چند پیشنهاد برای تعطیلات نوروز؛

تعطیلات عید فرصت خوبی برای فیلم دیدن است. از دیر‌باز رسم بوده که تلویزیون بسته‌ای را برای نمایش در تعطیلات نوروز در نظر می‌گیرد و اغلب به سراغ فیلم‌های روز دنیا می‌رود اما نباید از سینمای داخل نیز غافل شد. سینمایی که حیاتش به حضور مخاطب ایرانی بستگی دارد.
1- مصادره
فیلم «مصادره» اولین تجربه کارگردانی مهران احمدی است. فیلم کمدی با بازی رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، ‌هادی کاظمی و...
فیلم روایت‌گر زندگی مامور خرید اداره اطلاعات زان شاه( ساواک) است که زندگی‌اش بر اساس سوءتفاهم پیش می‌رود. احمدی سعی داشته با ساخت شخصیتی ساده‌لوح و استفاده از هنر بازیگری عطاران بیننده را با فیلم همراه کند. «مصادره» به تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی ساخته شده و 97 دقیقه است. در توضیح فیلم می‌خوانیم:


«ایران خیلی بزرگه اما این وقتی خوبه که آدم بدشانسی نباشی. برای بعضی‌ها زندگی یه جور قماره.. ترکیبی از خوش‌شانسی و بدشانسی..حالا دیگه فرق نمی‌کنه توی ایران باشی یا اونور دنیا، یا اینکه ساواکی باشی یا انقلابی، یا با همشهری‌ات ازدواج کرده باشی یا با یه خواننده آمریکایی.. خلاصه هرکی باشی و هرجوری باشی مواظب باش که مصادره در کمین نشسته.»
2- خرگیوش
فیلم «خرگیوش» با نویسندگی و کارگردانی مهدی باغبانی در نوروز امسال اکران شده است. فیلم کمدی که واژه متفاوت را یدک می‌کشد. فیلم باغبانی در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت و به یک باره در نوبت اکران عید قرار گرفت. در این فیلم جواد عزتی، بابک حمیدیان، سیامک انصاری، پانته‌آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی‌‌نیا، مانیا علیجانی و مینا ساداتی به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.
در توضیح این فیلم آمده است: هیچ شبی مثل امشب نیست!
3- به وقت شام
«به وقت شام» فیلم کارگردان جنجالی این روزهای سینمای ایران، ابراهیم حاتمی‌کیاست. حاتمی‌کیا طبق آنچه قولش را داده بود فیلم جدیدش را با موضوع داعش و مدافعین حرم جلو دوربین برده است. فیلمی که توانست در جشنواره فجر امسال چند سیمرغ را نصیب حاتمی‌کیا و عواملش کند.
در این فیلم بازیگرانی همچون بابک حمیدیان، ‌هادی حجازی‌فر، پیر داغر، خالد السید، جوزف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان- سینتیا کرم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته موسسه هنری رسانه‌ای اوج است و در نوبت اکران عید به روی پرده سینماها رفته است. در توضیح این فیلم می‌خوانیم:
«گروگانگیری رو زمین سخت‌تره یا رو هوا؟»
4- لاتاری
فیلم تازه محمد‌حسین مهدویان منتقدان بسیاری دارد‌ اما همین عاملی شده است که فیلم تازه کارگردان جوان سینمای ایران با اقبال مخاطبان قرار گیرد. فیلمی که در توضیحش می‌خوانیم:
«امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یکی دو ساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند‌. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌هایشان را جلب کنند. آن دو یک رویای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین‌کارت آمریکا.»
در این فیلم بازیگرانی چون ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، ‌هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و حمید فرخ‌نژاد به ایفای نقش پرداخته‌اند و تهیه‌کنندگی این اثر را سید محمود رضوی بر‌عهده داشته است.
5- فراری
فراری فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری تولید سال ۱۳۹۴ است و در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد. این فیلم درباره‌ دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند با خودروی «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود.
در این فیلم محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد،محمدرضا داوودنژاد، رضا کیانیان، اقدس سعادت رضایی، علی داوودنژاد، کامیار نیازناک، سجاد سپهری شکیب، احمد یاوری، میترا تبریزی، علی رستگاری، حسن کریم خان‌زند، یاس نوروزی به ایفای نقش پرداخته‌اند. تهیه‌کنندگی فراری نیز بر عهده جهانگیر کوثری است.
6- فیلشاه
فیلشاه انیمیشن سینمایی ایرانی به کارگردانی ‌هادی محمدیان، تهیه‌کنندگی حامد جعفری و محصول گروه هنر پویاست.
این انیمیشن سینمایی، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار شاهزاده روم است که با سرمایه‌گذاری گروه هنر پویا به عنوان یک شرکت خصوصی، بنیاد سینمایی فارابیو موسسه تصویر شهر تولید شده‌ است. انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۲۲ اثر سینمایی دیگر رقابت کرد.
