تیغ روسیه بر گردن آمریکا

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی اندرو مک کب، قائم مقام مستعفی و اخراج شده اف‌بی‌آی، یادداشت‌هایی را درباره مکالمات خود با رییس‌جمهور آمریکا به مقامات تحقیقات پرونده ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا داده است. به گفته این رسانه‌ها این یادداشت‌ها می‌تواند ادعاها درخصوص اینکه ترامپ تلاش داشته است تا مانع اجرای عدالت و روند قضایی شود را تایید کند. این تحول در حالی گزارش شده است که جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا، جمعه گذشته مک‌کب را تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی‌اش اخراج کرد. مک‌کب که بارها از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود ماه ژانویه گذشته تحت فشار استعفا‌ داد و قرار بود دیروز بازنشسته شود.
ترامپ بارها گفته که تحقیقات درباره ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و روسیه چیزی جر تعقیب و دنبال کردن توهمات نیست. رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و مسکو‌ است. مولر پیشتر ریاست اف‌بی‌آی را برعهده داشته است. وی در این پرونده تاکنون ۱۹ نفر را متهم کرده است.
استعفای مک کب
اندرو مک‎کب که بیش از ۲۰ سال سابقه کار در پلیس فدرال آمریکا داشت پس از اخراج جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی، برای چند هفته جای او را گرفت و مسوول رسیدگی به پرونده ارتباط ادعایی میان ستاد ترامپ و روسیه شد. او پیش از ورود ترامپ به کاخ‌سفید هم مسوولیت تحقیقات مربوط به پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ را داشت. در همان ایام هم (تابستان گذشته) ترامپ بارها با پیش کشیدن موضوع نامزدی همسر مک‌کب در قامت یک دموکرات در انتخابات ایالت ویرجینیا، بی‌طرفی معاون اف‌بی‌آی را زیر سوال برده بود.


این فشارها به ویژه پس از علنی شدن چند پیامک که میان مقام‌های ارشد اف‌بی‎آی‌ رد و بدل و در آنها از دونالد ترامپ بدگویی شده بود، بالا گرفت تا به آنجا که در ماه ژانویه و پس از انتشار گزارش دوین نونز، نماینده جمهوریخواه کنگره در ارتباط با فعالیت‌های اف‌بی‌آی، مک‌کب را ناچار به اعلام کناره‌گیری از مسوولیت‌هایش کرد و با توجه به اینکه تنها ۹۰ روز به موعد بازنشستگی‌اش باقی مانده بود، بنا شد که او تا دیروز در مرخصی استحقاقی بماند.
با وجود این، جمعه شب گذشته، جف سشنز تنها ۲۶ ساعت مانده به موعد بازنشستگی مک‌کب حکم اخراج او را صادر کرد و در توضیح آن هم گفت پس از بررسی تخلفات مک‌کب از سوی بازرس کل دولت، مشخص شده که مک‌کب اطلاعات محرمانه دولتی را بدون مجوز در اختیار رسانه‌ها قرار داده و همچنین تلاش در گمراه کردن مقام‌ها داشته است. مک‌کب در اطلاعیه‌ای نسبت به اخراجش واکنش نشان داد و گفت او به علت آن که شاهد وقایع پس از اخراج جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی، بوده مورد غضب قرار گرفته و به همین علت برکنار شده است.
انتقاد رییس سابق سیا
مدیر سابق سیا از توئیت ترامپ درباره اخراج معاون مدیر اف‌بی‌آی انتقاد کرد و او را یک عوام‌فریب بی‌آبرو خواند. جان برنان در زمان دولت باراک اوباما در توئیتر خود خطاب به ترامپ نوشت: هنگامی که رشوه‌خواری، شیطان‌صفتی و فسادهای سیاسی شما آشکار شود، به جایگاه بحق خود به عنوان یک عوام‌فریب بی‌آبرو در زباله‌دان تاریخ خواهید رسید. ممکن است اندرو مک‌کب را قربانی کنید اما آمریکا را نابود نخواهید کرد. آمریکا بر شما پیروز می‌شود.
ترامپ درباره اخراج مک‌کب در توئیتر خود نوشت این اقدام روز بزرگی را برای کارمندان اف‌بی‌آی رقم زد. سشنز دو روز پیش از آنکه مک‌کب پس از ۲۰ سال کار در این اداره بازنشسته شود، وی را اخراج کرد. سشنز گفت‌ مک‌کب به خاطر قرار دادن اطلاعاتی در دست مطبوعات و عدم صداقت در تحقیقاتی که علیه او صورت گرفت، اخراج شد. ترامپ در این باره در توئیتر نوشت: اندرو مک‌کب اخراج شد. روز بزرگی برای زنان و مردان سختکوش اف‌بی‌آی است، روز بزرگی برای دموکراسی است. جیمز کومی متظاهر رییس او بود و کاری کرد که مک‌کب همچون فردی پاک جلوه کند. او از تمام دروغ‌ها و فسادها در بالاترین رده‌های اف‌بی‌آی مطلع بود.
