در آغاز دولت دوازدهم و هم رأي اعتماد مجدد به سه وزير دولت. بسيار زيبنده بود که مجلس در روزهاي پاياني سال به سه وزير اعتماد مي‌کرد. از رئيس مجلس، هيئت‌رئيسه و نمايندگان مجلس تشکر مي‌کنم. ما در کنار مجلس و قوه‌قضائيه مي‌توانيم اقدامات بيشتري براي مردم انجام دهيم».
او همچنين با تشکر از رسانه‌ها و خبرنگاران، گفت: «رسانه‌ها واقعيت‌ها را منعکس مي‌کنند و من چه از رسانه‌هايي که با دولت هم‌دلند و چه رسانه‌هايي که منتقد هستند، چه آنهايي که با لحن زيبا با ما صحبت مي‌کنند، چه آنهايي که با لحن متفاوت، تشکر مي‌کنم، زيرا همه براي خدمت به کشور تلاش مي‌کنند و کارشان بسيار ارزنده است».
روحاني ادامه داد: «اميدوارم سال آينده، سال خوشحالي،‌ اميدواري و نشاط در ميان مردم باشد. ما همان‌طور که انتقاد و اعتراض را به رسميت مي‌شناسيم، بايد نشاط مردم را هم به رسميت بشناسيم. نبايد به مردم سخت بگيريم، بگذاريم مردم شاد باشند. اميدوارم کشوري داشته باشيم که مثل فرهنگ و دينش هميشه سرفراز باشد».
جهانگيري: نسبت به حل مسئله حصر
خوش‌بين هستم
معاون اول رئيس‌جمهوري هم در جمع خبرنگاران درباره طرح برخي اظهارات از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس مبني بر تحقق رفع حصر تا پايان سال ۹۶، گفت: «در مسئله حصر دستورهاي مهمي صادر شده و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي نيز در حال پيگيري است و ما هم بايد به اين تصميم‌گيري‌ها کمک کنيم. در اين زمينه برخي تصور مي‌کردند که تا پايان سال جاري تصميم‌گيري در اين موضوع انجام خواهد شد. نسبت به حل مسئله حصر خوشبين هستم و به نظرم اين مسئله قابل تدبير است و ان‌شاءالله براي سال آينده اين اتفاق رخ خواهد داد».
اسحاق جهانگيري همچنين با بيان اينکه تا چه زمان بايد دامنه اختلافات و شکاف به‌وجود‌آمده ميان نيروهاي انقلاب ادامه يابد و ترميم نيابد، گفت: «فکر مي‌کنم راه‌حل همه مسائل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، سياسي است؛ چراکه شرايط به گونه‌اي نيست که به لحاظ تکنيکي براي حل اين مسائل راهکاري وجود نداشته باشد. بلکه همه بايد باهم باشند و براي حل مسائل کشور با ايجاد يک انسجام تلاش کنند. سازوکار اين موضوع تحت عنوان گفت‌وگوي ملي مطرح شده است و مسائل باقي‌مانده در کشور بايد ذيل اين عنوان حل شود».
رئيس‌جمهوري معتقد است نبايد محدوديتي در زمينه فضاي مجازي به وجود بيايد
او در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه اخيرا گفته‌ايد اگر لازم باشد موتورم را مجددا روشن خواهم کرد، تأکيد کرد: «دولت دوازدهم از ابتدا کار خود را تحت فشارهاي شديدي آغاز کرد. در اين زمينه حتما در مواقع لزوم از دولت دفاع کرده‌ايم و از فشارهاي احتمالي به دولت گفته‌ايم البته در مواردي که لازم بود نيز شرايط را با گذشته مقايسه کرديم. تمايل دارم دولت کار خود را در فضايی آرام انجام دهد، اما اگر لازم باشد در مقطعي در ميداني که ترسيم مي‌کنند نقش خود را ايفا خواهند کرد اما فعلا نيازي به روشن‌شدن موتور ديگري نيست».
جهانگيري همچنين درباره شايعات مطرح‌شده مبني بر اعمال محدوديت‌هاي جديد در فضاي مجازي و احتمال فيلترينگ تلگرام، گفت: «تصميم‌گيري درباره فيلترينگ تلگرام در شوراي عالي فضاي مجازي انجام مي‌شود و من خبر دقيقي از اين موضوع ندارم، اما مي‌دانم که رئيس‌جمهوري تا الان روي اين موضوع جدي هستند و معتقدند که نبايد محدوديتي در زمينه فضاي مجازي به وجود بيايد».
از بازداشت هيچ‌کس خوشحال نشده‌ام
او در پاسخ به پرسشي درباره بازداشت برخي از مسئولان اجرائي دولت‌هاي نهم و دهم از سوي قوه قضائيه، اظهار کرد: «من از بازداشت هيچ کسي در زندگي خوشحال نشده‌ام و خبر بازداشت هيچ کسي من را خوشحال نکرده است اما فکر مي‌کنم تصميمات به‌موقع نگرفتن و انجام‌ندادن اقدامات به‌موقع آثار و آسيب‌هاي بسياري براي کشور دارد».
معاون اول رئيس‌جمهوري با اشاره به انتشار متن احکام صادره از سوي دادگاه براي حميد بقايي يکي از مسئولان اجرائي در دولت قبل، عنوان کرد: «در حکمي که دادگاه منتشر کرد، مشاهده مي‌کنيم که اتفاقات خيلي قبل‌ها افتاده و درباره آن در آن زمان صحبت شده اما آن‌قدر تعلل شده تا اين موضوع تبديل به موضوع روز شده است و اين خوب نيست. ما مسئولان وظيفه داريم که با مسائل در زمان خود و متناسب با آن زمان برخورد کنيم».
حرفه بعضي منفي‌جلوه‌دادن دستاوردهاي دولت است
جهانگيري همچنين با انتقاد از عملکرد برخي مسئولان و همچنين رسانه‌ها در اين زمينه، افزود: «فکر مي‌کنم برخي حرفه‌شان اين شده که حتي جاهايي که دولت دستاوردهايي دارد را منفي جلوه دهند. اين افراد فکر مي‌کنند که با رقيب خود مبارزه مي‌کنند. در اين زمينه ممکن است بتوانند رقابتي با رقيب خود داشته باشند اما با اقدامات خود يک ملت را نگران مي‌کنند. من نمي‌گويم که مسئولان و رسانه‌ها سخن و اخبار غيرواقعي را مطرح کنند بلکه مي‌گويم اقداماتي که انجام شده از نقاطي است که مي‌تواند نگرش مردم را نسبت به آينده مثبت و آنها را اميدوار کند».
او در پايان با تبريک به مناسبت فرارسيدن سال جديد، گفت: «اميدوارم ملت ايران در سال ۹۷ با موفقيت و پيروزي‌هاي بيشتر و همچنين دغدغه‌هاي کمتري روبه‌رو شود و مسئولان نيز موفق شوند در خدمت ملت باشند».