این انیمیشن در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ با حضور کودکان و نوجوانان، وزیر ارتباطات و فناوری محمدجواد آذری جهرمی، عوامل این فیلم و چهره‌های حوزه فرهنگ و هنری به نمایش درآمده است.
داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود.
7- لونه زنبور
لونه زنبور فیلمی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، نویسندگی محسن کیایی و تهیه‌کنندگی سعید خانی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای سراسر ایران اکران شده است.
این فیلم داستان دو سارق خرده‌پاست (جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.
چرخی در فیلم‌های روز دنیا
اولویت بر تماشای فیلم‌های سینمای ایران است. اما اگر وقتی اضافه پیدا کردید باید سری هم به فیلم‌های روز دنیا بزنید؛ فیلم‌هایی که در اسکار امسال نیز موفق عمل کردند.
8- شکل آب
شکل آب فیلمی در ژانر فانتزی تاریک رمانتیک و درام، به کارگردانی گیرمو دل تورو است. فیلمنامه این فیلم توسط خود دل تورو و ونسا تیلور به رشته تحریر درآمده‌ است. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به سالی‌ هاوکینز، مایکل شنون، ریچارد جنکینز، داگ جونز، مایکل استولبارگ و اکتاویا اسپنسر اشاره کرد. داستان فیلم در سال ۱۹۶۲ و در شهر بالتیمور اتفاق می‌افتد و وقایع زنی لال بنام الیسا را دنبال می‌کند که در آزمایشگاهی دولتی به عنوان نظافتچی کار می‌کند. با ورود موجود دوزیست عجیبی به آزمایشگاه، رابطه‌ای عاشقانه بین الیسا و آن موجود شکل می‌گیرد که این سبب آغاز ماجراهایی پر از خطر برای او می‌شود.
نخستین نمایش شکل آب طی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز بود. فیلم مورد تحسین و استقبال منتقدان قرار گرفت و دل تورو در نهایت توانست جایزه شیر طلایی را از آن خود کند. فیلم همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۷ نیز اکران شد. شکل آب تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران را در پی داشته و منتقدان قلم داستانی، کارگردانی، موسیقی، جلوه‌های ویژه و بازی سالی‌ هاوکینز را ستودند. بسیاری از منتقدان شکل آب را حتی از هزارتوی پن نیز که اکثرا به عنوان بهترین فیلم دل تورو شناخته می‌شود اثر بهتر و پویا‌تری دانستند. شکل آب در مجموع 4/126 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که تنها 5/19 میلیون دلار خرج ساختنش شده بود.
9- سه تابلو خارج از میزوری
فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری یکی از فیلم‌های موفق امسال بود، به کارگردانی ‌مارتین مک دونا‌ نمایشنامه‌نویس معروف، که جایزه گلدن‌گلاب بهترین فیلم و بازیگر زن فیلم درام و اسکار بهترین نقش مکمل مرد و بهترین نقش اول زن را نصیب خود کرد. این فیلم که بر‌خلاف فیلم‌های دیگری که در ژانر جنایی ساخته می‌شوند هم‌زمان کمدی و درام بود با لحنی قدرتمند و زندگی زنی را که بزرگ‌ترین سرمایه‌اش یعنی شرافت و جان دخترش را از دست داده و دستش به هیچ جا بند نیست؛ در جامعه‌ای که هر کس به کار خودش مشغول است، نشان می‌دهد.
داستان روایت یک جنایت دردناک است. میلدرد هیز (‌فرانسیس مک دورمند‌) مادر تنهایی است که با پسر و دختر بزرگش در یک شهر کوچک به نام میزوری در آمریکا زندگی می‌کند. شوهر این زن او را ترک کرده است. یک شب دختر میلدرد که در دوران سرکشی نوجوانی به سر می‌برد از خانه خارج می‌شود و دیگر باز‌نمی‌گردد. فردای آن روز مردم جسد سوخته دختر را که مورد تجاوز قرار گرفته، پیدا می‌کنند بدون اینکه اثر یا ردی از قاتل به جا مانده باشد.
10- دانکرک
دانکرک فیلمی جنگی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان محصول سال ۲۰۱۷ است. این فیلم محصول مشترک انگلستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه است. دانکرک دهمین فیلم بلند کریستوفر نولان و اولین فیلم اوست که بر اساس رخدادی واقعی ساخته شده‌است. کریستوفر نولان همچون فیلم‌های قبلی‌اش دانکرک را نیز با دوربین‌های آی‌مکس و با فرمت ۷۰ میلیمتری که بسیار مورد علاقه‌اش هستند فیلمبرداری کرده‌ است.
داستان فیلم در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و درباره‌ تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه است. در جریان این عملیات تاریخی بیش از ۸۰۰ قایق نظامی ارتش بریتانیا جان دست‌کم ۳۳۵ هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.
فیلمبرداری این فیلم در دانکرک فرانسه آغاز و در لس‌آنجلس تمام شد. دانکرک ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ به روی پرده سینما رفت. دانکرک با مدت زمان ۱۰۶ دقیقه کوتاه‌ترین فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.‌
دانکرک در نودمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت موفق شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.