وکیل ترامپ: زمان بستن پرونده تحقیقات مولر فرارسید
وکیل شخصی دونالد ترامپ از راد رازنستاین، معاون دادستان کل این کشور تقاضا کرد شجاعت به خرج داده و به تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تعیین شده برای پرونده مداخله روسیه به نفع ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پایان دهد. جان داوئد، وکیل شخصی ترامپ یک روز بعد از آنکه جف سشنز، دادستان کل اقدام به اخراج اندرو مک‌کب، معاون مدیر اف‌بی‌آی کرد، خواهان پایان دادن به این پرونده تحقیقات فدرال تحت رهبری مولر شد.
داوئد در بیانیه‌ای گفت: دعا می‌کنم که رازنستاین، معاون دادستان کل این شجاعت و هوشمندی را داشته باشد که مثل خود دادستان کل یعنی جف سشنز وارد عمل شود و به پرونده ساختگی ایجاد شده از سوی رییس مک‌کب یعنی جیمز کومی درباره اتهام تبانی با روسیه که پایه و اساسش یک دوسیه غیرمعتبر و فریبکارانه است، پایان دهد. او اظهار کرد: شما بیایید‌ با توجه به افشاگری‌های اخیر براساس شایستگی‌ها به این پرونده پایان دهید.
داوئد ابتدا به دیلی ۲۰ گفته بود که به عنوان وکیل ترامپ این صحبت‌ها را مطرح می‌کند اما بعدا این وکیل گفت که به عنوان اظهارنظر شخصی صحبت کرده است. شفاف سازی درباره صحبت‌های داوئد از جانب یک عضو دیگر تیم وکلای حقوقی ترامپ به پایگاه هیل ابلاغ شد. وکیل ترامپ بعد از آن این بیانیه را منتشر کرد که رییس‌جمهور آمریکا خوشحالی خود را از برکنار شدن مک‌کب در توئیتی ابراز داشت.
ترامپ نوشت: جیمز کومی مقدس نما رییس او بود و کاری کرد که مک‌کب مثل یک عضو گروه سرود کلیسا به نظر برسد. او همه چیز را درباره دروغ‌ها و فسادی که در عالی‌ترین سطوح اف‌بی‌آی جریان داشته می‌دانست. سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا به ترامپ و تیم حقوقی‌اش نسبت به هرگونه تلاشی برای پایان دادن به تحقیقات رابرت مولر هشدار داد.
شومر در بیانیه‌ای گفت: اظهارنظرهای داوئد نشانه‌‌ دیگری است مبنی بر اینکه تمایل نخست رییس‌جمهور و تیم حقوقی او این نیست که بیاید ‌با رابرت مولر همکاری کند بلکه می‌خواهند در هر فرصتی او را تضعیف کنند. او ادامه داد: رییس‌جمهور، دولت و تیم وکلایش نباید هیچ اقدامی در راستای مهار کردن، مداخله کردن ‌یا پایان دادن علیه تحقیقات این بازرس ویژه اتخاذ کنند در غیر این صورت تبعاتی جدی از جانب هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان متوجه آنها خواهد شد.
رازنستاین بعد از آنکه سشنز سال گذشته میلادی اعلام کرد خودش را از نظارت بر پرونده تحقیقات مولر کنار می‌کشد به نمایندگی از دادستان کل مسوول نظارت بر تحقیقات مولر شد. ترامپ در عین حال در توئیتی عنوان کرد که تحقیقات رابرت مولر درباره این مداخله روسیه هرگز نباید از همان ابتدا به جریان می‌افتاد. ترامپ در توئیتر گفت: تحقیقات مولر هرگز نباید آغاز می‌شد چون هیچ همدستی و هیچ جرمی وجود نداشته است.
ترامپ گفت: این تحقیقات صرفا بر پایه یکسری فعالیت‌های فریبکارانه و یک دوسیه دروغین که پولش را هیلاری کلینتون فریبکار و کمیته ملی حزب دموکرات پرداخت کرده ایجاد شده و در عین حال استفاده نادرستی از آن در دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی آمریکا برای تجسس بر کمپین من صورت گرفته است. این شکار یک جادوگر است.
این توئیت چند ساعت بعد از آن منتشر شد که جان داوئد در بیانیه خود از رازنستاین خواست تا پرونده تحقیقات مولر را ببندد. مارک وارنر سناتور دموکرات مارک وارنر نیز گفت: همه اعضای کنگره آمریکا باید از رابرت مولر دفاع کنند. وارنر در توئیتی بعد از صحبت‌های وکیل ترامپ مبنی بر ضرورت اخراج مولر گفت: هر نماینده کنگره اعم از دموکرات و جمهوریخواه باید در مقام دفاع از این بازرس ویژه برآید و همین الان باید این کار را انجام دهد. این در حالی است که کاخ سفید این موضوع را که ترامپ تصمیم به اخراج مولر دارد، رد کرده و گفته به همکاری با تحقیقات او ادامه خواهد داد.
در عین حال پایگاه هیل گزارش کرد که رابرت مولر اخیرا یک فهرست از پرسش‌ها را همزمان با تلاش‌های بازرسان برای بازجویی از رییس‌جمهور آمریکا در اختیار تیم وکلای دونالد ترامپ قرار داده است.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد که این پرسش‌ها قرار است نقطه آغاز فرآیند بازجویی از ترامپ باشد و تیم مولر در حال تلاش برای مذاکره بر سر یک مصاحبه و بازجویی از ترامپ در راستای تحقیقات مربوط به نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ است.
این در حالی است که براساس این گزارش ترامپ بعد از آنکه تیم وکلایش این پرسش‌ها را دریافت کرد یکسری توئیت را منتشر کرده و در آنها این موضوع را که کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ با مسکو هماهنگ بوده رد کرده و در عین حال در آنها تحقیقات مولر را به عنوان یک فرآیند غیرضروری محکوم کرده است. این همان توئیتی است که ترامپ در آن گفت: تحقیقات مولر از همان ابتدا به دلیل عدم وجود هرگونه تبانی یا جرمی نباید آغاز می‌شد.
استفاده غیرمجاز شرکت مشاور ستاد ترامپ از فیس‌بوک
دادستان کل ایالت ماساچوست آمریکا از آغاز تحقیقات درباره یک شرکت مشاور مرتبط با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ خبر داده است. نشریه انگلیسی آبزرور و نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه‌ای گفته‌اند که کمبریج آنالیتیکا - یک شرکت آمریکایی تحلیل داده‌ها که با دانشگاه کمبریج بریتانیا ارتباطی ندارد‌- جزییات حساب‎های حداقل ۵۰ میلیون کاربر فیس‎بوک را به طور غیرمجاز به دست آورده است.
فیس‎بوک جمعه گذشته حساب کاربری این شرکت را به طور موقت بست. کمبریج آنالیتیکا و فیس‎بوک تاکید دارند که خلافی مرتکب نشده‎اند. الکساندر نیکس، بنیانگذار کمبریج آنالیتیکاست اما مالک اصلی آن رابرت مرسر، میلیاردر جمهوریخواه است که از دونالد ترامپ حمایت می‌کند. این شرکت در گذشته زیر نظر استیو بنن، مشاور سابق ترامپ فعالیت می‎کرد و در کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) هم فعال بود.
به گزارش بی‌بی‌سی الکساندر کوگن - آمریکایی روس‌تبار و استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج - در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در ابتکاری شخصی یک اپلیکیشن شناخت شخصیت راه اندازی کرده بود که از کاربران فیس‎بوک می خواست به اطلاعات آنها و دوستان‌شان در این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کنند.
الکساندر کوگن متهم است که داده‌های جمع آوری کرده را به طور غیرقانونی به کمبریج آنالیتیکا فروخته که از آن برای بهتر هدف قرار دادن شهروندان آمریکا با آگهی‌های تبلیغاتی انتخاباتی استفاده کرده است. در پی انتشار این خبر، فیس‎بوک اپلیکیشن یاد شده را یک کلاهبرداری خواند و آن را مسدود کرد. فیس‏بوک همچنین حساب کاربری الکساندر کوگن را بست. حداقل ۲۶۵ هزار نفر آن اپلیکیشن را به طور مستقیم دریافت کرده بودند.
کریستوفر وایلی، یکی از کارکنان سابق کمبریج آنالیتیکا که درباره فعالیت‌های این شرکت به نیویورک تایمز اطلاعات داده، گفته است: مقررات برای آنها اهمیتی ندارد. از نظر آنها، این یک جنگ است و هر کاری منصفانه است. کمبریج آنالیتیکا می‌گوید در دسامبر ۲۰۱۵ پس از آنکه از نحوه جمع آوری داده‌ها آگاه شد آنها را پاک کرد. این شرکت تاکید دارد که از آن داده‌ها در ارائه خدمات به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده نکرده است.
این در حالی است که فیس‎بوک می‌گوید: ما گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه برخلاف تضمین نامه‌ای که به ما داده شد، همه آن داده‌ها پاک نشده است. نشریه آبزرور می‌گوید فیس‎بوک حدود دو سال است که از این ماجرا مطلع بوده اما تنها پس از رسانه‌ای شدن ماجرا بوده که دست به یک اقدام ملموس زده است. رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه، پیشتر خواهان دریافت ایمیل‎های کارکنان کمبریج آنالیتیکا شده بود. دولت و پارلمان بریتانیا هم چندی پیش به طور جداگانه درباره نحوه عملکرد کمبریج آنالیتیکا در جریان کمپین برگزیت تحقیقاتی را آغاز کردند.